Ostamassa 9-5 M2002

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pitäisi emännälle ostaa menopeli ja tommonen 2000-luvun 9-5 on harkinnassa. Näistä uudemmista kun en hirveästi ymmärrä, niin olen foorumilta lueskellut asioita etukäteen.
Yksi 200tkm ajettu 2.0t Sentronic vector onkin jo kiikarissa, huoltokirja on mutta leimat pitää kai sitten syynätä suurennuslasin kanssa.
Mistä tiedän:
A) onko kone ollut joskus tukossa
B) huohotinpäivitys on tehty.

Haku-toimintoa on käytetty ja opiskeltu mitä tuonikäisessä 9-5:ssä voi olla mahdollisesti vikana.
Huohotinpäivitysjuttujakin on luettu 38 sivua..

Vähän jäi foorumilta sellainen käsitys, että kone noista voi mennä jo 200tkm pinnassa. Silloin pitää jokaikisen leiman olla pilkulleen tai ostaja maksaa viulut. Uskaltaako tuollaista oikeesti ostaa vai pitääkö ostaa emännälle V70 8O
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyl tuommosen uskaltaa ostaa. Hyviä autoja nuo ovat. Tietysti se huoltokirja kannattaa tarkasti katsoa. Täällä onkin ne ohjeet kyllä olemassa jossain keskustelussa. itse nimittäin postannu ne :wink:
Ja liikkeestä kun ostaa, kannattaa melkein vielä varuiksi vaatia kauppakirjaan maininta että se takuu on voimassa. Ettei mene samanlaiseksi vääntämiseksi kun mulla meni. Eli takuussa on tärkeimmät asiat että a) aika määrä ei täyty, 1 vuosi B)kilometrit, huollot on 25tkm sisään tehty toisiinsa nähden. edit: nämä kilometrit on tässä väärin.

Ja vielä jos merkkiliikkeestä ostaa autoa, kannattaa vaikka se kone tarkistuttaa samalla. Jos jotain löytyy, laitattaa jakopään kuntoon ennen kauppoja.
Viimeksi muokannut Jamppa, Su Helmi 08, 2009 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Yksi helppo tarkastus on koeajolenkin yhteydessä kurkata venttiilikopasta lähtevän huohotinletkun tämän hetkinen tilanne. Jos letku on täynnä mössöä jättäisin auton kauppaan.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

OG900 kirjoitti:Pitäisi emännälle ostaa menopeli ja tommonen 2000-luvun 9-5 on harkinnassa. Näistä uudemmista kun en hirveästi ymmärrä, niin olen foorumilta lueskellut asioita etukäteen.
Yksi 200tkm ajettu 2.0t Sentronic vector onkin jo kiikarissa, huoltokirja on mutta leimat pitää kai sitten syynätä suurennuslasin kanssa.
Mistä tiedän:
A) onko kone ollut joskus tukossa
B) huohotinpäivitys on tehty.

Haku-toimintoa on käytetty ja opiskeltu mitä tuonikäisessä 9-5:ssä voi olla mahdollisesti vikana.
Huohotinpäivitysjuttujakin on luettu 38 sivua..

Vähän jäi foorumilta sellainen käsitys, että kone noista voi mennä jo 200tkm pinnassa. Silloin pitää jokaikisen leiman olla pilkulleen tai ostaja maksaa viulut. Uskaltaako tuollaista oikeesti ostaa vai pitääkö ostaa emännälle V70 8O

Osta V70 volvo. Pääsee asiantuntijat vähemällä :D :wink:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Mimmi kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Eli takuussa on tärkeimmät asiat että a) aika määrä ei täyty, 1 vuosi B)kilometrit, huollot on 25tkm sisään tehty toisiinsa nähden.
Huoltoväli on 1 vuosi TAI 20 000km, EI 25 000km.

niin on, mutta sitten siinä oli se marginaali minkä sisään huollot osuttava. Vai oliko se 22500 max väli. ei nyt jaksa muistaa tarkemmin. tuskin sullakaan osuu tasan kilometrilleen huollot kohdalleen? mulle ei ainakaan osu. Kaikki huollot on mennyt joitain satoja kilsoja yli tai ali.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

piti etsiä se oma kirjotus, kun asia oli aikasemmin itsellä ajankohtainen. Silloin sain saabilta nämä määritykset

Huoltoväli 20tkm. jokaisen huollon maksimiväli on 22500 jolloin takuu on voimassa. Huom huoltojen väli, eli jos on vaikka 30tkm huolto tehty 28000km ja 50tkm huolto 52000 ei takuu ole voimassa, koska huoltoväli on tällöin 24tkm. Tai vaihtoehtoisesti on huollot myös tehtävä vuoden sisään jos kilometrit eivät täyty.


Tuosta mimmin mainitsemasta 1kk ajasta en osaa tarkemmin sanoa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tämä aihe on vähän kuin ampiaispesään osuisi... :lol: No, parin vuoden päästä loppuu 8 vuoden takuut lopullisesti - ja kinaaminen tästä.
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Vähän jäi foorumilta sellainen käsitys, että kone noista voi mennä jo 200tkm pinnassa. Silloin pitää jokaikisen leiman olla pilkulleen tai ostaja maksaa viulut. Uskaltaako tuollaista oikeesti ostaa vai pitääkö ostaa emännälle V70
Työkaveri tuossa kehu juuri tuota v70:stä volvoa oikein urakalla. Polttimot kyrvähtää noin 1000 km välein, läppäkoteloa joutuu odottamaan pari kuukautta kun on "jonoa" kuulemma. Taisi letellavielä aika litanian kaikenlaisia vikoja autosta ja huollosta. :lol:

Itellä -02 femma farkku ja hieman piristettynä normaali huolloilla n. 172 ajettu. Ei voi sanoa kuin että hyvä peli edelleen. Täytyy vain miettiä missä huollattaa ja mitä tekee itse. Tuntuu olevan oma huolto huomattavasti laadukkaampaa kuin merkkiliikkeen. :?
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

karkivi kirjoitti:
Vähän jäi foorumilta sellainen käsitys, että kone noista voi mennä jo 200tkm pinnassa. Silloin pitää jokaikisen leiman olla pilkulleen tai ostaja maksaa viulut. Uskaltaako tuollaista oikeesti ostaa vai pitääkö ostaa emännälle V70
Työkaveri tuossa kehu juuri tuota v70:stä volvoa oikein urakalla. Polttimot kyrvähtää noin 1000 km välein, läppäkoteloa joutuu odottamaan pari kuukautta kun on "jonoa" kuulemma. Taisi letellavielä aika litanian kaikenlaisia vikoja autosta ja huollosta. :lol:

Itellä -02 femma farkku ja hieman piristettynä normaali huolloilla n. 172 ajettu. Ei voi sanoa kuin että hyvä peli edelleen. Täytyy vain miettiä missä huollattaa ja mitä tekee itse. Tuntuu olevan oma huolto huomattavasti laadukkaampaa kuin merkkiliikkeen. :?
Tähän voisi vielä lisätä, että jopa 9-5 tapainen pötkylä on ajossa ketterä kuin gaselli kun V70 sitä vertaa...
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Eski »

OG900 kirjoitti: A) onko kone ollut joskus tukossa
B) huohotinpäivitys on tehty.
Jos kone ei enää ole tukossa, voi olla hankala löytää todisteita aikaisemmista tukkeutumisista. Kannattaa kuitenkin tarkastaa huohotusletkut, esim. venakopan nipasta lähtee letku helposti irti (kannattaa kuitenkin varoa, jos on heikossa kunnossa, niin se voi hajota käsiin). Huohotinpäivityksen erottaa helposti, kun irroitaa läppäkotelon päällä olevan muovin. Uusin päivitys näyttää tältä: http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Vähän jäi foorumilta sellainen käsitys, että kone noista voi mennä jo 200tkm pinnassa. Silloin pitää jokaikisen leiman olla pilkulleen tai ostaja maksaa viulut. Uskaltaako tuollaista oikeesti ostaa vai pitääkö ostaa emännälle V70 8O
Jos vaihtoehtona on V70, niin sitten enemmin vaikka konevikainen 9-5 :wink:

Eski
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja myllypa »

vaikka vähän saab aihetta sivuaakin niin tuo volvon takuu on vain tuo kaksi vuotta eikä ole mitään jatkettuja versioita vaikka huoltokirja olisi kuinka säntillisesti täytetty ja tuo moottori puoli ei ole sen kummempi kuin muissakaan eli on laittamista jos jonkin moista ja tuo jakopää riepu kun on laitettava joka neljäs vuosi tai kilometrien mukaan....olen volvolla asentajana ollut jo 8 vuotta ja ajan kuitenkin saabilla kun ei tuota volvoa ole kellään varaa pitää ainakaan jos pitää turvautua merkkihuoltoon...ja tuo saabin huohotin juttu ei ole kaikissa se päävika kun itsellänikin on -01 malli ja alkuperäisellä huohotin versiolla mennään ilman ongelmia edelleen....
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja masas »

Sama kuin yllä, alkuperäinen huohotus, eikä mitn onkelmii sen suhteen, tosin olen vaihtanu öljyt noin 10 000 kilsan välein, ihan omaksi huviksi. :lol: että saa edes joskus maata auton alla.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Voithan käyttää sen auton jossain tsekattavana, vaikka Torekilla Espoossa. Soita myös edelliselle omistajalle ja kysele auton kuulumiset.
Huohotinsarja kun on lopussa, ne letkut on ihan lakritsaa. Tosin halpa päivittää ja kannattaa siksi tehdä muutenkin.
Omalla 02:lla takana nyt 250 tkm eikä kulussa uudelle häviä.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mukavaa, että välillä kehutaankin! Näitä juttuja lukemalla tahtoo jäädä usein melko surkea kuva autosta, vaikka tosiasiassa Saabilla pärjää siinä, missä muillakin autoilla. Perusasiat 9-5:ssa on hyvin kohdallaan, muutama tyyppivika kiusana. Eikä V70:n pito ainakaan halvemmaksi tule.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Ostamassa 9-5 M2002

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

En ostaisi 04:ää vanhempaa sekalaisessa ajossa ollutta 9-5:ttä jos sillä on ajettu yli 50tkm vaikka olisi miten hienot leimat kirjassa jos on pelkät pakolliset huollot tehty.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin