Uskollinen palvelijani 900i -87 (K-Jetronic) teki eilen illalla kepposet. Auto pelitti aivan ok, kun lähdin lämpimästä tallista. Sen jälleen parin tunnin seisominen pakkasessa ja käynnistäminen. Startti oli ok, mutta vain osa pytyistä lähti mukaan. Körötteli kotimatkan kahdella, kolmella pytyllä.
Tänään tsekkasin tulpat, jotka näyttivät järjestään märiltä. Tulpat (Bosch) oli vaihdettu vast'ikään. Putsasin tulpat, mutta oireet jatkuivat edelleen. Mielenkiintoni kohdistuu nyt kylmäkäynistyspiiriin.Voisiko olla, että se annostelee liikaa bensiiniä? Vai voisiko vika olla kenties määräsäätimessä? Voiko se kylmässä yllättäen jumittua..?
Mikä olisi pika-analyysinne?
Liikaa bensaa..?
Re: Liikaa bensaa..?
Vastaan itselleni. Kytkin lämpöaikakytkimen pois päältä ja lähdin ajeleman. Pikkuhiljaa pytyt tulivat pelin mukaan ja kaikki tuntuu olevan ok. Epäilyni kohdistuu siis tuohon kylmäkäynnistyspiiriin.
Lämpöaikakytkin olisi ehkä hyvä vaihtaa. Onko moni K-Jetronicin omistaja viritellyt erillistä kytkintä, jolla piirin saa kytketyä pois päältä? Itselläni on tuntuma, että em. piiri aiheuttaa usein ongelmia. Bensaa tarjotaan liikaa ja seurauksena on tulpan/tulppien kastuminen. Varsinkin, kun käynnistäminen tapahtuu lämpimästä tallista: tuntuu usein siltä, että tallin ovia sulkiessa Saabi röpöttää turhan riikkaalla tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähtiessä joku tulppa saattaa olla pimeenä. Hetken ajon jälkeen tilanne kuitenkin normalisoituu.
Lämpöaikakytkin olisi ehkä hyvä vaihtaa. Onko moni K-Jetronicin omistaja viritellyt erillistä kytkintä, jolla piirin saa kytketyä pois päältä? Itselläni on tuntuma, että em. piiri aiheuttaa usein ongelmia. Bensaa tarjotaan liikaa ja seurauksena on tulpan/tulppien kastuminen. Varsinkin, kun käynnistäminen tapahtuu lämpimästä tallista: tuntuu usein siltä, että tallin ovia sulkiessa Saabi röpöttää turhan riikkaalla tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähtiessä joku tulppa saattaa olla pimeenä. Hetken ajon jälkeen tilanne kuitenkin normalisoituu.
Re: Liikaa bensaa..?
K-Jet-vehkeissä myös vuotava kylmäkäynnistyssuutin voi olla usein ongelmana.
Vaan lämpöaikakytkimenhän voi aina vaihtaa.. Turha siihen on kehitellä mitään patentteja.
Vaan lämpöaikakytkimenhän voi aina vaihtaa.. Turha siihen on kehitellä mitään patentteja.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Liikaa bensaa..?
Jos kone lähtee vajailla käyntiin ja ajamalla tokenee, eli kaikki pytyt tulee vähitellen peliin mukaan, niin sylinterikansi on luultavasti halki. Kokemusta on. Kannattaa seurailla jäähdytysveden kulumista.
Lisäys: kylmäkäynnistyspiiri eli se kylmäkäynnistyssuutin toimii käytännössä vain silloin, kun virta-avain on starttausasennossa. Sen ei siis pitäisi pystyä vaikuttamaan koneen käyntiin muulloin, kuin starttauksen aikana. Poikkeuksena tähän on sellaiset mallit, joihin on lisätty myöskin kylmänä ajon parantamiseksi sellainen musta pyöreä painekytkin. Siinä on kaksi latta-abiko -liitintä ja imusarjasta tuleva letku.
Lisäys: kylmäkäynnistyspiiri eli se kylmäkäynnistyssuutin toimii käytännössä vain silloin, kun virta-avain on starttausasennossa. Sen ei siis pitäisi pystyä vaikuttamaan koneen käyntiin muulloin, kuin starttauksen aikana. Poikkeuksena tähän on sellaiset mallit, joihin on lisätty myöskin kylmänä ajon parantamiseksi sellainen musta pyöreä painekytkin. Siinä on kaksi latta-abiko -liitintä ja imusarjasta tuleva letku.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01