OG:n lukot
OG:n lukot
Innostuin Pohjalainen junorin projektithreadin ansiosta tutkimaan lukkoja tarkemmin, kun on pitkään mieleni tehnyt. G-Mieheltä sai sen kriittisen vinkin, kuinka pesän saa ulos patruunasta. Takana on pieni muoviprikka, jota pitää painaa sisäänpäin ja samalla nostaa pesän takaa sitä muovi+metalli-häsmäkkää, johon lukkotanko liittyy.
Kun sen on saanut kerran purettua, niin sitten homma on hyvinkin selvä, minä yritin alkuun kammeta sitä prikkaa sieltä ulos, mutta eihän se sieltä mihinkään liikkunut. :-)
Noita on tosi helppo sarjoittaa, tähän mennessä purkamistani lukoista on löytynyt neljää erilaista haittaa. 60, 61, 62, 63.. Suuri osa tutkimistani OG:n avaimista on sarjoitettavissa lähes pelkästään 62 ja 63-haitoilla, mutta ei pidä hämääntyä, niiden yhdistelmillä saa monia erimuotoisia ja keskenään yhteensopimattomia avaimia aikaan.
Semmoinen tuli myös huomattua, että ainakin minun lukkosylintereissäni nuo haitat vastaavat erilaista koloa riippuen siitä, että työnnetäänkö haitta pesään ylä- vai alareunasta.
Jos sinulla on vaikka avaimen kärjessä kaksi perättäistä samansyvyistä koloa, niin yläpuolelle tulee esimerkiksi 62 ja alapuolelle 63. Voi toki johtua myös siitä, että minulla on vaan niin kuluneita haittoja, mutta tämä tuntui olevan säännöllistä kun kokeilin niihin paikkoihin eri haittoja samalla numerolla.
Toki jos jää tyyliin yhdestä haitasta vaille täysi sarja, niin sen viimeisen haitan voisi vetää viilalla tasaiseksi kun avain on sisällä. Tuskinpa OG:n lukon turvallisuus siitä niin kauhean oleellisesti kärsii, jos muut haitat ovat ok ja lukkosylinteri ei lonksu pesässä.
Muistakaa aina, että lukot pitävät vain rehelliset rehellisinä. Hyvin toimivat lukot tosin helpottavat auton käyttöä omistajan kannalta. Nisti vetää ikkunan sisään jos se haluaa sinulta stereot varastaa, ei paljoa auta huolletut lukot siinä. :-)
Mimmi tai joku muu asian tuntia voisi vielä heittää vinkin, että mitenkä nuo kannattaisi voidella, kun lukko on pöydällä leviänä. Pesä ihan täynnä vanhaa vaseliinitönkköä ja haitat liikkuvat tosi nahkeasti. Bräkleenillä vaan koko hökötys kuivaksi ja sitten pruuttailee komeuden päälle lukkoöljyä, vai onko joku vaseliinilaatu tähän erityisen hyvää?
(toivottavasti mulla on oikeat termit käytössä, en väitä olevani mikään ammattimies)
Kun sen on saanut kerran purettua, niin sitten homma on hyvinkin selvä, minä yritin alkuun kammeta sitä prikkaa sieltä ulos, mutta eihän se sieltä mihinkään liikkunut. :-)
Noita on tosi helppo sarjoittaa, tähän mennessä purkamistani lukoista on löytynyt neljää erilaista haittaa. 60, 61, 62, 63.. Suuri osa tutkimistani OG:n avaimista on sarjoitettavissa lähes pelkästään 62 ja 63-haitoilla, mutta ei pidä hämääntyä, niiden yhdistelmillä saa monia erimuotoisia ja keskenään yhteensopimattomia avaimia aikaan.
Semmoinen tuli myös huomattua, että ainakin minun lukkosylintereissäni nuo haitat vastaavat erilaista koloa riippuen siitä, että työnnetäänkö haitta pesään ylä- vai alareunasta.
Jos sinulla on vaikka avaimen kärjessä kaksi perättäistä samansyvyistä koloa, niin yläpuolelle tulee esimerkiksi 62 ja alapuolelle 63. Voi toki johtua myös siitä, että minulla on vaan niin kuluneita haittoja, mutta tämä tuntui olevan säännöllistä kun kokeilin niihin paikkoihin eri haittoja samalla numerolla.
Toki jos jää tyyliin yhdestä haitasta vaille täysi sarja, niin sen viimeisen haitan voisi vetää viilalla tasaiseksi kun avain on sisällä. Tuskinpa OG:n lukon turvallisuus siitä niin kauhean oleellisesti kärsii, jos muut haitat ovat ok ja lukkosylinteri ei lonksu pesässä.
Muistakaa aina, että lukot pitävät vain rehelliset rehellisinä. Hyvin toimivat lukot tosin helpottavat auton käyttöä omistajan kannalta. Nisti vetää ikkunan sisään jos se haluaa sinulta stereot varastaa, ei paljoa auta huolletut lukot siinä. :-)
Mimmi tai joku muu asian tuntia voisi vielä heittää vinkin, että mitenkä nuo kannattaisi voidella, kun lukko on pöydällä leviänä. Pesä ihan täynnä vanhaa vaseliinitönkköä ja haitat liikkuvat tosi nahkeasti. Bräkleenillä vaan koko hökötys kuivaksi ja sitten pruuttailee komeuden päälle lukkoöljyä, vai onko joku vaseliinilaatu tähän erityisen hyvää?
(toivottavasti mulla on oikeat termit käytössä, en väitä olevani mikään ammattimies)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG:n lukot
Edelleen parasta siihen on grafiittijauhe.
Putsaa hyvin ja vie lukkoliikkeeseen niin pöläyttävät sulle kerrroksen grafiittia.
Putsaa hyvin ja vie lukkoliikkeeseen niin pöläyttävät sulle kerrroksen grafiittia.
Re: OG:n lukot
Onkos sitten sormet ja taskut mustina ekan viikon?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG:n lukot
Ei yhtään enempää kuin ne olisivat öljyssä.
Jos sinne nyt pitää jotain öljyä tunkea niin laittaisin sitten aseöljyä.

Jos sinne nyt pitää jotain öljyä tunkea niin laittaisin sitten aseöljyä.
Re: OG:n lukot
Jooh, lukkoharrastajajuttuja olen aika paljon internetistä lukenut ja aseöljyn varaan sielläkin vannotaan.. Tosin eivät hekään ammattilaisia ole. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG:n lukot
Enkä minäkään. 

Re: OG:n lukot
Jooh, nuo pesät joita olen purkanut ovat olleet avaimen kärjestä laskien seitsemänteen haittaan asti täyteen kalustettuja.
Vähemmälläkin varmasti pärjäisi, mutta sitten ei ole kovinkaan paljoa enää esteitä vääntää lukkoa auki väkisin. :-)
Vähemmälläkin varmasti pärjäisi, mutta sitten ei ole kovinkaan paljoa enää esteitä vääntää lukkoa auki väkisin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG:n lukot
Aseöljy saa minultakin kannatusäänen, olen käyttänyt sitä vuosikaudet.
Re: OG:n lukot
Kuivana, saa minulta äänen. Jos lukko pesä on auki, niin mielestäni vaan putsaa sen kunnolla ja laittaa läjään. Öljy kyllä auttaa, mutta ajan kanssa se kerää paskaa väliin ja rupeaa takkuilemaan...
#3834
Re: OG:n lukot
Saahan niitä toki kuivanakin pitää, mutta silloin ei saa olla yllättynyt, jos lukko kuluu huonoksi nopeammin tai hapettuu jumiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: OG:n lukot
Wurthilla on hyvää öljyä ko. hommaan. Lukkoöljyä !
mm. Silja-Line luottaa kaikissa lukoissa ko.aineeseen ja ei meillä töissäkään ole huonoksi todettu mm. konttien lukoissa jotka tahtoo jäätyä , portit ym.
mm. Silja-Line luottaa kaikissa lukoissa ko.aineeseen ja ei meillä töissäkään ole huonoksi todettu mm. konttien lukoissa jotka tahtoo jäätyä , portit ym.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147