Tässä hinta Tommi´s Billetilta:
Aine maksaa 36.60/kpl ja tuohon menee noin 1,5-2h/kpl tekemisseen eli noin 1 työpäivä = 6h-270.- 8h-360.-
Eli yhteensä neljälle tulee hintaa himpun verran yli 500 Euroa!!!
Sorvaamo PK-Seudulta?
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Re: Sorvaamo PK-Seudulta?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Alumiinista noita on iät ja ajat tehty.Tietysti jos kaikkea alkaa jännittämään että pettääkö vai ei niin mun mielestä pitäs vaihtaa harrastusta siinä paikkeilla.Minuteman kirjoitti:En nyt halua saivarrella, mutta nyt on ilmeisesti kait kyse pulttijaon muutoskappaleista eikä ns. spacereista?
Pelkkä levittävä spacerihan minun tietääkseni asennetaan vain alkuperäisen pyörännavan ja vanteen väliin kuitenkin alkuperäisellä pulttijaolla ja niin että pultit kulkevat sen läpi.
Jos nyt olette tekemässä sellaisia muutoskappaleita jossa muutoskappale kiinnitetään vaikkapa Kuupan napaan alkuperäisellä jaolla, ja tähän muutoskappaleesen taas kiinnitetään jonkun muun jaon vanne toisella jaolla, niin älkää nyt hyvät ihmiset mistään alumiinista niitä tehkö!
Alumiiniseoksiakin on pelkästään perusaineen luontaisen pehmeytensä lisäksi niin montaa sorttia, "vanhennettua" ja käytössä "vanhenevaa" ja monia muita nimenomaan muuttuvia ominaisuuksia sisältävää (Mitälie T- luokituksia..) että jos sellaisen muutoskappaleen pyörännapaan tekee tai teettää niin on todellakin syytä tietää mistä materiaalista ne tekee, ja mieluummin ei alumiinista vaan kunnollisesta työkalu- tai nuorrutusteräksestä ehdottomasti oikeine lämpökäsittelyineen tai varmoine koneistajan tietoineen lämpökäsittelemättä jättämisestä teräslaadusta riippuen.
Ja todellakaan tarkoitukseni ei ole torpata kenenkään hankkeita tai harrastuksia, tai bisneksiä mutta... Ei kai varoituksen sana venettä kaada?
En yhtään epäile tietämystäsi,mutta mun mielestä tässä pitää punnita mikä on tärkeää ja mahdollista ja mikä ei.
Mikä mielestäsi olisi oikea teräslaatu,joka kestaisi ilman lämpökäsittelyitä?
Tuollaisilla kuupilla ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja takaisin niin tuskin ihan ensimmäisellä reissulla pettää.Jos oikein jännittää,niin pitäs tehdä ehkä paksummasta tavarasta,nyt tuolle pienemmälle jaolle jää jenkaa 17mm.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Juu tuon alle menee uskoakseni komeasti.Saab.96 kirjoitti:Tässä hinta Tommi´s Billetilta:
Aine maksaa 36.60/kpl ja tuohon menee noin 1,5-2h/kpl tekemisseen eli noin 1 työpäivä = 6h-270.- 8h-360.-
Eli yhteensä neljälle tulee hintaa himpun verran yli 500 Euroa!!!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Onhan toki tehty, ja olisikin pitänyt pikemminkin kirjoittaa ettei mistä tahansa alumiinista, kuin että mistään, niitä kun tosiaan on muutamaa ominaisuuksiltaan erilaista ja erilailla käyttäytyvää laatua. Ettei vain oteta jostakin "alumiinia" ja aleta töihin tietämättä mitä laatua materiaali oikeasti on. Tarkoitukseni ei ollut alkaa pitämään esitelmää, vaan ajattelin vain tuoda huomioon tämän seikan.Suppari kirjoitti:Alumiinista noita on iät ja ajat tehty.Tietysti jos kaikkea alkaa jännittämään että pettääkö vai ei niin mun mielestä pitäs vaihtaa harrastusta siinä paikkeilla.
En yhtään epäile tietämystäsi,mutta mun mielestä tässä pitää punnita mikä on tärkeää ja mahdollista ja mikä ei.
Minä mistään mitään tiedä, lähinnä olen kokeillut lähes asiasta kuin asiasta kuinka asioita ei pidä tehdä..
Jos itse tekisin tai teettäisin tämänlaisia adaptereita, niin valitsisin jo valmiiksi sitkeäksi seostettua ja käsiteltyä nuorrutusterästä, ja nitrauttaisin valmiit kappaleet. Nitrauksessa kun on se etu että valmiiksi viimeistellyt kappaleet voidaan käsitellä ilman että lopullisissa mitoissa tapahtuu heittäytymisiä tai kappale menee kokonaan kieroksi, koska sehän tehdään muistaakseni niinkin matalassa lämpötilassa kuin n.550c, typettämällä pinta kaasulla uunissa ja tämän varmasti kyllä tiesitkin. No, kait sekin lämpökäsittelyksi lasketaan vaikka homman luonne kaasuttamisineen poikkeaakin varsinaisista karkaisuista.Suppari kirjoitti:Mikä mielestäsi olisi oikea teräslaatu,joka kestaisi ilman lämpökäsittelyitä
Ydinaine pysyisi sitkeänä ja pinta taas kierteineen kovana ja kestävänä, jolloin vaara kappaleen yllättävästä murtumisesta olisi mahdollisimman pieni.
Netissä en ala kyllä suosittelemaan yhtään mitään, eli nämä ovat vain omia tuumailujani.
Kyllä varmasti niillä kirkkoihinkin ajellaan, mutta sitähän ei ikinä tiedä kenelle ja mihin käyttöön ja kuinka rajuihin peleihin adapterit aikojen saatossa päätyvät. Itseäni ei ainakaan kiehdo ajatus vastaan syöksyvästä kolmipyöräisestä kuupasta, vaikka siellä oltaisiinkin pappia kyydissä.Suppari kirjoitti:Tuollaisilla kuupilla ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja takaisin niin tuskin ihan ensimmäisellä reissulla pettää.Jos oikein jännittää,niin pitäs tehdä ehkä paksummasta tavarasta,nyt tuolle pienemmälle jaolle jää jenkaa 17mm.
Mutta tosiaan, kunhan huomioin vain kun näytti välillä siltä että aletaan netistä kyselemään materiaalineuvoja, ei muuta. Varmasti osaatte selvittää ja tehdä niinkuin asiat kuuluu tehdä.
Pakko vähän off topiccia, mutta tuolla Tommi´s Billetillä en teetättäisi mitään. Toissa kesänä kaveri tilasi autoon sellaiset diskantti kipot, tais saada ne viime kesänä...