Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys

Niin ja luulisi, että nyt sen sijoituksen voisi tehdä halvalla...Sami kirjoitti:Suomessa on nähty (mutta ei opittu vaikka myytiin yhtiöt pilkkahinnalla pois), että kyllä veronmaksajien kannattaa omistaa yhtiöitä oli ne sitten mitä tahansa (tele, energiayhtiöt jne..). Ruotsissa sama keskusta+oikeistu jaarittelu kuin suomessa. Ei voisi olla parempaa sijoitusta tulevaisuuteen kuin isot autotehtaat, joissa voi tehdä vaikka mitä. Kun ei näe kauas, niin ei näe.
Kuuluu.Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Joo kyllä kuuluu, mutta miksi haaskata veronmaksajien rahoja yhtiöön, joka tehnyt tappiota -90 luvulta lähtien? Miten se nyt yhtäkkiä muuttuisikin kannattavaksi? Ei valtion ole mitään järkeä pitää rahahanoja auki ja tekohengittää tappiollista firmaa. Kyllähän mikä tahansa firma menee konkurssiin, jos tekee vuosikausia tappiota.Firges9000 kirjoitti: Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys
Fechter kirjoitti:Joo kyllä kuuluu, mutta miksi haaskata veronmaksajien rahoja yhtiöön, joka tehnyt tappiota -90 luvulta lähtien? Miten se nyt yhtäkkiä muuttuisikin kannattavaksi? Ei valtion ole mitään järkeä pitää rahahanoja auki ja tekohengittää tappiollista firmaa. Kyllähän mikä tahansa firma menee konkurssiin, jos tekee vuosikausia tappiota.Firges9000 kirjoitti: Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys
Ongelma on siinä että osinkoja maksetaan ulos järjettömiä summia välittämättä siitä että yhtiö on tappiollinen. Siinä ikäänkuin on tehty powerpointille joku suunnitelma, että tämän verran haluttiin yhtiöstä tuottoa ja sitä ikäänkuin noudatetaan väkipakolla (koska virtuaalitaloudessa huomista ei huomioida) ja toivotaan että samaan-aikaan yhtiöön virtaa rahaa joko uusilta rahoittajilta tai että autonmyynti alkaisi vetämään. Tämän vuoksi ei todellakaan ole sanottu että joku helvetin monen omistajan omistama pörssiyhtiö ei olisi kannattava jonkun maltillisen perheen tai vaikkapa veronmaksajien omistuksessa. On muitakin aikajanoja olemassa kuin kvartaali tai yksi vuosi. Se että sanotaan yhtiön olevan tappiollinen ei tarkoita vielä mitään ennen kuin katsotaan tarkemmin koko puljun rahavirtoja. Liian ahneet omistajat rapauttavat minkä tahansa bisneksen kuten nyt tässä uusimmassa lamassa nähdään.Fechter kirjoitti:Joo kyllä kuuluu, mutta miksi haaskata veronmaksajien rahoja yhtiöön, joka tehnyt tappiota -90 luvulta lähtien? Miten se nyt yhtäkkiä muuttuisikin kannattavaksi? Ei valtion ole mitään järkeä pitää rahahanoja auki ja tekohengittää tappiollista firmaa. Kyllähän mikä tahansa firma menee konkurssiin, jos tekee vuosikausia tappiota.Firges9000 kirjoitti: Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Tulee mieleen ruottalaisten, yksityisten, rahahanojen näkymättömyys
No on kai tehnyt (ainakin kirjanpidollisesti) miinusta, kun kaikki vähänkään potentiaaliset konseptit (variable compression moottori, 9-3X:n esittely samaan aikaan 2003/2004 kun 9-3SS tuli jne) on tapettu ja niiden sijasta "nerokkaat" rebadget (9-2X Saabaru, 9-7X Trailblazer), joiden piti lisätä myyntiä, ovat haukanneet lähinnä kakkaa. Sitten kun kämmit on hokattu, niin koitetaan 2-4 vuotta liian myöhään niitä korjata ("puhtaat" Saabit 9-3X, 9-4X) ja samaan aikaan suolletaan ainakin kolmen eri merkin nimissä toistensa kanssa täysin päällekkäisiä malleja (Opel Vectra, Caddy BLS vaimikäseoli ja SAAB 9-3). Kuten sanoin, täysin päätöntä touhua.Raimo Miettinen kirjoitti:Kuinka kimalteleva kultakimpale Saab on ollut GM:lle? Koko omistushistoriansa aikana tehnyt vain miinusta. Piti ihan vaan muistuttaa.V.J.S kirjoitti: No on se hyvä että GM:llä jatketaan vanhalla linjalla. Eli siis linjanahan on ollut jo pidemmän aikaa sohlata vailla pienintäkään järjen hiventä.
Pekko_Å kirjoitti:Kuuluu.Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Jokainen EU maa saa itse päättää, ottaako eurot käyttöön. Eihän läheskään jokaisessa EU maassa ole eurot käytössä.Firges9000 kirjoitti:Pekko_Å kirjoitti:Kuuluu.Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Miksi niillä ei sitten ole Eurot käytössä
Päättivät jättäytyä rahaliiton ulkopuolelle "tarkkailuasemiin". Oman aikansa "tarkkailtuaan" ilmeisesti koko asia vain unohtui ja lakaistiin maton alle. Kyllähän sitä eeroa hypetettiin aivan samalla tavalla Ruotsissa kuin Suomessakin. Oli todella kärkästä menoa puolin ja toisin.Firges9000 kirjoitti:Pekko_Å kirjoitti:Kuuluu.Firges9000 kirjoitti:
Ruotsi ei kuulu EU:hun ja voi vapaasti tukea/ostaa mitä haluaa.
Miksi niillä ei sitten ole Eurot käytössä
Itse itseäni lainaten.Pekko_Å kirjoitti: Mielenkiintoisen asiasta tekee se, että Ruotsin pitäisi EU-sopimustensa perusteella ottaa Euro käyttöön, mutta he ovat anoneet lupaa olla ottamatta sitä valuutakseen. Saas nyt taas nähdä, että kuinka käy.
Kannattaa hieman perehtyä yhtiön lukuihin ennen kuin heittää tuollaista musta tuntuu kommenttia. Ei tässä taideta nyt ihan pelkän kvartaalin seurauksia siivota.Sami kirjoitti: Ongelma on siinä että osinkoja maksetaan ulos järjettömiä summia välittämättä siitä että yhtiö on tappiollinen. Siinä ikäänkuin on tehty powerpointille joku suunnitelma, että tämän verran haluttiin yhtiöstä tuottoa ja sitä ikäänkuin noudatetaan väkipakolla (koska virtuaalitaloudessa huomista ei huomioida) ja toivotaan että samaan-aikaan yhtiöön virtaa rahaa joko uusilta rahoittajilta tai että autonmyynti alkaisi vetämään. Tämän vuoksi ei todellakaan ole sanottu että joku helvetin monen omistajan omistama pörssiyhtiö ei olisi kannattava jonkun maltillisen perheen tai vaikkapa veronmaksajien omistuksessa. On muitakin aikajanoja olemassa kuin kvartaali tai yksi vuosi. Se että sanotaan yhtiön olevan tappiollinen ei tarkoita vielä mitään ennen kuin katsotaan tarkemmin koko puljun rahavirtoja. Liian ahneet omistajat rapauttavat minkä tahansa bisneksen kuten nyt tässä uusimmassa lamassa nähdään.
Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
Ei kannattaisi. GM:n osaaminen henkilöautoteollisuudesta ei vuosikymmenien kokemuksellakaan ollut niin hyvää, että Saabia (tai muitakaan konsernin merkkejä) olisi saatu kunnolla kannattaviksi.Sami kirjoitti: Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
Uudet tehtaat neJuha96 kirjoitti:Ei kannattaisi. GM:n osaaminen henkilöautoteollisuudesta ei vuosikymmenien kokemuksellakaan ollut niin hyvää, että Saabia (tai muitakaan konsernin merkkejä) olisi saatu kunnolla kannattaviksi.Sami kirjoitti: Ruotsalaisten veronmaksajien kannattaisi tuo ostaa, mutta ongelmana on heidän keskusta ja oikeisto jotka ovat vähintäänkin yhtä pöljää porukkaa kuin täällä meillä..
Kuitenkin Ruotsin valtion osaaminen henkilöautoteollisuudesta on vielä surkeampi: olematon, sitäpaitsi komponenttihankinnat tulevat olemaan pienellä yhtiöllä paljon kalliimpia kuin maailman suurimman autonvalmistajan osalla.
Jo Saab-Scanian aikana kunnollisen, ammattimaisen henkilöautoteollisuusosaamisen puute ja kalliit komponenttien hankintakanavat johtivat jättitappioihin, joihin GM-omistus sitten toi helpotusta. Ei tosin tarpeeksi.