Tässä kohtaa on kyllä yksi auto "ylitse" muiden, vaikka ei suora kilpailija 9-3:n kanssa olekaan, nimittain Chrysler 300C, jossa ikkunat taitavat tehdä mataluudellaan jonkin sortin ennätyksiä.Janne T kirjoitti: Uudessa Audi A4:sessa on melkoinen bunkkeri fiilis. Luo ehkä jopa hieman harhaanjohtavastikin turvallisuuden tunnetta, kun leuka on ikkunalinjan tasalla
TTiD
Re: TTiD
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Yksi lääke rengasmeluun on kitkarenkaat. Kertaakaan kuluneen talven aikana en ole nastoja kaivannut enkä tarvinnut.Janne T kirjoitti: Alku järkytys iski kun lähdin liikkeelle, alla olevista UltraGripeistä lähtee aivan jumalaton volina! Entisessä saabissa oli hakkapeliitta 5:set alla, ja mun mielestä niistä ei lähtenyt noin kova melu. En muista mitkä renkaat V70:sessä oli alla, mutta vollessa rengasmelu oli selvästi hiljaisempi. Mutta uskoisin, että tuo renkaiden volina hiljenee kunhan niille saa vähän kilometrejä alle, jolloin nastat pikkuisen pyöristyy ja asettuu paikoilleen. Tähän "ongelmaan" siis lääkkeenä hanaa!
Re: TTiD
Ootko kokeillut saman merkin crossfirea? Siinä ne vasta "näkymät" onkin2.3i-16 kirjoitti:Tässä kohtaa on kyllä yksi auto "ylitse" muiden, vaikka ei suora kilpailija 9-3:n kanssa olekaan, nimittain Chrysler 300C, jossa ikkunat taitavat tehdä mataluudellaan jonkin sortin ennätyksiä.Janne T kirjoitti: Uudessa Audi A4:sessa on melkoinen bunkkeri fiilis. Luo ehkä jopa hieman harhaanjohtavastikin turvallisuuden tunnetta, kun leuka on ikkunalinjan tasalla
Turbo²
Re: TTiD
En ole kyllä päässyt tuollaista koeponnistamaan, ulkonäkö kyllä tosiaan viittaa siihen suuntaanTTiD kirjoitti:Ootko kokeillut saman merkin crossfirea? Siinä ne vasta "näkymät" onkin
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Pieni varoitus tuosta lisälämppärin käytöstä, niin mukava kuin se onkin. Ellet pidä tuollaisella käyttömäärällä suhteessa ajoon mitään akkulaturia kiinni välillä, niin seurauksena on aivan varmasti tyhjä akku jossain vaiheessa. Sitä ei pitäisi käyttää ajallisesti enempää, kuin autolla ajaa, jotta akku ehtii lataantua tarpeeksi. Tämä korostuu etenkin kylmällä, kun akku ei halua ottaa virtaa vastaan niin hyvin kuin lämpöisenä. Kuulemma hyytelöakku olisi omiaan lisälämppärikäyttöön, se ottaa käsittääkseni paremmin varausta vastaan.2.3i-16 kirjoitti:
Itseäkin tämä kulutus kyllä ihmetyttää, tuli mieleen, mahtaako rengaspaineissa olla sanomista ja siitä suuri vaikutus kulutukseen? Paljonko eberi vie löpöä, kun se on käynyt aika lailla paljon, 5-6 kertaa päivässä niin kauan, että auto on lämmin. Itselle ensimmäinen polttoainelämmitin ja onhan sillä nyt pitänyt fiilistellä Kulutusmittari on näyttänyt 10 litraa ja rapiat kulutukseksi.
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Re: TTiD
Tässä tullaan nyky-trendiin. SID:stä ei saa akkujännitettä, kuten esim 9000:ssa on.
Siitä vois seurailla, milloin alkaa olla latauksen taikka pidemmän ajon aika.
Siitä vois seurailla, milloin alkaa olla latauksen taikka pidemmän ajon aika.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Juu tiedän kyllä, että lämppäri syö akkua tehokkaasti, tarkoitus on nyt lähinnä kokeilla miten paljon ajamista/lämppärin käyttöä akku kestää ja miten usein talvisin voisi olla latauksen paikka. Tätä varten on takapenkillä roclan pinoamisvaunun 125Ah 12V akku mukana. Tuli joskus Rukalla opittua omegan kanssa karvaasti webaston virransyönti
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Ilman kuormaa se tyhjän akun jännite ei paljoa täydestä heitä. Nykyakkuja ei kannata "testimielessä" antaa mennä tyhjäksi. Akun voi toki hallitusti tyhjentää lähes kokonaan (lyijyakulle jopa hyväksi) mutta autossa sitä ei kannata toteuttaa, kun se pitää nopeasti ladata tyhjennyttyään.
Pakkasen kiristyessä akku ei enää ota "vastaan" kuten lämpimänä, joten kovilla pakkasilla ja webasto tiheässä käytössä, voi se epämieluisa yllätys tulla kuin puun takaa. Muistaakseni täyden akun varaus on luokkaa 12.8v ja varauksen voi katsoa purkautuneen jotain 12.4v tasolla. Tokihan se tuostakin alle menee, mutta silloin ollaan vedetty turhan tyhjäksi. Järkevä tapa tarkistaa asia on varaustilamittarilla tai jos akussa on semmonen tarkistus näyttö.
Jos lataamalla ei saavuteta tuota 12.8v niin akku on tod.näk. entinen - kenno pilalla (oikari) yms.
Kovassa pakkasessa akun ominaisuudet muuttuu dramaattisesti! Juuri tästä syystä se nyrkkisääntö: yhtä pitkään ajoa kuin webasto ollut päällä, on järkevää noudattaa.
Joku CTEK tyyppinen laturi ois varmaan järkevää hommata, ja jopa kiinteästi asentaa paikoilleen. Ei ole tullut vielä itsellä hommattua...kop kop
Tuo tehokas vara-akku mukana on hyvä idea. Joku semmonen tai vapaa-ajan akku ois hyvä olla jos ei muuta.
Pakkasen kiristyessä akku ei enää ota "vastaan" kuten lämpimänä, joten kovilla pakkasilla ja webasto tiheässä käytössä, voi se epämieluisa yllätys tulla kuin puun takaa. Muistaakseni täyden akun varaus on luokkaa 12.8v ja varauksen voi katsoa purkautuneen jotain 12.4v tasolla. Tokihan se tuostakin alle menee, mutta silloin ollaan vedetty turhan tyhjäksi. Järkevä tapa tarkistaa asia on varaustilamittarilla tai jos akussa on semmonen tarkistus näyttö.
Jos lataamalla ei saavuteta tuota 12.8v niin akku on tod.näk. entinen - kenno pilalla (oikari) yms.
Kovassa pakkasessa akun ominaisuudet muuttuu dramaattisesti! Juuri tästä syystä se nyrkkisääntö: yhtä pitkään ajoa kuin webasto ollut päällä, on järkevää noudattaa.
Joku CTEK tyyppinen laturi ois varmaan järkevää hommata, ja jopa kiinteästi asentaa paikoilleen. Ei ole tullut vielä itsellä hommattua...kop kop
Tuo tehokas vara-akku mukana on hyvä idea. Joku semmonen tai vapaa-ajan akku ois hyvä olla jos ei muuta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Töiden puolesta akkujen kanssa tulee aika tavalla pelattua, ja seuraava akku (mikäli vaihtamisen tarvetta joskus ilmenee) onkin todnäk juuri tuollainen pinoamisvaunun akku, johon kennot vaihdettavissa yksittäin. Sen verran isompi kuin vakio, että saattaa joutua vedettäväksi takakonttiin.
Lähinnä on tuolla kovalla eberin käytöllä tarkoitus selvittää paljonko sitä vakioakkua voi käyttää ja milloin olisi hyvä käyttää laturin päässä.
Lähinnä on tuolla kovalla eberin käytöllä tarkoitus selvittää paljonko sitä vakioakkua voi käyttää ja milloin olisi hyvä käyttää laturin päässä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Nyt sitten tuli käytyä pohjoisessa sellaisen 2300km verran, 4 äijän kuormalla tavaroineen koko reissun (lasketuksi) keskikulutukseksi sain 6.25l/100km. Ihan kohtuullista mielestäni. Femmalla samoja reissuja tehtiin noin 9l/100km bensaa, jeepillä en viitsinyt edes yrittää
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Itsellä tuli tuossa kuukausi sitten ajettua +1000km lenkki. Kaksi ihmistä+minun kamat+NAISEN kamat ja kaikki mökkikamat mitä tarvii... Yllätti positiivisesti kulutus, kun sen kerrankin muistin laskea, 4.73L/100km eikä ajo ollut mitenkään hissuttelua.
Turbo²
Re: TTiD
Sinulla taisi olla myös manuaali?TTiD kirjoitti:Itsellä tuli tuossa kuukausi sitten ajettua +1000km lenkki. Kaksi ihmistä+minun kamat+NAISEN kamat ja kaikki mökkikamat mitä tarvii... Yllätti positiivisesti kulutus, kun sen kerrankin muistin laskea, 4.73L/100km eikä ajo ollut mitenkään hissuttelua.
Ajelin tossa 620 km rauhallisesti ajellen Kouvolaan ("rajoitin" 100 km/h) ja siitä edelleen pohjoseen ("rajoitin" 80 km/h) - nastarenkhaat, suksiboksi katolla, rapea pakkaskeli, kuiva tie ja eeberi valmiudessa/pöhisemässä ja tankkaamalla laskin 5,7 l/100km.
Tuosta kun boksi pois niin pitäs alle 5 päässä...???
Viimeksi muokannut VKe, To Helmi 26, 2009 22:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: TTiD
TTiD kirjoitti:Itsellä tuli tuossa kuukausi sitten ajettua +1000km lenkki. Kaksi ihmistä+minun kamat+NAISEN kamat ja kaikki mökkikamat mitä tarvii... Yllätti positiivisesti kulutus, kun sen kerrankin muistin laskea, 4.73L/100km eikä ajo ollut mitenkään hissuttelua.
Tosiaan tuosta oli noin 300km "kaupunkiajoa" Rukalla ja siinä tämä automaatti ottaa 9-9.5l/100km helposti. Onko sulla farkku vai sedan?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: TTiD
Lähdetään taas hiihtolomaksi Lappiin. Viime vuonna TiDS meni reissun kattotelineineen hieman päälle vitosella. Mielenkiintoista nähdä kuinka tuo TTiD pärjää - jotenkin on sellainen phiilis tullut reilun 30 tkm:n kokemuksella että olisi hieman pienempiruokainen. Viikon päästä ollaan viisaampia - tai ainakin tiedetään enemmänTTiD kirjoitti:Itsellä tuli tuossa kuukausi sitten ajettua +1000km lenkki. Kaksi ihmistä+minun kamat+NAISEN kamat ja kaikki mökkikamat mitä tarvii... Yllätti positiivisesti kulutus, kun sen kerrankin muistin laskea, 4.73L/100km eikä ajo ollut mitenkään hissuttelua.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K