Määräjakaja jumissa!?
Määräjakaja jumissa!?
900 T8 -86 APC
Kone toimi pitkään moitteetta, mutta alkukesästä auto oli kuukauden/pari käyttämättä. Ajotauon jälkeen oireena oli pientä nykimistä ahdolla (vakio, ei modattu systeemi)
Noh, minäpä notkeana nuorena miehenä arvelin vettä/yms kondensoituneen (lähes täyteen tankkiin) ja lorautin seuraavan tankkauksen yhteydessä pullollisien Injector Cleaneria...
Tuli helle ja ehdin ajella noin 30km kun kone ei enään startannutkaan kun piti päästä töistä kotiin.
Nostin selkeästi kireätä ilmamäärämittarin lautasta ja starttasin uudestaan niin jo pörähti käyntiin.
Kotimatka oli tuskaa (helteen lisäksi) kaasun painaminen hyydytti koneen ja matka onnistui ainoastan tasakaasulla n.3500rpm mittarissa.
Nyt en ole uskaltanut ryhtyä oikein mihinkään huoltotoimiin, ennenkun tiedän mikä meni pieleen.
Voiko ruiskujärjestelmän puhdistamiseen tarkoitettu litku jumittaa määräsäätimen?
Voiko määräsäätimen korjata, jos on kellosepän taidot ja hyvät hermot?
Kone toimi pitkään moitteetta, mutta alkukesästä auto oli kuukauden/pari käyttämättä. Ajotauon jälkeen oireena oli pientä nykimistä ahdolla (vakio, ei modattu systeemi)
Noh, minäpä notkeana nuorena miehenä arvelin vettä/yms kondensoituneen (lähes täyteen tankkiin) ja lorautin seuraavan tankkauksen yhteydessä pullollisien Injector Cleaneria...
Tuli helle ja ehdin ajella noin 30km kun kone ei enään startannutkaan kun piti päästä töistä kotiin.
Nostin selkeästi kireätä ilmamäärämittarin lautasta ja starttasin uudestaan niin jo pörähti käyntiin.
Kotimatka oli tuskaa (helteen lisäksi) kaasun painaminen hyydytti koneen ja matka onnistui ainoastan tasakaasulla n.3500rpm mittarissa.
Nyt en ole uskaltanut ryhtyä oikein mihinkään huoltotoimiin, ennenkun tiedän mikä meni pieleen.
Voiko ruiskujärjestelmän puhdistamiseen tarkoitettu litku jumittaa määräsäätimen?
Voiko määräsäätimen korjata, jos on kellosepän taidot ja hyvät hermot?
Pitää vielä itse jatkaa kun hätäinen olen
Autoon on jo vaihdettu alle 10tKm Sitten UUDET/kunnostetut:
-Kansi
-Bensapumppu
-Suuttimet
-Virranajakaja+pyörrin+kansi
-Turbo
-PA-suodatin
-Ilmansuodatin
-Tulpat
-Sytkäjohdot
-Sytkäyksikkö
-Puola
Ohjauspaineet ja seokset Säädetty/tarkastettu Bosch huollossa puoli vuotta sitten.
Ilmamäärämittarin lautanen on keskellä eikä jumita lautasesta vaan "jostain muualta"
Eli määräjakaja tuntuu ainoalta vaihtoehdolta. Olen sitä joskus aiemmin liikutellut, mutta nyt se oli selkeästi "jumissa" eli sen nostaminen vaati jo hiukan tukevamman otteen kuin yleensä.
Estiskelin kotimaisia ja ulkomaisia Saab sivustoja eilen ja tänään, mutta anti oli lähinnä, että joku joskus jossain on osannut korjata määräjakajan, mutta sitä ei suositella joka jannulle.
Tai onko ideoita. Mikä muu voi vaivata?

Autoon on jo vaihdettu alle 10tKm Sitten UUDET/kunnostetut:
-Kansi
-Bensapumppu
-Suuttimet
-Virranajakaja+pyörrin+kansi
-Turbo
-PA-suodatin
-Ilmansuodatin
-Tulpat
-Sytkäjohdot
-Sytkäyksikkö
-Puola
Ohjauspaineet ja seokset Säädetty/tarkastettu Bosch huollossa puoli vuotta sitten.
Ilmamäärämittarin lautanen on keskellä eikä jumita lautasesta vaan "jostain muualta"
Eli määräjakaja tuntuu ainoalta vaihtoehdolta. Olen sitä joskus aiemmin liikutellut, mutta nyt se oli selkeästi "jumissa" eli sen nostaminen vaati jo hiukan tukevamman otteen kuin yleensä.
Estiskelin kotimaisia ja ulkomaisia Saab sivustoja eilen ja tänään, mutta anti oli lähinnä, että joku joskus jossain on osannut korjata määräjakajan, mutta sitä ei suositella joka jannulle.
Tai onko ideoita. Mikä muu voi vaivata?
Määräjakaja...
Tervetuloa kerhoon
Hassua että sanoit tuon injection cleanerin, sillä jotenkin tuntuu että ekat käyntiongelmat omaanikin tuli tommosten litkujen käytön jälkeen (tai sitten vaan aika kultaa muistot). Koska omasi seisoi tovin niin voisiko olla että määräjakajan mäntä on hapettunut tms??
Määräjakajan voi kyllä aukaista, kävin taannoin Bosch huollossa ja siellä joku vanha patu opasti että:
1. määräjakaja irti
2. lautasen kiinnitykset irti
3. Määräjakajan mäntä ulos
Tässä voi tehdä sitten hoonauksia, tiivisteiden vaihtoa yms.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Bosch-huollossa Klaukkalassakin ko. herra voisi sen tehdä mutta se yllättäen maksaa.
Ajattelin tehdä tuon itse vielä tän kesän aikana, pistän sitten kommentteja projektista (tai sitten ostetaan palstalle "ostetaan T8:n määräjakaja, täytyy olla AVAAMATON
", mennessä näkee, nyt ei ole kuin käyntiongelmia satunnaisesti joten aktuuttia tarvetta tälle ei ole. UXM pelaa kuin ajatus kuhan määräjakaja on saatu liikkeelle...
t.'87 900 T8 APC

Määräjakajan voi kyllä aukaista, kävin taannoin Bosch huollossa ja siellä joku vanha patu opasti että:
1. määräjakaja irti
2. lautasen kiinnitykset irti
3. Määräjakajan mäntä ulos
Tässä voi tehdä sitten hoonauksia, tiivisteiden vaihtoa yms.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Bosch-huollossa Klaukkalassakin ko. herra voisi sen tehdä mutta se yllättäen maksaa.
Ajattelin tehdä tuon itse vielä tän kesän aikana, pistän sitten kommentteja projektista (tai sitten ostetaan palstalle "ostetaan T8:n määräjakaja, täytyy olla AVAAMATON

t.'87 900 T8 APC
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Mitä olen maailmalta kuullut ja itsekin toisinaan tehnyt K-jetillä varustetulle 900i:lleni on kakstahtiöljyn lurauttaminen tankkiin muutaman kymmenentuhannenkilometrin välein. Esim. vaikkapa kerran vuodessa täyteen tankilliseen pari desiä. Näin kuulemma kannattaisi tehdä, jotta määräjakaja saisi voiteluakin joskus. En kylläkään pysty osoittamaan mitään faktatietoa tai tutkimustuloksia tästä asiasta. Mitään pahaa tuosta ei ainakaan minun autolle ole seurannut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
No kyllähän minä ilmamäärä mittarin purin aikoinaan kun omistin satkun,
ja samoja ongelmia epäilin.
No ensin kannattaa tarkastaa niveltappi joka taas on kiinni jakajan venttiilikarassa, lähinnä tapin rasvaus selvinnee täältä.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... 8%26sa%3DN
Mutta se on taas toinen juttu jos venttiilin karalle on päässyt roskia, joka tosin on hyvin epätodennäköistä ( olethan vaihtanut polttoaine suodattimen ) venttiilin karalla olevat urat ovat luokkaa 0,05mm että todellakaan ei tarvitse isoa roskaa mennä.
Onhan ne kumiputket kunnolla kiinni..?
Katso myös että öljyntäyttökorkki on kiinni...!
Ja kaikki alipaineletkut pitää olla kiinni...
No tässähän tätä jo olikin.
ja samoja ongelmia epäilin.
No ensin kannattaa tarkastaa niveltappi joka taas on kiinni jakajan venttiilikarassa, lähinnä tapin rasvaus selvinnee täältä.
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... 8%26sa%3DN
Mutta se on taas toinen juttu jos venttiilin karalle on päässyt roskia, joka tosin on hyvin epätodennäköistä ( olethan vaihtanut polttoaine suodattimen ) venttiilin karalla olevat urat ovat luokkaa 0,05mm että todellakaan ei tarvitse isoa roskaa mennä.
Onhan ne kumiputket kunnolla kiinni..?
Katso myös että öljyntäyttökorkki on kiinni...!
Ja kaikki alipaineletkut pitää olla kiinni...
No tässähän tätä jo olikin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Toi kakstahtiöljy kuullostaa kivalta idealta.
Pitää pumpata tankki tyhjäksi ja vaihtaa "puhtaat" tilalle ja joukkoon luraus 2-t Racingia...
Ostaisko joku 50L Shellin 98 jossa on valmiiksi loraus Injection Cleaneria?
En usko, että karassa varsinaista roskaa on, mutta kun lorottelin sitä Cleaneria bensan joukkoon, niin se on voinut jotain sakkaumia saada liikkeelle
Filtterin olen vaihtanut viimeksi alle 10tkm sitten.
Alipainevuotoa oikeastaan toivoin. Mutta kun sellaisita ei löytynyt, niin oudon kireästi nouseva ilmamäärämittarin lautanen herätti epäilyt.
Pitää pumpata tankki tyhjäksi ja vaihtaa "puhtaat" tilalle ja joukkoon luraus 2-t Racingia...
Ostaisko joku 50L Shellin 98 jossa on valmiiksi loraus Injection Cleaneria?

En usko, että karassa varsinaista roskaa on, mutta kun lorottelin sitä Cleaneria bensan joukkoon, niin se on voinut jotain sakkaumia saada liikkeelle

Filtterin olen vaihtanut viimeksi alle 10tkm sitten.
Alipainevuotoa oikeastaan toivoin. Mutta kun sellaisita ei löytynyt, niin oudon kireästi nouseva ilmamäärämittarin lautanen herätti epäilyt.