Vaimeaa ulinaa
Vaimeaa ulinaa
Moottori on 2.3t, ajettu n.197 tkm. Huohotinpäivitykset tehty ja öljyt vaihdeltu. Kun autolla ajaa hiljaa, lähes ryömittämällä ykkös tai kakkos vaihteella, kuulee vaimeaa ulinaa. Ensin ajattelin tuon tulevan vaihteistosta, mutta saman äänen saa aikaan paikallaan seistessakin, eikä vaikuta painaako kytkintä tai ei. Ääni kuuluu n.1500 rpm kohdalla ja häipyy kierrosten noustessa, myöskään tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu. Mikä tuon aiheuttaa?
Re: Vaimeaa ulinaa
pelkkä heitto: turbo tai bensapumppupäällikkö kirjoitti:Moottori on 2.3t, ajettu n.197 tkm. Huohotinpäivitykset tehty ja öljyt vaihdeltu. Kun autolla ajaa hiljaa, lähes ryömittämällä ykkös tai kakkos vaihteella, kuulee vaimeaa ulinaa. Ensin ajattelin tuon tulevan vaihteistosta, mutta saman äänen saa aikaan paikallaan seistessakin, eikä vaikuta painaako kytkintä tai ei. Ääni kuuluu n.1500 rpm kohdalla ja häipyy kierrosten noustessa, myöskään tyhjäkäynnillä sitä ei kuulu. Mikä tuon aiheuttaa?
öljynsuodattimesta oli jossain juttua, että saabin orkkis ujeltelee...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Vaimeaa ulinaa
ilmastoinitikompressori vetelee viimeisiään, ilmastoiniti huolto.
kokeille painaa econo nappia ja kato katoaako ääni.
kokeille painaa econo nappia ja kato katoaako ääni.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Re: Vaimeaa ulinaa
Suodatin ei ole tuo ujeltava malli, eikä econo-nappi vaikuta mitenkään..
Re: Vaimeaa ulinaa
auttais varmaan, jos pyydät vaimon tai naapurin joren painamaan sitä kaasua sinne kierroslukualueelle, jossa ääni kuuluu ja ite meet kuulostelemaan mistä tarkalleen ääni kuuluu, kuulumispaikka auttais varmaan vähän...
jos vaimo kyseessä, teroita erityisesti:
1) älä laita vaihdetta päälle
2) jos kuitenkin laitat älä helvetissä nosta kytkintä
jos vaimo kyseessä, teroita erityisesti:
1) älä laita vaihdetta päälle
2) jos kuitenkin laitat älä helvetissä nosta kytkintä
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Vaimeaa ulinaa
Ääni edelleen selvittämätön mysteeri. Eikä muuten kuulu kylmänä, ainoastaan koneen lämmittyä. Ja jottei liian yksinkertaiseksi menisi, niin kuuluu vielä voimakkaampana, jos käynnistää lämpimän koneen esimerkiksi kaupassa käynnin jälkeen.
Bensapumppu vaihdettu tässä välillä oman änensä vuoksi, mutta ei vaikuttanut tuohon ulinaan joka kuuluu vain siellä 1500-2000 rpm ja lämpimällä koneella.
Ai niin, sainpa kyllä tuon äänen kerran kuulumaan kovemmillakin kierroksilla, kun koetin vaihtaa isompaa pykälää kuin parempikin rallikuski. Eli kierroksia jäi vielä aika reilusti kun polkaisin kytkimen pohjaan..
Ulina kyllä häipyi taas heti kun kierrokset laski ja sen jälkeen olen saanut äänen aikaan vain noilla 1500-2000 rpm kierroksilla.
Bensapumppu vaihdettu tässä välillä oman änensä vuoksi, mutta ei vaikuttanut tuohon ulinaan joka kuuluu vain siellä 1500-2000 rpm ja lämpimällä koneella.
Ai niin, sainpa kyllä tuon äänen kerran kuulumaan kovemmillakin kierroksilla, kun koetin vaihtaa isompaa pykälää kuin parempikin rallikuski. Eli kierroksia jäi vielä aika reilusti kun polkaisin kytkimen pohjaan..
Ulina kyllä häipyi taas heti kun kierrokset laski ja sen jälkeen olen saanut äänen aikaan vain noilla 1500-2000 rpm kierroksilla.
Re: Vaimeaa ulinaa
paikallista äänen kohta konehuoneesta..auttaa aika paljon, että saa apuja...päällikkö kirjoitti:Ääni edelleen selvittämätön mysteeri. Eikä muuten kuulu kylmänä, ainoastaan koneen lämmittyä. Ja jottei liian yksinkertaiseksi menisi, niin kuuluu vielä voimakkaampana, jos käynnistää lämpimän koneen esimerkiksi kaupassa käynnin jälkeen.
Bensapumppu vaihdettu tässä välillä oman änensä vuoksi, mutta ei vaikuttanut tuohon ulinaan joka kuuluu vain siellä 1500-2000 rpm ja lämpimällä koneella.
Ai niin, sainpa kyllä tuon äänen kerran kuulumaan kovemmillakin kierroksilla, kun koetin vaihtaa isompaa pykälää kuin parempikin rallikuski. Eli kierroksia jäi vielä aika reilusti kun polkaisin kytkimen pohjaan..
Ulina kyllä häipyi taas heti kun kierrokset laski ja sen jälkeen olen saanut äänen aikaan vain noilla 1500-2000 rpm kierroksilla.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Vaimeaa ulinaa
Niin, eipä edelleenkään ole löytynyt intoa tai aikaa kuulostella tuolla konehuoneessa pimeällä, kylmällä ja märällä parkkipaikalla ääntä paikillastaakseni. Mutta herättääkö seuraavat kenellekään lisää ajatuksia:
Ääni ei kuulu, kun vedättää. Mutta heti kun kone käy niin sanotusti vapaammin, ääni palaa. Eli kierrokset n.1600rpm. ja ulina kuuluu, mutta kun vastaan tulee ylämäki (tai muuten hieman kiihdyttää) ääni häipyy. Lisäksi reippaammin kiihdyttäessä veto tuntuu loppuvan tuolla yli 3000rpm. jälkeen. 2000-3000rpm. tuntuu toimivan kaikkein parhaiten. Ja kun kiihdyttää tonne yli 3000 kierrokset ja vaihtaa neloselta vitoselle, saa ulinan aikaan kun höllää kaasun.
Ääni ei kuulu, kun vedättää. Mutta heti kun kone käy niin sanotusti vapaammin, ääni palaa. Eli kierrokset n.1600rpm. ja ulina kuuluu, mutta kun vastaan tulee ylämäki (tai muuten hieman kiihdyttää) ääni häipyy. Lisäksi reippaammin kiihdyttäessä veto tuntuu loppuvan tuolla yli 3000rpm. jälkeen. 2000-3000rpm. tuntuu toimivan kaikkein parhaiten. Ja kun kiihdyttää tonne yli 3000 kierrokset ja vaihtaa neloselta vitoselle, saa ulinan aikaan kun höllää kaasun.
Re: Vaimeaa ulinaa
Ääni kuulostais tulevan apukuljettajan jalkatilasta????? Siis noin ajellessa kuunnellessa. Ääni ei ole häiritsevän kova, kukaan kyydissä ollut ei ole kiinnittänyt siihen huomiota, enkä aina muista itsekään. Ideoita???
Re: Vaimeaa ulinaa
Ensin tuli mieleen laturi, mut se ääntää koko ajan. Ootko kattonu laatikon öljyt ? Itelläni ulisee laturin laakeri lämpösenä ollessaan. Ja sitä ei kuule kierroksilla, koska muuta "meteliä" on enempi.päällikkö kirjoitti:Ääni kuulostais tulevan apukuljettajan jalkatilasta????? Siis noin ajellessa kuunnellessa. Ääni ei ole häiritsevän kova, kukaan kyydissä ollut ei ole kiinnittänyt siihen huomiota, enkä aina muista itsekään. Ideoita???
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333