Cabriolet talvikäytössä
Cabriolet talvikäytössä
Millaisia oikeita kokemuksia on rättikaton kestävyydestä ympärivuotisessa käytössä? Kovasti polttelisi vaihtaa oma 9-3 Aero 9-3 Cabrioon johonkin -00 ->
-02 vuosimalliseen. Laittakaa viesti käytännön kokemuksista ja havainnoista. Lämminta varmaan riittää, mutta;
-kestääkö materiaali siistinä ?
-vuotaako jostain kosteutta helposti esim kelien lauhtuessa ?
- onko jotain kondenssiongelmia ?
- kuivuuko nopeasti kastuessaan ?
- millaista hoitoa vaatii ja kuinka paljon ?
- millainen on tiivisteiden normaalikesto?
- Mitä pitäisi ottaa kattopuolesta huomioon ostaessa?
- mitä muuta mahdollista ongelmaa?
Laittakaa vastauksia siltä osin kun kokemusta on, uskon että kiinnostaa tulevaisuudessa montaa muutakin.
Haulla löysin jotain tietoa, mutta en kovin paljoa.
-02 vuosimalliseen. Laittakaa viesti käytännön kokemuksista ja havainnoista. Lämminta varmaan riittää, mutta;
-kestääkö materiaali siistinä ?
-vuotaako jostain kosteutta helposti esim kelien lauhtuessa ?
- onko jotain kondenssiongelmia ?
- kuivuuko nopeasti kastuessaan ?
- millaista hoitoa vaatii ja kuinka paljon ?
- millainen on tiivisteiden normaalikesto?
- Mitä pitäisi ottaa kattopuolesta huomioon ostaessa?
- mitä muuta mahdollista ongelmaa?
Laittakaa vastauksia siltä osin kun kokemusta on, uskon että kiinnostaa tulevaisuudessa montaa muutakin.
Haulla löysin jotain tietoa, mutta en kovin paljoa.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Cabriolet talvikäytössä
RacerX kirjoitti:Millaisia oikeita kokemuksia on rättikaton kestävyydestä = 3 talven kokemuksella voin kertoa.
-kestääkö materiaali siistinä ? = kestää
-vuotaako jostain kosteutta helposti esim kelien lauhtuessa ? = ilmastointi kunnossa, niin ei ongelmaa.
- onko jotain kondenssiongelmia ? = ei tietääkseni
- kuivuuko nopeasti kastuessaan ? = katto kuivaa hyvin
- millaista hoitoa vaatii ja kuinka paljon ? = kerran vuodessa oon käsitelly katon http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=37139
- millainen on tiivisteiden normaalikesto? normaali, silikoonia pari kertaa vuodessa.
- Mitä pitäisi ottaa kattopuolesta huomioon ostaessa? että se toimii ja siinä ei ole reikiä ja takalasin lämmitys toimii
- mitä muuta mahdollista ongelmaa? kateellisten katseetja nitisee se pakkasilla enemmän kun kovakattonen ja humisee kans tuulella.
Laittakaa vastauksia siltä osin kun kokemusta on, uskon että kiinnostaa tulevaisuudessa montaa muutakin.
Haulla löysin jotain tietoa, mutta en kovin paljoa.
Re: Cabriolet talvikäytössä
Toista talvea ympärivuotisessa käytössä 9-3 Cabbe vm-00 eikä mitään moitittavaa sääkeston suhteen. Tosin yöllä auto säilytetään lämpimässä tallissa.
Jos katto pelaa edestakaisin moitteetta (takaikkunan alakaari lukittuu ja etupää laskeutuu oikealle kohdalle ja lukot menee kerralla kiinni) testatessa niin eipä siitä sen enempää tule mieleen. Vettä ei ajaessa rankkasateessakaan ole tullut sisään.
Takapenkille ei mahdu pitkät ihmiset kunnolla jos edessä normaalikokoisen säädöt mutta kakkosautona toimii ihan mainiosti perheelliselläkin.
Moottoriteknologiasta sen verran että -00 vuosimalleista löytyy T5:sia jotka on vähävikaisempia yksinkertaisemman moottorinohjausjärjestelmän vuoksi.
Jos katto pelaa edestakaisin moitteetta (takaikkunan alakaari lukittuu ja etupää laskeutuu oikealle kohdalle ja lukot menee kerralla kiinni) testatessa niin eipä siitä sen enempää tule mieleen. Vettä ei ajaessa rankkasateessakaan ole tullut sisään.
Takapenkille ei mahdu pitkät ihmiset kunnolla jos edessä normaalikokoisen säädöt mutta kakkosautona toimii ihan mainiosti perheelliselläkin.
Moottoriteknologiasta sen verran että -00 vuosimalleista löytyy T5:sia jotka on vähävikaisempia yksinkertaisemman moottorinohjausjärjestelmän vuoksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Cabriolet talvikäytössä
Kiitoksia tuosta täydellisestä vastauksesta antaa luottamusta kun tätä mahdollista vaihtoa pohtii..
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: Cabriolet talvikäytössä
Toista talvea menossa NG-Cabbe, eikä noita "Saabracingin" jo mainitsemia ylimääräisiä nitinöitä lukuunottamatta ole ollut ongelmia.
Kattoa en ole pakkaskeleillä edes yrittänyt avata. Enkä yritä
Kattoa en ole pakkaskeleillä edes yrittänyt avata. Enkä yritä

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Cabriolet talvikäytössä
Mulla ei vielä pitkällisiä kokemuksia, mutta nyt on olosuhteiden pakosta ollu toi avo vajaat pari viikkoa ulkoruokinnassa ja ei ainakaan kelien vaihtelut ole tuonu mitää ihmeellistä ylläriä.
Katto käsiteltiin kuomujen suoja-aineella (jotai teflonkamaa) ja hienosti vesi helmeilee pois katolta, yhtään ei imeydy kankaaseen. Sisällä en havainnut tänään yhtään vettä, vaikka muutaman päivän on satanu.
Natinoita on tosiaan enemmän rättikaton suunnalta, tiivisteet ym natisevat.
Ja takapenkki (ja -luukku) ovat tosiaan ahtaita.
Katto käsiteltiin kuomujen suoja-aineella (jotai teflonkamaa) ja hienosti vesi helmeilee pois katolta, yhtään ei imeydy kankaaseen. Sisällä en havainnut tänään yhtään vettä, vaikka muutaman päivän on satanu.
Natinoita on tosiaan enemmän rättikaton suunnalta, tiivisteet ym natisevat.
Ja takapenkki (ja -luukku) ovat tosiaan ahtaita.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Cabriolet talvikäytössä
Hei
Eikö edes mantie suola aiheuta ongelmia katon suhteen. (Cabbe tallissa)
Eikö edes mantie suola aiheuta ongelmia katon suhteen. (Cabbe tallissa)
Hese
Re: Cabriolet talvikäytössä
Onko mikään lämpötila "suositus", koska ei kannata avata kattoa?MacTurbo kirjoitti: Kattoa en ole pakkaskeleillä edes yrittänyt avata. Enkä yritä
Miten esim, nollakelillä? (tottakai jäätä ja luntaa ei saa katon päällä olla silloin)
Itsekin olen ajatellut hankkia NG900Cabrio, kun saan Aero myytyä, ja tulisi ehkä ympärivuotiseen käyttöön.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Cabriolet talvikäytössä
Nikke_M kirjoitti: Onko mikään lämpötila "suositus", koska ei kannata avata kattoa?
Oma raja on noin +15-16C plussaa... kylmemmillä keleillä ei t-paidassa tarkene.
Cabbe tallissa talviunilla

Firon
#1899
Re: Cabriolet talvikäytössä
Ollaanpas täällä jo herätty talviunilta avokattoisten kanssa ... kohta pitää alkaa suunnitteleen legendaarista kokoontumisajoa vappuna tms. Viime vuonnahan oli tosi vaikeeta saada sovittua sopivaa päivää.
Tuulisuojan kanssa lämppäri täysillä taisin viime kesänä Lahdesjärveltä palailla illalla reilun kymmenen asteen kelillä. Piti fiilistellä loppuun saakka.
Se tuulisuoja on ehdoton jos tosissaan pitkää matkaa meinaa katto alhaalla alle hellekelin ajaa. Ilmavirta pyörteilee tulee niin vietävästi etupenkkien sivuilta ja alta että siinä on kurkku kipeä kovin nopeasti (testattu).
Kysymys kuuluu miksi helkutissa kattoa tarttis pakkasessa aukoa, näyttelyä varten vai ? Mun mielestä pitäisi olla vähintään autokatos että auto ei ole ihan avomaalla ja räntäsateessa, jos ajattelee hankkia.
Tuulisuojan kanssa lämppäri täysillä taisin viime kesänä Lahdesjärveltä palailla illalla reilun kymmenen asteen kelillä. Piti fiilistellä loppuun saakka.
Se tuulisuoja on ehdoton jos tosissaan pitkää matkaa meinaa katto alhaalla alle hellekelin ajaa. Ilmavirta pyörteilee tulee niin vietävästi etupenkkien sivuilta ja alta että siinä on kurkku kipeä kovin nopeasti (testattu).
Kysymys kuuluu miksi helkutissa kattoa tarttis pakkasessa aukoa, näyttelyä varten vai ? Mun mielestä pitäisi olla vähintään autokatos että auto ei ole ihan avomaalla ja räntäsateessa, jos ajattelee hankkia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Cabriolet talvikäytössä
Ei tarvitsekaan avata. Mutta, ajattelin lähinnä että onko olemassa "virallisia suosituksia", esim ohjekirjasta tms. Uteliaisuus vain.vesa67 kirjoitti:Kysymys kuuluu miksi helkutissa kattoa tarttis pakkasessa aukoa, näyttelyä varten vai ? Mun mielestä pitäisi olla vähintään autokatos että auto ei ole ihan avomaalla ja räntäsateessa, jos ajattelee hankkia.

#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Cabriolet talvikäytössä
tais olla -5 astetta.
Re: Cabriolet talvikäytössä
Yhden talvikokemuksen perusteella hyvin pärjää ja lämpöä riittää. Ainoastaan kattoa käy sääliksi jos joutuu ajelemaan suolakelillä pidempiä matkoja. Hyvällä katonhoitoaineella siihenkin saa apua.
Auton tunteita kunnioittaen Viggo on kuitenkin viettänyt ja viettää muut tulevat talvet lämpimässä tallissa...
Auton tunteita kunnioittaen Viggo on kuitenkin viettänyt ja viettää muut tulevat talvet lämpimässä tallissa...
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Cabriolet talvikäytössä
Aika vilukissaFiron kirjoitti:Nikke_M kirjoitti: Onko mikään lämpötila "suositus", koska ei kannata avata kattoa?
Oma raja on noin +15-16C plussaa... kylmemmillä keleillä ei t-paidassa tarkene.
Cabbe tallissa talviunilla
Firon

Itse otan katon auki keväällä kaupunkinopeuksissa +5 asteessa ja maantiellä +10:ssä.

Kesällä aina kun ei sada

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Cabriolet talvikäytössä
Nyt olen itse saanut VÄHÄN (4 päivää) kokemusta cabben ajamisesta talvella, ja olen positiivisesti yllättynyt. Todellakin.
Auto on tosi lämmin. Puhaltaa lämmintä ilmaa nopeammin kuin edelliset Saabit mitkä olen omistanut. Autossa ei valitettavasti ole moottorilämmitintä (vielä) mutta lähtee tosi hyvin käyntiin kuitenkin, kovassa pakkasessakin (tuli tänään kokeiltua). Huonoa sanomista cabrion talviominaisuuksista ei ole.
Auto on tosi lämmin. Puhaltaa lämmintä ilmaa nopeammin kuin edelliset Saabit mitkä olen omistanut. Autossa ei valitettavasti ole moottorilämmitintä (vielä) mutta lähtee tosi hyvin käyntiin kuitenkin, kovassa pakkasessakin (tuli tänään kokeiltua). Huonoa sanomista cabrion talviominaisuuksista ei ole.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04