jarrupoljin painuu pohjaan?
jarrupoljin painuu pohjaan?
Kun jarrutan hitaasti poljinta pohjaan painaen, niin poljin painuu painuu pohjaan asti. Vaihdoin levyt ja palat ja nesteet. Ihan kun olisi ilmaa, mutta ei mene jakeluun kun on joka kulma ilmattu. Kun jarrua pumppaa tartuntakohta polkimella nousee??? Outoa, Ehdotuksia mikä vielä vois ollla. Kävi mielessä jos eivät sisemmät palat ole asettuneet paikoilleen ja jouset työntävät niitä pois paikoiltaan, jne???
EDIT. Vai onko 9-3:nen vain toooosi vaikee ilmattava.
EDIT. Vai onko 9-3:nen vain toooosi vaikee ilmattava.
9-3.1972
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kumma juttu...varsinkin jos on ilmattukin.
Jotenkin tuntuu että pääsylinterin tiiviste valskaa ( vuotaa läpi ) ja kun painetta nostetaan niin tämä vuoto häviää.
Kun taas kevyesti painetaan niin urarengas ei tiivistä kunnolla.
Jotenkin tuntuu että pääsylinterin tiiviste valskaa ( vuotaa läpi ) ja kun painetta nostetaan niin tämä vuoto häviää.
Kun taas kevyesti painetaan niin urarengas ei tiivistä kunnolla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Hieman on outo vika, alkaa meneen hermot. Tulin juuri sisällä käymään kun muut jo potkii nakkeja tuolla ABC:llä
Ei taida sinnekkään sitten tänään päästä.
Ilmasin vielä kerran tossa ihan äsken ja hitaan jarrutuksen jalkeen poljin painuu aivan lattiaan kiinni kun vaan polkee, että alkaa vaikuttaa pääsylinterivialta, ei tule kyllä mikään muu enään mieleen.
Eli ajaa noin 5km painaa jarrua hitaasti painuu syvälle ja mitä enemmän pumppaa sitä korkeammalta poljin jarruttaa. 2. polkasu puolesta välistä ja kolmannella ottaakin kiinni sitten jo ihan pinnasta.
Nesteet ei katoa mihinkään sen olen jo tutkinut.
Ilmaa ei varmasti pitaisi enään olla kun on varmistettu sekin jo kahteen kertaan, eli ilmattu.
Ihme että se tuli juuri silloin kun vaihdoin uudet levyt sun muut, mutta aina noi muutokset tuo esiin jotain piirteitä. Joko hyviä tai huonoja.
Ei taida sinnekkään sitten tänään päästä.
Ilmasin vielä kerran tossa ihan äsken ja hitaan jarrutuksen jalkeen poljin painuu aivan lattiaan kiinni kun vaan polkee, että alkaa vaikuttaa pääsylinterivialta, ei tule kyllä mikään muu enään mieleen.
Eli ajaa noin 5km painaa jarrua hitaasti painuu syvälle ja mitä enemmän pumppaa sitä korkeammalta poljin jarruttaa. 2. polkasu puolesta välistä ja kolmannella ottaakin kiinni sitten jo ihan pinnasta.
Nesteet ei katoa mihinkään sen olen jo tutkinut.
Ilmaa ei varmasti pitaisi enään olla kun on varmistettu sekin jo kahteen kertaan, eli ilmattu.
Ihme että se tuli juuri silloin kun vaihdoin uudet levyt sun muut, mutta aina noi muutokset tuo esiin jotain piirteitä. Joko hyviä tai huonoja.
9-3.1972
Niin toi kaikki tapahtuu ajaessa.
Paikallaan kun auto ei käy poljin kova. Niinkuin saabin jarrujen ilmaus ohjeessa sanotaan "poljin ei saa vajota ilmauksen jälkeen", ei vajoa
ABS on "ihmeellinen" ei 99:ssä ollu näitä ongelmia.
Paikallaan kun auto ei käy poljin kova. Niinkuin saabin jarrujen ilmaus ohjeessa sanotaan "poljin ei saa vajota ilmauksen jälkeen", ei vajoa
ABS on "ihmeellinen" ei 99:ssä ollu näitä ongelmia.
Viimeksi muokannut se93tbo, Ti Elo 03, 2004 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
Mä tein vähän ennen tän tekstin alkua tossa ns. hätäjarrutuksen ja poljin painui ihan pohjaan asti (jäi lattiasta 2-3 cm), kyllä auto pysähtyi. Mutta ei se ennen ole tuollainen ollut. On ottanut kiinni kyllä ihan normaalisti ylempää. Faijalla on ihan samanlainen auto jolla tuli viikko sitten ajettua, että kyllä nyt on jotain vialla. Ukko lupas huomenna soittaa huoltoon jollekkin tutulle saab huoltajalle jos sieltä vaikka löytyisi erikois vinkkejä.Speedou kirjoitti:Itse olen kiinnittäny huomiota vastaavaan tuossa perheen 93:ssa. Sekä uusilla, että vanhoilla levyillä.
Eli poljinta saa painaa voimalla ja syvälle. Pitää huollossa nyt kysäistä, että josko jotain olisi vialla. Auto kyllä pysähtyy hyvin, mutta aika ärsyttävän paljon saa voimaa käyttää.
Mun autolla kuntekee rauhallisen jarrutuksen liikennevaloihin ja painaa poljinta voimalla (ei tarvitse edes kovaa) niin lattia tulee vastaan.
Edit. tätyy lähteä vielä ulos asiaa tutkimaan. ottaa fläppäri mukaan sisältäen saabiin kuuluvaa tietoutta
9-3.1972
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Oliko autossasi ABS...?
Muistitko pumpata paineet pois ennenkuin ilmasit takapään jarrut,muistaakseni näin minulle kertoi ex..SAABin asentaja itse en muistanut pumpata ja vähän samantapaisia oireita oli havaittavissa.
Taisin sitten ilmata ne niin että ilmausruuvi auki ja sähköt päälle ja poljin niin kauan että jarrunestesäiliö oli melkein tyhjä. Ruuvi kiinni ja nestettä säiliöön ja sama temppu toiselle puolelle.
http://www.electricbbs.com/procedures/b ... bleed.html
Muistitko pumpata paineet pois ennenkuin ilmasit takapään jarrut,muistaakseni näin minulle kertoi ex..SAABin asentaja itse en muistanut pumpata ja vähän samantapaisia oireita oli havaittavissa.
Taisin sitten ilmata ne niin että ilmausruuvi auki ja sähköt päälle ja poljin niin kauan että jarrunestesäiliö oli melkein tyhjä. Ruuvi kiinni ja nestettä säiliöön ja sama temppu toiselle puolelle.
http://www.electricbbs.com/procedures/b ... bleed.html
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Elo 04, 2004 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Jotain tietysti voi selittää se, että jos sulla on kaikki jarrupalat uusia. Ne on jonkinverran pehmeitä uutena ja voivat "painua kasaan" ensimmäisissä jarrutuksissa.
Tämän takia kai ei yleensä vaihdeta kaikkia paloja kerralla, vaan akseli kerrallaan.
Mutta tämä on tietysti pelkkää arvailua...
Tämän takia kai ei yleensä vaihdeta kaikkia paloja kerralla, vaan akseli kerrallaan.
Mutta tämä on tietysti pelkkää arvailua...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Mulla oli entisessä autossa täsmälleen vastaavan tyyppinen ongelma...vein auton huoltoon että vaihtavat pääsylinterin, mutta kävikin ilmi että vika ei ollut viinä vaan autosta vuosi toinen takajarrusylinteri ja toinen oli totaalisesti jumissa...em. sylinterit kun vaihdettiin hävisi jarruongelmat kokonaan. Auto tosin oli Seat Ibiza (ei ABS) joten en tiedä onko jarrujen rakenteessa jotain Saabiin verrattuna jotain ratkaisevia eroja (siis muutakin kuin ABS)...
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-
-2. polven saabisti-
Joo ja ABSit on.9000CD23T kirjoitti:Oliko autossasi ABS...?
Muistitko pumpata paineet pois ennenkuin ilmasit takapään jarrut,muistaakseni näin minulle kertoi ex..SAABin asentaja itse en muistanut pumpata ja vähän samantapaisia oireita oli havaittavissa.
Taisin sitten ilmata ne niin että ilmausruuvi auki ja sähköt päälle ja poljin niin kauan että jarrunestesäiliö oli melkein tyhjä. Ruuvi kiinni ja nestettä säiliöön ja sama temppu toiselle puolelle.
Eli näin: pumppasin etupyörät ensin niin että säliö meni lähes tyhjäksi ja sen jälkeen takapyörät samalla tapaa. On ainakin järjestelmä "huuhdeltu"
(Etupyärät eka sitten taka kertoi saabin huoltomies).
Jotkut ABS autot ilmataan jopa moottori käynnissä, mutta ei saappia tietääkseni.
Kävin äsken koeajelulla, ainakin pysähtyy. Nopeassa jarrutuksessa tuota ei huomaa ennenkuin auto on stop. Jos senkin jälkeen jatkaa polkemista niin lattia tulee vastaan.
Mutta kyllä se poljin silti painuu lattiaan kun pysähtyy paikalleen ja jatkaa polkimen painamista
Kokeilkaa joku toimiiko samoin, eli painuuko poljin lattiaan asti. Mun järki kyllä sanoo että ei pitäisi.
Toivottavasti ei ole vikaa vaan ominaisuus.
9-3.1972
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tuota...tuota....kyllä ne virrat täytyy laittaa päälle takapyöriä ilmatessa.....se93tbo kirjoitti:Joo ja ABSit on.9000CD23T kirjoitti:Oliko autossasi ABS...?
Muistitko pumpata paineet pois ennenkuin ilmasit takapään jarrut,muistaakseni näin minulle kertoi ex..SAABin asentaja itse en muistanut pumpata ja vähän samantapaisia oireita oli havaittavissa.
Taisin sitten ilmata ne niin että ilmausruuvi auki ja sähköt päälle ja poljin niin kauan että jarrunestesäiliö oli melkein tyhjä. Ruuvi kiinni ja nestettä säiliöön ja sama temppu toiselle puolelle.
Eli näin: pumppasin etupyörät ensin niin että säliö meni lähes tyhjäksi ja sen jälkeen takapyörät samalla tapaa. On ainakin järjestelmä "huuhdeltu"
(Etupyärät eka sitten taka kertoi saabin huoltomies).
Jotkut ABS autot ilmataan jopa moottori käynnissä, mutta ei saappia tietääkseni.
Kävin äsken koeajelulla, ainakin pysähtyy. Nopeassa jarrutuksessa tuota ei huomaa ennenkuin auto on stop. Jos senkin jälkeen jatkaa polkemista niin lattia tulee vastaan.
Mutta kyllä se poljin silti painuu lattiaan kun pysähtyy paikalleen ja jatkaa polkimen painamista
Kokeilkaa joku toimiiko samoin, eli painuuko poljin lattiaan asti. Mun järki kyllä sanoo että ei pitäisi.
Toivottavasti ei ole vikaa vaan ominaisuus.
Have your assistant switch the ignition on (so the ignition, oil, etc. lights come on), but not actually start the engine, and to press on the brake pedal and keep it pressed.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kumma juttu, itse vaihdoin kaikkiin kulmiin tiivisteet ja jarrupalat.
Ja kun olin ilmannut systeemin niin poljin ei missään vaiheessa mennyt pohjaan saakka.
Jos moottori ei ollut käynnissä niin poljin tuntui hiukan kovemmalta ja moottori käynnissä se pehmeni hiukan.
Sen ilmiön huomasin että. jos painaa poljinta voimakkaasti ( auto on paikallaan ) poljin nytkähtää, jonkin ajan kuluttua ehkä 20-30s, ( siis poljinta pitää painaa voimakkaasti koko ajan ) ja taas 20-30s kuluttua poljin nytkähtää tätä jatkuu niin kauan kunnes poljin on pohjassa.
Ja kun päästät polkimesta se jää taas ylös normaalisti.
Mikäköhän venttiili siellä purkaa..?
Ja kun olin ilmannut systeemin niin poljin ei missään vaiheessa mennyt pohjaan saakka.
Jos moottori ei ollut käynnissä niin poljin tuntui hiukan kovemmalta ja moottori käynnissä se pehmeni hiukan.
Sen ilmiön huomasin että. jos painaa poljinta voimakkaasti ( auto on paikallaan ) poljin nytkähtää, jonkin ajan kuluttua ehkä 20-30s, ( siis poljinta pitää painaa voimakkaasti koko ajan ) ja taas 20-30s kuluttua poljin nytkähtää tätä jatkuu niin kauan kunnes poljin on pohjassa.
Ja kun päästät polkimesta se jää taas ylös normaalisti.
Mikäköhän venttiili siellä purkaa..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tonnarikin on meidän ukolla ollut ja sen jarrut oli erilaiset. Nyt sillä on tollanen samanlainen kuin mulla mutta -02 ja 100tkm ajettu että en usko että siinä on vikaa. Ja se käyttäytyy ihan samoin kuin toi mun. Huom. kaverilla on G Astra ja siinä on samanlaiset jarrut ainakin edessä. GM.
Edit. varsinaista pysähtymis ongelmaa ei ole ABS toimii niin kuin pitää ja auto pysähtyy tosi hyvin. Ja täytyy ottaa sekin huomioon että mun vanhat levyt oli ihan sika kierot ja täristi jostain "syystä" todella paljon. Miten lie ABS vaikuttanut tohon jarrutukseen kun on levyt hakannut kokoajan ja ehkä jopa joskus ABS pumpannut taas vastaan sopivalla jarrutusvoimalla.
Edit. varsinaista pysähtymis ongelmaa ei ole ABS toimii niin kuin pitää ja auto pysähtyy tosi hyvin. Ja täytyy ottaa sekin huomioon että mun vanhat levyt oli ihan sika kierot ja täristi jostain "syystä" todella paljon. Miten lie ABS vaikuttanut tohon jarrutukseen kun on levyt hakannut kokoajan ja ehkä jopa joskus ABS pumpannut taas vastaan sopivalla jarrutusvoimalla.
9-3.1972