Vetonivelelle tekohengitystä
Vetonivelelle tekohengitystä
En saanut tuolta toisista keskusteluista vastausta niin perustetaan oma aiheensa. Rupesi oikealle kääntäessä ilmeisesti vetonivel kurnuttamaan vaimeasti. Vika ilmeni kovilla pakkasilla mielestäni jo viime talvena ja nytkin ongelma ilmestyi pakkasien aikaan. Pystyykö nivelen rasvaamaan ja miten? Minulla on joskus mennyt jostain autosta vetonivel vaihtokuntoon, mutta silloin ääni oli rytmikkäämpää naputusta. Toki nivel kannattaisi vaihtaa kokonaan uuteen, mutta tarkoitus olisi antaa jonkinlaista tekohengitystä lämpimimpiin ilmoihin saakka.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Vetonivelelle tekohengitystä
eikös vetarin pysty purkamaan atomeiksi.....muistaakseni pystyy....silloin pesu,uudet rasvat,kasaus ja ootat ku kohta kilahtaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Vetonivelelle tekohengitystä
Melko varmasti ulompi vetonivel kyseessä?
Tunkkaa etukulma ylös, irrota vetarin suojakumin klemmarit (jotka pitää uusia orkkismallisiin, eli sellaisiin hyvin mataliin), työnnä suojakumi sinne keskellepäin, ja sitten vaan vetonivelen pesua esim sumutinpullolla, jossa Pinelinen Tehopesua, kunnes kaikki moska on lähtenyt. Sitten kuivattelua, ja uusien rasvojen laittamista (ja tietty suojakumin sisusta tulee pestä, ja laittaa sinnekin aika paljon uutta rasvaa).
Jos se suojakumi on rikki, niin sitten:
Irrota vetonivelen sisäpään suojakumi (siis vetarinmaljasta), ota alapallonivel (tai vaikka yläpallokin jos innostusta riittää, tällöin koko komeus on kädessäsi käsijarruvaijeria lukuunottamatta, ja pääset tutkimaan nivelen kunnon) irti, samoin raidetangon ulkopää, käännä napaa niin, että saat tripodin ulos maljasta. Irrota tripodi (pienillä lukkosokkapihdellä, tai vaikka kahdella rautanaulalla, tms), ota tripodi irti, työnnä vanhat suojakumit pois, ja paina uudet niiden tilalle.
Näin ei tarvitse mennä sattumaan melko varmasti umpiruostuneeseen napamutteriin, eikä tarvitse tärvellä renkaanlaakereitakaan.
Melko varmasti nivel on vain kuiva, jossei osaa "ronksua" järkyttävästi esim täyskäänöksessä?
Jotain synteettistä vaseliinia sinne niin on uuttansa parempi
Tunkkaa etukulma ylös, irrota vetarin suojakumin klemmarit (jotka pitää uusia orkkismallisiin, eli sellaisiin hyvin mataliin), työnnä suojakumi sinne keskellepäin, ja sitten vaan vetonivelen pesua esim sumutinpullolla, jossa Pinelinen Tehopesua, kunnes kaikki moska on lähtenyt. Sitten kuivattelua, ja uusien rasvojen laittamista (ja tietty suojakumin sisusta tulee pestä, ja laittaa sinnekin aika paljon uutta rasvaa).
Jos se suojakumi on rikki, niin sitten:
Irrota vetonivelen sisäpään suojakumi (siis vetarinmaljasta), ota alapallonivel (tai vaikka yläpallokin jos innostusta riittää, tällöin koko komeus on kädessäsi käsijarruvaijeria lukuunottamatta, ja pääset tutkimaan nivelen kunnon) irti, samoin raidetangon ulkopää, käännä napaa niin, että saat tripodin ulos maljasta. Irrota tripodi (pienillä lukkosokkapihdellä, tai vaikka kahdella rautanaulalla, tms), ota tripodi irti, työnnä vanhat suojakumit pois, ja paina uudet niiden tilalle.
Näin ei tarvitse mennä sattumaan melko varmasti umpiruostuneeseen napamutteriin, eikä tarvitse tärvellä renkaanlaakereitakaan.
Melko varmasti nivel on vain kuiva, jossei osaa "ronksua" järkyttävästi esim täyskäänöksessä?
Jotain synteettistä vaseliinia sinne niin on uuttansa parempi

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Vetonivelelle tekohengitystä
Jos se on ulompi on vetonivel niin tee sama molemmille nivelille ja vaihda ne puolilta toisille. Vetonivel kuluu yhdeltä puolelta joten toisella puolella se kestää vielä jonkin aikaa. Itse asiassa melko pitkäänkin jos laittaa uudet kumet, rasvat ja putsaa ulommat nivelet kokonaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vetonivelelle tekohengitystä
Ainakin -73:n ulommat vetarit oli ihan karmeat, tuntuivat hirvittävän pykäläisiltä, ja muljahtelivat (irtonaisina siis), eivätkä halunneet taittua ollenkaan joka suuntaan ilman voimankäyttöä. Puhdistin ne, ja laitoin uudet rasvat sisään, eikä mitään ongelmaa ollut ajossa.dimebak kirjoitti:Jos se on ulompi on vetonivel niin tee sama molemmille nivelille ja vaihda ne puolilta toisille. Vetonivel kuluu yhdeltä puolelta joten toisella puolella se kestää vielä jonkin aikaa. Itse asiassa melko pitkäänkin jos laittaa uudet kumet, rasvat ja putsaa ulommat nivelet kokonaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Vetonivelelle tekohengitystä
Voiteluahan nuokin kaipaa. Jos ikää on jo ties kuinka ja rasvat huonot niin varmasti pykältää. Tuo nivelten vaihtaminen puolelta toiselle on vain pirun hyvä kikka, kun silloin nivel pyörii toiseen suuntaan kuin aiemmin ja snadisti napsuttava nivelkin saa muutaman kilsan lisää elämää. Isän ex-satkussa taisi kestää 150tkm tuollaisen jälkeen vaikka toisella puolella jo napsutti ääriasennossa.
Itsellä oli aikoinaan niin finaalissa vetonivelet, että suoraan ajaessakin naputti. Tämän huomasin jääradalla, kun ajoin kurvista ulos ja hain pitoa urien ulkopuolelta
Itsellä oli aikoinaan niin finaalissa vetonivelet, että suoraan ajaessakin naputti. Tämän huomasin jääradalla, kun ajoin kurvista ulos ja hain pitoa urien ulkopuolelta

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Vetonivelelle tekohengitystä
Vetonivelen voi purkaa ja putsaaminen on paljon helpompaa sillätapaa. Samalla kun se on täysin purettuna on helppoa todeta nivelen kunto. Ulkokuoressa olevissa urissa ei saisi olla kulumaa. Jos tekee noin perusteellisen huollon, niin tosiaan puolelta toiselle vaihto parantaa tilannetta vuosiksi. Ite huolsin 99:n nivelet silloin kun tekniikka oli irrallaan korista. Minulla oli käytetyt nivelet, jotka purin, pesin ja rasvasin. Lopuksi uudet suojakumit. Entiset rasvat olivat sellaista möykkyistä kökköä. Eipä ole alkaneet napsumaan tms., vaikka on tullut jo monta kymmentätuhatta kilometriä ajoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01