Ovien sähkölukot, huh huh !
Ovien sähkölukot, huh huh !
Innoissani hankin SAABiini jälkiasennusta varten oviin sähkölukkosarjan.
Kaikki hyvin ?
Ei tosiaankaan. Ovipahvi pois ja ongelmat edessä. Miten sinne sopii mitään lisää laittamaan, kouratkin tuntuu aivan liian isoilta tähän hommaan, saati että jotain työkaluja sinne oven sisälle.
Olisin tyytyväinen, ja seuralaiseni vielä enemmän, jos joku viitsisi opastaa oikein kädestä pitäen, mitä ja miten ja minne. ( Itse en niitä sinne koskaan saa asennettua saatikka sitten toimimaan, kun tässä näin meidän kesken ja aivan hiljaa mainitsen.) Saataisiin viimein se ovisirkus meidänkin ruokakunnasta loppumaan !
Terveisin taitamaton Jo-Jo
Kaikki hyvin ?
Ei tosiaankaan. Ovipahvi pois ja ongelmat edessä. Miten sinne sopii mitään lisää laittamaan, kouratkin tuntuu aivan liian isoilta tähän hommaan, saati että jotain työkaluja sinne oven sisälle.
Olisin tyytyväinen, ja seuralaiseni vielä enemmän, jos joku viitsisi opastaa oikein kädestä pitäen, mitä ja miten ja minne. ( Itse en niitä sinne koskaan saa asennettua saatikka sitten toimimaan, kun tässä näin meidän kesken ja aivan hiljaa mainitsen.) Saataisiin viimein se ovisirkus meidänkin ruokakunnasta loppumaan !
Terveisin taitamaton Jo-Jo
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
Ei ole kuvaa joka selittäisi paremmin, mutta ovipahvi irti näet aukoista lukon työntötangon jonka yhdistää lukkokoneiston ja lukkonapin. Mallaat moottorin siihen aukon reunaan (tee aukon reunaan ruuvinreiät ellei jo ole) niin että moottorin työntötangon saat kiinnitettyä lukon omaan työntötankoon. Niissä moottoreiden työntötangoissa tulee yleensä mukana semmoinen puristin johon saa ruuvaamalla puristettua kaksi työntötankoa (moottori ja auton alkuperäinen). Mallatessa vielä varmista että ikkuna mahtuu aukeamaan. Sinne aukkoon/oven sisään et siis tarvitse mitään työkaluja työntää lukuunottamatta puristimen kiristämiseksi joko ruuvaria tai kuusiokolo avainta. Mitään alkuperäistä ei tarvitse irroittaa tai purkaa.
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
Missä kohtaa ne valmiit reijät voisivat olla, jos ovat ?
Moottoreissa on kiinnitykseen tarkoitetut aukot vaakatasossa moottorin molemmin puolin.
Onko oven reuna vai sisäpuolen pelti se "oikea paikka " porailla reikiä kiinnitykseen ?
Luulin ostaneeni SAABin ns. alkuperäiset moottorilukot. Voihan se olla että ovatkin, mutta ei ole tämä auto vain alunperin tarkoitettu lisävarusteltavaksi.
Lukkosarjassa on tangot ja reikäpeltisuikaleet asennussovitukseen sekä mainitut tartuntakappaleet ovinuppitankoihin.
Edelleen avuton
Jo-Jo
Moottoreissa on kiinnitykseen tarkoitetut aukot vaakatasossa moottorin molemmin puolin.
Onko oven reuna vai sisäpuolen pelti se "oikea paikka " porailla reikiä kiinnitykseen ?
Luulin ostaneeni SAABin ns. alkuperäiset moottorilukot. Voihan se olla että ovatkin, mutta ei ole tämä auto vain alunperin tarkoitettu lisävarusteltavaksi.
Lukkosarjassa on tangot ja reikäpeltisuikaleet asennussovitukseen sekä mainitut tartuntakappaleet ovinuppitankoihin.
Edelleen avuton
Jo-Jo
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
Ne reiät on neliovisen etuovissa ja kaksovisessa siellä oven takareunassa, samassa kuin lukkomekanismin kieli.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
niiden alkuperäisten kiinnytys reikien päällä on sellaiset pienet kumitulpat.
jotka sijaitsevat lukon kielen alapuolella.
jotka sijaitsevat lukon kielen alapuolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
niiden alkuperäisten kiinnytys reikien päällä on sellaiset pienet kumitulpat.
jotka sijaitsevat lukon kielen alapuolella.
jotka sijaitsevat lukon kielen alapuolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
niiden alkuperäisten kiinnytys reikien päällä on sellaiset pienet kumitulpat.
jotka sijaitsevat lukon kielen alapuolella.
jotka sijaitsevat lukon kielen alapuolella.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
Joopa, asennussarjasta puuttuu osia josta johtuen ei ollut edes mahdollista ajatella asiaa loppuun saakka.
Apujen jälkeen olen taas "pikkuisen viisaampi". Asennustila on vaan edelleen yhtä kaponen, mutta kaippa siihenkin jonkun keinon keksii, jos ne moottorit sinne oven sisään haluaa.
Onko mitään "vippaskonsteja" tiedossa josta polle pääsisi aidan yli vähän helpommalla ?
Paikka on tiedossa, kiitos, ja kiitos tähän mennessä vinkanneille !
Apujen jälkeen olen taas "pikkuisen viisaampi". Asennustila on vaan edelleen yhtä kaponen, mutta kaippa siihenkin jonkun keinon keksii, jos ne moottorit sinne oven sisään haluaa.
Onko mitään "vippaskonsteja" tiedossa josta polle pääsisi aidan yli vähän helpommalla ?
Paikka on tiedossa, kiitos, ja kiitos tähän mennessä vinkanneille !
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
Ja asennus jatkuu !
Nyt on asennuspalat ja moottorit ovein sisällä, kytkemättä.
Konetilassa, sulakekopan ja oven välissä, eli vasemmalla, lokasuojan syvennyksessä, on lukuisia valmiita liittimiä, roiskesuojattuja: 2-, 3- ja 4-napaiset. Lisäksi yksi yksinäinen liitin.
Oikealla puolen, vastaavassa paikassa, on vain kaksi kaksinapaista liitintä ?
Mitä varten mikin on, missä toinen pää luuraa eli voisiko niitä käyttää jotenkin sähköistyksen apuna ?
Vai porataanko vain läpiviennit jalkatilan pystyseiniin kojetaulun alle, jotta "aivokoppa" saadaan sisätilaan ja johdot sinne lokasuojan taaksetilaan ja sieltä oviin?
Hyviä neuvoja ja ohjeita työn helpottamiseksi ja "oikein" tekemiseksi kaivataan taas kipeästi. Toivottavasti jollain on taas aikaa auttaa avutonta.
Etukäteen kiittäen
Jo-Jo
Nyt on asennuspalat ja moottorit ovein sisällä, kytkemättä.
Konetilassa, sulakekopan ja oven välissä, eli vasemmalla, lokasuojan syvennyksessä, on lukuisia valmiita liittimiä, roiskesuojattuja: 2-, 3- ja 4-napaiset. Lisäksi yksi yksinäinen liitin.
Oikealla puolen, vastaavassa paikassa, on vain kaksi kaksinapaista liitintä ?
Mitä varten mikin on, missä toinen pää luuraa eli voisiko niitä käyttää jotenkin sähköistyksen apuna ?
Vai porataanko vain läpiviennit jalkatilan pystyseiniin kojetaulun alle, jotta "aivokoppa" saadaan sisätilaan ja johdot sinne lokasuojan taaksetilaan ja sieltä oviin?
Hyviä neuvoja ja ohjeita työn helpottamiseksi ja "oikein" tekemiseksi kaivataan taas kipeästi. Toivottavasti jollain on taas aikaa auttaa avutonta.
Etukäteen kiittäen
Jo-Jo
Re: Ovien sähkölukot, huh huh !
Sähkökeskukselta tulee näitä roiskesuojattuja sähköliittimiä näin: vasen puoli 2nap. sähköikkunat, 3nap keskuslukon ohjaus, 4nap+ 1 sähkök.taustapeilit. Oikea puoli: 2nap. sähköikkunat, 2nap. keskuslukon ovimoottori. 4+1 sähköpeilien pistoke puuttuuJo-Jo kirjoitti:Ja asennus jatkuu !
Nyt on asennuspalat ja moottorit ovein sisällä, kytkemättä.
Konetilassa, sulakekopan ja oven välissä, eli vasemmalla, lokasuojan syvennyksessä, on lukuisia valmiita liittimiä, roiskesuojattuja: 2-, 3- ja 4-napaiset. Lisäksi yksi yksinäinen liitin.
Oikealla puolen, vastaavassa paikassa, on vain kaksi kaksinapaista liitintä ?
Mitä varten mikin on, missä toinen pää luuraa eli voisiko niitä käyttää jotenkin sähköistyksen apuna ?
Vai porataanko vain läpiviennit jalkatilan pystyseiniin kojetaulun alle, jotta "aivokoppa" saadaan sisätilaan ja johdot sinne lokasuojan taaksetilaan ja sieltä oviin?
Hyviä neuvoja ja ohjeita työn helpottamiseksi ja "oikein" tekemiseksi kaivataan taas kipeästi. Toivottavasti jollain on taas aikaa auttaa avutonta.
Etukäteen kiittäen
Jo-Jo

Toista päätä ei ole jos sinulta puuttuu ovijohtosarjat.
Kunpa tietäisi auton tarkan tyypin ja vuosimallin niin olisi paljon helpompi auttaa eikä tuo auton kotipaikkakaan olisi pahitteeksi.
Kaikkein järkevin ainakin minusta on varustaa Saabit tähän autoon tehdyillä varusteilla! Sieltä sinunkin autosi hanttimiehen puoleisen jalkatilan lämpökanaalin päältä voi löytyä teipattuna tuo keskuslukon ohjausboxin pistoke

Ainakaan itse en ymmärrä kaikenlaisia helvatan ranetuksia joten korin läpiviennit tulee tehdä sähkökeskuksen kautta siihen varten tehtyihin läpivienteihin, löytyy 3kpl. Luultavimmin sulla on ne johdot jo siellä keskuksessa liitetty valmiiksi?!
Johtojen värit ym. pistän pyydettäessä.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.