SS kysymyksiä
SS kysymyksiä
Olen lukenut foorumia muutaman päivän ajan toivoen löytäväni vastausta alla oleviin kysymyksiin. Ajoneuvoni on 9-3 SC 2.2TID, vm. 2003
1. pitäisikö mittaristossa palaa jokin merkki hehkutuksesta kun käynnistää?
(kokemukseni dieselautoista on että hehkuttaa täytyy ja saabbaani mittaristossa ei ole mitään siihen viittaavaa) JÄÄN ODOTTAMAAN PAKKASTA
2. a) Pysäköintilämmitintä pitäisi käsittääkseni päästä ohjamaan SID:n kautta, itselläni moista valikkoa ei löydy, lämmitin kyllä surisee. Onko itselläni jokin riisuttu malli?
b) jotkut ovat kertoneet että parkkilämmittimestäkin on olemassa jokin merkkivalo. Millainen ja missä? *KESKUSTELUA JATKETAAN AIEMMASSA KETJUSSA
3. Kuinkahan pahasti ja mitä on rikki kun avaimen saa pois vaikkei vaihde olisikaan pakilla? *RATKAISTU*
4. Repsikan penkistä tulee liikkelle lähdettyä varoitus että pitää kiinnittää turvavyö vaikkei koko penkillä ole mitään. Helppo vai vaikea korjata? Meneekö koko halvatun penkki vaihtoon? KÄSITTELY KESKEN...
Edellinen saabbini oli vuosimallia 1978 eikä siinä ollut näitä hienouksia, muita hienouksia kyllä joita ei tästä taas löydy. (mm. massasta erottuva ulkonäkö)
Edit 14.1. Osaan kysymyksistä saatu vastaus. Kiitos.
1. pitäisikö mittaristossa palaa jokin merkki hehkutuksesta kun käynnistää?
(kokemukseni dieselautoista on että hehkuttaa täytyy ja saabbaani mittaristossa ei ole mitään siihen viittaavaa) JÄÄN ODOTTAMAAN PAKKASTA
2. a) Pysäköintilämmitintä pitäisi käsittääkseni päästä ohjamaan SID:n kautta, itselläni moista valikkoa ei löydy, lämmitin kyllä surisee. Onko itselläni jokin riisuttu malli?
b) jotkut ovat kertoneet että parkkilämmittimestäkin on olemassa jokin merkkivalo. Millainen ja missä? *KESKUSTELUA JATKETAAN AIEMMASSA KETJUSSA
3. Kuinkahan pahasti ja mitä on rikki kun avaimen saa pois vaikkei vaihde olisikaan pakilla? *RATKAISTU*
4. Repsikan penkistä tulee liikkelle lähdettyä varoitus että pitää kiinnittää turvavyö vaikkei koko penkillä ole mitään. Helppo vai vaikea korjata? Meneekö koko halvatun penkki vaihtoon? KÄSITTELY KESKEN...
Edellinen saabbini oli vuosimallia 1978 eikä siinä ollut näitä hienouksia, muita hienouksia kyllä joita ei tästä taas löydy. (mm. massasta erottuva ulkonäkö)
Edit 14.1. Osaan kysymyksistä saatu vastaus. Kiitos.
Viimeksi muokannut jwallin, Ke Tammi 14, 2009 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsennro: 2164
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
Re: SS kysymyksiä
Miksi ihmeessä vaihteen pitäisi olla juuri pakilla, avaimen poissaamiseksi????jwallin kirjoitti: 3. Kuinkahan pahasti ja mitä on rikki kun avaimen saa pois vaikkei vaihde olisikaan pakilla?
Re: SS kysymyksiä
Voi olla että olen juuttunut kivikauteen tai ymmärtänyt jotain väärin, mutta aikaisemmin saabeissa sen avaimen on saanut pois vain pakilla. Vai olenko totaalisen väärässä?Bob kirjoitti:Miksi ihmeessä vaihteen pitäisi olla juuri pakilla, avaimen poissaamiseksi????jwallin kirjoitti: 3. Kuinkahan pahasti ja mitä on rikki kun avaimen saa pois vaikkei vaihde olisikaan pakilla?
Jäsennro: 2164
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: SS kysymyksiä
Enää ei tarvitse olla pakilla, että avaimet lähtee. Siinä on jo niin paljon Ooppelista tarttunut ominaisuuksia mukaan..jwallin kirjoitti:Voi olla että olen juuttunut kivikauteen tai ymmärtänyt jotain väärin, mutta aikaisemmin saabeissa sen avaimen on saanut pois vain pakilla. Vai olenko totaalisen väärässä?Bob kirjoitti:Miksi ihmeessä vaihteen pitäisi olla juuri pakilla, avaimen poissaamiseksi????jwallin kirjoitti: 3. Kuinkahan pahasti ja mitä on rikki kun avaimen saa pois vaikkei vaihde olisikaan pakilla?

Re: SS kysymyksiä
Itse asennutin juuri viime viikolla Calixin lämmittimen ja sen releen, jonka avulla tuota lämmitintä voi ohjata. SID:ssä se näkyy 'customize'-valikossa toisena nimellä' 'block heater' sen jälkeen kun huoltoliike aktivoi kyseisen ominaisuuden. Tämä siis vaatii toimiakseen sen releen ja johdot (SID->rele, pistoke->rele->lämpöelementti). Lämmittimen surinaa en ole puolestaan huomannut mutta enpäs ole sitä erikseen kuunnellutkaan. Toivottavasti konepeltini alta siis löytyy lämmitin...jwallin kirjoitti:2. a) Pysäköintilämmitintä pitäisi käsittääkseni päästä ohjamaan SID:n kautta, itselläni moista valikkoa ei löydy, lämmitin kyllä surisee. Onko itselläni jokin riisuttu malli?

9-3SS Aero 2005
Re: SS kysymyksiä
1. Kyllä siinä oik. puoleisessa mittarin näytössä on hehkun valo. Monet ovat tällä palstalla tuhisseet kun hehku on alle -10 asteen sen verrän hätäinen ettei vanha piika kerkee ees tuhahtaa kun isäntä on jo valmis. Hehkutus kait alkaa vasta jossain nolla-asteen alapuolella.
2. Tuosta onkin kaikki tullut jo esille. Eli vaatii oman tempput.
3. Tuon lisävarusteen SAAB on jo hylännyt. Muistan kuitenkin aimmean SAAb 90 vm. -84, jolloin avain ei tosiaan lukosta lähtenyt kuin pakki päällä. Olen meinaa saanut silloin siitäkin katsastusasemalta hylsyn kun avain oli jo enemmän mallia yleisavain ja lähti virtalukosta ilman pakkia.
4. Penkin tunnistusanturit ovat todella herkät. Ei tarvii olla kummoinen kassi tai maitopurkki ni jo se jaksaa huomauttaa turvavyöstä. En ole kurkannut penkin alle muuta luulisin että noita tunnistusantureita voi jotenkin korjata tai jos ei muuta niin huijata. Voiko anturit vahingoittua raskaammasta matkustajasta tai muuten kovemmasta käytöstä?
2. Tuosta onkin kaikki tullut jo esille. Eli vaatii oman tempput.
3. Tuon lisävarusteen SAAB on jo hylännyt. Muistan kuitenkin aimmean SAAb 90 vm. -84, jolloin avain ei tosiaan lukosta lähtenyt kuin pakki päällä. Olen meinaa saanut silloin siitäkin katsastusasemalta hylsyn kun avain oli jo enemmän mallia yleisavain ja lähti virtalukosta ilman pakkia.
4. Penkin tunnistusanturit ovat todella herkät. Ei tarvii olla kummoinen kassi tai maitopurkki ni jo se jaksaa huomauttaa turvavyöstä. En ole kurkannut penkin alle muuta luulisin että noita tunnistusantureita voi jotenkin korjata tai jos ei muuta niin huijata. Voiko anturit vahingoittua raskaammasta matkustajasta tai muuten kovemmasta käytöstä?
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: SS kysymyksiä
Kyllä se silti tulee ihan selkäytimestä pakille laitettua silti. Jopa aikaisempi sitikka tuli pistettyä aina pakille.apu,apupoika kirjoitti:Bob kirjoitti:Miksi ihmeessä vaihteen pitäisi olla juuri pakilla, avaimen poissaamiseksi????jwallin kirjoitti: 3. Kuinkahan pahasti ja mitä on rikki kun avaimen saa pois vaikkei vaihde olisikaan pakilla?
Enää ei tarvitse olla pakilla, että avaimet lähtee. Siinä on jo niin paljon Ooppelista tarttunut ominaisuuksia mukaan..
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: SS kysymyksiä
Pakkilukko on korvattu sähköisellä rattilukolla, kun avaimen ottaa pois.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: SS kysymyksiä
Alkuun ei meinannut muistaa ottaa aina avaimia pois virtalukosta, kun oli mökkeilemässä.
Paljonko sitten kuluttanee virtaa, kun avaimet on paikallaan.
Joskus on ollut parikin päivää avaimet paikallaan...
Paljonko sitten kuluttanee virtaa, kun avaimet on paikallaan.
Joskus on ollut parikin päivää avaimet paikallaan...

Re: SS kysymyksiä
Rattilukko tuskin sähköä vie, ymmärtääkseni solenoidi vapauttaa rattilukon saadessaan sähkön kun avain on paikallaan ja ilman sähköä ratti on lukossa.
Muuten voi olla jotain piirejä aktiivisena, jos avain on paikallaan.
Muuten voi olla jotain piirejä aktiivisena, jos avain on paikallaan.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: SS kysymyksiä
Taitaa olla jopa ohjekirjassa maininta ettei saa jättää avaimia paikalleen kun parissa tunnissa tyhjentää akun. Myös huolto on näin ohjeistettu... (muistelen wis:stä tämän bonganneen) Vähän hölmösti ja minusta vaarallisesti, kun miettii että sähkövika iskee ajossa autoon niin lukkoon pamahtaa. eli sähköllä vetää solenoidia auki. Tai voihan olla solenoidi vain liikkuu, ettei "vedä" koko ajan, mutta jokin syö virtaa avaimen ollessa lukossa. Käynnistääkö bensapumpun, jotain järjestelmiä päällä silloin..
Re: SS kysymyksiä
Ei kai nyt sentään toiminto voi olla noin köpelö.Poikarukka kirjoitti:Taitaa olla jopa ohjekirjassa maininta ettei saa jättää avaimia paikalleen kun parissa tunnissa tyhjentää akun. Myös huolto on näin ohjeistettu... (muistelen wis:stä tämän bonganneen) Vähän hölmösti ja minusta vaarallisesti, kun miettii että sähkövika iskee ajossa autoon niin lukkoon pamahtaa. eli sähköllä vetää solenoidia auki. Tai voihan olla solenoidi vain liikkuu, ettei "vedä" koko ajan, mutta jokin syö virtaa avaimen ollessa lukossa. Käynnistääkö bensapumpun, jotain järjestelmiä päällä silloin..
Oliskohan siinä ohjauslukossa joku lukituskynsi tai muu vastaava ,joka estää sähkövian sattuessa ohjauslukon lukkitumisen.
Pitääpä yrittää tutkia toimtaa jostain.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: SS kysymyksiä
Onko jollakin kokemusta noiden korjaamisesta?Limu kirjoitti: 4. Penkin tunnistusanturit ovat todella herkät. Ei tarvii olla kummoinen kassi tai maitopurkki ni jo se jaksaa huomauttaa turvavyöstä. En ole kurkannut penkin alle muuta luulisin että noita tunnistusantureita voi jotenkin korjata tai jos ei muuta niin huijata. Voiko anturit vahingoittua raskaammasta matkustajasta tai muuten kovemmasta käytöstä?
Joko itse tai huollossa. Lähinnä kiinnostaa kuinka paljon pitää purkaa
ja onko edes mahdollista ja kuinka kalliiksi mahtaa tulla.
Notta kannattaako odottaa josko purkaamolta löytyisi.
Jäsennro: 2164
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
SAAB 90 1985, 5-speed
Menneet: SAAB 9-3 TID 2.2, 2003 Saab 99 Turbo, 1978
Kiinnostuksen kohteena: 90-malli
Re: SS kysymyksiä
On siinä varmistus, avainta ei saa pois virtalukosta auton ollessa liikkeellä, jolloin ratin ei pitäisi kilahtaa lukkoonkaan. No on kai vikoja mahdollista tulla mihin vaan.kalle37 kirjoitti:Ei kai nyt sentään toiminto voi olla noin köpelö.Poikarukka kirjoitti:Taitaa olla jopa ohjekirjassa maininta ettei saa jättää avaimia paikalleen kun parissa tunnissa tyhjentää akun. Myös huolto on näin ohjeistettu... (muistelen wis:stä tämän bonganneen) Vähän hölmösti ja minusta vaarallisesti, kun miettii että sähkövika iskee ajossa autoon niin lukkoon pamahtaa. eli sähköllä vetää solenoidia auki. Tai voihan olla solenoidi vain liikkuu, ettei "vedä" koko ajan, mutta jokin syö virtaa avaimen ollessa lukossa. Käynnistääkö bensapumpun, jotain järjestelmiä päällä silloin..
Oliskohan siinä ohjauslukossa joku lukituskynsi tai muu vastaava ,joka estää sähkövian sattuessa ohjauslukon lukkitumisen.
Pitääpä yrittää tutkia toimtaa jostain.
Itse olen saanut maistaa tätä varmistusta useita kertoja, jos meinaa tehdä nopean pysähdyksen ja on jo "toinen jalka ulkona" samalla sammuttamassa autoa, kun se vielä liikkuu, niin eipäs saa avainta pois.. Pois sen olen saanut vasta käyttämällä virrat päällä, joskus joutunut jopa starttaamaan ja sammuttamaan saadakseni avaimen pois.
Periaatteessa sähkövikakin on kai mahdollinen syntyä, liitos höllässä, vika virtalukossa, tai akkukaapelin irtoaminen saattaisi päästää solenoidin lukittamaan ohjauksen. Ja aiemmin on kai harvoissa yksilöissä raportoitu ohjauspylvään vikaakin tällä foorumilla?
Todetaan vielä, että en ole tarkemmin tutustunut rattilukkomekanismiin tai virtapiireihin, joten täyttä spekulointia ja vapaata tajunnanvirtaa..
Re: SS kysymyksiä
Minusta toiminta että ohjauspyörä menee lukkoon jänniteen hävitessä ohjauslukolta/solenoidilta. On todella erikoinen juttuRistom kirjoitti:On siinä varmistus, avainta ei saa pois virtalukosta auton ollessa liikkeellä, jolloin ratin ei pitäisi kilahtaa lukkoonkaan. No on kai vikoja mahdollista tulla mihin vaan.kalle37 kirjoitti:Ei kai nyt sentään toiminto voi olla noin köpelö.Poikarukka kirjoitti:Taitaa olla jopa ohjekirjassa maininta ettei saa jättää avaimia paikalleen kun parissa tunnissa tyhjentää akun. Myös huolto on näin ohjeistettu... (muistelen wis:stä tämän bonganneen) Vähän hölmösti ja minusta vaarallisesti, kun miettii että sähkövika iskee ajossa autoon niin lukkoon pamahtaa. eli sähköllä vetää solenoidia auki. Tai voihan olla solenoidi vain liikkuu, ettei "vedä" koko ajan, mutta jokin syö virtaa avaimen ollessa lukossa. Käynnistääkö bensapumpun, jotain järjestelmiä päällä silloin..
Oliskohan siinä ohjauslukossa joku lukituskynsi tai muu vastaava ,joka estää sähkövian sattuessa ohjauslukon lukkitumisen.
Pitääpä yrittää tutkia toimtaa jostain.
Itse olen saanut maistaa tätä varmistusta useita kertoja, jos meinaa tehdä nopean pysähdyksen ja on jo "toinen jalka ulkona" samalla sammuttamassa autoa, kun se vielä liikkuu, niin eipäs saa avainta pois.. Pois sen olen saanut vasta käyttämällä virrat päällä, joskus joutunut jopa starttaamaan ja sammuttamaan saadakseni avaimen pois.
Periaatteessa sähkövikakin on kai mahdollinen syntyä, liitos höllässä, vika virtalukossa, tai akkukaapelin irtoaminen saattaisi päästää solenoidin lukittamaan ohjauksen. Ja aiemmin on kai harvoissa yksilöissä raportoitu ohjauspylvään vikaakin tällä foorumilla?
Todetaan vielä, että en ole tarkemmin tutustunut rattilukkomekanismiin tai virtapiireihin, joten täyttä spekulointia ja vapaata tajunnanvirtaa..

Skenaario jos ajelet vaikka 120kmh ja jotenkin ihmeellisesti jänniteet katoaisi autosta. Ei auto tosiaan pysähdy saman tien.
Siinä tilanteessa jos rattilukko pamahtaa pälle voi olla systeemit housussa.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.