* YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hieman kevennystä aiheeseen. Valitettavasti vitsiä ei voi suomentaa:

The boss had to fire somebody, and he narrowed it down to one of two people, Debra or Jack.
It was an impossible decision because they were both super workers. Rather than flip a coin, he decided he would fire the first one who used the coffee machine the next morning.

Debra came in the next morning with a horrible hangover after partying all night. She went to the coffee machine to take an aspirin.
The boss approached her and said: 'Debra, I've never done this before but I have to lay you or Jack off.'
'Could you jack off?' she says. 'I feel like sh*t.'
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

Jep,ei voi suomentaa :D :D :D
Veksi
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 20:15
Paikkakunta: Tammela

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Veksi »

5000, kaskistentehdas, strömsdal, valkeakoski, imatra, voikkaa, kemijärvi, muutamia mainitakseni. + välilliset vaikutukset.

Lomautusten/lopettamisien syy on paperin sekä erityisesti suomalaisen paperin menekin pienentyminen kuplien puhjettua. Suomalaisessa paperissa ei ole mitään muuta erikoista, että se on tehty Suomessa. Oliko se niin, että puolet Metson vehkeistä on mennyt Kiinaan viimevuosina.
Tosin pieni vaikutus voi olla kovilla paperipalkoillakin, mutta ei suomalaisilla ole mahdollisuuksia kilpailla normipalkallakaan kinukkeja vastaan.
Tuotekehitystä paperissa ei ole tapahtunut vuosiin, kun taas johtajat/osakkeen omistajat ovat samaan aikaan nostaneet royalteja hyvällä omalla tunnolla.
Saab 900 2.1 16V classic -93
Mitsubishi L200
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Veksi kirjoitti:Tosin pieni vaikutus voi olla kovilla paperipalkoillakin, mutta ei suomalaisilla ole mahdollisuuksia kilpailla normipalkallakaan kinukkeja vastaan.
Ei palkoilla mitään käytännön merkitystä ole, ei niin suurta että se olisi peruste siirtää tuotantoa. Kiina kehittyy hurjaa vauhtia ja kiinalainen paperimies ottaa ennen pitkää ansiotasossa suomalaisen paperimiehen kiinni. Tehtaiden elinkaaret ovat niin pitkiä että tämän hetken kustannustasosta syntyvä säästö ei vielä tee investointeja kannattaviksi. Todelliset syyt tehtaiden siirtymiselle on kuljetuskustannukset.

Ikävä juttu vain että Suomessa ei ole oikein koskaan osattu ajatella pidemmällä tähtäimellä metsäteollisuus asioissa, aina on sokeasti luotettu paperiteollisuuteen. Nyt pitäisi alkaa hyödyntämään metsiä muulla tapaa, mutta kun metsät on istutettu kasvamaan vain höttöpuuta paperiteollisuuden tarpeisiin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Veksi kirjoitti: Tuotekehitystä paperissa ei ole tapahtunut vuosiin, kun taas johtajat/osakkeen omistajat ovat samaan aikaan nostaneet royalteja hyvällä omalla tunnolla.
Juu ja paperiliitto laittanut kapuloita työnantajan rattaisiin niin paljon mitä ehtii. Itse jos olisin paperitehtailija niin en sijoittaisi tuollaiseen henkilöstöön penniäkään..

Nyt sitten menee huonosti kun ei voi devalvoida :?

http://www.youtube.com/watch?v=-ao1QKAMVeU
Saab 900S Combicoupe
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja JaHu »

9-5T kirjoitti:
lintta go go kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Onkohan karanneilla palkoilla jotain merkitystä asiaan.
Mihinkä ne on karannu?? Tulisivat takasin joku voi tarvita karannutta palkkaansa.

jos jonku palkat kenkuttaa niin voihan sitä hommaa alkaa tekemään ja tuskin syynä lomille/kiinnilaitoille/lopareille on ekana palkat..... viivan päälle ei vaan jää tarpeeksi, eikä osakekurssilla ole välttämättä mitään tekoa tuottavuuden kans.




:mrgreen:
Ei kiinnosta kuka saa mitäkin palkkaa enkä edes tiedä paljonko papreitehtaalla maksetaan mutta tuli vain mieleen oliko viime kertaisella paperilakolla ja palkkavaatimuksilla jotain vaikutusta kun lomautus tehtaita on valittu(oletan 5000 lomautusta tarkoittavan suomessa)


Mitähän tarkoitat viime kertaisella lakolla? 2005 oli muutama päivä pap.liiton lakkoa, loput oli työnantajan tarjoamaa työsulkua n.1kk.
Kannattas jo unohtaa ne muka suuret palkat, näin ehkä oli joskus 70-80 luvulla, jolloin ansiot saattoivat olla duunarimittakaavassa parempia. Mut ei kannata uhohtaa et siellä ollaan pyhät ja yöt töissä. Nykyään myös joulu ja juhannus. Työnantaja on saanut mitä on halunnut. Eikä tunnu auttavan, pitäs vissiin tehhä ilmasiks, vai maksaa et saa käydä töissä.

Sori, en osannu noita lainauksia käyttää.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitähän tarkoitat viime kertaisella lakolla? 2005 oli muutama päivä pap.liiton lakkoa, loput oli työnantajan tarjoamaa työsulkua n.1kk.
Kannattas jo unohtaa ne muka suuret palkat, näin ehkä oli joskus 70-80 luvulla, jolloin ansiot saattoivat olla duunarimittakaavassa parempia. Mut ei kannata uhohtaa et siellä ollaan pyhät ja yöt töissä. Nykyään myös joulu ja juhannus. Työnantaja on saanut mitä on halunnut. Eikä tunnu auttavan, pitäs vissiin tehhä ilmasiks, vai maksaa et saa käydä töissä.

Sori, en osannu noita lainauksia käyttää.[/quote]

Onneksi työnantaja armahti osaa noista poloisista. Ei tartte olla jouluna eikä juhannuksena ja niiden välitkin voi huilia.
9-5 Aero - 00
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Veksi kirjoitti:5000, kaskistentehdas, strömsdal, valkeakoski, imatra, voikkaa, kemijärvi, muutamia mainitakseni. + välilliset vaikutukset.

Lomautusten/lopettamisien syy on paperin sekä erityisesti suomalaisen paperin menekin pienentyminen kuplien puhjettua. Suomalaisessa paperissa ei ole mitään muuta erikoista, että se on tehty Suomessa. Oliko se niin, että puolet Metson vehkeistä on mennyt Kiinaan viimevuosina.
Tosin pieni vaikutus voi olla kovilla paperipalkoillakin, mutta ei suomalaisilla ole mahdollisuuksia kilpailla normipalkallakaan kinukkeja vastaan.
Tuotekehitystä paperissa ei ole tapahtunut vuosiin, kun taas johtajat/osakkeen omistajat ovat samaan aikaan nostaneet royalteja hyvällä omalla tunnolla.
Ja menee muidenkin vehkeet kiinaan kuin metson(puhutaan paperikoneista ja niiden osista) Itse metson kilpailijan leivissä, meilläkin YT:t lähenee loppuaan. tänään jo jotain tietoa tulikin.
Jos puhutaan kiinalaisten palkoista, ne on todella pienet verrattuna meikäläisittäin. Meillä olot taitaa olla paljon paremmat kuin siellä. Kiinalainen duunari käytännössä asuu töissä joka ei paljoa kotona käy. Jotain paperitehdasta kun ajetaan ylös, se silloin ajetaan väkisin. vaikka putket jäässä. Niin hurjia kertomuksia olen meidän käyttöönotto porukalta kuullut :o
Sekä kiinalainen työkulttuuri muutenkin erilainen, siellä kun on joku pieni juttu tehtävänä, tulee siellä ympärille iso lauma tekemään, mikä me ollaan totuttu tekemään yksin. Ja huomattu on, että halvalla ei hyvää saa aina, sekundaa, myöhästelyjä jne.
Itselle on tullut ainakin mielikuva, millaista kiinassa touhu on. Mutta teollisuudellehan pääasia on, että kun vaan on halpaa.

Suomeen ei ole paljoa investoitu paperiteollisuuteen viimevuosina. Uutta konetta suomeen ei ole rakennettu pitkään aikaan. Vanhoja sentäs vähän reparoidaan, mutta sekin on aika vähäistä. Siinäkin varmaan yksi syy, miksi ei kannata suomessa niin tehdä enään. Kun joutuu vanhoilla koneilla kilpailemaan uusia vastaan, mitkä ovat juuri kiinassa yms maissa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Saa nyt nähdä miten tämä laskusuhdanne liippaa firmaa missä itse on töissä, ei ainakaan vielä ole mitään lomautuksista puhuttu, mitä nyt pieniä huhuja liikkuu. :?

Tuo on kyllä huono homma kun noita paperitehtaita ajetaan alas suomessa koska meidänkin firman toimintaa haittaa kun ei saada enää rikkihappoa menemään kotimaahan niin paljoa vaan joudutaan ajamaan laivoilla ulkomaille.

Itseä ei silti vaikka kuukauden lomautus tuossa keväällä haittaisi, kerkeisi ainakin ajelemään prätkällä :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja VKe »

Hessu kirjoitti: Minulla ei ainakaan rahkeet riitä kotimaisen työllisyyden tukemiseen ostamalla tuollaista scheissea.
jcarlson kirjoitti:En minäkään ymmärrä miksi pitäisi ostaa paskaa vain siksi että se on kotimaista.
Ja ei tule osumaan omaan nilkkaan. :lol:
No minä ostin just kakkosautoonkin HPKL 5-renkaat, kun oon ollu Hakkiksiin tyytyväinen jo 11 vuotta. Toimii meidän ajoilla kun talvirenkailla ajetaan vaan ~25 tkm/talvi.
Sininen Saab 9-3, '99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kun nyt kerran offtopiciksi meni. :)
Vitosista ei ole kokemuksia mutta eipä noita nelosia ainakaan kestävyydestä liiemmin voi kehua, takarenkaista (laitoin huonommat taakse) puuttuu tai on poikki varmaan yli puolet nastoista. Jonkin edellisen omistajan jäljiltä kylläkin, eli voihan nuo olla saaneet vaan niin paljon sikaa. Kuitenkin muistaakseni aika tyyppiongelma oli hkpl4 kanssa. Edelliseen kolkkiin tuli ostettua bridgestonet enkä saanut yhtäkään nastaa irti tai poikki vaikka ei tullut sisäänajon jälkeen juuri säälittyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

Moro taas

No itsekin olen :oops: "osasyyllinen"... ainakin johonkin?
Koska;
tulimme Suomeen vuosi sitten ja sitä ennen olimme pystyttämässä erästä sellutehdasta "kiistanalaisessa" ympäristössä.

Voin varsin hyvin ymmärtää missä paperin raaka-aine kannattaa kasvattaa/tehdä. Tietenkin siellä missä puu kasvaa korjuu kelpoiseksi viimeistään 8. vuotena istuttamisesta. Kuljetus mantereiden välillä on tämän jälkeen pikku juttu.

Palkoista... ei varmaan toimita mainita mitään radikaalia 8O tai jos pikkusen kuitenkin... Verratkaa vaikka suunnittelijan keskipalkkaa muihin teknisenalan keskiansioihin, yllätytte!! :!: !!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Maukka9 kirjoitti:Verratkaa vaikka suunnittelijan keskipalkkaa muihin teknisenalan keskiansioihin, yllätytte!! :!: !!
Hieman yleistäen voidaan sanoa, että Suomessa on insinöörit melkein ilmaisia ja "rividuunari" kallis muuhun Eurooppaan verrattuna.

Aiheesta sen verran, että tässä keskikokoisessa Hyvinkääläisessä perheyrityksessä (metalliteollisuuden alalla) jossa työskentelen ei ole YT-korttia vielä näytetty. Sen sijaan loppuvuodesta kaikki matkustamiset pantiin jäihin, jopa jo ostetut lentoliput piti perua/jättää käyttämättä jos ei ollut todella painavaa syytä matkaan ja ensi vuoden matkabudjeteista vietiin 40%.
Sitten tietysti ehdoton rekrykielto ja alihankintana tehdyn "lisätyön" hommaaminen käytännössä kiellettiin.
Tilauskirja kuulemma pullistelee vielä tämän vuoden ajan vanhoista tilauksista, mutta saas nähdä miltä homma näyttää ensi vuonna, jos tänä vuonna ei tilauksia tule.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: * YT - yhteistoimintaneuvottelu menossa/tulossa *

Viesti Kirjoittaja Jussi »

V.J.S kirjoitti:Hieman yleistäen voidaan sanoa, että Suomessa on insinöörit melkein ilmaisia ja "rividuunari" kallis muuhun Eurooppaan verrattuna.
Pitää osittain paikkansa, mutta ei juuri vaikuta toimintaedellytyksiin Suomessa. Yritykselle aiheutuva kokonaistyövoimakustannus on kuitenkin tärkein.

Eurostat Labour cost survey 2004 kertoo keskimääräisen kustannustason lahjomattomasti... pieni otos teollisuuden keskituntikustannuksista Euroopassa:

Suomessa 26.24€
Saksassa 29.97€
Ranskassa 28.88€
Ruotsissa 31.32€
Britanniassa 25.36€
EU-alueella keskimäärin 24.97€

Ollaan siis vain hieman keskiarvon yläpuolella. Toki ero välimerenmaihin ja ns. uusiin EU-maihin on todella kova, mutta Alppien tällä puolella olemme työvoimakulujen suhteen halppiskategoriassa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin