Pistetään nyt niin että, kyllä "appareita" aina kyytiin löytyy mutta on huomattavasti helpompaa jos homma onnistuu myös yksin.f-19 kirjoitti: Harmi ettei saabisteilla ole kavereita joita pyytää auttamaan auton säätämisessä tien päälläOnneksi ahtomittari kojetaulussa pitää seuraa iloisella heilumisellaan.
Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Elikkä tulkitsenko oikein,että esim. nirassa on sellainen tiedonkeruun purku ohjelma,jossa tuo ei onnistu?JouniCSE kirjoitti:Oleellisinta lienee että analyyysityökaluilla saa sen tiedon jolla pystyy sitten korjaamaan moottorinohjausta haluamaansa suuntaan. Sillä datallahan ei ole mitään virkaa jos sen avulla ei saa virheitä korjattua ja muutoksia todennettua.
Pyöriikö tuo ubuntussa?En tiedä versiota mutta joku uudehko.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Tulkitsit väärin, eli onnistuu kyllä jos sitä haluaa käyttää kuten moni tekee. Jos ja kun lokkien esitys on tähän tyyliin miten valtaosassa ruutista/ tiedonkeruistaSuppari kirjoitti:Elikkä tulkitsenko oikein,että esim. nirassa on sellainen tiedonkeruun purku ohjelma,jossa tuo ei onnistu?JouniCSE kirjoitti:Oleellisinta lienee että analyyysityökaluilla saa sen tiedon jolla pystyy sitten korjaamaan moottorinohjausta haluamaansa suuntaan. Sillä datallahan ei ole mitään virkaa jos sen avulla ei saa virheitä korjattua ja muutoksia todennettua.
http://www.anorrback.fi/picture_library/nira/log1.jpg
käytän itse mielummin externaali keruuta mikä omaan silmään/hanskaa istuu huomattavasti paremmin. Toki soosit tulee vedettyä Nira logien kautta, kun en jaksa AFR "targettia" purkista ulos vetää.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Niinno,elikkä tämä:
Homma selma.
tarkoitti siis sitä,että jos on vaan tottunut logworksiin,''vika'' sittenkään ole ohjelmassa,vaan siihen tottumattomasta käyttäjästä.Omaan käteen toi logview sopii senverta hyvin,että saattaa olla vaihto tuskallista.Plussana viellä ''plug&play'' oman purkin kanssa.Niinkuin muissakin merkeissä, niin myös saabeissa käytetään useissa tehokkaissa enemmän tai vähemmän monipuolisia aftermarket ruuttia, jossa jonkun tasoista tiedonkeruuta itsessään.
Silti löytyy lähipiiristä useampia saappeja aftermarket ruutilla, jossa on Innovaten LMA3..SSI4..LC1 yms purkkia laitettu Niran, Prosparckin, tatechin tai vastaavan rinnalle mittaamaan, kun yllätysyllätys, moottorinohjauksen tiedonkeruu ei ole riittävä vaativalle käyttäjälle tai viimeistään analysointisoftat ovat vahvasti puuttelisia - ainakin Logworksin rinnalla.
... Vai onko heittää esimerkkiä moottorinohjausjärjelmästä, jonka analysointisoftat menee Logworksin ohi? tai pääsevät edes lähelle sitä?
Homma selma.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Ei kyllä se vika IMHO on siinä ohjelmassa jos suoranaisia ominaisuuksia puuttuu ja käytettävyys on "auttavalla" tasolla. Toki saahan auton mapattua vaikka niin, että käyttää oskilloskooppia loggerina ja käy tavaran sitten läpi notepädissä, mutta jokainen varmaan ymmärtää että ko. menetelmä vaatii turhan paljon välillistä työtä vaikkakin samaan lopputulokseen lopulta johtaisikin.Suppari kirjoitti: tarkoitti siis sitä,että jos on vaan tottunut logworksiin,''vika'' sittenkään ole ohjelmassa,vaan siihen tottumattomasta käyttäjästä.Omaan käteen toi logview sopii senverta hyvin,että saattaa olla vaihto tuskallista.Plussana viellä ''plug&play'' oman purkin kanssa.
Homma selma.
Viimekädessä mikä on riittävä riippuu kuten todettu käyttäjästä/ käyttötarkoituksesta mutta harvemmin kuitenkaan niin päin, etteikö hyvä loggerisofta kevyempään hommaan taipuisi, toisin kun huono/puutteellinen mikä ei hyväksi voi muutu.
LW:ssä on myös puutteita omiin tarpeisiin nähden, eli ei osaa generoida nopeudesta kevollista kiihtyvyyskäyrää, eikä myöskään kujettua matkaa ja vaatii excel välivaiheen jotta käyrät saa sinne. Overlay tilassa x-akselilla on aina aika, eli esim rpm suhteen että käyriä saa käännettyä, mikä yhden vedon käyrille onnistuu.
Kaipaako joku muu tämän tyyppisiä ominaisuuksia? sitä en tiedä, mutta esim varttivetojen vertailu helpoittuu huomattavasti kun saa sen kuljetun matkan myös näkyviin. Kiihtyvyydestä saapi laskettua tehokäyrän, eli jeesaa huomattavasti jos kiinnostaa analysoida miten/mihin ahdon/soosin/sytyn rukaus tai hw:n muuttaminen vaikuttaa. Toki näkeehän sen eron nopeuskäyrästä mutta kiihtyvyys/teho/vääntö-käyrät silmälle informatiivisempiä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Alkuperäiseen asiaan liittyen, eli mikä laajakaista on parempi verrattuna johonkin toiseen; tässähän päästään karrikoituna lopputulokseen että ostaa jonkun laajakaistan ja lataa Innovaten sivuilta LogWorks v.3.0:n tulosten analysointiin. Ajotapahtuman tiedonkeruu tapahtuu kuitenkin moottorinohjauksen tiedonkeruulla (eikä laajakaista-lambdan niinkuin aluksi saattoi ymmärtää...).
Hmm, saisiko OG:n nopeusmittarin vakionopeudensäätimen lähdöstä jotain megan ymmärtämää nopeussignaalia ulos. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista vertailla kiihtyvyyden ja nopeuden muutoksia jo logitussoftassa eikä mitään käsivaralla kellotettuja aikoja.
Hmm, saisiko OG:n nopeusmittarin vakionopeudensäätimen lähdöstä jotain megan ymmärtämää nopeussignaalia ulos. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista vertailla kiihtyvyyden ja nopeuden muutoksia jo logitussoftassa eikä mitään käsivaralla kellotettuja aikoja.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Joo-ei. Pelkällä laajakaistalla ei juuri mitata suorituskykyä.f-19 kirjoitti:Alkuperäiseen asiaan liittyen, eli mikä laajakaista on parempi verrattuna johonkin toiseen; tässähän päästään karrikoituna lopputulokseen että ostaa jonkun laajakaistan ja lataa Innovaten sivuilta LogWorks v.3.0:n tulosten analysointiin. Ajotapahtuman tiedonkeruu tapahtuu kuitenkin moottorinohjauksen tiedonkeruulla (eikä laajakaista-lambdan niinkuin aluksi saattoi ymmärtää...).
Logworksillä näissä keskuteluissa on tarkoitettu Innovaten MTS järjestelmää, jonka tiedonkeruu softa tuo Logworks 3 on. (Pääpiirteittäin ajotapahtumien tiedonkeruu EI siis tapahtu moottorinohjauksen tiedonkeruulla)
Pitää vielä vähän hämmentää, eli on kaksi hieman eri asiaa, vaikka monilta osilta onkin samoista asioista kiinni eli moottorin softan säätö ja virittäminen, jotka helposti mielletään samaksi asiaksi.
Useimmat moottorin ohjauksien softat (t5suite, nira, tatech..) riittävät hyvin softan mappaukseen johon ovat suunniteltukkin, mutta ominaisuudet taipuvat heikosti kokonaisuuden virittämiseen, eli suorituskyvyn analysointiin raudan&softan muuttuessa.
Useampia Trionic5, Nira sekä Tatech käyttäjiä vierestä seuranneena ovat päätyneet suorituskyvyn (lue:tehot/kulku) kanssa SSI4 tai LMA3 (tai molemmat) purkkiin saatuaan mappausen kohdalleen, jonka näytteenotto tiheys ja monipuolisuus menee useimmista moottorinohjauksien omista tiedonkeruupurkeista ohi.
Trionic 5:lla tyssää homma pitkälti jo siihen, että ei ole "ylimääräisiä" kanavia esim. egt, pako, w-letku yms paineiden ja vastaavien suorituskykyyn (tai kestävyyteen) vaikuttavien parametrien mittaamiseen, minkä selvittely kokoonpanoa virittäessä on oleellista.
Yhteenvetona todettakoon, että joillekkin riittää että seokset ovat koulukirjan mukaiset, toiset hakevat kulkua kokonaisuutta hieromalla..

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Joo, jos se on uudempi lattaliittimillä varustettu töpseli, niin sieltä tulee suoraan aika digitaalis-ystävällistä signaalia. Vanhaa kaksitappista varten joudut varmastikin hommaamaan sini -> pulssi-konvertterin, joita käytetään joidenkin automaattisella volumesäädöllä varustettujen autoradioiden kanssa.f-19 kirjoitti:Hmm, saisiko OG:n nopeusmittarin vakionopeudensäätimen lähdöstä jotain megan ymmärtämää nopeussignaalia ulos.
Viimeinen (ja mahdollisesti edullisin) vaihtoehto vanhalle mittaristolle tietty laittaa tonnarin nopeusanturi ja mittari.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Melkonen pyhäinhäväistys että ehdotat aidon OG:n sisuksiin, sen pyhimpään työnnettäväks jotain fiiatin osia.Jope kirjoitti:...f-19 kirjoitti:Hmm, saisiko OG:n nopeusmittarin vakionopeudensäätimen lähdöstä jotain megan ymmärtämää nopeussignaalia ulos.
Viimeinen (ja mahdollisesti edullisin) vaihtoehto vanhalle mittaristolle tietty laittaa tonnarin nopeusanturi ja mittari.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
HEI-moduuli toimii tunnetusti sini (VR) -> kantti muuntimena ja niitä käytetty vanhemissa syttyjärjestelmissä kampiakselin asentotunnistimen jatkeena, esmes Ritmossa on ja löytyy varaosana Motonetistä noin 10Eur:lla.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Mitä oikein ajattelinkaan, AitoSAAB varmasti räjähtäisi hylkimisreaktion tuloksena ja aika-avaruusjatkumoon aukeaisi ammottava aukko.JouniCSE kirjoitti:Melkonen pyhäinhäväistys että ehdotat aidon OG:n sisuksiin, sen pyhimpään työnnettäväks jotain fiiatin osia.
Parempi unohtaa moiset projektit ennenkuin kerkeävät alkaakaan!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Tipuin viellä enemmän kärryiltä.Eli siis logworks tarvitsee toimiakseen sen esim
lc-1:n? Vai tä? Mitä pelkkä lc1 sitten antaa,jos kerran pääpiirteittään käytetään jotain muuta kuin moottorinohjauksen tuotoksia?Miksi näin on?Mitä se tietoa se pystyy antamaan,kun ei mitään inputteja/outputtejakaan ole?vai onko sittenkin?
Puhukaa suomea,eikä vaan numeroita ja kirjaimia randomina peräkkäin?
Avasin tuon logworksin koneella,ja tuntuu sille että ei tarvii toista kertaa avata,mut kiinnostaa.
lc-1:n? Vai tä? Mitä pelkkä lc1 sitten antaa,jos kerran pääpiirteittään käytetään jotain muuta kuin moottorinohjauksen tuotoksia?Miksi näin on?Mitä se tietoa se pystyy antamaan,kun ei mitään inputteja/outputtejakaan ole?vai onko sittenkin?
Puhukaa suomea,eikä vaan numeroita ja kirjaimia randomina peräkkäin?

Avasin tuon logworksin koneella,ja tuntuu sille että ei tarvii toista kertaa avata,mut kiinnostaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
http://www.innovatemotorsports.com/prod ... amples.phpSuppari kirjoitti:Tipuin viellä enemmän kärryiltä.Eli siis logworks tarvitsee toimiakseen sen esim
lc-1:n?
Tuosta käyne idea selville. LC-1 kytketään tietokoneeseen, logi piirtyy reaaliajassa logworksin ruudulle ja WB-mittari heiluu..

(LC-1:ssä myös 2 analogista ulostuloa "NB-lambda" sekä 0-5v, jotka vapaasti määriteltävissä antamaan mielusia analogisia jännitteitä ulos esim. emuloimaan kapeakaistaa tai muuhun tiedonkeruu järjestelmään..)
Että saa rpm:n, mapin yms. tarttee ketjuun laittaa esim SSI-4 tai LMA-3, nin onkin jo 4..5 muuta vertailuparametriä (esim. egt, map, rpm, dc.. speed) piirtymässä Logworksin ruudulle seoksien lisäksi.
Logworks itsenäisenä softana osaa "offline moodissa" logworkin logien lisäksi näyttää geneerisiä .dif päätteisiä logeja, mitä esim. t5suite tallentaa. online toiminnot eivät tietenkään toimi muun kuin mts ketjun kanssa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Tämä nyt alkaa jo varmasti kuullostamaan aika älyttömälle,mutta vielläkään en ymmärrä tuota ylivertaisuutta,en lc-1:sen(tai muidenkaan ketjuun tulevien hipo purkkien) enkä logworksin.
Eikö noihin kovempiin ruiskuihin saa logi tarkoitukseen näkymään egt:tä ja nopeutta?Megassa onnistuu.
Viellä epäselväksi jäi,että miksi tuo kaikki tieto pitää kierrättää tuhannen purkin läpi,kun useimpien ruuttien tiedonkeruuseen saa nuo kaikki arvot?Mikä on reaaliaikaisen login piirtämisen etu?Vähemmän sitä ehtii kytätä,kuin seosmittaria?
Mun korvaan tosiaan nyt tuntuu siltä,että sama se,mikä laajakaista,jos tuota logworksia haluaa käyttää,niin lukee vaan logit sillä?Reaaliajassa piirtyvä logi jää pois,mutta käsi ylös kuka sitä tarvitsee?
Varsinkin tuo lc-1:sen kalibrointi,jota tarvitsee määräajoin suoritella,saavat kaikki kuusi rintakarvaani pystyyn.
Eikö noihin kovempiin ruiskuihin saa logi tarkoitukseen näkymään egt:tä ja nopeutta?Megassa onnistuu.
Viellä epäselväksi jäi,että miksi tuo kaikki tieto pitää kierrättää tuhannen purkin läpi,kun useimpien ruuttien tiedonkeruuseen saa nuo kaikki arvot?Mikä on reaaliaikaisen login piirtämisen etu?Vähemmän sitä ehtii kytätä,kuin seosmittaria?
Mun korvaan tosiaan nyt tuntuu siltä,että sama se,mikä laajakaista,jos tuota logworksia haluaa käyttää,niin lukee vaan logit sillä?Reaaliajassa piirtyvä logi jää pois,mutta käsi ylös kuka sitä tarvitsee?
Varsinkin tuo lc-1:sen kalibrointi,jota tarvitsee määräajoin suoritella,saavat kaikki kuusi rintakarvaani pystyyn.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Logitus ja analyysityökalut (oli WBO2 kimppatilus)
Jos et koe tarvitsevasi Logworksin keskeisiä hyviä ominaisuuksia, niin pysy MLV:ssä ja Megassa ja ole tyytyväinen. Ei kaikki ymmärrä miksi mersusta pitäisi maksaa enemmän, jos ladallakin pääsee paikasta A paikkaan B.Suppari kirjoitti:Tämä nyt alkaa jo varmasti kuullostamaan aika älyttömälle,mutta vielläkään en ymmärrä tuota ylivertaisuutta,en lc-1:sen(tai muidenkaan ketjuun tulevien hipo purkkien) enkä logworksin.
Useita Tatech, Nira, Trionic käyttäjiä on hommannut LC-1/LMA-3/SSI4 purkkeja rinnalle tarkempaan ja helpompaan suorituskyvyn hakemiseen säädettyään perusasiat kuntoon ensin moottorinohjauksien omilla tiedonkeruujärjestelmillä.. Se ei tarkoita että kaikkien pitäisi hommata, jos omat rojut tuntuvat omiin tarpeisiin ja osaamistasoon riittäviltä.
Niraan ja Tatechiin onnistuu, mutta edelleenkin monet kokevat Logworksin erillisellä purkilla kätevämmäksi eritoten suorituskyvyn tiedonkeruu ja analysointityökaluksi.Suppari kirjoitti: Eikö noihin kovempiin ruiskuihin saa logi tarkoitukseen näkymään egt:tä ja nopeutta?Megassa onnistuu.
Edelleenkin tiedonkeruun analysointi onnistuu näppärämmin Logworksillä kun Niran, Tatechin tai Trionic 5:sen tienkeruu softilla. Voit minun puolesta ihan vapaasti käyttää vapaasti vaikka sekunttikelloa, ruutupaperia ja kynää, jos se tuntuu itsestäsi ylivoimaisesti helpoimmalta käyttää. Kaiken lisäksi varmasti edullisin.Suppari kirjoitti: Viellä epäselväksi jäi,että miksi tuo kaikki tieto pitää kierrättää tuhannen purkin läpi,kun useimpien ruuttien tiedonkeruuseen saa nuo kaikki arvot?Mikä on reaaliaikaisen login piirtämisen etu?Vähemmän sitä ehtii kytätä,kuin seosmittaria?
Pakkokos sitä reaaliajassa piityvää on vedon aikana katsella? Useimmiten riittää vilkaisu koskematta koneeseen vedon jälkeen ja ruudulta näkee miten parametrit ovat käyttytyneet edellisen ~10..20sec aikana.Suppari kirjoitti: Mun korvaan tosiaan nyt tuntuu siltä,että sama se,mikä laajakaista,jos tuota logworksia haluaa käyttää,niin lukee vaan logit sillä?Reaaliajassa piirtyvä logi jää pois,mutta käsi ylös kuka sitä tarvitsee?
Varsinkin tuo lc-1:sen kalibrointi,jota tarvitsee määräajoin suoritella,saavat kaikki kuusi rintakarvaani pystyyn.
Tietty jos saa ihmeellisiä fiboja siitä että tallentaa ensin login koneelle, avaa toiseen ohjelmaan ja tutkii, niin mikäs siinä... Kaikki tietty oikealla kädellä samalla ajaessa.
Kyse ei aina ole siitä, että millä pystyy tekemään mitäkin, vaan mikä on näppärin ko. toimenpiteeseen ja mieltääkö vermeet hintansa väärtiksi.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.