Mitenkäs homma menee sitten näiden kuorma-auto suburbanien kanssa. Sillä sitten joutuu hommaa semmoisen, jos sillä voi välttää jotain. Koska kuorma-autossahan ei ole käyttömaksua.V.J.S kirjoitti:Nykyisen ehdotuksen mukaanhan (tämän, jo aiemmin postatun linkin perusteella: http://194.157.221.15/portals/akl/posti ... _62007.pdf ) vanhoja autoja joille ei ole "normin mukaista" päästölukemaa olemassa, aletaan verottamaan painon mukaan. Painon käsite jäi tosiaan hieman epäselväksi, eli ilmeisesti auton omapaino + kantavuus.Jamppa kirjoitti:no meikä aloittaa tässä kohta projektin, missä tuo sigussa näkyvä oldsmobile saa keulaan 5.7dx dieselin. Auto on rekisteröity pakuksi, joten vero on noin 80€ vuodessa, kulutus matkassa noin 9l/100km. Eihän auto tietysti muodoltaan ole tiiliskiveä kummempi, mutta ihan mukava ajaa matkaa. Ja jos pakujen dieselverot nousee, tulee tilalle GMC suppari. Kun jo nyt välillä semmonen käyny mielessä.
Eipä pal naurata vaikkapa tuon Pajeron (huoltoautoksi rekisteröity) kohdalla, sen omamassa kun lienee jotain 1800kg + "kantavuus" päälle, eli puhuttaneen jostain 2000...2500kg luokasta. Tuon em. linkin mukaan painon alaraja oli ~1300kg, jolloin ajoneuvovero olisi n. 75€ / vuosi, ja yläraja 3400kg, jolloin vero n. 480€/v. Eli tuon perusteella tulisi Pajeroon varmaan lähemmäs 300€ / vuosi ajoneuvoveroa + dieselvero n. 80€. Nousua siis n. 200€/vuosi. Jippii. Uskoakseni sama pätee aika vahvasti myös ns. ameriikan rautoihin, jotka eivät yleensä ole sieltä köykäsimmästä päästä
En yksinkertaisesti keksi mitään hyvää tuosta uudesta ehdotuksesta.
Autoilijat verolle km:n perusteella?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Rakas liikenneministerimme Anu Vehviläinen on nostanut jälleen kissan pöydälle kilometripohjaisen verottamisen suhteen.

Ilmeisesti päättäjätasolla on edelleen epäselvää, että jotkut ihmiset tässä maassa vain joutuvat ajamaan saman matkan päivittäin siitä huolimatta, mitä se maksaa. Varsinkin Pohjois-Suomessa kilometriverotus otettaisiin luultavasti avosylin vastaan. Muiltakin osin kilometripohjainen verottaminen on täysin järjetön idea. Vehviläinen muisti onneksi pelata vielä ympäristökortin...Taloussanomat kirjoitti:Vehviläinen haluaa
autoveron remonttiin
Veroratkaisut ovat esillä viikon kuluttua tehtävässä hallitusohjelmaan puolivälin tarkistuksessa.
Tuloveron lisäksi keskustelua on herättänyt Anu Vehviläisen ehdotus liikenteen verotuksen uudistuksista. Liikenneministeri Vehviläisen mielestä autoverotuksessa pitäisi painottaa auton hankkimisen sijaan auton käytön verottamista, kirjoittaa Yle Uutiset. Vero määräytyisi ajokilometrien mukaan.
Vehviläisen mukaan uudistus olisi muutos ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan, Yle Uutiset kertoo.

- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Jos se tuohon kilsapohjaiseen menee, niin hommaan sitten syöpöimmät kulkineet mitä vaan löytyy. Suurin osa ajoista ku on tuollaisia 2-3km rykäisyjä, niin saisin saastuttaa rauhassa saman noilla lenkeillä, mitä viherpiiperö 200 kilometrille priuksellaan. 
-Sami

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Tuota pensaa voi vaikka poltella pihalla sitten tynnyrissä, ei mene kilometriveroa...
Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?
Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Satelliittipaikannuksella, eli suunnitteilla oleva järjestelmä tietää joka hetki missä menet ja myös kuinka lujaa menet.Petter kirjoitti:Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
HUI!!!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
No tietenkin perustetaan "kilometrien katsastus konttori" jossa ajettujen kilometrien ylöskirjaamisesta peritään "kohtuullinen" 25€ korvaus.Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?


saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Mikä ihmeen järki tässä taas on, bensan hintaan mahdollinen lisävero niin:
a) Ei tarvitse mitään ylimääräistä ja kallista seuranta/valvontasysteemiä.
b) Saadaan lisäporkkana pienempikulutuksisten ja -päästöisten autojen ostoon.
Toki samalla täytyy sitten huomioida hinnan nousu työmatkakulujen vähennyksissä sun muussa verottajan "tukemassa" toiminnassa.
a) Ei tarvitse mitään ylimääräistä ja kallista seuranta/valvontasysteemiä.
b) Saadaan lisäporkkana pienempikulutuksisten ja -päästöisten autojen ostoon.
Toki samalla täytyy sitten huomioida hinnan nousu työmatkakulujen vähennyksissä sun muussa verottajan "tukemassa" toiminnassa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Tämähän kuulostaa mainiolta, oikea Isosisko Valvoo/Maanteiden Facebook -tyyppinen ratkaisuMinuteman kirjoitti:Satelliittipaikannuksella, eli suunnitteilla oleva järjestelmä tietää joka hetki missä menet ja myös kuinka lujaa menet.Petter kirjoitti:Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?

Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Ja saat gepsilähettimen hanuriin. Katsos kun liikunta lisää kasvihuonepäästöjä myös moottorissa nimeltä ihminenHenri S kirjoitti:Tämähän kuulostaa mainiolta, oikea Isosisko Valvoo/Maanteiden Facebook -tyyppinen ratkaisuMinuteman kirjoitti:Satelliittipaikannuksella, eli suunnitteilla oleva järjestelmä tietää joka hetki missä menet ja myös kuinka lujaa menet.Petter kirjoitti:Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?.. Jos yhteiskunta=verottaja=Nottinghamin seriffi tähän menee niin meikäpoika siirtyy apostolin kyytiin...

Pahiten tuossa oikeasti allekirjoittanutta tökkii juurikin se Orwellmainen isoveliyhteiskunta.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Pöhhoijaa. Mitäs jos tehtäisiin niin että polttoaine olisi sitä halvempaa mitä pienemmällä paikkakunnalla (ja kauempana isosta paikkakunnasta ja palveluista) huoltoasema sijaitsee? Vastaavasti taas suurissa kaupungeissa menovesi olisi arvokkaampaa?
Vielä jos aineen verotusta nostettaisiin tasaisesti ja vuotuiset käyttömaksut jäisivät pois, pääsisivät autoa välttämättä tarvitsevat hieman halvemmalla ja keskuksissa (=toimivan joukkoliikenteen parissa olevat) maksaisivat ajamisestaan enemmän.
Taitaa olla utopiaa
Vielä jos aineen verotusta nostettaisiin tasaisesti ja vuotuiset käyttömaksut jäisivät pois, pääsisivät autoa välttämättä tarvitsevat hieman halvemmalla ja keskuksissa (=toimivan joukkoliikenteen parissa olevat) maksaisivat ajamisestaan enemmän.
Taitaa olla utopiaa

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Mikä estäisi kaupunkilaisia ostamasta maalta halvempaa polttoainetta?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Eipä tiedäkkään.....Minuteman kirjoitti:Satelliittipaikannuksella, eli suunnitteilla oleva järjestelmä tietää joka hetki missä menet ja myös kuinka lujaa menet.Petter kirjoitti:Miten muuten nuo kilometrit on tarkoitus tarkistaa?
Vai kuinka tämä tunneleissa hoidetaan...?
Ja ainakin Laukaa-Tikkakoski välillä gps näytti matkanopeudeksi 340km/h hetken aikaa..

Ja Jyväskylä-Lahti välillä mennään tompan mukaan välillä pitkin peltoja...

( ei kerkeä karttapäivitykset mukaan kun uusia teitä ja katuja tulee kuin sieniä-
sateella )
http://www.hilavitkutin.com/2008/04/25/ ... intalaite/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Ei mikään mutta ei kai tarvitsisikaan? Hintaeron ei siis olisi tarkoitus olla niin suuri että ainetta kannattaisi erikseen lähteä maalta hakemaan.Anthuan kirjoitti:Mikä estäisi kaupunkilaisia ostamasta maalta halvempaa polttoainetta?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Autoilijat verolle km:n perusteella?
Luulin että tuo satelliitti paikannukseen perustuva verotus on vitsi, mutta ei taida sittenkään ollakkaan. Huonoin verotusidea vähään aikaan!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253