T16 pakoputki
T16 pakoputki
Mitenkäs tuollainen kolmituumainen pakoputki istuu satkuun? Aeron putki on aika epämääräisessä kunnossa, tai ainakin se roikkuu jostain syystä aivan älyttömän alhaalla ja ottaa kiinni joka paikassa... Millaisia kokemuksia löytyy, eli kannattaako laittaa väljempää rööriä, vai uusi vakioputki? Miten hyvin JT:n putki istuu paikalleen verrattuna vakiorööriin?
Näillä näkymin tehoa ei ole tarkoitus nostella tuosta vakiosta, mutta eihän sitä koskaan tiedä... Onko mitään järkeä laittaa vakiotehoiseen (175hv)T16:n 3" putkea? Hintaero tuolla JT:n 3-tuumaisella ja vakioputkella on satasen luokkaa, joten melkein houkuttaisi laittaa samantien tuo väljempi putki. Onko muita hyviä vaihtoehtoja JT:lle noissa 3-tuumaisissa?
Eski & Aero
Näillä näkymin tehoa ei ole tarkoitus nostella tuosta vakiosta, mutta eihän sitä koskaan tiedä... Onko mitään järkeä laittaa vakiotehoiseen (175hv)T16:n 3" putkea? Hintaero tuolla JT:n 3-tuumaisella ja vakioputkella on satasen luokkaa, joten melkein houkuttaisi laittaa samantien tuo väljempi putki. Onko muita hyviä vaihtoehtoja JT:lle noissa 3-tuumaisissa?
Eski & Aero
Aero-putkesta
3-tuumaiseen putkitarpeeseen on vaikea ottaa kantaa, klubin virihörhöt ovat varmasti kovasti sitä mieltä, että kunnon viemäriputkea paikalle niin pääsee ottamaan koneesta irti tehoa. Ja kyllähän esim. Jouko Kuisma pitää JT:n 3" putkea hyvänä sijoituksena (http://www.netma.fi/jouko/saab/performance3.html), mainitsee mm. alaväännön kasvaneen joka on jo hyvä saavutus. Jos kolmituumaisen saa paikalleen ilman akkuputkea (-> akku takakonttiin), niin tuumasta vain toimeen?!
Jos pakoputki roikkuu ja ottaa kiinni, niin se on joko kovasti rikki tai sitten jo alunperinkin vääränlainen. Varsinkin alun mutkan on syytä olla erittäin mittatarkan, että sen saa väännettyä kohtuullisen hyvin paikalleen. Paikallaan oleva pakoputki ei roiku mitenkään, edes ne kumilenkit eivät niin paljoa veny, että siitä hirveästi olisi haittaa.
Itselleni tuo 175 hv riittää aivan hyvin. Tietenkin tämä ei karsi mahdollisia muutoksia jotka tehostavat konetta kestävyyden kärsimättä, ja varsinkin jos alarekisteriin saadaan puhtia lisää, niin sehän on aina tervetullutta. Kyllähän tuo kierroksilla tuntuu kulkevan mukavasti muutenkin..
Jos pakoputki roikkuu ja ottaa kiinni, niin se on joko kovasti rikki tai sitten jo alunperinkin vääränlainen. Varsinkin alun mutkan on syytä olla erittäin mittatarkan, että sen saa väännettyä kohtuullisen hyvin paikalleen. Paikallaan oleva pakoputki ei roiku mitenkään, edes ne kumilenkit eivät niin paljoa veny, että siitä hirveästi olisi haittaa.
Itselleni tuo 175 hv riittää aivan hyvin. Tietenkin tämä ei karsi mahdollisia muutoksia jotka tehostavat konetta kestävyyden kärsimättä, ja varsinkin jos alarekisteriin saadaan puhtia lisää, niin sehän on aina tervetullutta. Kyllähän tuo kierroksilla tuntuu kulkevan mukavasti muutenkin..
Re: T16 pakoputki
Kyllä JT ihan hyvin paikalleen istuu, kunhan sen laittaa sinne huolellisesti kohdalleen eikä tee omia patentteja. Lähtisin väittämään että joku perus tarvikeputki voi istua paljon huonommin. Hyötyähän tuosta ei juuri ole vakiotehoisessa mutta äänet on jo yksistään ehdottomasti tuon 100 euron eron arvoiset.
Ainoa ongelma sulla on kun tuo on pystykeula. Jos otat kahdella vaimentajalla niin se takimmainen paistaa rumasti näkyvillä (viistokeulassa jää puoliksi piiloon), kun taas yhdellä vaimentajalla äänet on jo turhankin kovat ainakin käyttöautoon. Kahdella pöntöllä on yhtä hiljainen kuin vakio mutta se äänen sävy, ah.
Jos päädyt JT:n hankkimaan, kokeile ajaa ikkunat auki jostain pitkästä tunnelista ja anna ahtimen laulaa
Ainoa ongelma sulla on kun tuo on pystykeula. Jos otat kahdella vaimentajalla niin se takimmainen paistaa rumasti näkyvillä (viistokeulassa jää puoliksi piiloon), kun taas yhdellä vaimentajalla äänet on jo turhankin kovat ainakin käyttöautoon. Kahdella pöntöllä on yhtä hiljainen kuin vakio mutta se äänen sävy, ah.
Jos päädyt JT:n hankkimaan, kokeile ajaa ikkunat auki jostain pitkästä tunnelista ja anna ahtimen laulaa
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Mulla on JT:n 3" putki yhdellä vaimentimella satkussani (T16 -92), ja on minusta aika hiljainen. Tosin mulla on katti siinä välissä. Asennuksessa oli hieman onkelmia, putki oli nimittäin lähes 5 senttiä liian pitkä. Ja on takuuvarmasti liitokset pohjassa. Rälläkällä kun otti alkukäyrästä muutaman sentin veks niin asettui. Alusta on vakio, eikä putki kolise akseliin eikä panhardiin. Katin suojapeltiin katti ottaa joskus kiinni, tosin sitä pystyy kyllä säätämään katin etupäästä. Vaikutus suorituskykyyn oli aika jännä; nakutustaipumukset väheni selvästi, ei vakiokuulerillakaan (+FSE 3,3bar) nakuttele helteillä, vaikka ahtoja on yli barin. Siis kahden-kolmen hengen kuormalla.
Onhan se tuossa...orava kirjoitti:Mulla on JT:n 3" putki yhdellä vaimentimella satkussani (T16 -92), ja on minusta aika hiljainen.
...ja juuri tämän takia. Katti vaimentaa käytännössä yhtä paljon kuin se toinen äänenvaimennin, jos sulla on vakiokatti niin varmaan jopa enemmän. Työkaverilla on yhdellä pöntöllä ja 3" katilla, on oikein mehukkaat äänet mutta ei yhtään liian kovat.Tosin mulla on katti siinä välissä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Onkos kellään muuten ns. race-katista kokemusta äänen suhteen?
Mulla on ns. sport-katti, joka on kyllä 3-tuumainen, mutta tuntuu vaimentavan ääntä aivan liikkaa. Toisaalta, ns. kisakatti (metallisisus) myös virtaa paremmin.
Pelkkää putkeakaan ei katin tilalle oikein arvaa laittaa, koska pojat joskus kiinnostuvat kovista äänistä, ja jos ne silloin huomaa ettei siellä olekaan kattia niin sakkoa rapsuu...
(Paljonkos tuosta muuten mahtaa ropsahtaa, ihan hypoteettinen kysymys?)
Mulla on ns. sport-katti, joka on kyllä 3-tuumainen, mutta tuntuu vaimentavan ääntä aivan liikkaa. Toisaalta, ns. kisakatti (metallisisus) myös virtaa paremmin.
Pelkkää putkeakaan ei katin tilalle oikein arvaa laittaa, koska pojat joskus kiinnostuvat kovista äänistä, ja jos ne silloin huomaa ettei siellä olekaan kattia niin sakkoa rapsuu...
(Paljonkos tuosta muuten mahtaa ropsahtaa, ihan hypoteettinen kysymys?)
Itsellä omassa satkussa JT:n putki yhdellä vaimentimella. Silloin kun polkaisee, alkaa vasta tapahtumaan.. Siis tarkoitan ääntä, en sitä että auto lähtisi
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Lexus GS 300
Re: T16 pakoputki
Itsellä JT:n yksivaimentiminen 3" putkisto, ja nyt kolinan syyn paikantamisen jälkeen tulikin kysymys, että onkos tuossa samanlaiset kumikiinnikkeet, kuin orkkiksessa? Nykyiset on kaikki milliä vaille katkirevenneitä, ja putki pääsee heilumaan niin, että ottaa tankkiin kiinni. Mistähän löytäisin uudet tuohon sopivat tilalle? Entäpä onko jollain mittoja kertoa noihin, jos tuolla kumikaupassa kävisi kattomassa. Ei millään viitsis kiskoa irti mukaan tuota, kun ei helposti niihin käsiksi pääse.
Re: T16 pakoputki
Samanlaiset siellä on, keskipöntössä kaks kannatinkumia ja häntäputkessa vielä yks pienempi siellä puskurin alla. Motonetin kumeja en ainakaan voi oikein suositella, mulla perskaantu pilalle vissiinki kahessa kesässä ja vaihdoin sitte tilalle ihan marmoritiskiltä ostetut. Kumin laatu originaalissa tuntu jo kädessä totaalisen erilaiselta. Hintaa oli muistaakseni noin 6e per kannatinkumi.T-Mu kirjoitti:Itsellä JT:n yksivaimentiminen 3" putkisto, ja nyt kolinan syyn paikantamisen jälkeen tulikin kysymys, että onkos tuossa samanlaiset kumikiinnikkeet, kuin orkkiksessa? Nykyiset on kaikki milliä vaille katkirevenneitä, ja putki pääsee heilumaan niin, että ottaa tankkiin kiinni. Mistähän löytäisin uudet tuohon sopivat tilalle? Entäpä onko jollain mittoja kertoa noihin, jos tuolla kumikaupassa kävisi kattomassa. Ei millään viitsis kiskoa irti mukaan tuota, kun ei helposti niihin käsiksi pääse.
KTM SD
Re: T16 pakoputki
Joo ehdin jo hakea alkuperäiset liikkeestä, hinta oli hurjat 5 euroa koko satsi Nyt vielä kun keksisi, millä sais tuon pöntön toiselta puolelta sen vaihdettua. Tuntui olevan vähän joulukiireitä kaikilla autokorjaamoilla, niin ei tuota saanut missään nopeasti ilmaan. Eipähän nyt ainakaan sentään ole tippumassa, kun kaksi kolmesta on nyt uusia. Kolinakin loppui...
Re: T16 pakoputki
hitto, itekki aikeissa isompaa putkea viritellä ja samalla se akku suapi siirtyä kontin puolelle... mut sanakaan ymmärtämättä ja kruunun kurssia tietämättä on vähä hepreaa katella speedpartsin sivua koska ei tiiä mitä maksaa.. toine putkisarja vissii katin korvaavalla putkella ja toine ilma sitä? ja toi alkukäyrä nii onko toisessa vaa se ero että jatkopala lisänä? ehkä tyhmiä sysymyksiä mut jos joku selventäs nii tiiä vaikka pääsis tilailemaa jokupäivä
niin ja kattihan lentää tallin nurkkaan heti ku vuan suapi jonku pätkän siihe tilalle siinä samalla.
niin ja kattihan lentää tallin nurkkaan heti ku vuan suapi jonku pätkän siihe tilalle siinä samalla.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: T16 pakoputki
Eipä tuohon kruunuista euroon sen tarkempaa muutostaulukkoa juuri tarvitse kuin kymmenen kertotaulun. On jopa aika lähellä oikeaa arvoa. Speedpartsin sivuilla olevat summat kuin vain jakaa kymmenellä, on hinta lähellä euromäärää.
Itse putkista voinee joku paremmin tietävä tarinoida.
Itse putkista voinee joku paremmin tietävä tarinoida.
Re: T16 pakoputki
kiitos selvennyksestä
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: T16 pakoputki
Ja muunnin osaa antaa aika tarkan..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.