Apua tonnarin virittämiseen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 09:07
- Paikkakunta: Oulu
Apua tonnarin virittämiseen
Hei en löytänyt haulla ohjeita siitä miten toimia jos haluaa lisää tehoa. Kyseessä 9000cd vuosimallia 88. Autossa kuskinpenkinalla 2 boksia eli ilmeisesti DI+APC. Autoon vaihdettu aiemmin t25 turbo muista muutoksista ei ole tietoa. tällä hetkellä ahtaa hieman punaisen puolelle. ilmeisesti vakio? Tavoitteena saada pienellä rahalla jonkin verran kulkua lisää. pitää sijoittaa suuremmat investoinnit ensin tuonne alustaan. Kiitokset neuvoista etukäteen
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Jos on erillinen APC niin sen modaamiseen löytyy täältä ohjeita haulla, käytännössä yhden vastuksen ohitus hyppylangalla (R42) ja toisen vaihto isompaan (R40) ja sitten hiukan P- ja F-potikoiden pyöritystä isommalle. 900aero.com osoitteesta löytyy APC modifyingistä ohjeita. Esim. "Type M" arvoja voi kokeilla lievään lisäpiristykseen. Käytännössä kuitenkin pitää itse testailemalla hakea omaan kokoonpanoon parhaiten sopivat vastusarvot. Nuo vähäiset tinaukset varmaan onnistuvat keneltä vain joka on edes joskus kolvia kädessä pitänyt. 
Lisäksi sitten kannattaa LH-Jetronicciin (ruisku) laittaa lastu, joka lisää hieman sopansyöttöä isommalla kuormalla. Jos saat kaivettua "akvaariosta" ruiskuboksin esille ja sen Bosch-numeron 3 viimeistä numeroa niin minäkin voin tuollaisen pientä korvausta vastaan ohjelmoida jos minulta sattuu löytymään sama ohjelma tallesta. Jos ei löydy, niin sitten tarvisi pohjaksi alkuperäistä lastua tutkittavaksi.
Ylläolevan voi tehdä hyvin itsekin, allaolevankin jos on mahdollisuudet ja osaa ohjelmoida EPROM-piirejä.
Nuo molemmathan saa halutessaan toki myös vaikka Speedpartsilta ostettua, hinta lienee n. 200€ sisältäen tosin turhan vv-suotimen.

Lisäksi sitten kannattaa LH-Jetronicciin (ruisku) laittaa lastu, joka lisää hieman sopansyöttöä isommalla kuormalla. Jos saat kaivettua "akvaariosta" ruiskuboksin esille ja sen Bosch-numeron 3 viimeistä numeroa niin minäkin voin tuollaisen pientä korvausta vastaan ohjelmoida jos minulta sattuu löytymään sama ohjelma tallesta. Jos ei löydy, niin sitten tarvisi pohjaksi alkuperäistä lastua tutkittavaksi.
Ylläolevan voi tehdä hyvin itsekin, allaolevankin jos on mahdollisuudet ja osaa ohjelmoida EPROM-piirejä.
Nuo molemmathan saa halutessaan toki myös vaikka Speedpartsilta ostettua, hinta lienee n. 200€ sisältäen tosin turhan vv-suotimen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Paljonko tollasen ruiskuboksin "lastuttaminen"/uudelleenohjelmointi maksaa ? mun 3 vimmestä numeroo tos boksis on 540
900 T8 Special
Re: Apua tonnarin virittämiseen
-540 lastu löytyy, 30e sis. postikulut olen tuollaisen ohjelmoinnista pyytänyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Onko tuolla bensalastulla miten suuri merkitys ahtolastun kanssa muuten vakiossa autossa? Ilman bensalastua varmaan vaarana, että menee laihalle, mutta vaikuttaneekohan miten tehoihin? Omassa tonnarissa oli ostettaessa pelkkä stage1 ahtolastu paikoillaan. Tuntuu aika kesyltä eikä ahda kuin vähän sinne punasen alueen puolelle, ei vissiin palioa enempää kuin vakiokaan? Vakiotonnarilla en ole pahemmin ajellut, mutta ei tuossa tehot kyllä oikein 200hp tuntumaan yllä, automaatti tuossa kyllä on, että tietysti se vaikuttaa. Onkohan tuo ahtolastu vain hieman kesy versio, vai vaikuttaako bensalastu vielä hieman ahtoja nostavasti kun kone saa enempi bensaa?
Auto on siis 1991vm. Saab 9000CD 2.0 turbo ja 165hp. Californian tuonti, että miten sitten lie vaikuttaa tehoihin ja mitä eroa suomiautoihin, kun eikös siellä ole tarkat saastelait. Onkohan ruiskuboski edes sama? Myyjä sepitti, että samanlaisissa Suomalaisissa tonnareissa on se 175hp ja tuossa 165hp vakiona koska Californian lastulla, mutta eikös kaikissa katillisissa tonnareissa ole 165hp? Kattiki varmaan kannattas melkeen ottaa pois, jos siten sais vielä muutaman heposen lisää?
Mitä muuten luuletta, että kuin pahasti kone on päässyt kärsimään siitä, kun entinen omistaja oli viisaana miehenä mennyt laittamaan t-haaran mankkuvenan letkuun ja ohdot sitämyöten luokka 1.5bar? Auto tällä ei kuitenkaan onneksi ollut kuin 2kk. Kerkes kai se sillä muutaman tuhat kilometriä kuitenkin ajaa kuienkin alle 5k. Miten tuon koneen kunnon vois helposti varmistua, ettei olis ainakaan nesteet ja öljyt sekasin vähääkään? Öljy ei näytä kyllä ainakaan vaahtoavan ja merkittävää öljynkulutusta en ole huomannut tuntuu ettei sitä kulu ollenkaan. Öljyt näyttää kyllä yllättävän kirkkaalta. Paisuntasäiliöstäkään ei ole kadonut vesiä, painetta näytää sinne keräävän kun paisarin korkki pihisee kun lopettaa ajon. Kai se on normaalia? Paisarin nesteet näyttää hieman vähän niinkuin öljymäiseltä ja tummalta, mutta semmoselta on näyttänyt kyllä monessa muussakin vanhassa autossa, johon ei ole nesteitä vaihdettu pitkiin aikoihin. Varsinki pakkasilla ja kylmänä auto puskee melko paljon vaaleahkoa savua ja muutenkin reilusti enemmän verrattuna johonkin perus 1.3 Corollaan.
Stage1 Bensalastun voisin muuten ostaa, jos joltain sattuu löytymään/voi sellaisen tehdä. Mistähän kohtaa siitä Jetronicci boksista pitäis se koodi katsoa, 583 näyttäs ainakin lukevan siinä ylemmässä koodissa.
Kannattaskohan ahtolastukin laittaa uusiksi, jos tuo paikallaa oleva on suht kesy? Ilmeisesti monella on ollut kuitenkin sitä ongelmaa, että ahdot laskee lastun kanssa pikkuhiljaa. En tosi kyllä näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan vaikka ne ahdot muutaman kunnon vedätyksen jälkeen asettuis paremmalle tolalle. Anteeksi, että tuli nyt hirveästi tekstiä ja kysymyksiä, mutta kiitos jollekki, jos saa selkoa ja vaivautuu vastailemaan.
Auto on siis 1991vm. Saab 9000CD 2.0 turbo ja 165hp. Californian tuonti, että miten sitten lie vaikuttaa tehoihin ja mitä eroa suomiautoihin, kun eikös siellä ole tarkat saastelait. Onkohan ruiskuboski edes sama? Myyjä sepitti, että samanlaisissa Suomalaisissa tonnareissa on se 175hp ja tuossa 165hp vakiona koska Californian lastulla, mutta eikös kaikissa katillisissa tonnareissa ole 165hp? Kattiki varmaan kannattas melkeen ottaa pois, jos siten sais vielä muutaman heposen lisää?
Mitä muuten luuletta, että kuin pahasti kone on päässyt kärsimään siitä, kun entinen omistaja oli viisaana miehenä mennyt laittamaan t-haaran mankkuvenan letkuun ja ohdot sitämyöten luokka 1.5bar? Auto tällä ei kuitenkaan onneksi ollut kuin 2kk. Kerkes kai se sillä muutaman tuhat kilometriä kuitenkin ajaa kuienkin alle 5k. Miten tuon koneen kunnon vois helposti varmistua, ettei olis ainakaan nesteet ja öljyt sekasin vähääkään? Öljy ei näytä kyllä ainakaan vaahtoavan ja merkittävää öljynkulutusta en ole huomannut tuntuu ettei sitä kulu ollenkaan. Öljyt näyttää kyllä yllättävän kirkkaalta. Paisuntasäiliöstäkään ei ole kadonut vesiä, painetta näytää sinne keräävän kun paisarin korkki pihisee kun lopettaa ajon. Kai se on normaalia? Paisarin nesteet näyttää hieman vähän niinkuin öljymäiseltä ja tummalta, mutta semmoselta on näyttänyt kyllä monessa muussakin vanhassa autossa, johon ei ole nesteitä vaihdettu pitkiin aikoihin. Varsinki pakkasilla ja kylmänä auto puskee melko paljon vaaleahkoa savua ja muutenkin reilusti enemmän verrattuna johonkin perus 1.3 Corollaan.
Stage1 Bensalastun voisin muuten ostaa, jos joltain sattuu löytymään/voi sellaisen tehdä. Mistähän kohtaa siitä Jetronicci boksista pitäis se koodi katsoa, 583 näyttäs ainakin lukevan siinä ylemmässä koodissa.
Kannattaskohan ahtolastukin laittaa uusiksi, jos tuo paikallaa oleva on suht kesy? Ilmeisesti monella on ollut kuitenkin sitä ongelmaa, että ahdot laskee lastun kanssa pikkuhiljaa. En tosi kyllä näillä keleillä ole päässyt kunnolla kokeilemaan vaikka ne ahdot muutaman kunnon vedätyksen jälkeen asettuis paremmalle tolalle. Anteeksi, että tuli nyt hirveästi tekstiä ja kysymyksiä, mutta kiitos jollekki, jos saa selkoa ja vaivautuu vastailemaan.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Apua tonnarin virittämiseen
mitä ymmärsin niin ahdot nousis takasin taas ku n. 15 minsaks akku irti niin että lastu nollaa ittensä taas
900 T8 Special
Re: Apua tonnarin virittämiseen
On mulla ollut välillä virrat pois, ei ole tullut vain kunnolla kokeiltua kun kelit on mitä on. 1.2mm Kemppi stekkikään(siis reikä w-letkussa) ei kyllä nostanut ahtoja enempää, kuin ehkä korkeintaan siinä 1bar paikkeilla käy hetken aikaa ja laskee taas aika paljon korkeammilla kierroksilla. w-letku irti vetää kyllä sitte ahdot ihan tappiin ja mankkuvenan johto irti taasen perusahdot on siellä 0.3-0.4bar paikkeilla.
E: Onkos se kuitenkin kannattava ostos tuo bensalastu tuohon lisäksi(jos ahtopuoli olis nyt kuitenkin kunnossa), onko siitä oikeasti hyötyä normilastuun verrattuna?
E: Onkos se kuitenkin kannattava ostos tuo bensalastu tuohon lisäksi(jos ahtopuoli olis nyt kuitenkin kunnossa), onko siitä oikeasti hyötyä normilastuun verrattuna?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Isompi mylly nii tuleehan sitä höyryämikkox9x kirjoitti: Varsinki pakkasilla ja kylmänä auto puskee melko paljon vaaleahkoa savua ja muutenkin reilusti enemmän verrattuna johonkin perus 1.3 Corollaan.

Itsekkin meinasin joskus asiasta huolestua mutta meinasivat täällä foorumilla että kuuluu asiaan.
-20 kelillä vaikka lämpimällä koneella pääsee joskus polkaisemaan niin näyttää että takana olevat melkeen katoavat siihen höyryyn

Ja jos ei haise öljylle tai jäähdytys nesteelle niin ei hätää.
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Sehän on sitte hyvä tietää
. Ei kyllä mitään ihmeempiä taida haistakkaan.

EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: Apua tonnarin virittämiseen
no jos bensalastun modaaminen maksaa sen 30 € nii eiks se oo kannattavaa ??. Ja varmaan toi sun apc laskee niitä ahtoja sen 1 jälkeen, ja saako edes tarpeeks bensaa sitte sen jälkeen... muutenkin kuvittelisin että jos on kattia sun muuta pakoputkessa niin kai senki kapasiteetti joskus loppuu...mikkox9x kirjoitti:On mulla ollut välillä virrat pois, ei ole tullut vain kunnolla kokeiltua kun kelit on mitä on. 1.2mm Kemppi stekkikään(siis reikä w-letkussa) ei kyllä nostanut ahtoja enempää, kuin ehkä korkeintaan siinä 1bar paikkeilla käy hetken aikaa ja laskee taas aika paljon korkeammilla kierroksilla. w-letku irti vetää kyllä sitte ahdot ihan tappiin ja mankkuvenan johto irti taasen perusahdot on siellä 0.3-0.4bar paikkeilla.
E: Onkos se kuitenkin kannattava ostos tuo bensalastu tuohon lisäksi(jos ahtopuoli olis nyt kuitenkin kunnossa), onko siitä oikeasti hyötyä normilastuun verrattuna?
huom nyt. olen nuori ja kokematon että korjatkoon vanhat ja viisaat sen mikä meni väärin
900 T8 Special
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 09:07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Ei näytä sopivan DI + APC tonnariin tuo R42 vaihto hyppylankaan (apc boksi) aiheuttaa magneettiventtiilin naputusta ainakin meikäläisen autossa. Löytyykö keneltäkään arvoja R138 ja R42 vastuksille siis semmoisia jolla voisi saada noin 1.0-1.2 bar ahtoja. Tietenkin vaatii p- ja f- potikan hienosäätöä tuon lisäksi.
Re: Apua tonnarin virittämiseen
CD9000vm89 kirjoitti:Ei näytä sopivan DI + APC tonnariin tuo R42 vaihto hyppylankaan (apc boksi) aiheuttaa magneettiventtiilin naputusta ainakin meikäläisen autossa. Löytyykö keneltäkään arvoja R138 ja R42 vastuksille siis semmoisia jolla voisi saada noin 1.0-1.2 bar ahtoja. Tietenkin vaatii p- ja f- potikan hienosäätöä tuon lisäksi.
r42 1300 ohm ja r138 40 kohm
900 T8 Special
Re: Apua tonnarin virittämiseen
Oliko tämä ihan tieto? DI+APC:ssa on kytkennältään erilainen APC-boksi noihin pelkällä APC:lla varustettuihin nähden.
Samat ohjeet eivät toimi virittämiseen, valitettavasti mulla ei ole myöskään antaa tähän vinkkiä.
Samat ohjeet eivät toimi virittämiseen, valitettavasti mulla ei ole myöskään antaa tähän vinkkiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Apua tonnarin virittämiseen
nää oli pelkällä apc:lla varustettuunCD9000vm89 kirjoitti:r42 1300 ohm ja r138 40 kohm
900 T8 Special