Pakosarjan pultit?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Firges9000 kirjoitti:kun sanoit; Mitäs kiristysmomentteja katkenneessa pinnapultin jämässä pitäisi olla,*

En ole ikinä kiristänyt noita katkenneita pinnapultin pätkiä mihinkään momenttiin.
kiristän pinnapultin mutterin momenttiin, jolloin pinnapulttikin on kierteissään jonkinlaisessa momentissa.

Teoriassa ainakin mahdotonta... sama kun kiristäisit yhden mutterin pelkkään kierretankoon... :roll:
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Firges9000 kirjoitti:kun sanoit; Mitäs kiristysmomentteja katkenneessa pinnapultin jämässä pitäisi olla,*

En ole ikinä kiristänyt noita katkenneita pinnapultin pätkiä mihinkään momenttiin.
kiristän pinnapultin mutterin momenttiin, jolloin pinnapulttikin on kierteissään jonkinlaisessa momentissa.
Nyt puhutaankin "avaamiseen" tarvittavista momenteista.
Vaikka vääntäisit (esim. tuplamuttereilla) pinnapultin kanteen esim. 20nm voimalla, kun tästä katkeaa kieteetön osuus pois, jäljelle jää vain reilu sentin mittainen kierretanko kannen sisään, joka ei ole tiukassa koska 20nm kitka on syntynyt siitä, että kierteetön osa on törmäänyt kannen kierteisiin. Näinollen on mahdollista saada hyvinkin pienellä pyöritysmomentilla jämä ulos kuten omat kokemuset kertovat.

Skenaariona voisi ihmetellä, että mikäli pinnapultti pohjaisi porattuun reikään ja väännettäisin esim 20nm voimalla pohjaa vasten, ei ulkona olevan kierteettömän alueen poiskatkeamisella olisi "vapauttavaa" vaikutusta kierretankoon ja vaatisi käytännössä ~20nm voiman irtisaamiseksi, jota ei ruuvarilla käsivoimin tuoteta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tuossa kertauksen vuoksi ,antamani ohjeet katkenneen pinnapultin poistoon ja uusien pulttien asennukseen

Kun vaihdat uudet pinnapultit, niin muista kiristää mutterit momenttiin,
näin ne eivät katkea lämpövaihtelujen takia.

Sisään katkenneen pinnapultin olen poistanut siihen tehdyllä laadukkaalla työkalusatsilla.
ensin keskitysholkin avulla reikä pinnapulttiin.
tehtyyn reikään hakataan ns. uratappi jonka päälle luistatetaan sopiva mutteri.
Pinnapultin pätkä poistuu reijästään helposti.

Ei muuta tähän "kinaan". :lol:
Tässä piti neuvoa erästä Saabistia, eikä sortua kinailuun ja näsäviisasteluun.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Firges9000 kirjoitti:Tuossa kertauksen vuoksi antamani ohjeet katkenneen pinnapultin poistoon ja uusien pulttien asennukseen

Kun vaihdat uudet pinnapultit, niin muista kiristää mutterit momenttiin,
näin ne eivät katkea lämpövaihtelujen takia.
Syystä tai toisesta ihan tehtaan kiristäminä näitä katkeilee jo jopa vain 5 vuotta vanhoissa autoissa lämpövaihtelun takia.
Oota vaan. kyllä ne laitimmaiset autostasi taas napsahtaa ennen väliaikaisen autoveron poistumista vaikka ovat jo jokusen vuoden lupaavasti kestäneet.. :roll: :lol:
Firges9000 kirjoitti:
Sisään katkenneen pinnapultin olen poistanut siihen tehdyllä laadukkaalla työkalusatsilla.
ensin keskitysholkin avulla reikä pinnapulttiin.
tehtyyn reikään hakataan ns. uratappi jonka päälle luistatetaan sopiva mutteri.
Pinnapultin pätkä poistuu reijästään helposti.

Ei muuta tähän "kinaan". :lol:
Poistotapoja on useampia.
- mutterin hitsaus. Ei tarvitse irroittaa syyläriä.
- poraaminen ja vastakierretappi tai uratappi.. Jotenki täytyy tehdä poralle tilaa, jos ei ole kunnollista kulmaporaa..
- dremelillä halkion teko päähän ja ruuvarilla ulospyöritys.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Kiitos osallistuneille vinkeistä, lähdenkin nyt kokeilemaan kuinka ne irtoaa...

Rauhaa ja rakkautta..
Väärinviritys stage 3 1x2-1
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ennenkuin alkaa etsiä kummempia työkaluja, kannattaa kokeilla "nysän" pyörittämistä puukonkärjellä.
Jos siihen saa yhtään otetta, tulee katkennut osa usein ulos.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja stara »

tarvikeliikkeistä olen saanut pinnapultteja, jotka yleensä ovat ihan kakka- laatua, eli jotain tavallista rautaa ja lujuusluokasta ei ole tietoa, koska niihin sitä ei ole leimattu.
Orkkispinnapultti oli jotain A2 rosterilaatua, joka ei heti pala karrelle turbon maisemissa. Eli kritiikkiä peliin tuoltakin osin. Tarvikekama saattaa palaa nopeasti karrelle ja juuttua. Orkkiksena tuntuu jämät sentään irti lähtevän :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

stara kirjoitti:tarvikeliikkeistä olen saanut pinnapultteja, jotka yleensä ovat ihan kakka- laatua, eli jotain tavallista rautaa ja lujuusluokasta ei ole tietoa, koska niihin sitä ei ole leimattu.
Orkkispinnapultti oli jotain A2 rosterilaatua, joka ei heti pala karrelle turbon maisemissa. Eli kritiikkiä peliin tuoltakin osin. Tarvikekama saattaa palaa nopeasti karrelle ja juuttua. Orkkiksena tuntuu jämät sentään irti lähtevän :mrgreen:
Ihan tavallisesta ruuvikaupasta et löydä edes oikean mittaisia pinnapultteja, koska alkuperäiset pinnapultit eivät ole normaali din normin mukaisia, koska kannen puolen pituus on din normin mukaiseen nähden huomattavasti pidempi. Tämä siis sen takia, koska kansi on "heikkoa" alumiiniä, on kierrettä oltava huomattavasti enemmän alumiinikannen sisään..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja stara »

Hook kirjoitti:
stara kirjoitti:tarvikeliikkeistä olen saanut pinnapultteja, jotka yleensä ovat ihan kakka- laatua, eli jotain tavallista rautaa ja lujuusluokasta ei ole tietoa, koska niihin sitä ei ole leimattu.
Orkkispinnapultti oli jotain A2 rosterilaatua, joka ei heti pala karrelle turbon maisemissa. Eli kritiikkiä peliin tuoltakin osin. Tarvikekama saattaa palaa nopeasti karrelle ja juuttua. Orkkiksena tuntuu jämät sentään irti lähtevän :mrgreen:
Ihan tavallisesta ruuvikaupasta et löydä edes oikean mittaisia pinnapultteja, koska alkuperäiset pinnapultit eivät ole normaali din normin mukaisia, koska kannen puolen pituus on din normin mukaiseen nähden huomattavasti pidempi. Tämä siis sen takia, koska kansi on "heikkoa" alumiiniä, on kierrettä oltava huomattavasti enemmän alumiinikannen sisään..
niinpä, mutta turbo laippoihin käy ja hätäisempi voipi vaikka ängetä kierretangon pätkää pinnapultiksi .....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vielä hätäsempi tilaa valmiit oikeat :saab: osat täältä>
http://www.pro-carservice.com/



kuvat ja hintavihje tämän sivun alareunassa
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... tser.shtml
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Firges9000 kirjoitti:Vielä hätäsempi tilaa valmiit oikeat :saab: osat täältä>
http://www.pro-carservice.com/



kuvat ja hintavihje tämän sivun alareunassa
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... tser.shtml
Valmiit oikeat saab osat? :lol: :lol:
Muuten hyvä vihje, mutta varoituksena että ko. setti on mallia tarvike, eikä ole samoja mitä alkuperäiset ja pituuksissakin oli myös eroja alkuperäisiin, kun tuollaisen tarvike-setin tilasin muutama vuosi takaperin. Sen jälkeen ostanut vain merkkiliikeestä alkuperäisia pultteja.

Ps. Speedpartsin settiä vastaavaa tarvikesettiä löytyy myös motonetista..
900 Pakosarjan pinnapultit+holkit+prikat. . . . . . . . . . 25-1500 9.08
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja stara »

Hook kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Vielä hätäsempi tilaa valmiit oikeat :saab: osat täältä>
http://www.pro-carservice.com/



kuvat ja hintavihje tämän sivun alareunassa
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... tser.shtml
Valmiit oikeat saab osat? :lol: :lol:
Muuten hyvä vihje, mutta varoituksena että ko. setti on mallia tarvike, eikä ole samoja mitä alkuperäiset ja pituuksissakin oli myös eroja alkuperäisiin, kun tuollaisen tarvike-setin tilasin muutama vuosi takaperin. Sen jälkeen ostanut vain merkkiliikeestä alkuperäisia pultteja.

Ps. Speedpartsin settiä vastaavaa tarvikesettiä löytyy myös motonetista..
900 Pakosarjan pinnapultit+holkit+prikat. . . . . . . . . . 25-1500 9.08

muistaakseni orkkiskamaan ( A2 rosteri ?) ei magneetti tartu, siten voi maallikko suht helposti saada laadusta vihiä.
http://www.wurth.fi/site/media/pdf/taulukkoja/17_30.pdf

Sivumennen sanoen pikkasen kyrsii, kun tarvikekamoissa viitsitään noikin kettumaiseen kohtaan tinkiä materiaalin laadussa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Hook kirjoitti:
Ihan tavallisesta ruuvikaupasta et löydä edes oikean mittaisia pinnapultteja, koska alkuperäiset pinnapultit eivät ole normaali din normin mukaisia, koska kannen puolen pituus on din normin mukaiseen nähden huomattavasti pidempi. Tämä siis sen takia, koska kansi on "heikkoa" alumiiniä, on kierrettä oltava huomattavasti enemmän alumiinikannen sisään..
Luin tuota monta kertaa ja joka kerran jälkeen ymmärsin itse asiasta, itse asiassa, en mitään. 8O

Älä pelkää, en jatka tätä täällä, enkä näiden seinien ulkopuolelle. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Din normin mukaisessa 8mm pinnapultissa kieteen osuus lyhyemmässä päässä on ~7..8mm, joka riittää maksimaaliseen vetolujuuteen vastakappaleen ollessa rautaa.
Saabin omissa pinnapulteissa kierrettä löytyy reilu sentti kannen sisään ruuvattavaksi, koska vastakappale on rautaa heikompaa alumiiniä.

Ymmärretty? :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pakosarjan pultit?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kuis se vahva rautapultti voi sitten katketa heikon alumiinin sisällä. :lol: :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin