GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kohta ruottalaiset pitävät lehdistötilaisuuden ja vetävät Ässän hihasta, ettei vain olisi mustapekka-kortti ja yli 15 000 työtöntä.

Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.

Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Sami kirjoitti:Suomessa on nähty (mutta ei opittu vaikka myytiin yhtiöt pilkkahinnalla pois), että kyllä veronmaksajien kannattaa omistaa yhtiöitä oli ne sitten mitä tahansa (tele, energiayhtiöt jne..). Ruotsissa sama keskusta+oikeistu jaarittelu kuin suomessa. Ei voisi olla parempaa sijoitusta tulevaisuuteen kuin isot autotehtaat, joissa voi tehdä vaikka mitä. Kun ei näe kauas, niin ei näe.
Niin ja luulisi, että nyt sen sijoituksen voisi tehdä halvalla... :idea: Olettaisin osakkeiden olevan nyt suht edullisia.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Kuuluu.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Firges9000 kirjoitti: Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.

Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys 8O
Joo kyllä kuuluu, mutta miksi haaskata veronmaksajien rahoja yhtiöön, joka tehnyt tappiota -90 luvulta lähtien? Miten se nyt yhtäkkiä muuttuisikin kannattavaksi? Ei valtion ole mitään järkeä pitää rahahanoja auki ja tekohengittää tappiollista firmaa. Kyllähän mikä tahansa firma menee konkurssiin, jos tekee vuosikausia tappiota.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Fechter kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.

Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys 8O
Joo kyllä kuuluu, mutta miksi haaskata veronmaksajien rahoja yhtiöön, joka tehnyt tappiota -90 luvulta lähtien? Miten se nyt yhtäkkiä muuttuisikin kannattavaksi? Ei valtion ole mitään järkeä pitää rahahanoja auki ja tekohengittää tappiollista firmaa. Kyllähän mikä tahansa firma menee konkurssiin, jos tekee vuosikausia tappiota.

Tuetaahan muutakin kannatamatonta toimintaa ja rajusti 8O
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Fechter kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti: Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.

Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys 8O
Joo kyllä kuuluu, mutta miksi haaskata veronmaksajien rahoja yhtiöön, joka tehnyt tappiota -90 luvulta lähtien? Miten se nyt yhtäkkiä muuttuisikin kannattavaksi? Ei valtion ole mitään järkeä pitää rahahanoja auki ja tekohengittää tappiollista firmaa. Kyllähän mikä tahansa firma menee konkurssiin, jos tekee vuosikausia tappiota.
Ongelma on siinä että osinkoja maksetaan ulos järjettömiä summia välittämättä siitä että yhtiö on tappiollinen. Siinä ikäänkuin on tehty powerpointille joku suunnitelma, että tämän verran haluttiin yhtiöstä tuottoa ja sitä ikäänkuin noudatetaan väkipakolla (koska virtuaalitaloudessa huomista ei huomioida) ja toivotaan että samaan-aikaan yhtiöön virtaa rahaa joko uusilta rahoittajilta tai että autonmyynti alkaisi vetämään. Tämän vuoksi ei todellakaan ole sanottu että joku helvetin monen omistajan omistama pörssiyhtiö ei olisi kannattava jonkun maltillisen perheen tai vaikkapa veronmaksajien omistuksessa. On muitakin aikajanoja olemassa kuin kvartaali tai yksi vuosi. Se että sanotaan yhtiön olevan tappiollinen ei tarkoita vielä mitään ennen kuin katsotaan tarkemmin koko puljun rahavirtoja. Liian ahneet omistajat rapauttavat minkä tahansa bisneksen kuten nyt tässä uusimmassa lamassa nähdään.

Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Raimo Miettinen kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: No on se hyvä että GM:llä jatketaan vanhalla linjalla. Eli siis linjanahan on ollut jo pidemmän aikaa sohlata vailla pienintäkään järjen hiventä.
Kuinka kimalteleva kultakimpale Saab on ollut GM:lle? Koko omistushistoriansa aikana tehnyt vain miinusta. Piti ihan vaan muistuttaa.
No on kai tehnyt (ainakin kirjanpidollisesti) miinusta, kun kaikki vähänkään potentiaaliset konseptit (variable compression moottori, 9-3X:n esittely samaan aikaan 2003/2004 kun 9-3SS tuli jne) on tapettu ja niiden sijasta "nerokkaat" rebadget (9-2X Saabaru, 9-7X Trailblazer), joiden piti lisätä myyntiä, ovat haukanneet lähinnä kakkaa. Sitten kun kämmit on hokattu, niin koitetaan 2-4 vuotta liian myöhään niitä korjata ("puhtaat" Saabit 9-3X, 9-4X) ja samaan aikaan suolletaan ainakin kolmen eri merkin nimissä toistensa kanssa täysin päällekkäisiä malleja (Opel Vectra, Caddy BLS vaimikäseoli ja SAAB 9-3). Kuten sanoin, täysin päätöntä touhua.

Hyvä uutinen on Saabin itsenäistyminen, huono uutinen on se, että Opelia ei irroitettu GM:stä. Kattellaan nyt kuinka homma etenee, mutta jos ei jostain kiven alta löydy ostajaa, niin lappu on luukulla ennemmin kuin myöhemmin, yksin ei Saab pystyssä pysy.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pekko_Å kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Kuuluu.

Miksi niillä ei sitten ole Eurot käytössä :?:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ruåtsi kuulu kyllä EU:uun mutta ei EMU:uun.

Toi kenraalin ratkaisu viittaa kyllä vahvasti siihen, että ottaja (siis ei ostaja) on valmiiksi katsottu, ja sille sopivat kauppaehdot sorvataan sisään tukiaispakettiin, jonka GM USA:n hallitukselta saa.
Ruotsin valtiohan voi olla vähemmistöosakkaana virmassa, joka katsotaan maan intressien kannalta tärkeäksi... 49-51 tjsp... :roll:

Iltalehdessä on muuten saab-kysely, käykääs ottamassa kantaa ennekuin amistopellet pääsee niskan päälle.... :twisted:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Firges9000 kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Kuuluu.

Miksi niillä ei sitten ole Eurot käytössä :?:
Jokainen EU maa saa itse päättää, ottaako eurot käyttöön. Eihän läheskään jokaisessa EU maassa ole eurot käytössä.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Firges9000 kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Kuuluu.

Miksi niillä ei sitten ole Eurot käytössä :?:
Päättivät jättäytyä rahaliiton ulkopuolelle "tarkkailuasemiin". Oman aikansa "tarkkailtuaan" ilmeisesti koko asia vain unohtui ja lakaistiin maton alle. Kyllähän sitä eeroa hypetettiin aivan samalla tavalla Ruotsissa kuin Suomessakin. Oli todella kärkästä menoa puolin ja toisin.

Täällä vaan päätettiin tehdä eikä fungeerata niinku lännessä. Onhan Englannillakin vielä punta vaikkakin ovat Eu:ssa

Mutta nyt kun talous laantui ja Kruunu heikkeni, niin taas on nostettu tapetille Euron lanseeraus. Asiasta aikoinaan järjestettiin Ruotsissa kansanäänestys joka oli erittäin tasainen.

Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Ruotsin pitäisi EU-sopimustensa perusteella ottaa Euro käyttöön, mutta he ovat anoneet lupaa olla ottamatta sitä valuutakseen. Saas nyt taas nähdä, että kuinka käy.

Tässähän voisi aloittaa spekuloinnit juurikin tuosta Kruunun käytön jatkamisesta Saabin tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Heikko kotivaluutta vaikuttaa melko paljon vientikauppaan.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Pekko_Å kirjoitti: Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Ruotsin pitäisi EU-sopimustensa perusteella ottaa Euro käyttöön, mutta he ovat anoneet lupaa olla ottamatta sitä valuutakseen. Saas nyt taas nähdä, että kuinka käy.
Itse itseäni lainaten.

Ruotsi ilmoitti anomuksessaan syyksi jättäytyä pois yhteisvaluutasta olevan se, että Ruotsi ei täytä kaikkia ns. lähentymiskriteereitä.

Lisää löytyy vaikka täältä.

On tosin arveltu, että se syy on lähinnä muodollinen. Eli kansanäänestyksen lopputulos on aikaansaatu keinotekoisesti.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Sami kirjoitti: Ongelma on siinä että osinkoja maksetaan ulos järjettömiä summia välittämättä siitä että yhtiö on tappiollinen. Siinä ikäänkuin on tehty powerpointille joku suunnitelma, että tämän verran haluttiin yhtiöstä tuottoa ja sitä ikäänkuin noudatetaan väkipakolla (koska virtuaalitaloudessa huomista ei huomioida) ja toivotaan että samaan-aikaan yhtiöön virtaa rahaa joko uusilta rahoittajilta tai että autonmyynti alkaisi vetämään. Tämän vuoksi ei todellakaan ole sanottu että joku helvetin monen omistajan omistama pörssiyhtiö ei olisi kannattava jonkun maltillisen perheen tai vaikkapa veronmaksajien omistuksessa. On muitakin aikajanoja olemassa kuin kvartaali tai yksi vuosi. Se että sanotaan yhtiön olevan tappiollinen ei tarkoita vielä mitään ennen kuin katsotaan tarkemmin koko puljun rahavirtoja. Liian ahneet omistajat rapauttavat minkä tahansa bisneksen kuten nyt tässä uusimmassa lamassa nähdään.

Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
Kannattaa hieman perehtyä yhtiön lukuihin ennen kuin heittää tuollaista musta tuntuu kommenttia. Ei tässä taideta nyt ihan pelkän kvartaalin seurauksia siivota.

Samalla suosittelen tutustumaan osakeyhtiön rahoitusmuotoihin ja omistusjärjeslyihin, sekä siihen miksi osinkoa kannattaa maksaa tai miksi sitä ei kannata maksaa.
Saab 900S Combicoupe
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Sami kirjoitti: Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
Ei kannattaisi. GM:n osaaminen henkilöautoteollisuudesta ei vuosikymmenien kokemuksellakaan ollut niin hyvää, että Saabia (tai muitakaan konsernin merkkejä) olisi saatu kunnolla kannattaviksi.

Kuitenkin Ruotsin valtion osaaminen henkilöautoteollisuudesta on vielä surkeampi: olematon, sitäpaitsi komponenttihankinnat tulevat olemaan pienellä yhtiöllä paljon kalliimpia kuin maailman suurimman autonvalmistajan osalla.

Jo Saab-Scanian aikana kunnollisen, ammattimaisen henkilöautoteollisuusosaamisen puute ja kalliit komponenttien hankintakanavat johtivat jättitappioihin, joihin GM-omistus sitten toi helpotusta. Ei tosin tarpeeksi. :(
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Juha96 kirjoitti:
Sami kirjoitti: Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
Ei kannattaisi. GM:n osaaminen henkilöautoteollisuudesta ei vuosikymmenien kokemuksellakaan ollut niin hyvää, että Saabia (tai muitakaan konsernin merkkejä) olisi saatu kunnolla kannattaviksi.

Kuitenkin Ruotsin valtion osaaminen henkilöautoteollisuudesta on vielä surkeampi: olematon, sitäpaitsi komponenttihankinnat tulevat olemaan pienellä yhtiöllä paljon kalliimpia kuin maailman suurimman autonvalmistajan osalla.

Jo Saab-Scanian aikana kunnollisen, ammattimaisen henkilöautoteollisuusosaamisen puute ja kalliit komponenttien hankintakanavat johtivat jättitappioihin, joihin GM-omistus sitten toi helpotusta. Ei tosin tarpeeksi. :(
Uudet tehtaat ne :saab: tappion toivat. = avataan ja suljetaan :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin