2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Kertokaas miksi turbo ja pakosarja helottaa punaisenaan kun ajelee
normaalisti , tarkastettu katalysaattori , ilmanpudistaja, turbo pyörii.
tulpat vaaleat väriltään , pakokaasu mittaus melkein normaali co 0,09 poikeava
nyt on konstit vähis kertokaa viisaammat
normaalisti , tarkastettu katalysaattori , ilmanpudistaja, turbo pyörii.
tulpat vaaleat väriltään , pakokaasu mittaus melkein normaali co 0,09 poikeava
nyt on konstit vähis kertokaa viisaammat
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Katsoitko, että mikä siinä pakokaasumittauksessa oli lambda-arvo?
Eikö check engine syty ajossa?
Eikö check engine syty ajossa?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Jotain 1,02 muistaakseni mitään varoitus valoja ei pala
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Laahaako jarrut,eli vaatii voimaa enemmän ja käytännössä turbo ahtaa koko ajan!
Selviää ajon jälkeen koittamalla vannetta,onko joku reilusti kuumempi.
Selviää ajon jälkeen koittamalla vannetta,onko joku reilusti kuumempi.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Minkä vuosimallin tonnari? Trionic vai LH-jet?
Jos Trionic-tonnari, niin sulla saattaa olla IC:n pääty halki. Turbo joutuu tekemään tässäkin tilanteessa pirusti enemmän työtä kun suurin osa ahdoista karkaa harakoille.
LH kävisi jo rikkaalla sellaisessa tilanteessa, että mitattua ilmaa karkaa jostain kohtaa ahtimen ja läppärungon välistä.
Jos Trionic-tonnari, niin sulla saattaa olla IC:n pääty halki. Turbo joutuu tekemään tässäkin tilanteessa pirusti enemmän työtä kun suurin osa ahdoista karkaa harakoille.
LH kävisi jo rikkaalla sellaisessa tilanteessa, että mitattua ilmaa karkaa jostain kohtaa ahtimen ja läppärungon välistä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Pyörät pyörii vaivatta eikä ole kuumetta .
94 ompi vuosimalli muusta en tiedä onko Trionic vai lh jet joku ompi sanonut
matalapaine turboksi
94 ompi vuosimalli muusta en tiedä onko Trionic vai lh jet joku ompi sanonut
matalapaine turboksi
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Ei näin. Ahdin ei tee töitä, jos ei ole vastapaineita, se vain spinnaa iloisesti.Jope kirjoitti:Minkä vuosimallin tonnari? Trionic vai LH-jet?
Jos Trionic-tonnari, niin sulla saattaa olla IC:n pääty halki. Turbo joutuu tekemään tässäkin tilanteessa pirusti enemmän työtä kun suurin osa ahdoista karkaa harakoille.
LH kävisi jo rikkaalla sellaisessa tilanteessa, että mitattua ilmaa karkaa jostain kohtaa ahtimen ja läppärungon välistä.
Kuorma(työ)=virtaus x paine. Jos jälkimmäinen puuttuu niin... perusfysiikkaa. Ja jos IC olisi auki se tosiaan kävisi rikkaalla, kun mitattua ilmaa pihalla, jos massamittarillinen. Jos paineanturilla (uudet) ei seosvaikutusta, mutta
mikään ei hehkuisi iloisesti. Hehkua pitäisi muutenkin tulla vasta "isotehoilla", (miten muuten näet tuon ratin takaa?) joten:
- vitsailet
- ISO vastapaine poistossa ( joku laittanut perunan putkeesi? )
- syötön anturivika ( selvitä mikä järjestelmä )
- palanut pakoventtiili ( palopaine karkaa putkistoon )
jukka
30v Saab turboja, mutta nyt autoharrastuksen lopettava Saabisti
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Tässä tilanteessa tosiaan ahdin tuskin tekee sen enempää töitä, kun ei ole täyspaineturbo.. Lisäksi tuli mieleen lopulta tuokin, että se on sitten kompurapuolella se liikalämpö jos IC on halki ja turbo joutuu sen takia toimimaan kartan choke-reunassa, eli tosiaan pakoputken ei pitäisi hehkua.
Venttiilivikainen auto tuskin kävisi kovin nätisti?
Trionic vilkuttelee kyllä vikavaloja aika nopeasti jos seoksessa tai antureissa on ongelmia. Lambda 1,02 viittaisi siihen, että Trionicin mielestä kaikki on ihan OK, sillä ykkösen pintaan se aina pyrkii closed loop-tilassa.
Jos joku anturi on sillä tavoin rikki, että se ei ole oikosulussa tai avotilassa, niin silloinkin alkaa vikavalo vilkkumaan jos lambdakorjausta joutuu tekemään yli 25% (muistaakseni prosentti oli noin).
Venttiilivikainen auto tuskin kävisi kovin nätisti?
Trionic vilkuttelee kyllä vikavaloja aika nopeasti jos seoksessa tai antureissa on ongelmia. Lambda 1,02 viittaisi siihen, että Trionicin mielestä kaikki on ihan OK, sillä ykkösen pintaan se aina pyrkii closed loop-tilassa.
Jos joku anturi on sillä tavoin rikki, että se ei ole oikosulussa tai avotilassa, niin silloinkin alkaa vikavalo vilkkumaan jos lambdakorjausta joutuu tekemään yli 25% (muistaakseni prosentti oli noin).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Kyllä tonnarin turbo on aika helposti punahehkussa. Onko hehku nähtävissä myös päivänvalossa vai vain pimeällä?Antsu kirjoitti:Kertokaas miksi turbo ja pakosarja helottaa punaisenaan kun ajelee
normaalisti , tarkastettu katalysaattori , ilmanpudistaja, turbo pyörii.
tulpat vaaleat väriltään , pakokaasu mittaus melkein normaali co 0,09 poikeava
nyt on konstit vähis kertokaa viisaammat
Onko bensan paineita mitattu?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
Yhden pakoventtiilin reunapalamaa ei kuule hyväkään korva, mutta pikkutehoillakin karkaa paljon palolämpöä putkeen. Ostin kerran moisen 8-v Saab APC:n ja vasta kansipahvin uusinnassa moinen tuli huomattua. Lambda kyllä kiukkuilee helposti moisesta.Jope kirjoitti:Tässä tilanteessa tosiaan ahdin tuskin tekee sen enempää töitä, kun ei ole täyspaineturbo.. Lisäksi tuli mieleen lopulta tuokin, että se on sitten kompurapuolella se liikalämpö jos IC on halki ja turbo joutuu sen takia toimimaan kartan choke-reunassa, eli tosiaan pakoputken ei pitäisi hehkua.
Venttiilivikainen auto tuskin kävisi kovin nätisti?
Trionic vilkuttelee kyllä vikavaloja aika nopeasti jos seoksessa tai antureissa on ongelmia. Lambda 1,02 viittaisi siihen, että Trionicin mielestä kaikki on ihan OK, sillä ykkösen pintaan se aina pyrkii closed loop-tilassa.
Jos joku anturi on sillä tavoin rikki, että se ei ole oikosulussa tai avotilassa, niin silloinkin alkaa vikavalo vilkkumaan jos lambdakorjausta joutuu tekemään yli 25% (muistaakseni prosentti oli noin).
Kompurapuolella ei ole liikalämpöä vastapaineiden puuttuessa koskaan. Se huuhtelu- (=palo-) ilman puristus on sillä puolella lämmön aiheuttaja mihin juuri tarvitaan IC:tä ja lisäksi suuri huuhtelu (IC auki!) jäähdyttää vain lisää.
Turbo toimii kartan reunassa paineettomalla alueella - vaarana ovat tällöin ahtimen ylikierrokset >>> Laakerit!
Anturi (-paine tai -massa ) voi olla mittaushäiriöinen ja nuo lambdaprosentit koskevat vain tyhjätehoja.
jukka
Re: 2,3 turbon pakosarja ja turbo punaisena
9000LPT kirjoitti:Kyllä tonnarin turbo on aika helposti punahehkussa. Onko hehku nähtävissä myös päivänvalossa vai vain pimeällä?Antsu kirjoitti:Kertokaas miksi turbo ja pakosarja helottaa punaisenaan kun ajelee
normaalisti , tarkastettu katalysaattori , ilmanpudistaja, turbo pyörii.
tulpat vaaleat väriltään , pakokaasu mittaus melkein normaali co 0,09 poikeava
nyt on konstit vähis kertokaa viisaammat
Onko bensan paineita mitattu?
Jos laitteen bensapaineet (tuotto) ovat niin heikossa hapessa, että laihan seoksen takia hehkuisi jo normaaliajossa, niin se nitkahtaisi pienelläkin tehonpyynnillä...