Toki niin, mutta oikeasti tehokkaissa vehkeissä käytetään moottorinohjauspurkkeja, joissa on tiedonkeruuHook kirjoitti:Mitä tulee plx:än laajakaistaan, niin "perusmittari" on fixumman oloinen, mutta oikeassa elämässä arvostan paljon enemmän sitä, että paketissa mukana tulee vakiona vermeet pc-kytkentään&logitukseen, sekä softat analysointiin ja vertailuun.
Harvalla riittää silmät seuraamaan tietä, pitelemään ratista ja seuraamaan mittaria... puhumattakaan tietämään sen hetkistä rpm & mappiarvoa parista muusta mittarista.. Eli logitus on ainoa toimiva ratkaisu tehokkaammissa peleissä.
Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Niinkuin muissakin merkeissä, niin myös saabeissa käytetään useissa tehokkaissa enemmän tai vähemmän monipuolisia aftermarket ruuttia, jossa jonkun tasoista tiedonkeruuta itsessään.antonmies kirjoitti:Toki niin, mutta oikeasti tehokkaissa vehkeissä käytetään moottorinohjauspurkkeja, joissa on tiedonkeruuHook kirjoitti:Mitä tulee plx:än laajakaistaan, niin "perusmittari" on fixumman oloinen, mutta oikeassa elämässä arvostan paljon enemmän sitä, että paketissa mukana tulee vakiona vermeet pc-kytkentään&logitukseen, sekä softat analysointiin ja vertailuun.
Harvalla riittää silmät seuraamaan tietä, pitelemään ratista ja seuraamaan mittaria... puhumattakaan tietämään sen hetkistä rpm & mappiarvoa parista muusta mittarista.. Eli logitus on ainoa toimiva ratkaisu tehokkaammissa peleissä.
Silti löytyy lähipiiristä useampia saappeja aftermarket ruutilla, jossa on Innovaten LMA3..SSI4..LC1 yms purkkia laitettu Niran, Prosparckin, tatechin tai vastaavan rinnalle mittaamaan, kun yllätysyllätys, moottorinohjauksen tiedonkeruu ei ole riittävä vaativalle käyttäjälle tai viimeistään analysointisoftat ovat vahvasti puuttelisia - ainakin Logworksin rinnalla.
... Vai onko heittää esimerkkiä moottorinohjausjärjelmästä, jonka analysointisoftat menee Logworksin ohi? tai pääsevät edes lähelle sitä?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Pitää perehtyä tuohon logworksiin,mutta hyvin on tähän saakka riittänyt mega+megalogviewer.Millä tavoin logworks eroaa tästä?Itse arvostan taas sitä,että logien luku ohjelmalla voi rukata karttojen pielessä olevat pisteet,ja sitten tallentaa uusi ''ohjelma'' jonka napin painalluksella syöttää purkille.Tästä löytyy myös toiminto,joka laskee uuden arvon,kun tiedossa on haluttu AFR.Yleensä ottaen on aika lähelle mennyt.
Tehoa ei toisaalta ole mutta ei ole rikkinäisiä moottoreitakaan.
Tehoa ei toisaalta ole mutta ei ole rikkinäisiä moottoreitakaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Niin,ja ei aloiteta mitään vänkäystä,että toinen on parempi kuin toinen,vaan järkeviä perusteluita mielipiteilleen.
Pitääpi ladata logworks koneelle,ja perehtyä siihen,kaikkea uutta kokeilen mielelläni,mutta huonompaan/vaikeakäyttöisempään en helpolla vaihtais.
Pitääpi ladata logworks koneelle,ja perehtyä siihen,kaikkea uutta kokeilen mielelläni,mutta huonompaan/vaikeakäyttöisempään en helpolla vaihtais.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Komppaan Supparia kysymyksessä että mitä ihmeellistä ja edistyksellistä LogWorks tarjoaa? (Itse Innovaten joskus omistaneena käytin vain megan pilipalityökaluja.)
Tietääkö LogWorks moottorin kierrosluvun? Ahtopaineen? Eli mihin mitattua AFR-arvoa voidaan verrata? (ajan funktiona)
Jo aikoinaan olin itse ihan tyytyväinen megan tiedonkeruutietoihin enkä osannut niitä silloinkaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi. Uudet työkalut varmaan helpottavat entisestään säätämistä. Vaan ei se megaa tee yhtään paremmaksi...
Nirassa ja Tatechissa rajoittunut tiedonkeruu? Ei uskoisi yli tuhannen euron kaupallisilta ruiskuilta että ei olla softaan panostettu, tosin eihän se hinta ja boxin ominaisuudet hyvää softaa takaa.
Käytännön esimerkit LogWorksista edistyksellisyydestä kiinnostaa. Uskon kyllä että aiheessa on perää kun pojilla on ihan kulkevia saappejakin...
(sorry kimppatilauslistan spämmäämisestä)
Tietääkö LogWorks moottorin kierrosluvun? Ahtopaineen? Eli mihin mitattua AFR-arvoa voidaan verrata? (ajan funktiona)
Jo aikoinaan olin itse ihan tyytyväinen megan tiedonkeruutietoihin enkä osannut niitä silloinkaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi. Uudet työkalut varmaan helpottavat entisestään säätämistä. Vaan ei se megaa tee yhtään paremmaksi...
Nirassa ja Tatechissa rajoittunut tiedonkeruu? Ei uskoisi yli tuhannen euron kaupallisilta ruiskuilta että ei olla softaan panostettu, tosin eihän se hinta ja boxin ominaisuudet hyvää softaa takaa.
Käytännön esimerkit LogWorksista edistyksellisyydestä kiinnostaa. Uskon kyllä että aiheessa on perää kun pojilla on ihan kulkevia saappejakin...
(sorry kimppatilauslistan spämmäämisestä)
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Onko T7:ssa samalaista mahdollisuutta?vesa67 kirjoitti: Oma suunnitelmani Innovaten WB LC1:n integroimiseksi on johdottaa se Trionic5 ECUn käyttämättömään A/D tuloon, ajaa logia T5Suite ohjelmalla Lawicellin CANUSB sovittimen kautta. Canväylän kautta saa kaikki Trionicin näkemien anturien datat ihan riittävällä virkistystaajudella.
Vai pitääkö liittyä henkseli-kerhoon
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
No nyt joltain jäi muuttamatta tämä irroitetun topicin otsikko ... olisko vaikka "Logitus ja analyysityökalut, LogWorks vs. muut, henkselit puhuu"
T7:lla toimii jo CanUSB:n avulla kaikkea kivaa ja logitus mahdollisesti tulossa, tutustu http://forum.ecuproject.com/index.php. Stagetukseenkin alkaa olemaan jo hyviä ohjeita.Antsa kirjoitti: Onko T7:ssa samalaista mahdollisuutta?
Vai pitääkö liittyä henkseli-kerhoon
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Omia kokemuksia, "tiedonkeruu" löytyy suht monesta purkista niin ruutista kuin loggereistakin, mutta pelkkä "keruu" ei hullua hurskaammaksi tee, tai no käyttötarkoitus toki tässä ratkaisee ja paljon.
"Keruu" ominaisuudella tarkoitan, että purkki kerää haluttujen anturien ulostaman tiedon ja plottaa sen rasterilokki muodossa ruudulle ihmeteltäväksi. Itse koen tämän tyyppisen "keruun" olevan ns. persiistä, eli tiedon analysointi vie huomattavasti enemmän aikaa kuin mitä sen keräämiseen kului, ei hyvä. Toki jos kiinnostuksen kohde on heiluvat mittarit ja erimuotoiset käyräparvet niin tämänkin riittää.
Moni itse mukaan lukien käyttää tiedonkeruuta sekä monitorointiin että palvelemaan säädön tarpeita ja kun harvalla on penkki rajatta käytössä on työ usein tehtävä tienpäällä monasti yksin, eli on etua jos loggerin uloste helposti luettavassa muodossa.
Mutta kuten sanottu käyttö ratkaisee, ja jos pelkkä WBO2 käytössä niin on lähes sama seuraatko heiluvaa mittaria on-line tilassa vai vedätkö logiin jos mitään kytkentää ei muihin parametreihin ole...
Siinä vaiheessa kun keruussa on muitakin suureita ja loggerin ulostetta on tarkoitus käyttää säädön tarpeisiin, on etua jos se softa ulostaa sen datan helposti luettavaan muotoon ja vielä niin, että on jatkojalostettavissa ja verrattavissa muihin vetoihin.
Ensimmäinen ominaisuus mikä puuttuu monesta "logi-vermeestä" on toiminto jolla valitulta ajanhetkeltä näkee yhdessä ruudussa kaikkien parametrien arvot yhdellä silmäyksellä, ilman että joutuu käyrä kerrallaan klikkailemaan suureet läpi, jolloin käy helposti niin että kun viimeiseen pääsee on jo ensimmäinen unohtunut. Toki jos autoa hierotaan penkissä tuntitolkulla niin on aivan sama miten ne arvot logista kaivaa, mutta tienpäällä ei homma onnaa ellei sitten halua tuon tuosta pysähtyä ruutupaperin kanssa dösärille muistiinpanoja tekemään.
Yksinkertainen esimerkki, vaikka ahtopaineen säätö tasolle 1.6bar.
homma alkaa "jostain" esim näin
ja kiuraparvi http://www.stcf.net/viggen/kiika1.jpg
nousee juu "tavoitteeseen", mutta vähän laiskan oloisesti. Klikkaus pari kertaa ruutuun ja boksit ilmestyy näkyviin ja yhdellä silmäyksellä ahto tavoitteessa 4500rpm kohdalla mutta laiska 3600rpm jälkeen (nousuramppi muuttuu).
Hiplaus muutamaan arvoon ja uutta putkeen ja kiura tulostuu, mutta kysymys kuuluu paraniko säätö? Tämän saa toki selville kun klikkailee käyrää läpi ja pähkii mielessään että mikä ero on mutta huomattavasti nopeammin "vaikutus" käy toteen jos loggerisofta osaa esittää vedot päällekkäin eli näin
http://www.stcf.net/viggen/kiika2.jpg
ja yhdellä silmäyksellä, parani mutta edelleen vähän laiska. No pari toistoa ja avot
http://www.stcf.net/viggen/kiika.jpg
Tämä vain yksi esimerkki, mutta varmaan idis käy ilmi, miten moneen taipuvasta softa voi saada hyötyä. Mutta kuten jo yllä totesin on käyttötarkoitus ratkaisee ja jos muu ei kiinnosta kun heiluva mittari niin vaatimustaso logitussofta suhteen ei ole kovin korkea.
"Keruu" ominaisuudella tarkoitan, että purkki kerää haluttujen anturien ulostaman tiedon ja plottaa sen rasterilokki muodossa ruudulle ihmeteltäväksi. Itse koen tämän tyyppisen "keruun" olevan ns. persiistä, eli tiedon analysointi vie huomattavasti enemmän aikaa kuin mitä sen keräämiseen kului, ei hyvä. Toki jos kiinnostuksen kohde on heiluvat mittarit ja erimuotoiset käyräparvet niin tämänkin riittää.
Moni itse mukaan lukien käyttää tiedonkeruuta sekä monitorointiin että palvelemaan säädön tarpeita ja kun harvalla on penkki rajatta käytössä on työ usein tehtävä tienpäällä monasti yksin, eli on etua jos loggerin uloste helposti luettavassa muodossa.
Mutta kuten sanottu käyttö ratkaisee, ja jos pelkkä WBO2 käytössä niin on lähes sama seuraatko heiluvaa mittaria on-line tilassa vai vedätkö logiin jos mitään kytkentää ei muihin parametreihin ole...
Siinä vaiheessa kun keruussa on muitakin suureita ja loggerin ulostetta on tarkoitus käyttää säädön tarpeisiin, on etua jos se softa ulostaa sen datan helposti luettavaan muotoon ja vielä niin, että on jatkojalostettavissa ja verrattavissa muihin vetoihin.
Ensimmäinen ominaisuus mikä puuttuu monesta "logi-vermeestä" on toiminto jolla valitulta ajanhetkeltä näkee yhdessä ruudussa kaikkien parametrien arvot yhdellä silmäyksellä, ilman että joutuu käyrä kerrallaan klikkailemaan suureet läpi, jolloin käy helposti niin että kun viimeiseen pääsee on jo ensimmäinen unohtunut. Toki jos autoa hierotaan penkissä tuntitolkulla niin on aivan sama miten ne arvot logista kaivaa, mutta tienpäällä ei homma onnaa ellei sitten halua tuon tuosta pysähtyä ruutupaperin kanssa dösärille muistiinpanoja tekemään.
Yksinkertainen esimerkki, vaikka ahtopaineen säätö tasolle 1.6bar.
homma alkaa "jostain" esim näin
ja kiuraparvi http://www.stcf.net/viggen/kiika1.jpg
nousee juu "tavoitteeseen", mutta vähän laiskan oloisesti. Klikkaus pari kertaa ruutuun ja boksit ilmestyy näkyviin ja yhdellä silmäyksellä ahto tavoitteessa 4500rpm kohdalla mutta laiska 3600rpm jälkeen (nousuramppi muuttuu).
Hiplaus muutamaan arvoon ja uutta putkeen ja kiura tulostuu, mutta kysymys kuuluu paraniko säätö? Tämän saa toki selville kun klikkailee käyrää läpi ja pähkii mielessään että mikä ero on mutta huomattavasti nopeammin "vaikutus" käy toteen jos loggerisofta osaa esittää vedot päällekkäin eli näin
http://www.stcf.net/viggen/kiika2.jpg
ja yhdellä silmäyksellä, parani mutta edelleen vähän laiska. No pari toistoa ja avot
http://www.stcf.net/viggen/kiika.jpg
Tämä vain yksi esimerkki, mutta varmaan idis käy ilmi, miten moneen taipuvasta softa voi saada hyötyä. Mutta kuten jo yllä totesin on käyttötarkoitus ratkaisee ja jos muu ei kiinnosta kun heiluva mittari niin vaatimustaso logitussofta suhteen ei ole kovin korkea.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Noniin,toisessa topicissa kerrottiinkin jo,että esim. t5 suite vai mikä se olis logifilet käy suoraan logworksille.Nyt esim. mega ja vems miehet voisivat kertoa että sopiiko myös nämä logifilet logworksille?Molemmissa sama säätö ja logi softa.Löytyykö tuolta joku namiskuukkeli,jolla voi uudet,korjatut kartat tallentaa(pystyykö edes tekemään?) ja polttaa boksille?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
Nyt OK, tuli kyllä muutettua mutta "jaa" toimto ei näemmä hanskaa usemman sivun keskutelun jakamista niin että viestejä mitkä haluaa jaettavaksi poimii usemmalla sivulta ja muuttaa otsakkeen ekalle sivulla. Toki voi olla että soffan ja näppiksen välistä löytyy vika...vesa67 kirjoitti:No nyt joltain jäi muuttamatta tämä irroitetun topicin otsikko ... olisko vaikka "Logitus ja analyysityökalut, LogWorks vs. muut, henkselit puhuu"
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Laajakaistalambdan tilaaminen - kysymyksiä ja kimppatilaus?
LW nielee käytännössä mitä tahansa dataa ja sitä voi uppia .dif fileksen kautta, kunhan jäsentelee arvot oikein ja niin että perustiedot (min max, väri jne) on kullekkin suureelle annettu. Datan tulee olla fileksessä niin että aikaväli on 0.082s tai x-akseli näyttää LW:ssä puuta heinää (aika ei ole konfattavissa oleva suure, vaikka se LW:n .dif ulosteeseen tulostuukin).Suppari kirjoitti:Noniin,toisessa topicissa kerrottiinkin jo,että esim. t5 suite vai mikä se olis logifilet käy suoraan logworksille.Nyt esim. mega ja vems miehet voisivat kertoa että sopiiko myös nämä logifilet logworksille?Molemmissa sama säätö ja logi softa.Löytyykö tuolta joku namiskuukkeli,jolla voi uudet,korjatut kartat tallentaa(pystyykö edes tekemään?) ja polttaa boksille?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Aika samalta näyttää kuin Megalogviewer, tuo käppyröiden päällekkäin heittely ei taida onnistua MLV:ltä. Megakäytössä megalogviewer on kyllä silti aika hyvä.
http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/
Harmi ettei saabisteilla ole kavereita joita pyytää auttamaan auton säätämisessä tien päällä
Onneksi ahtomittari kojetaulussa pitää seuraa iloisella heilumisellaan.
http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/
Harmi ettei saabisteilla ole kavereita joita pyytää auttamaan auton säätämisessä tien päällä
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Pyöriikö logworks ubuntussa?Uudessa säätökoneessa on sellainen käyttis,enkä jaksa siihen vindoussia puljata.Jos pyörii,niin aion tutustua ihan käytännössa ohjelmaan,muuten vaan kotikoneella harjoitteluun.Viggen tekstistä päätellen pitää olla koodari,että keruun saa toimimaan odotetusti,mutta sitä vartenhan on saabistilla naamatuttuja.
Käppyröiden päällekkäin laitto on tähänmennessä ehkä järkevin etu mlv:hen nähden.En ainakaan nyt muista uusimmassakaan olevan tuota ominaisuutta.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
On se MLV:ssäkin :Suppari kirjoitti: Käppyröiden päällekkäin laitto on tähänmennessä ehkä järkevin etu mlv:hen nähden.En ainakaan nyt muista uusimmassakaan olevan tuota ominaisuutta.
Compare mode - Overlay second file values
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Oleellisinta lienee että analyyysityökaluilla saa sen tiedon jolla pystyy sitten korjaamaan moottorinohjausta haluamaansa suuntaan. Sillä datallahan ei ole mitään virkaa jos sen avulla ei saa virheitä korjattua ja muutoksia todennettua.