Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Voi kai sitä kerran kehuakin,kun ei ole ongelmia.Starttausaika on sama kuin kesällä,on toki lohkolämmitin,mutta enpä huomannut laittaa illalla ajastinta päälle ja pakkasta T:reella n.-20,kun äsken sen käynnistin ja ajoin lenkin,vetää heti kylmänä normaalisti,ei nyi tai pauku kuten kaasarisaabbini,lämpiää nopeasti,ei kolise tai rämise,laatikko ei ole jäykkä kylmänä jne.Saabismi on terveellistä! ...
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
99:n olen raapassut roikasta käyntiin -48° pakkasesta, ilman roikkaa -32°. Se kuitenkin pitää sanoa, että satku oli kovilla pakkasilla joista kovimmat taisi sen aikana olla -28° paljon inhmillisempi kuin 99. Ei sillä etteikö kunnossa oleva 99 lämpeäisi mutta satku teki sen paljon nopeammin.
Jonkinlaisen lupauksen olen itselleni antanut, että joskus ostan toiseksi harrasteautoksi satkun. Oli se sen verran vekkuli peli.
Tässä on miten kävi Opelille; tiä tuliko ilmoista parku vai onko tuo räkätaudissa mitä työkaveri ehdotti, pastilli pitäis kuulemma antaa
Jonkinlaisen lupauksen olen itselleni antanut, että joskus ostan toiseksi harrasteautoksi satkun. Oli se sen verran vekkuli peli.
Tässä on miten kävi Opelille; tiä tuliko ilmoista parku vai onko tuo räkätaudissa mitä työkaveri ehdotti, pastilli pitäis kuulemma antaa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
-20 täällä Keski-Suomessa ja satku lähti aamulla kuin kesälläkin.
Termostaatti tosin on aikansa elänyt, lämmöt eivät oikein nouse, mutta vaihdellaan.
Termostaatti tosin on aikansa elänyt, lämmöt eivät oikein nouse, mutta vaihdellaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Toissailtana töistä lähtiessä -28 pakkasta ja käyntiin. Mielelläni olisin roikkaanki laittanu mutta ko unohtu johto kotia . -38 on hlökohtanen ennätys josta og lähti vielä käyntiin ilman lämmitystä. Onneksi autot ei osaa puhua...
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Juu..oppii arvostamaan satkun ominaisuuksia kun joutuu *omuilla ajelemaan. Perheessä oli pakon edessä parisen viikkoa laina-auto Fiat 500 vm -08 niin kyllä tuli satkua (ja tonnaria) ikävä. Joko tuulilasi tai sivu-ikkunat jäässä ja varpaita paleli, oli säädinvipu sitten miten hyvänsä, pakkasta -15-20 astetta.
Vanhalla turbosatkulla tuli joskus aikoinaan lähettyä ilman roikkaa -36 asteessa ja hyvin tarkeni autossa..
Vanhalla turbosatkulla tuli joskus aikoinaan lähettyä ilman roikkaa -36 asteessa ja hyvin tarkeni autossa..
#961
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Meillä on työmatka-autoina perheessä OG 900 16V i ja -87 kaasari -900. Kuten Hesari aikoinaan mainosti, kaiken se kestää, kaiken se kärsii. Omakin pakkasennätys on siellä -38 kieppeillä 80-luvulla (kun täälläkin vielä OLI talvi) ja ilman lämmittelyjä n. -28. Saabi on äkkiä lämmin kovillakin pakkasilla.
8v. tuli välissä kärsittyä vilua ja nälkää Saksan autojen kanssa kärvistellessä. Nälkää? No, eihän ne lukot talvella auenneet, keskuslukituksesta nyt puhumattakaan... Nälkä tuli ammattiapua odotellessa. Saabissa ei ovien kanssa ole ollut harmia, vaikka on ennen pakkasia tullut ruutalla pestyäkin ilman sen kummempia suojauksia. Kumma kyllä, ei edes tiivisteet ole koskaan päässeet jäihin.
Jos ja kun lukko menee jäihin on se tuota klassista 60-luvun mallia, jota voi alapuolelta tarvittaessa helposti jopa sytkärillä lämmittää. Kerta kaikkiaan toimivaa suunnittelua Suomen talveen suojan ja pakkasen vuorotellessa. Olen noissa ruuttaillut aseöljyä lukkoihin silloin tällöin ja on ollut ilmeisen toimiva ratkaisu, kun ei noissa ole ollut samankaltaisia harmeja, kun Volvo Amazonin kanssa joskus oli.
Aina kovemmilla pakkasilla tulee se vaikutelma, että Saabeja on tavallista enenmmän liikenteessä. Karkea arvio on, että ne palvelee jo kakkosautoina/harrasteautoina, mutta sitten, kun on "tositilanne" unohdetaan ne aurinkokelin työsuhderassit.
8v. tuli välissä kärsittyä vilua ja nälkää Saksan autojen kanssa kärvistellessä. Nälkää? No, eihän ne lukot talvella auenneet, keskuslukituksesta nyt puhumattakaan... Nälkä tuli ammattiapua odotellessa. Saabissa ei ovien kanssa ole ollut harmia, vaikka on ennen pakkasia tullut ruutalla pestyäkin ilman sen kummempia suojauksia. Kumma kyllä, ei edes tiivisteet ole koskaan päässeet jäihin.
Jos ja kun lukko menee jäihin on se tuota klassista 60-luvun mallia, jota voi alapuolelta tarvittaessa helposti jopa sytkärillä lämmittää. Kerta kaikkiaan toimivaa suunnittelua Suomen talveen suojan ja pakkasen vuorotellessa. Olen noissa ruuttaillut aseöljyä lukkoihin silloin tällöin ja on ollut ilmeisen toimiva ratkaisu, kun ei noissa ole ollut samankaltaisia harmeja, kun Volvo Amazonin kanssa joskus oli.
Aina kovemmilla pakkasilla tulee se vaikutelma, että Saabeja on tavallista enenmmän liikenteessä. Karkea arvio on, että ne palvelee jo kakkosautoina/harrasteautoina, mutta sitten, kun on "tositilanne" unohdetaan ne aurinkokelin työsuhderassit.
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Tarpeeksi viisas auto ei suostu käynnistymään jos on liian kylmä.sunn kirjoitti:Karkea arvio on, että ne palvelee jo kakkosautoina/harrasteautoina, mutta sitten, kun on "tositilanne" unohdetaan ne aurinkokelin työsuhderassit.
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Hyvin minäkin olen Saabissa tarjennut. Itsellä ei ole kerrostalossa lämmityspaikkaa mutta aina on pärjätty ilman roikkaa. Veli tuossa joku aika sitten kehui omaa japsiromuaan miten se on niin hyvä ajaa. Se on kyllä kieltämättä ihan kohtuullinen ajettava kaupungissa, mutta ei siinä lämmityslaite höngy läheskään niin paljon ja nopeasti lämmintä kuin Saabissa. Juuri tätä ominaisuutta pidän autossa arvossaan vaikka se veisi vähän enemmän polttoainetta. Täällä Kainuussa kun on vielä välillä pakkastakin.
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
En muista paljonko oli pakkasta (reilusti alle -30C), kaverin Sierra ei lähtenyt käyntiin vaikka oli roikan perässä. Sen sijaan satku (85' i8) lähti ilman roikkaa kuin kesällä konsanaan. Ainut "vika" talvisaikaan oli että eivät meinanneet ovet pysyä kiinni kun oli mekanismeissä vissiin liian kankeat rasvat .
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Talvisaabbi!Og 900i16-93 toimii hienosti pakkasella!
Heh. Tuosta tuli mieleen, kun isän 500 srjn. bemarissa aukesi pakkasella risteyksestä käänyttäessä kaikki neljä ovea. Ja jollain uudella japsiautolla vastaan tullut teini oli hirmu närkästynyt . Joo, tahallaanhan ne ovet auki leväytetään kotteroissa . Suostuttelin sittemmin kyllä isän luopumaan rakkaasta bemustaan (600 tkm siinä vaiheessa mittarissa).hewidero kirjoitti:En muista paljonko oli pakkasta (reilusti alle -30C), kaverin Sierra ei lähtenyt käyntiin vaikka oli roikan perässä. Sen sijaan satku (85' i8) lähti ilman roikkaa kuin kesällä konsanaan. Ainut "vika" talvisaikaan oli että eivät meinanneet ovet pysyä kiinni kun oli mekanismeissä vissiin liian kankeat rasvat .
Tuntuu nämä uudet rassit melkoisen kertakäyttöisille, kun näihin vanhoihin sotaratsuihin vertaa .