Jurinaa etupäästä
Jurinaa etupäästä
Hei! Mikä voisi olla vikana kun ajaessa eteenpäin kaikilla nopeuksilla yli 30 kmh ilmeisesti etupäästä kuuluu helvetinmoista jurinaa. Huom. en voi olla 100% varma ettei ääni tule takaa. Tuntuu, että rattikin hieman tärisisi. Kun kääntää ohjausta oikealle reilummin, häviää äänet kuin pieru saharaan. Kumpi etupyörän laakeri on paskana, oikea vaiko vasen? Auto leimattu vajaa kuukausi sitten ja ei ollut muuta huomautettavaa kuin vasen alapallonivelen väljyys, joka on nyt vaihdettu. Olenko kenties alapalloniveltä vaihtaessa rikkonut ko. puolen vetarin? Antakaa hyviä neuvoja, koska en viitsisi hakuammuntana lakruja turhaan lähteä vaihtamaan. Osat on kalliita ja työ tod. näk. vittumaista.
Auto on siis vm. -1988- 900 ruisku automaatti.
Please! Nyt ovat hyvät neuvot kalliita!
Auto on siis vm. -1988- 900 ruisku automaatti.
Please! Nyt ovat hyvät neuvot kalliita!
Re: Jurinaa etupäästä
Arvelisin vasemman puolen laakeria. Vetoakseli yleensä alkaa naputtamaan ennen kuin rupeaa täristämään ja tuskin sitä muutenkaan on murjottu niin pahasti kun palloniveltä on vaihdettu. Käypä kokeilemassa tuntuuko laakerissa väljyyttä., Jos täristää niin sekin on mahdollista.
Re: Jurinaa etupäästä
Moikka!
Oikea pyöränlaakeri! Koska paino siirtyy vasemmalle pyörälle oikealle käännyttäessä ja oikealla pyörällä silloin vähemmän kuormaa ---> vähemmän ääntä.
Oikea pyöränlaakeri! Koska paino siirtyy vasemmalle pyörälle oikealle käännyttäessä ja oikealla pyörällä silloin vähemmän kuormaa ---> vähemmän ääntä.
Re: Jurinaa etupäästä
Kiitoksia vinkeistä. Epäilisin kanssa oikeaa puolta, koska vasenta puolta hieman ronasin eilen. Mitään erikoista en löytänyt sieltä. Oikea puoli siis seuraavaksia auki.
Re: Jurinaa etupäästä
tunkaten keula ylös ja pyöriä pyöritellen vaihteen ollessa vapaalla. Jos noin hiljaisesta vauhdista kuuluu jo jurina, niin kyllä sen viallisen laakerin erottaa aivan takuulla äänen perusteella. Omassa 900i:ssä taannoin meni pyöränlaakeri siten, että 100km/h vauhdissa alkoi meluta. Senkin viallisuuden erotti selvästi edellä mainitulla metodilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jurinaa etupäästä
Automaattisatkussa ei yhtä helppoa kuin manuaalivaihteisessa. Laakerivian pitää olla aika selkeä, että sen huomaisi noin, koska N-vaihteellakin vastukset ovat suuret ja vaihteisto pitää äänekästä kurlutusta. Toki kannattaa kokeilla silti, maksaa vain vaivan jas saattaa antaa lisäosviittaa.Mertmi kirjoitti:tunkaten keula ylös ja pyöriä pyöritellen vaihteen ollessa vapaalla. Jos noin hiljaisesta vauhdista kuuluu jo jurina, niin kyllä sen viallisen laakerin erottaa aivan takuulla äänen perusteella. Omassa 900i:ssä taannoin meni pyöränlaakeri siten, että 100km/h vauhdissa alkoi meluta. Senkin viallisuuden erotti selvästi edellä mainitulla metodilla.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Jurinaa etupäästä
Ajele kunnon lenkki ja kokeile että kumman puolen napa on kuuma.
Re: Jurinaa etupäästä
Kun itse vaihdatin toisen etulaakerin, niin ei se hinta kyllä päätä huimannut...kemppan1 kirjoitti:Antakaa hyviä neuvoja, koska en viitsisi hakuammuntana lakruja turhaan lähteä vaihtamaan. Osat on kalliita ja työ tod. näk. vittumaista.
En muista tarkkaan, mutta olisko ollu jotain reilu satanen töineen pari vuotta sitten. Osan hinta oli kai jokunen kymppi. Tollasen olis voinu vaihtaa ellei nyt ihan huvikseen niin jo aiemminkin, kun mittarissa oli kuitenkin 300+ tkm. Remontin hinnaksi per ajokilometri ei tullu paljon mitään, pelkät pakolliset öljynvaihdot ja katsastuksetkin maksaa enemmän joka vuosi.
Re: Jurinaa etupäästä
Itse viimeksi tein niin, että irrotin olka-akselin autosta ja vein korjaamolle, jossa prässillä ottivat laakerin irti ja laittoivat uuden tilalle. Laakeri kun on usein sen verran tiukasti pesässään, että irroittaminen ilman prässiä on haastavaa tai mahdotonta. En muista mitä laskuttivat vaihtotyöstä, mutta oletettavasti vähemmän kuin jos olisin vienyt kokonaisen auton.
9-3, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Jurinaa etupäästä
Moi, käyn tänään hakemassa uuden laakerin eteen motonetistä ja yritän vaihtaa sitä itse viikonlopun aikana. Oikealle eteen siis. Kommentti, että N- vaihteella renkaita pyörittäessä kuuluu automaattilootasta jurinaa pitää paikkansa.
Kerron viikonpolun jälkeen tilanteen, jos saan jotain aikaiseksi. Myös tuo, että kokeilee pidemmän lenkin jälkeen navan lämpötilan ja vertailee sitä toisen puolen lämpötilaan on kokeilemisen arvoinen oivallus.
Kerron viikonpolun jälkeen tilanteen, jos saan jotain aikaiseksi. Myös tuo, että kokeilee pidemmän lenkin jälkeen navan lämpötilan ja vertailee sitä toisen puolen lämpötilaan on kokeilemisen arvoinen oivallus.
Re: Jurinaa etupäästä
kokemukseni mukaan useimmiten ääntää se laakeri, joka on vähemmän kuormituksen alla ja kurmitettuna jurina lakkaa. Voi olla kumpi puoli tahansaHeikki kirjoitti:Moikka!
Oikea pyöränlaakeri! Koska paino siirtyy vasemmalle pyörälle oikealle käännyttäessä ja oikealla pyörällä silloin vähemmän kuormaa ---> vähemmän ääntä.
Re: Jurinaa etupäästä
Terve!
Nostin etupyörät ylös ja pyörittelin renkaita, vasemmalta puolelta tuntui kädessä pientä värinää verrattuna oikeaan puoleen. Tästä päättelin, että vasen puoli on paskana.
Vaihdoin siis toissa viikonloppuna vasemman puolen etupyörän laakerin, maksoi 25,50 € Motonetistä.
Hommaan meni 7 h aikaa, kun itse sen tusasin irti ja laitoin takaisin ilman mitään korjaamopuristimia. Työ kannatti, nimittäin lakru oli paskana ja jurina loppui siihen paikkaansa!
Kiitos siis Teille kaikille hyville foorumilaisille! Hyvistä vinkeistä ja auttamisesta ongelman ratkaisemisessa!
Nostin etupyörät ylös ja pyörittelin renkaita, vasemmalta puolelta tuntui kädessä pientä värinää verrattuna oikeaan puoleen. Tästä päättelin, että vasen puoli on paskana.
Vaihdoin siis toissa viikonloppuna vasemman puolen etupyörän laakerin, maksoi 25,50 € Motonetistä.
Hommaan meni 7 h aikaa, kun itse sen tusasin irti ja laitoin takaisin ilman mitään korjaamopuristimia. Työ kannatti, nimittäin lakru oli paskana ja jurina loppui siihen paikkaansa!
Kiitos siis Teille kaikille hyville foorumilaisille! Hyvistä vinkeistä ja auttamisesta ongelman ratkaisemisessa!
Re: Jurinaa etupäästä
Herätellään vanhaa aihetta, kun en muutakaan haulla löytänyt.
Eli kuuluu jurinaa edessä mielestäni oikealta puolelta erityisesti yli 100km/h nopeuksissa ja vedättäessä, hiljenee käääntäessä oikealle.
Tämähän viittaisi oikeanpuoleiseen laakeriin, jonka vaihdoin ilman tulosta, tämän jälkeen vaihdoin vielä vetonivelen. Mutta sekään ei auttanut...
Mitä tehdä seuraavaksi ?.. meinaa ideat loppua, tripodit vai vaihdelaatikko menossa?
Eli kuuluu jurinaa edessä mielestäni oikealta puolelta erityisesti yli 100km/h nopeuksissa ja vedättäessä, hiljenee käääntäessä oikealle.
Tämähän viittaisi oikeanpuoleiseen laakeriin, jonka vaihdoin ilman tulosta, tämän jälkeen vaihdoin vielä vetonivelen. Mutta sekään ei auttanut...
Mitä tehdä seuraavaksi ?.. meinaa ideat loppua, tripodit vai vaihdelaatikko menossa?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear