Taka-akselin puslien vaihtotyö, vinkkejä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Taka-akselin puslien vaihtotyö, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

"Etsi" näköjään tuottaa runsaasti juttua alustan puslista, muttei juurikaan niiden varsinaisesta vaihtotyöstä, etenkään takapään osalta.

Tuossa kun nyt muilla asioilla auton alla ryömiessä ilmeni ainakin eräs syy auton luiruamiseen eli pehmenneet/murentuneet taka-akselin kiinnityspuslat, niin vinkkejä vaihtotyön tehneiltä tai muutenvain tietäviltä kaivattaisiin.

Eli onko mahdollista avata akselin korikiinnityksestä yksi puoli kerrallaan ja saada akselin tukivartta vääntymään niin alas että väljän puslan saisi sahattua kuorestaan halki ja lyötyä pois?

Entä uusien puslien tiukkuus, menisikö naputtelemalla vaiko vaatiiko omanlaistansa erikoistyökalua?

Uretaaneja ei nyt tähän hätään ehtisi tilailemaan ja niitä odottelemaan eli orkkiksilla mentäisiin.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Taka-akselin puslien vaihtotyö, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Muutamaan olen urepuslat vaihtanut. Riittää että toisen puolen irroittaa, niin toisen voi vaihtaa. Sen verran reippaasti antaa puslat myöten.
Itse jouduin porailemaan kumia pois heikentääkseni puslaa, että suostui liukumaan pois taka-akselin silmukasta vasaran avustuksella. Urepuslat menee ilman työkaluja paikalleen, mutta alkuperäisen kaltaiset tarvinnevat vasaraa tms.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Taka-akselin puslien vaihtotyö, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Vaihdoin tuossa yksi ilta uretaaniset taakse.

Tein työn yksi puoli kerrallaan. Toinen puoli ilmaan ja pöllin päälle auto lepäämään. Sitten rengas pois ja toisella tunkilla kannattelin taka-akselia. 18mm ja 19mm lenkkiavaimilla taka-akselin kiinnityspultti irti. Laskin hissukseen taka-akselia niin että pusla tuli näkyviin. Puukolla ja vasaralla vanhan puslan kumi/muovi "kaulus" pois ja sitten puukolla ja talttapääruuvarilla puslan kehää särkemään. Aika helpolla loppujen lopuksi antoi sen verran periksi että tuli vanha työntämällä pois.

Puhdistin puslan kohdan ja voitelin oikein kunnolla kuparitahnalla puslan ja holkin joka menee puslan läpi. Pusla paikalleen ja tunkin kanssa pumppailemaan taka-akselia kohdalleen. Siinä oli vähän tähtäilyä mutta meni se lopulta kun alkoi harjaantumaan. Pultit kiinni ja sama operaatio toiselle puolelle.

Ihan kannattava homma. Nyt tuntuu että perä seuraa autoa niin kuin pitää ja turhat vaappumiset poistui. Miinuksina sanottakoon että lievä jyrinä/kumina karkealla asfaltilla lisääntyi. Mutta eipä tuo kuljin muutenkaan maailman hiljaisin ole.

Alkoi vain nyt auto puoltamaan voimakkaammin oikealle. Ovatko muut huomanneet tällaista? Epäilen että aurauskulmissa on kyllä vikaa...

:D
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taka-akselin puslien vaihtotyö, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Vaihdoin pari kuukautta sitten nuo puslat. Orkkikset pois ja orkkikset tilalle. Voi vaihtaa puolen kerrallaan. Itse avasin iskarin alapään, poistin jousen ja avasin puslan pultin. Tunkkien varassa laskin akselin alas. Toisella puolella jouduin irrottamaan jarruletkun. (oiskohan ollu kuskin puoli) Minulla oli hydraulinen ulosvetäjä johon oli tätä tarkoitusta varten tehty työkalut. Nämä eivät olleet aivan ideaalit ja jouduin sen vuoksi laskemaan akselia hiukan alemmas. (jarruletkun irrottamisen tarve varmaan johtui tästä). Vanha puslan poistosta ei varmaan ole mitään ylitsepääsemätöntä senhän voi vaikka särkeä, muovikuorinen kun on. Uuden puslan paikalleen laittoa kannattaa harkita tarkkaan. Puslahan (ainakin orkkis) on toisaankin muovikuorinen joten sitä ei oikein voi suoraan hakata. Toisena ongelmana ovat kuminystyt jotka särkyvät hakattaessa, eikä kumiin hakkaamisesta taida apua ollakkaan. Eli mielestäni tuon asentaminen vaatii erikoistyökaluja ainakin sen verran, että jonkinlainen lyöntituurna, jolla puslaa pääsee lyömään tasaisesti kuminystyjen väliin, kannattaa rakennella ennakkoon.
Voisi myös kuvitella, että muovikuorinen luiskahtaa helposti paikalleen mutta se oli yllättävän tiukka. Muistaakseni viimeiseen nytkäytykseen tarvittiin 50mm männällä varustetussa ulosvetäjässä lähes 100bar paine. Rasva olisi varmaan auttanut, itse laitoin kuivana. Eipähän pusla ui sivuttain pesässään.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Taka-akselin puslien vaihtotyö, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitoksia kaikille asian valottamisesta, ja tämä viimeisin vastaus erityisesti selvensi asiaa senverran että mieli muuttui ja uretaaniset asennetaan sittenkin helppoutensa ja muidenkin hyvien puoliensa vuoksi. :)
Vastaa Viestiin