
Autosähköistä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Autosähköistä
Autojen, tai no, kulkuneuvojen fiksaukseen yleisesti liittyvä "sähköinen" kysymys. Naapurin Riesa tyhjentää akkuaan, jonkun tunnin seisomisen jälkeen akun jännite on vajaa 2 volttia, akku on uusittu n. viikko sitten, eli siinä ei ole vikaa. Vanhana autosähköjen asiantuntijana muistelin, että jos laittaa yleismittarin akun plus-napaan ja toisen kärjen maihin, niin pitäisi näkyä, paljonko akulta virtaa häviää (ampeereja). No, näin tehtiin, ja Bilteman digimittari näytti, että n. 0,2A akusta poistui virtojen ollessa pois päältä. Sitten suorittamaan referenssimittausta Saapikkaaseen, tulos: mittari ei värähtänytkään. No, sitten uudestaan voortin kimppuun, mittari ei värähdäkään, vaikka n. minuutti sitten oli näyttänyt, että 0,2A virtaa poistuu jatkuvasti...Noh, sitten kokeilemaan niin, että pantiin Saappiin virrat päälle ja taas mittari plus-napaan ja maihin. Tulos: helevetinmoinen rätinä ja mittarin piuhat kuumeni pirusti, mutta ei, "viisari" ei värähtänytkään
Eli: oliko mittaustekniikkani oikea, vaiko eikö? Niin, ja onko tuo mittari nyt susi? Jännitettä kun mittaa, niin se näyttää yhä aivan oikein (Saapin akussa 12,75V ), mutta amppeereita tuo ei suostu näyttämään kirveelläkään, asteikkoa mittarissa kelattiin minimistä (200 mikro A) maksimiin (10 A), ja ei vaan näytä mitään...

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Autosähköistä
Näin jos tosiaan teit, että mittari oli virtamittausasennossa ja löit plussanavan ja auton korin välille virtamittarin, taisi mittari kärähtää.V.J.S kirjoitti: Vanhana autosähköjen asiantuntijana muistelin, että jos laittaa yleismittarin akun plus-napaan ja toisen kärjen maihin, niin pitäisi näkyä, paljonko akulta virtaa häviää (ampeereja). No, näin tehtiin, ja Bilteman digimittari näytti, että n. 0,2A akusta poistui virtojen ollessa pois päältä.
Tuossa jo Mimmi kertoikin miten yleismittaria käytetään. Yksi kohde eri laitteiden virran kulutuksien mittauksiin on tietenkin sulaketaulu. Otetaan sulake pois paikaltaan ja laitetaan yleismittari virtamittaus asennossa sulakkeen tilalle. Tulee sitten muistaa terve maalaisjärki tässä touhussa. 10A mittaus alueella varustettu yleismittari ei kestä ylikuormaa ja paljon ennen 10A:n rajaa useimmiten mittajohdot alkavat kuumeta. Eli käytännössä juuri pienien vuotovirtojen mittaukseenhan tuollaiset mittarit soveltuvat... Jos mittaat jonkin isomman laitteen virrankulutusta eikä tarkkuus ole hirveän suuri, niin tekisin sen siten, että laitan laitan sarjaan esim. ohmin vastuksen tai pienemmänkin ja mittaan vastuksen yli muodostuvaa jännitehäviötä yleismittarilla. Ohmin lain mukaan tuosta sitten laskien virta.
Niin, ja yleisin jännitehävikin aiheuttaja autoissa taitaapi olla autoradio ja kakkosena tulee todennäköisesti autopuhelin/autosarja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiitoksia valaistuksesta
Eli siis mittaustekniikkani oli vähintäänkin väärä, näin sitä opitaan kantapään kautta...Mutta kaikesta huolimatta, mittari tuntuu olevan vielä hyvässä iskussa, ainakin siis jännitemittaus toimii ihan moitteetta. Se on se Bilteman laatu, nähkääs
Katsellaan huomenissa, josko oikealla mittaustekniikalla sattaisiin naapurin ukon voorti lopettamaan akun tyhjentämisen...Ohjelmassa myös tonnikalan termostaatin vaihto ja tyhjäkäyntiventtiilin putsaus ennaltaehkäisevässä hengessä



Katsellaan huomenissa, josko oikealla mittaustekniikalla sattaisiin naapurin ukon voorti lopettamaan akun tyhjentämisen...Ohjelmassa myös tonnikalan termostaatin vaihto ja tyhjäkäyntiventtiilin putsaus ennaltaehkäisevässä hengessä

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Oomi kertaa käämi - pimeenä koko lääni
Ei mittarin virta-alueella mitään vikaa ole, sulake sieltä vaan on mennyt. Siellä 10A:n aluella on isohko massatäytteinen lasiputkisulake, joka on nyt kärvähtänyt. Myös pienivirtapuolella on yleensä oma sulakkeensa, mutta näistä b-laadun vehkeistä en tiedä... ovat muuten sitten suolaisen hintaisia nuo sulakkeet
Yleismittarilla suoritettavista mittauksista sen verran, että jännitemittari kytketään kohteen kanssa rinnan, virtamittari sarjaan ja resistanssia mitattaessa mittari kytketään järjestelmästä erotetun mittauskohteeseen siten, että virtasilmukka muodostuu. (mittari syöttää silmukkaan jännitteen, jonka alenemisesta mittauskohteessa generoidaan vastusarvo). Impedanssia ei yleismittarilla voi mitata, koska impedanssi sisltää myös kapasitanssista ja induktanssista aiheutuvat komponentit, jotka ovat taajuusriippuvia. (tai siis voi mitata, mutta vain taajuudella f=0Hz).
Jos virrankulutus on 0.2A, niin 12V:n järjestelmässä kuluttava kohde on noin 2.4W:n tehoinen... mittarin valaistuksen poltin on noin 3W. Tuolla vuotovirralla akun tyhjentäminen kestää lähes maailman tappiin...
Konepellin mahdollinen kontakti akun positiivisen navan kanssa kannattaa tutkia... tämmönenkin tapaus on tullut nähtyä.
Niin, ja kyllä akku voi olla kypsä vaikka se olisi vain viikon vanha.
Tuo vuotovirta kuulostaa niin isolta, että lienee viisainta hankkia semmonen kojelautamallin ampeerimittari ja kiinnitttää siihen johdot. Sillä pääsee jo noin 50 A:n arvoihin. Syyksi epäilisin noin hurjaan purkaukseen laturia, starttia tai sitä konepeltiä.


Ei mittarin virta-alueella mitään vikaa ole, sulake sieltä vaan on mennyt. Siellä 10A:n aluella on isohko massatäytteinen lasiputkisulake, joka on nyt kärvähtänyt. Myös pienivirtapuolella on yleensä oma sulakkeensa, mutta näistä b-laadun vehkeistä en tiedä... ovat muuten sitten suolaisen hintaisia nuo sulakkeet

Yleismittarilla suoritettavista mittauksista sen verran, että jännitemittari kytketään kohteen kanssa rinnan, virtamittari sarjaan ja resistanssia mitattaessa mittari kytketään järjestelmästä erotetun mittauskohteeseen siten, että virtasilmukka muodostuu. (mittari syöttää silmukkaan jännitteen, jonka alenemisesta mittauskohteessa generoidaan vastusarvo). Impedanssia ei yleismittarilla voi mitata, koska impedanssi sisltää myös kapasitanssista ja induktanssista aiheutuvat komponentit, jotka ovat taajuusriippuvia. (tai siis voi mitata, mutta vain taajuudella f=0Hz).
Jos virrankulutus on 0.2A, niin 12V:n järjestelmässä kuluttava kohde on noin 2.4W:n tehoinen... mittarin valaistuksen poltin on noin 3W. Tuolla vuotovirralla akun tyhjentäminen kestää lähes maailman tappiin...
Konepellin mahdollinen kontakti akun positiivisen navan kanssa kannattaa tutkia... tämmönenkin tapaus on tullut nähtyä.
Niin, ja kyllä akku voi olla kypsä vaikka se olisi vain viikon vanha.
Tuo vuotovirta kuulostaa niin isolta, että lienee viisainta hankkia semmonen kojelautamallin ampeerimittari ja kiinnitttää siihen johdot. Sillä pääsee jo noin 50 A:n arvoihin. Syyksi epäilisin noin hurjaan purkaukseen laturia, starttia tai sitä konepeltiä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minä kanssa näin kerran oikein aitiopaikalta kun nokkapelti osui positiiviseen napaan, auto oli Datsun 1600 vm..68.
Jumalaton kipinäsuihku tuli konepellin alta ja valot hävisi, ja totta kai oli pimeä syyskuun ilta.
Oli muuten lähellä etten täräyttänyt kaiteen päähän.
Siinä niitä amppeereita liikkui aika rivakasti......
Jumalaton kipinäsuihku tuli konepellin alta ja valot hävisi, ja totta kai oli pimeä syyskuun ilta.
Oli muuten lähellä etten täräyttänyt kaiteen päähän.
Siinä niitä amppeereita liikkui aika rivakasti......

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tuo 0,2 ampeeria virtahäviöön on aika paljon, ei ku se on jo liikaa, eli jossain on vikaa. Mulla on omassa (ihan mitattua tietoa) virtahäviö 50mA, joka taitaa olla suurimmalta osalta mankan muistin aiheuttamaa.
Ja eipä sitä olis varmaan parin tonnin mummonrahan Flukekaan kestänyt tuota +-navasta runkoon virtamittausta.
Ja eipä sitä olis varmaan parin tonnin mummonrahan Flukekaan kestänyt tuota +-navasta runkoon virtamittausta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mulla oli finkussa joku rosvonnut mankarin sähköt virtalukon vierestä ja sit keskikonsoli ruuvattu päälle tiukkaan kiinni.
Oli hienon näköinen virtajohto, kuprunnu koko matkalta ja paikoin näkyi kuparit. Matossa musta raita....tais olla lähellä ettei ollu ex-finkku.
Mankkari silti toimi nätiste, ainoastaan akku tyhjeni silloin tällöin.
Kannattaa ainakin sen verta kurkata kojelaudan sisään, ettei siellä ole vanhoja mankkari/lisävalo-asennusjohtoja vapaana.
Oli hienon näköinen virtajohto, kuprunnu koko matkalta ja paikoin näkyi kuparit. Matossa musta raita....tais olla lähellä ettei ollu ex-finkku.
Mankkari silti toimi nätiste, ainoastaan akku tyhjeni silloin tällöin.
Kannattaa ainakin sen verta kurkata kojelaudan sisään, ettei siellä ole vanhoja mankkari/lisävalo-asennusjohtoja vapaana.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992