Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Mistäs vehkeestä löytyikään ne kireimmät nokka-akselit 2.1 kannen kaveriksi?
Ja sitten kansipahvista.Alakerta on 2.0 ja kansi on 2.1,kumman kansipahvia käytän?
Ja sitten kansipahvista.Alakerta on 2.0 ja kansi on 2.1,kumman kansipahvia käytän?
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
tuo iskutilavuuden kasvatushan on tehty pelkästään porausta isontamalla, olikohan kolme milliä jos en väärin muista. Näin ollen 2.1 kansipahvilla nuo "liekkirenkaat" tulis 3mm "väärään kohtaan" sylintereihin nähden. Itse en tosin ole kilkkeitä nähnyt, pelkästään mutuilen. Mut jos kannen puolesta käy 2.0 kansipahvi, niin itse ainakin laittaisin sen.tomaatti kirjoitti:Mistäs vehkeestä löytyikään ne kireimmät nokka-akselit 2.1 kannen kaveriksi?
Ja sitten kansipahvista.Alakerta on 2.0 ja kansi on 2.1,kumman kansipahvia käytän?
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Ei ole nyt tässä saatavilla noita kansia että vois mittailla palotilan ympärysmittaa.
Eli en tiedä onko niissä eroja,2.0 vs 2.1.
Jos palotila on halkasijaltaan isompi 2.1 kannessa niin sittenhän se on käytettävä 2.1 pahvia.
Ennakkoon tässä vasta kyselen,prokkiskin jatkuu vasta keväällä.
Mutta onhan näitä 2.0 turbo koneisiin istutettuja 2.1 kansia paljon tehty,joten kertokaas kummalla pahvilla kasasitte.
Eli en tiedä onko niissä eroja,2.0 vs 2.1.
Jos palotila on halkasijaltaan isompi 2.1 kannessa niin sittenhän se on käytettävä 2.1 pahvia.
Ennakkoon tässä vasta kyselen,prokkiskin jatkuu vasta keväällä.
Mutta onhan näitä 2.0 turbo koneisiin istutettuja 2.1 kansia paljon tehty,joten kertokaas kummalla pahvilla kasasitte.
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
2.0 (sama kuin pitkälohko 2.3 myös) kansipahvi on oikea, pahvin valinta luonnollisesti lohkon mukaan. Näin tein myös itse kun aikoinaan 2.1/2.3 kannen 2-litraiseen laitoin.
Kireimmät nokat on OG turbossa tai 2.0 t16 tonnarissa karkeasti 86-93. Kannattaa imunokan osalta aina varmistaa osanumerolla, varsinkin tonnareissa on monesti näkynyt ns. vaparin imunokkaa.
Kireimmät nokat on OG turbossa tai 2.0 t16 tonnarissa karkeasti 86-93. Kannattaa imunokan osalta aina varmistaa osanumerolla, varsinkin tonnareissa on monesti näkynyt ns. vaparin imunokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Asiathan tuli sitämyöden selviksi.
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Selviänkö nokka-akseleiden vaihdosta pelkällä akselien vaihdolla, vai pitääkö uusia esim. laakerikansien pultteja tms.? aattelin kysästä kun täällä lienee melkolailla niitä jotka on tämmöstä harrastanu, itsellä on tämä käytännön puoli vielä vaiheessa... Kiristysjärjestystä? Venttiilikopalle uusi tiiviste??? Ja olen surffannut haulla paljon, kyllä... 

S. Niittumaa
99 T8
99 T8
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
venakopantiiviste ainakin uusille, ja marmoritiskiltä. Suurempi todennäköisyys saada pitämään ku motonetin vastaavat...Lanius kirjoitti:Selviänkö nokka-akseleiden vaihdosta pelkällä akselien vaihdolla, vai pitääkö uusia esim. laakerikansien pultteja tms.? aattelin kysästä kun täällä lienee melkolailla niitä jotka on tämmöstä harrastanu, itsellä on tämä käytännön puoli vielä vaiheessa... Kiristysjärjestystä? Venttiilikopalle uusi tiiviste??? Ja olen surffannut haulla paljon, kyllä...

Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Nokkien laakerikansien kiristysjärjestykseen en ole missään törmännyt, vaan kone nollakohdassa ja lievää järkeä käyttäen kiristys onnistuu paikkoja rasittamatta.
Venttiilikopan kiristysjärjestys löytyy Foorumilta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... s&start=15
Momentti 15Nm ja kiristysjärjestystä kannattaa noudattaa, Nimim. "se naksaus ei tainnutkaan nyt kuulua momenttiavaimesta.."
Venttiilikopan kiristysjärjestys löytyy Foorumilta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... s&start=15
Momentti 15Nm ja kiristysjärjestystä kannattaa noudattaa, Nimim. "se naksaus ei tainnutkaan nyt kuulua momenttiavaimesta.."
Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa
Kiitokset vastauksista, eiköhän näillä eväillä päästä eteenpäin... sitten kun pääsen käsiksi hommaan.
S. Niittumaa
99 T8
99 T8