Ei minulla ole mitään sitä vastaan että käytetään jonkin muun auton pohjalevyä, mutta sitä vastaan on kun muotoillaan pelkkä maski uusiksi ja vähän ohjaamoa ja tulos on toisen merkkinen auto. (no tehkööt opel tai joku muu merkki mitä tahansa, ei kiinnosta. Minua kiinnostaa vain Saabit.)9000cst kirjoitti:Maiilma on täynä sekasikiöitä nykypäivänä.
Saabit "perhekuvassa"
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Ihan mielenkiintoista juttua.
Kuinka paljon on ja (on ollut) muiden valmistajien osia Saabilla kautta aikojen? Onhan aina monia osia ostettu tunnetuilta valmistajilta, miksei nyt?
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että jos haluaa välttää muiden valmistajien "sekaantumista" Saab-merkkiin ja Saabilla haluaa kuitenkin ajaa - katseet on käännettävä kohta museoikäisiin autoihin.
...joku varmaan vetää tästä herneet nenään.
Kuinka paljon on ja (on ollut) muiden valmistajien osia Saabilla kautta aikojen? Onhan aina monia osia ostettu tunnetuilta valmistajilta, miksei nyt?
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että jos haluaa välttää muiden valmistajien "sekaantumista" Saab-merkkiin ja Saabilla haluaa kuitenkin ajaa - katseet on käännettävä kohta museoikäisiin autoihin.
...joku varmaan vetää tästä herneet nenään.
Niin, mitähän ne Saabit olikaan. Olikos sulla muuten minkä firman moottori ja vaihteisto siellä konepellin alla? Harva osista sunkaan autossa on suoraan Trollhättanista. Oli mitne oli, vaikka ajelen "GM-opelilla" niin kyllä nuo pari mallia vaikuttaa pikkasen "pintasaapeilta". Toivottvasti menevät kuitenkin kaupaksi jenkeissä. Täällä niiden ei tarvii kelvata.MindW kirjoitti:Ei minulla ole mitään sitä vastaan että käytetään jonkin muun auton pohjalevyä, mutta sitä vastaan on kun muotoillaan pelkkä maski uusiksi ja vähän ohjaamoa ja tulos on toisen merkkinen auto. (no tehkööt opel tai joku muu merkki mitä tahansa, ei kiinnosta. Minua kiinnostaa vain Saabit.)9000cst kirjoitti:Maiilma on täynä sekasikiöitä nykypäivänä.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nykyään tuskin mikään automerkki on täysin omavarainen. Samoja alihankkijoita käyttävät useimmat ja ainoastaan korin muotoilu ja pienet yksityiskohdat sekä moottorien ominaisuudet erottavat autot toisistaan.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä automerkki tekee autostaan eniten itse. Joissain Mersuissahan käytetään Fiatin dieseleitä (sama tulevassa 9-3 Saabin 1.9 tdi:ssä). Rollsissa on Bemariin pohjautuva kone jne. Japsien automaattivaihteistoa löytyy lähes kaikista automerkeistä jne.
Siihen on vain pakko tottua, että uudet autot on sekasikiöitä ja omavaraisuus on mennyttä....
Mitenköhän esim. vanha 99? Kuinka paljon siinä oli suomalaisia/ruotsalaisia osia ja kuinka paljon mahtoi tulla muualta?
Olisi mielenkiintoista tietää mikä automerkki tekee autostaan eniten itse. Joissain Mersuissahan käytetään Fiatin dieseleitä (sama tulevassa 9-3 Saabin 1.9 tdi:ssä). Rollsissa on Bemariin pohjautuva kone jne. Japsien automaattivaihteistoa löytyy lähes kaikista automerkeistä jne.
Siihen on vain pakko tottua, että uudet autot on sekasikiöitä ja omavaraisuus on mennyttä....
Mitenköhän esim. vanha 99? Kuinka paljon siinä oli suomalaisia/ruotsalaisia osia ja kuinka paljon mahtoi tulla muualta?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Suurin ansio 99:ssä lienee omassa tuotekehityksessä, jota ei tuossa Saabarussa kyllä ole. Tuotekehityksessä tehdään päätöksiä, mitä osia luodaan itse, mitä ostetaan muualta. Kyllähän se on monesti järkevin vaihtoehto valita paras (siis siihen suunniteltuun hintaluokkaan paras) olemassa oleva komponentti, joka uuteen autoon sopii. Jos sitten GM sanelee, että osat tilataan sitten meiltä, niin eipä jää paljon valinnan varaa. Sitä en tiedä, onko näin käynyt. Ennen vanhaan käytettiin Fordin konetta kuupassa, koska se oli ilmeisesti järkevin vaihtoehto. Ysiysiin valittiin Triumpin kone, koska se sopi siihen malliin. 9-2X:n ja 9-7X:n kohdalla ei pelkästään hyödynnetty jotain tiettyjä osia, vaan lanseerattiin koko auto Saabiksi.HMK kirjoitti:Mitenköhän esim. vanha 99? Kuinka paljon siinä oli suomalaisia/ruotsalaisia osia ja kuinka paljon mahtoi tulla muualta?
Ehkä se on myös siinä, että 99 toteutti Saabin arvoja huomattavasti syvällisemmin, kuin 9-2X. Millaista keskustelua on sitten käyty 60-luvun lopulla, kun 99 ei ollutkaan enää samannäköinen, kuin aiemmat mallit. Mutta kysyntä se on (ja se kuinka siihen pystytään vastaamaan), joka bisnestä vie eteenpäin. Myös autoteollisuudessa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Loppujen lopuksi kun ajattelee tuota 9-2 -juttua niin ihan aikuisten oikeasti vielä pidemmälle on menty:
Saab 600 was a rebadged Lancia Delta sold by Saab after a deal with Lancia.
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Saab%20600
Saab 600 was a rebadged Lancia Delta sold by Saab after a deal with Lancia.
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Saab%20600
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Juuri tämmöisten nykyajan "bulk-autojen" takia vanhoilla saabeilla on vankka kannattajakuntansa.
Nykyään kaikki autot lähestyy ulkonäöltään, suorityskyvyiltään ja varusteluiltaan toisiaan. Tämähän ei ole pelkästään huono asia, mutta se jokin niistä puuttuu.
No niin, kerrotaan sitten samantien kun joku kuitenkin hermostuu.
EN yritä väittää että vanha satku olisi parempi kuin uudet autot.
Mutta kun sillä tykkään ajella, niin se minulle suotakoon.
Nykyään kaikki autot lähestyy ulkonäöltään, suorityskyvyiltään ja varusteluiltaan toisiaan. Tämähän ei ole pelkästään huono asia, mutta se jokin niistä puuttuu.
No niin, kerrotaan sitten samantien kun joku kuitenkin hermostuu.
EN yritä väittää että vanha satku olisi parempi kuin uudet autot.
Mutta kun sillä tykkään ajella, niin se minulle suotakoon.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/saab600.jpgpeinu kirjoitti:Saab 600 was a rebadged Lancia Delta sold by Saab after a deal with Lancia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9-5T kirjoitti:
Keskusteluun liittyen: (tietävämmät korjatkoon) mielestäni vanha kunnon tuplaysin B-moottori kehitettiin H-koneeksi. Tähän H-koneeseen perustuu satkujen (myös GM) ja tonnarien koneet. Onko jopa joissakin 9-5 malleissakin samaa peruja oleva voimanlähde? Jos näin on niin sittenhän koneen merkki on Saab. Se ainakin on "omavaraista"
Juuri näin, kukin valitsee kulkuvälineensä omien tarpeidensa ja halujensa mukaan. Välillä vaan tuntuu, että täällä vallitsee kauhea sota siitä kun joku ajaa OG:llä ja toinen sportsedanilla.Eikai tuosta kukaan voi hermostua, toivottavasti ei tästäkään. Jokainen ajaa millä haluaa, minä en voisi kuvitellakkaan käyttöautoksi OG900:sta en edes 15 vuotta aikaisemmin vaikka tehtaalta sellaisia olisi halvalla saanut. 9000 ja uudemmat ovat vasta minun (entisen isojen japsien fanin)makuuni.

Keskusteluun liittyen: (tietävämmät korjatkoon) mielestäni vanha kunnon tuplaysin B-moottori kehitettiin H-koneeksi. Tähän H-koneeseen perustuu satkujen (myös GM) ja tonnarien koneet. Onko jopa joissakin 9-5 malleissakin samaa peruja oleva voimanlähde? Jos näin on niin sittenhän koneen merkki on Saab. Se ainakin on "omavaraista"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ja B-kone perustuu Triumphin koneeseen, joka oli ensimmäisten ysiysien voimanlähdeTeemu kirjoitti:Keskusteluun liittyen: (tietävämmät korjatkoon) mielestäni vanha kunnon tuplaysin B-moottori kehitettiin H-koneeksi. Tähän H-koneeseen perustuu satkujen (myös GM) ja tonnarien koneet. Onko jopa joissakin 9-5 malleissakin samaa peruja oleva voimanlähde? Jos näin on niin sittenhän koneen merkki on Saab. Se ainakin on "omavaraista"

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Niin omavaraisuudesta.
Jos Opelin viisaat sedät eivät olisi sanoneet että heillä on V6 moottori, niin mikähän mahtaisi olla tällä hetkellä SAABin pellin alla...
http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm
p*******n Opel....
ai niin joku joskus tokaisi...mitä siitä tulee jos otetaan englantilainen moottori ja saksalainen vaihdelaatikko, sitten laitetaan ne ruotsalaiseen autoon ja vielä väärinpäin...eihän se voi toimia..!!!
*no eipä tainnut kaveri tietää mistä puhui*
Jos Opelin viisaat sedät eivät olisi sanoneet että heillä on V6 moottori, niin mikähän mahtaisi olla tällä hetkellä SAABin pellin alla...

http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm
p*******n Opel....

ai niin joku joskus tokaisi...mitä siitä tulee jos otetaan englantilainen moottori ja saksalainen vaihdelaatikko, sitten laitetaan ne ruotsalaiseen autoon ja vielä väärinpäin...eihän se voi toimia..!!!
*no eipä tainnut kaveri tietää mistä puhui*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#