GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
No eihän suomalainen media koskaan kerro mitään hyviä uutisia, vaan aina ollaan haaskalla, kun jollain muulla menee huonosti. Toki se on Maikkarillekin ilon päivä, kun toinen Ruotsin autoteollisuuden ylpeyksistä on konkurssikypsä ja toisellakin menee heikosti.
Suomi on paska maa ja siksi rakastan asua täällä.
Suomi on paska maa ja siksi rakastan asua täällä.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tuossa otsikossa löydetään tiedotuksesta toivonkipinää. Liekö mahdollista
http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... n-ruotsiin


http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... n-ruotsiin
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tämä juttu vaikutti ja kuulosti vähän realistisemmalta ja positiivisemmalta. Hyvä asia.TST kirjoitti:Tuossa otsikossa löydetään tiedotuksesta toivonkipinää. Liekö mahdollista![]()
![]()
http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... n-ruotsiin

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Hyi hitto, kuulostaa jo liian hyvältä ollakseen totta.juhokare kirjoitti:Tämä juttu vaikutti ja kuulosti vähän realistisemmalta ja positiivisemmalta. Hyvä asia.TST kirjoitti:Tuossa otsikossa löydetään tiedotuksesta toivonkipinää. Liekö mahdollista![]()
![]()
http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... n-ruotsiin
Pelottaa.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: GM:n konkurssi lähellä?
"Saabista luodaan täysin itsenäinen liiketoimintayksikkö, joka on kannattava ja haluttava kohde myös sijoittajille. 20 vuoden ulkomaisen omistuksen jälkeen Saab palaa jälleen ruotsalaisiin käsiin."
Siis kuka Saabin osakkeet sitten omistaa, antaako GM ne tosiaan Saabille, vai mitä?
Kuinka sitten koko ajan puhuvat että Saab myydään, ja jos myydään, niin kuka olisi sitten myyjänä, GM:kö, joka on jotenkin jo irtisanoutunut Saabista.
Vai myisikö Saab sitten GM:ltä saamansa osakkeet jostain ihme syystä eteenpäin, esim. jotta saisi jatkaa epäitsenäisenä, ja jotta saisi rahaa laskujensa maksuun, ja tuleviin menoihinsa?
Ihme kuvio, ei voi ymmärtää.
Tosi outoa jos GM tosiaan suostuisi tuossa tilanteessa maksamaan alihankkijoiden saatavat, jos se tosiaan suostuu luopumaan koko Saabista.
Siis kuka Saabin osakkeet sitten omistaa, antaako GM ne tosiaan Saabille, vai mitä?
Kuinka sitten koko ajan puhuvat että Saab myydään, ja jos myydään, niin kuka olisi sitten myyjänä, GM:kö, joka on jotenkin jo irtisanoutunut Saabista.
Vai myisikö Saab sitten GM:ltä saamansa osakkeet jostain ihme syystä eteenpäin, esim. jotta saisi jatkaa epäitsenäisenä, ja jotta saisi rahaa laskujensa maksuun, ja tuleviin menoihinsa?
Ihme kuvio, ei voi ymmärtää.
Tosi outoa jos GM tosiaan suostuisi tuossa tilanteessa maksamaan alihankkijoiden saatavat, jos se tosiaan suostuu luopumaan koko Saabista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: GM:n konkurssi lähellä?
"Konkurssipesän" asianajajan puheet kannattaa tulkita varovaisesti - sen duuni on löytää ratkaisuja ja lähettää positiivisia viestejä.juhokare kirjoitti:Tämä juttu vaikutti ja kuulosti vähän realistisemmalta ja positiivisemmalta. Hyvä asia.TST kirjoitti:Tuossa otsikossa löydetään tiedotuksesta toivonkipinää. Liekö mahdollista![]()
![]()
http://plaza.fi/moottori/ajankohtaista/ ... n-ruotsiin
”Puolentoista vuoden sisällä esiteltävien täysin uusien Saab 9-5-, 9-3X- ja 9-4X-mallien avulla Saabilla on perusta vahvalle kasvulle. Uudelleenorganisoinnin avulla saamme aikaa ja keinot, jotka auttavat meitä tuomaan nämä tuotteet markkinoille samalla minimoiden Saabin likviditeettivaikutuksen General Motorsille”, Jonsson jatkaa.
Uusi 9-5 - ok, on nimittäin jo aikakin.
9-3X? Siis se vakoojakuvissa nähty vähän korotettu & rumennettu nykyinen 9-3 farkku (tyyliin skodan scoutit, xc70...).
9-4X? Se meksikossa mahdollisesti (jos gm pysyy pinnalla ja on halukas) valmistettava katumaasturi? Uus malli joo, mutta ei ihan päivän trendin mukaista.
Eli Saabilla ei edelleenkään ole tulossa pienempää mallia??? Tai urheilumallia. Vaikka edellisestä on ollut huhua ja konsepteja koko GM-ajan ja sitä ennenkin (esim. Lancia 80-luvulla). Ja ainakin viimeiset 20v Saabin perusongelma on liian pieni kokonaistuotantomäärä pienelle merkille. Audilla on A3, Bemarilla 1-sarja, Mersulla A (ja B), Volvolla pienet hollannikkaat... Mikä puuttuukaan joukosta? Kaikilla kilpailijoilla on ollut nämä "sisäänheittomallit" (porttiteoria???) reilusti ennen nykyistä ekomölinää ja bensan hinnan heittelyä yms. Ja GM:llä oli ties kuinka pitkään aikaa vääntää astrasta jonkinlainen pikkusaabi... "You got to spend money to make money..." Mutta ei.
Ja millä rahalla asianajaja aikoo kehittää nykyisen 9-3:n seuraajan? Kiinalaisella? Peruskonstruktio täyttä kohta 8 vuotta, siihen pari lisää ja malli on nykykilpailussa kivikautinen.
Tarvitsen oluen.
Jos minulta kysytään (tuskin), niin SAAB putosi kaivoon jo siinä vaiheessa kun poistivat combit mallistosta.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Yritys ei voi omistaa itseään.ng900aero kirjoitti:Siis kuka Saabin osakkeet sitten omistaa, antaako GM ne tosiaan Saabille, vai mitä?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Myös täällä:
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=52300
http://media.gm.com/servlet/GatewayServ ... ocid=52300
Three new models ready to be launched over the next year and a half
Saab aims to bring resources back to Sweden
Funding sought for ‘new independent Saab’
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: GM:n konkurssi lähellä?
No kait siellä on reaalisia henkilöitä tuon Saab Automobilen (tms.) takana kuitenkin, annetaankohan yhtiön hallitukselle oikeus hallinnoida noita osakkeita kunnes niille löydetään omistajat?Ässä kirjoitti:Yritys ei voi omistaa itseään.ng900aero kirjoitti:Siis kuka Saabin osakkeet sitten omistaa, antaako GM ne tosiaan Saabille, vai mitä?
Kannattaisi varmaan laittaa yhtiösääntöön sellainen pykälä, ettei yksikään muu taho (kuin esim. Saab-säätiö tms) voi omistaa osakkeita esim. yli 20%, ettei pääse taas käymään tuollaiset GM:t, vaan että määräämisvalta olisi isommalla omistajakannalla, ja pääosaltaan nimenomaan Saabilla itsellään?
Kait Saab voi perustaa esim säätiön omistamaan valtaosan osakkeistaan, tms kikkailua, jottei määräysvalta menisi taas muualle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jos Saabista meinataan tehdä pörssiyhtiö, niin tuollainen kikkailu on heti Nej-Nej.ng900aero kirjoitti:Kait Saab voi perustaa esim säätiön omistamaan valtaosan osakkeistaan, tms kikkailua, jottei määräysvalta menisi taas muualle?
Muutenkin osakeyhtiön tarkoitus on tehdä voittoa omistajilleen, ei itselleen.
Minusta on äärimmäisen erikoista, että omistusjärjestelyistä ei ole julkisuudessa puhuttu pajon mitään, vai onko? Siinä sinun ng900aero kommentit osuvat aivan nappiin!
Velkojien haltuun kai konkurssissa sitten lopulta joudutaan, ja kaikki realisoidaan, mitä voidaan.
Viimeksi muokannut Ässä, La Helmi 21, 2009 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Koska tämä Golfin kokoinen kaveri ilmaantuu tuotantoon? 1,4 biopower, 200 hp, sanoivat.


Re: GM:n konkurssi lähellä?
Niinpä. Ja kun otetaan huomioon, että monilla kilpailijoilla tulee täysin uusi malli vähintään 8 vuoden välein alkaa asialla olemaan pikkasen kiire. Uusi malli pitäisi olla kohta jo esittelyssä, mutta tuskinpa sen kehittämistä on edes aloitettu. Joten jos nykyisen 9-3 seuraaja koskaan näkee päivänvaloa, ehtii nykyinen malli vanhentua auttamattomasti. Ja sitten taas ihmetellään mikä on kun kauppa ei käy ja firma konkurssin partaalla.leppo kirjoitti: Ja millä rahalla asianajaja aikoo kehittää nykyisen 9-3:n seuraajan? Kiinalaisella? Peruskonstruktio täyttä kohta 8 vuotta, siihen pari lisää ja malli on nykykilpailussa kivikautinen.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Sen on pakko tulla vähän nopeasti, tai näin ainakin luulisi, vai..Maca kirjoitti:Koska tämä Golfin kokoinen kaveri ilmaantuu tuotantoon? 1,4 biopower, 200 hp, sanoivat.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Näinhän se käytännössä menee.Fechter kirjoitti:
Niinpä. Ja kun otetaan huomioon, että monilla kilpailijoilla tulee täysin uusi malli vähintään 8 vuoden välein alkaa asialla olemaan pikkasen kiire. Uusi malli pitäisi olla kohta jo esittelyssä, mutta tuskinpa sen kehittämistä on edes aloitettu. Joten jos nykyisen 9-3 seuraaja koskaan näkee päivänvaloa, ehtii nykyinen malli vanhentua auttamattomasti. Ja sitten taas ihmetellään mikä on kun kauppa ei käy ja firma konkurssin partaalla.
Mutta miten se kivikautisuus näkyy ja tuntuu koeajolla, jos pahanilmanlinnut eivät sitä rummuttaisi joka julkaisussa?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
No ei tuollaista epäkäytännöllistä sukkulavenusta kukaan ostaisi, turha lähteä moisella edes pelleilemään konkurssin alla, samoin kuin ei missään nimessä kannata lähteä juuri nyt mihinkään hybridi/sähköautolinjalle, parin vuoden päästä kymmeniä miljoonia maksaneet tuotekehittelyn tulokset näyttävät lähinnä säälittäviltä reliikeiltä, ala kun kehittynee pian samaa vauhtia kuin vaikkapa tietokoneet.
Nykyinen 9-3 ei todellakaan ole vanhentunut liiaksi, päinvastoin näyttää esim SC-mallina kilpailijoitaan fiksummalta (ja vähintään samanaikaiselta).
Nykyinen 9-3 ei todellakaan ole vanhentunut liiaksi, päinvastoin näyttää esim SC-mallina kilpailijoitaan fiksummalta (ja vähintään samanaikaiselta).
Viimeksi muokannut ng900aero, La Helmi 21, 2009 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98