Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
ainut positiivinen asia, minkä keksin...
JOS saab vielä joskus rakentaa autoja, niin ne ei välttämättä ole GM konsernin alaisuudessa. se onkin sitten hienompi juttu se
JOS saab vielä joskus rakentaa autoja, niin ne ei välttämättä ole GM konsernin alaisuudessa. se onkin sitten hienompi juttu se
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
2,3T sport kirjoitti:Autojen hankintapäätökset kun usein tehdään tunnepohjalla niin on kerrassaan loistavaa, että on olemassa "aito-saabisteja" jotka muistavat haukkua uusia saabeja ooppeleiksi ja siten ovat luomassa negatiivista mielikuvaa merkistä. Parhaimmillaan potentiaalinen ostaja marssii ostoksille toisen merkin automyymälään kun ei halua kuunnella esim. työpaikalta löytyvän "aito-saabistin" ivailua hänen 9-5 opelistaan
Koko "automerkki" käsitehän on jonkinlainen mielikuva. Jos GM-tuotteeseen laitetaan merkki Saab, joillekin se aiheuttaa jonkinlaisia tunteita ja toisille toisenlaisia. Jotkut jättävät ostamatta mitä työpaikalla ivaillaan, jotkut taas ostavat tarkoituksella sellaisen jota muut ivailevat, joillain ei ole väliä siitä mitä muut ajattelevat.white9-5 kirjoitti:En ymmärrä mitä väliä sillä on missä se auto kasataan. Onhan näitä kasattu Suomessakin ja eikä se tee SAABista suomalaista vaikka jotku haluavatkin niin ajatella.
Kyllähän sen jo myyntiluvuissa GM-aikojen alusta alkaen huomaa että jotain on tapahtunut ns. "aitosaab" aikojen jälkeen. Merkki on vain merkki mutta fakta on että ensin firma oli Saab ja sen jälkeen GM. Ei se siitä mihinkään muutu vaikka mitenpäin pyörittelisi.
Yksi hyvä puoli joka tulee myös mieleen on että jos Saab-merkillä myynti loppuisi niin klubin toiminta pysyisi kai automaattisesti irrallaan uusien autojen myynnistä.
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Klubin linja tuskin on se, että vanhemmilla Saabeilla (96, 99 jne.) ajavat olisivat jotenkin ykkösasemassa? Ja mikäs estää fanaattisten museosaabien kannattajia perustamasta omaa kerhoansa. Kun uudemmilla Saabeilla ajavia lienee klubissa kuitenkin enemmistönä niin toivoisi kunnioitusta myös KAIKILTA vanhemmilla Saabeilla ajavilta. Ikinä en ole kuullut vanhempien Saabien mollausta uusilla ajavien puolelta, päinvastoin kylläkin.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
VÄÄRIN!wesku kirjoitti: ...Merkki on vain merkki mutta fakta on että ensin firma oli Saab ja sen jälkeen GM. Ei se siitä mihinkään muutu vaikka mitenpäin pyörittelisi...
GM perustettiin kyllä 1908, joten kyllä ensin oli GM ja siihen liittyi Saab.
Eikä Saabin lopettamisessa ole mitään positiivista - vaikka mitenpäin pyörittelisi...
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Eikä Saab ole autojen valmistajana ollut täysin itsenäinen sitten vuoden 1969 kun Saab ja Scania yhdistyivät. Korjatkoon joku jos olen väärässä...Bob kirjoitti:VÄÄRIN!wesku kirjoitti: ...Merkki on vain merkki mutta fakta on että ensin firma oli Saab ja sen jälkeen GM. Ei se siitä mihinkään muutu vaikka mitenpäin pyörittelisi...
GM perustettiin kyllä 1908, joten kyllä ensin oli GM ja siihen liittyi Saab.
Eikä Saabin lopettamisessa ole mitään positiivista - vaikka mitenpäin pyörittelisi...
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Asiaa!2,3T sport kirjoitti: Lisää vaan tällaisia "saabisteja"
Kyllä minunkin mielestäni saabismi on ollut positiivinen käsite alusta lähtien ja täytyisi pitää sisällään kaikki kyseisen merkin harrastajat auton vuosimallista riippumatta.
Itse olen mieltänyt saabismin merkille omistautuneeksi ihmisryhmäksi (eli aatteeksi), joka pitää tästä pienestä, mutta massasta erottuvasta automerkista, josta löytyy mm. mielenkiintoisia ja aikaansa edellä olleita teknisiä ratkaisuita (vuosikymmenestä riippumatta). Tekniikka & talous lehden toimittajalla on hieman negatiivisempi kaiku sanalle saabismi..
http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit ... =-23022009
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Juu-u. Toinen tykkää äidistä,toinen tyttärestä.
on aina vuosiluvusta riippumatta...
on aina vuosiluvusta riippumatta...
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
Saab 9000 2.3t jubilee -97
Saab 9000 2.3t jubilee -97
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Tuskinpa, koska suurin osa Suomessa rekisterissä olevista Saabeistakin taitaa olla vähintäänkin yli 15 vuotta vanhoja.HMK kirjoitti: Kun uudemmilla Saabeilla ajavia lienee klubissa kuitenkin enemmistönä...
Joskushan Luca taisi kerätä nettiinkin tilastotietoa, löytyyköhän nykyään.
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Voiko tähän muuta lisätä kuin "aamen".2,3T sport kirjoitti:Autojen hankintapäätökset kun usein tehdään tunnepohjalla niin on kerrassaan loistavaa, että on olemassa "aito-saabisteja" jotka muistavat haukkua uusia saabeja ooppeleiksi ja siten ovat luomassa negatiivista mielikuvaa merkistä. Parhaimmillaan potentiaalinen ostaja marssii ostoksille toisen merkin automyymälään kun ei halua kuunnella esim. työpaikalta löytyvän "aito-saabistin" ivailua hänen 9-5 opelistaan
Uusien autojen myynnillähän ei ole mitään tekemistä merkin ja työpaikkojen säilymiselle vaan sillä 60-70luvulla myydyllä yksilöllähän ne tehtaat pyörii kun 2010 lähestyy.
Yhtälö on aika täydellinen kun 70-luvulla yleisiin (Fiat 600, 127, Datsunin 100A jne.) harvoin yli 1300kuutioisiin autoihin verrattuna 2litraiset kaasarisaabit olivat janoisia ja nyt 30-40vuotta myöhemmin Saabeista tietämättömät jaksavat vieläkin toitottaa kuinka armottomia bensasyöppöjä Saabit ovat muihin autoihin verrattuna.
Kun sitten tällaisien merkistä tietämättömien lisäksi nämä "aito-saabistit" vielä haukkuvat uusia malleja, ja usein vielä ilman omakohtaista kokemusta kyseisistä ajokeista, niin eikö olekin ihmeellistä että moni kiinnostunut jättää uuden Saabin ostamatta kun saisi puolustella hankintaansa vanhentuneita ja paikkaansa pitämättömiä väittämiä vastaan
Lisää vaan tällaisia "saabisteja"
Tuo on hieman yleistäenkin todella totta. Ei voi kuin ihmetellä.
Millä tavoin esim. og-satku on yhtään sen enempää Saab kuin esim. ng-satku? Eihän Saab ole kuitenkaan edes silloin ollut enää itsenäinen yritys, se.aito.alkuperäinen. Ehkä joku 92 voisi vielä olla oikea Saab, ja niitä tuskin ainakaan käyttöautona on kovinkaan monella.
Merkki se on joka pysyy, huolimatta vuosiluvusta. Itse ainakin jaksan ihailla hyvin säilynyttä vanhaa yksilöä pitkään ja hartaasti, mutta en mitenkään väheksy uudempiakaan. Saab on Saab, vaikka siinä olisi kuinka käytetty samoja osia kuin muissakin autoissa.
Eli vähän respect myös uudemmille autoille, turha niitä on muunmerkkisiksi haukkua ja todeta samaan lauseeseen ylevästi kuitenkin itsensä olevan "se.aito.saabisti". Tekopyhää se on, ei mitään muuta.
Mikä sitten on hyvää, jos Saab menee nurin? Suoranaisesti ei mikään. Eihän Saab ole oikein onnistunut säilyttämään imagoaan kaikin puolin, se on ihan totta, mutta ei se nyt ihan nurinkaan ansaitsisi mennä. Sen sijaan nuo autojätit, geeämmät ja kyrslerit sun muut sietäisivät tuulettua oikein kunnolla. Sikäli tuo tekniikka&talous -julkaisun artikkeli (jossa saabismia vähän mollattiin) osui erittäin oikeaan.
Hienoa olisi, jos Saab pääsisi aloittamaan melko puhtaalta pöydältä ilman GM:n kokoista emoyhtiötä, jossa ei osata tehdä hyviä päätöksiä. Mutta valtaväestön merkiksi on ihan turha hinkua enkä näin toivokaan tapahtuvan. Pienellä itsenäisellä merkillä ei ole edellytyksiä selvitä tässä maailmantalouden tilanteessa samalla tapaa kuin isoilla jät(t)eillä. Eli kannattaa suosiolla yrittää erikoistua vähän jollekin tietylle segmentille ja pitää kiinni siitä. Kaikki eivät vaan voi olla niitä ziljoonia autoja vuosittain myyviä merkkejä.
Oliko tarpeeksi sekavasti kirjoitettu?
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Käsittämätön (ei oikeastaan, mutta kunhan täytyi sanoa) juttu että tähän oikea Saab keskusteluun päästään vähän väliä.
Luulisi olevan kohtuullisen itsestään selvää että jos otetaan läjä tietyllä automerkillä ajavia ihmisiä niin mitään kovin todellista kaikkia yhdistävää tekijää ei voi löytyä. Mikä yhdistäisi esimerkiksi 2-tahtaria hivelevää pälvikaljuuntuvaa hardcore-museomiestä ja hyppyritukkaista teiniä joka liimaa lasikuitua ruosteen raiskaamaan 90-luvun taitteen turboon... ei sitten yhtikäs mikään.
Kyse ei oikeastaan ole siitä mikä on oikea Saab ja mikä ei, enemmänkin lienee kyse siitä mikä on oikeaa Saabismia...
Onko se sitä että viettää talvi-illat hivelemässä museoautoaan vapuksi kuntoon?
Onko se sitä että yrittää tekohengittää loppuunajetusta romusta viimeisetkin kilometrit hyötykäyttöön?
Onko se sitä että yrittää metsästää vähän käytetyn hyvän ja taikoa siihen rahoituksen niin että pystyy ajamaan juuri ja juuri sellaisella autolla ettei tarvitse hävetä naapurien silmissä?
Onko se sitä että pystyy ostamaan uuden Saabin ja ruksaamaan mahd.monta lisävarustetta?
Onko se sitä että saa ylipuhuttua työnantajan liisaamaan Saabin?
vai...
Onko olemassa jokin suuri kaikkia yhdistävä aate ja sielujen sympatia?
Luulisi olevan kohtuullisen itsestään selvää että jos otetaan läjä tietyllä automerkillä ajavia ihmisiä niin mitään kovin todellista kaikkia yhdistävää tekijää ei voi löytyä. Mikä yhdistäisi esimerkiksi 2-tahtaria hivelevää pälvikaljuuntuvaa hardcore-museomiestä ja hyppyritukkaista teiniä joka liimaa lasikuitua ruosteen raiskaamaan 90-luvun taitteen turboon... ei sitten yhtikäs mikään.
Kyse ei oikeastaan ole siitä mikä on oikea Saab ja mikä ei, enemmänkin lienee kyse siitä mikä on oikeaa Saabismia...
Onko se sitä että viettää talvi-illat hivelemässä museoautoaan vapuksi kuntoon?
Onko se sitä että yrittää tekohengittää loppuunajetusta romusta viimeisetkin kilometrit hyötykäyttöön?
Onko se sitä että yrittää metsästää vähän käytetyn hyvän ja taikoa siihen rahoituksen niin että pystyy ajamaan juuri ja juuri sellaisella autolla ettei tarvitse hävetä naapurien silmissä?
Onko se sitä että pystyy ostamaan uuden Saabin ja ruksaamaan mahd.monta lisävarustetta?
Onko se sitä että saa ylipuhuttua työnantajan liisaamaan Saabin?
vai...
Onko olemassa jokin suuri kaikkia yhdistävä aate ja sielujen sympatia?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Isä ja poika?Jussi kirjoitti:Mikä yhdistäisi esimerkiksi 2-tahtaria hivelevää pälvikaljuuntuvaa hardcore-museomiestä ja hyppyritukkaista teiniä joka liimaa lasikuitua ruosteen raiskaamaan 90-luvun taitteen turboon...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Juu... mutta se nyt on vihonviimeinen asia joka takaisi sovun autoasioissaJonni Peura kirjoitti:Isä ja poika?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Näin toivoisi asian olevan. Olen omistanut vuosien varrella 7 Saabia vm. -85 nopasta vm. -06 femmaan. Kaikki ovat olleet mielestäni hyviä autoja ja yhtälailla Saabeja. Saabismi on Asenne.Jussi kirjoitti: Onko olemassa jokin suuri kaikkia yhdistävä aate ja sielujen sympatia?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Itse en ole ikinä oikein ymmärtänyt mitään tunnepohjaista autoihin suhtautumista tyyliin olet niitä tai näitä kun ajat sillä tai tällä. Mulle ne on pelkkää peltiä ja muovia ja pakollinen menoerä kun itseään ja perhettä pitää jollakin kuskata. Minkä auton olenkin aina ostanut on valinta joka kerta johtunut ihan pelkästään siksi että se on parhaiten täyttänyt ne kriteerit siinä hintaluokassa mikä on ollut tavoitteena. Asiaan vaikuttaa varmasti tausta entisenä ammattikuskina. Kun on kilometrejä takan tietty määrä niin kaikki se vähäinenkin glamour ajamisesta häviää. Ei kuitenkaan kiinnosta istua venkuloivassa kipossa jota pitää koko ajan ohjata että se menisi suoraan ja kun on nähnyt ihmisen raatoja X määrän teiden varsilla niin tulee sitä turvallisuuspuoltakin mietittyä. Ja hyvät penkit pitää olla. Mulle on ihan sama vaikka saabin valmistus loppuisikin mutta se johtuu vain siitä että nykyään tulee kilometrejä niin vähän että ne voi ajaa vaikka volvolla joka on minmusta ehkä olemukseltaan lähimpänä saabia autona.
9000CS 2,3
Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?
Tahtarimiehen viha GM:n raiskaamaa 9-3:sta kohtaan on leppymätön...
Tottapuhuen olisi mielenkiintoista tosiaan tietää mitä ikäluokkaa on klubin kalusto.
Ja kyllä se 9-2X:kin on aito Saab vaikka perimältään onkin Subaru. Ja taatusti tuleva keräilyharvinaisuus.
Tottapuhuen olisi mielenkiintoista tosiaan tietää mitä ikäluokkaa on klubin kalusto.
Ja kyllä se 9-2X:kin on aito Saab vaikka perimältään onkin Subaru. Ja taatusti tuleva keräilyharvinaisuus.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14