Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mistäs vehkeestä löytyikään ne kireimmät nokka-akselit 2.1 kannen kaveriksi?

Ja sitten kansipahvista.Alakerta on 2.0 ja kansi on 2.1,kumman kansipahvia käytän?
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

tomaatti kirjoitti:Mistäs vehkeestä löytyikään ne kireimmät nokka-akselit 2.1 kannen kaveriksi?

Ja sitten kansipahvista.Alakerta on 2.0 ja kansi on 2.1,kumman kansipahvia käytän?
tuo iskutilavuuden kasvatushan on tehty pelkästään porausta isontamalla, olikohan kolme milliä jos en väärin muista. Näin ollen 2.1 kansipahvilla nuo "liekkirenkaat" tulis 3mm "väärään kohtaan" sylintereihin nähden. Itse en tosin ole kilkkeitä nähnyt, pelkästään mutuilen. Mut jos kannen puolesta käy 2.0 kansipahvi, niin itse ainakin laittaisin sen.
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei ole nyt tässä saatavilla noita kansia että vois mittailla palotilan ympärysmittaa.
Eli en tiedä onko niissä eroja,2.0 vs 2.1.
Jos palotila on halkasijaltaan isompi 2.1 kannessa niin sittenhän se on käytettävä 2.1 pahvia.

Ennakkoon tässä vasta kyselen,prokkiskin jatkuu vasta keväällä.

Mutta onhan näitä 2.0 turbo koneisiin istutettuja 2.1 kansia paljon tehty,joten kertokaas kummalla pahvilla kasasitte.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.0 (sama kuin pitkälohko 2.3 myös) kansipahvi on oikea, pahvin valinta luonnollisesti lohkon mukaan. Näin tein myös itse kun aikoinaan 2.1/2.3 kannen 2-litraiseen laitoin.

Kireimmät nokat on OG turbossa tai 2.0 t16 tonnarissa karkeasti 86-93. Kannattaa imunokan osalta aina varmistaa osanumerolla, varsinkin tonnareissa on monesti näkynyt ns. vaparin imunokkaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Asiathan tuli sitämyöden selviksi.
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Selviänkö nokka-akseleiden vaihdosta pelkällä akselien vaihdolla, vai pitääkö uusia esim. laakerikansien pultteja tms.? aattelin kysästä kun täällä lienee melkolailla niitä jotka on tämmöstä harrastanu, itsellä on tämä käytännön puoli vielä vaiheessa... Kiristysjärjestystä? Venttiilikopalle uusi tiiviste??? Ja olen surffannut haulla paljon, kyllä... :roll:
S. Niittumaa

99 T8
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Lanius kirjoitti:Selviänkö nokka-akseleiden vaihdosta pelkällä akselien vaihdolla, vai pitääkö uusia esim. laakerikansien pultteja tms.? aattelin kysästä kun täällä lienee melkolailla niitä jotka on tämmöstä harrastanu, itsellä on tämä käytännön puoli vielä vaiheessa... Kiristysjärjestystä? Venttiilikopalle uusi tiiviste??? Ja olen surffannut haulla paljon, kyllä... :roll:
venakopantiiviste ainakin uusille, ja marmoritiskiltä. Suurempi todennäköisyys saada pitämään ku motonetin vastaavat... :)
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nokkien laakerikansien kiristysjärjestykseen en ole missään törmännyt, vaan kone nollakohdassa ja lievää järkeä käyttäen kiristys onnistuu paikkoja rasittamatta.

Venttiilikopan kiristysjärjestys löytyy Foorumilta:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... s&start=15

Momentti 15Nm ja kiristysjärjestystä kannattaa noudattaa, Nimim. "se naksaus ei tainnutkaan nyt kuulua momenttiavaimesta.."
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kireimmät nokka-akselit ja kansipahvi asiaa

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Kiitokset vastauksista, eiköhän näillä eväillä päästä eteenpäin... sitten kun pääsen käsiksi hommaan.
S. Niittumaa

99 T8
Vastaa Viestiin