2.3T-moottori & jakopää & ahdin
2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Haluaisin kysyä, kun asia on tuntematon hieman minulle, että miten tällaiseen moottoriin joutuu uusimaan jakopään? Ja miten vaikuttaa kilometrit myös ahtimeen, ja myös moottorin laakeroitiin?
Tietysti näihin vaikuttaa myös auton pito ja ajamistavat. Onko kenelläkään kokemuksia? Oletuksena on, että kone on ajettu normaalilla hyvällä ajolla hieman päälle 300 000 km.
Tietysti näihin vaikuttaa myös auton pito ja ajamistavat. Onko kenelläkään kokemuksia? Oletuksena on, että kone on ajettu normaalilla hyvällä ajolla hieman päälle 300 000 km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
en huolestuisi vielä itsellä, oli 410 tkm ajettu avaamaton 2,3 ,eikä sitä ole vieläkään uuden omistajan toimesta avattu.juhokare kirjoitti:Haluaisin kysyä, kun asia on tuntematon hieman minulle, että miten tällaiseen moottoriin joutuu uusimaan jakopään? Ja miten vaikuttaa kilometrit myös ahtimeen, ja myös moottorin laakeroitiin?
Tietysti näihin vaikuttaa myös auton pito ja ajamistavat. Onko kenelläkään kokemuksia? Oletuksena on, että kone on ajettu normaalilla hyvällä ajolla hieman päälle 300 000 km.
jos kone ei savuta ja käy nätisti, niin ajoa vain.
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Siis kone kestää kilometrejä. Tuo on hyvä, koska olen ehkä hankkimassa ks. moottorilla olevaa 9000:sta. Ei ole intoa alkaa vaihtamaan heti tarpeita. Tuon 300 000 km olen joskus kuullut foorumilla jonkun kertoneen, sen takia siis kysyin. Hyvä juttu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Tuli tuossa mieleen kysymys. Miten tällaisessa autossa kestää kytkin? Vaihteisto varmaan sitä tasoa, että kestää oikealla käytöllä pitkään. Ajattelin, kun OG9-3:sessa vaihtomatka on siinä noin 200 000 km välein.
Ja entä alustasarja? Miten usein se vaihdetaan? 110 000 km välein? Ja senkin kunto varmasti riippuu paljon entisestä käytöstä.
Ja entä alustasarja? Miten usein se vaihdetaan? 110 000 km välein? Ja senkin kunto varmasti riippuu paljon entisestä käytöstä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Yleensä turbovehkeissä kytkin alkaa luistelemaan vähän 200tkm jälkeen.
Alusta ihan maun mukaan. Käytännössä se on loppu jo kauan ennenkuin katsastuskonttorin täristin puuttuu asiaan, sehän mittaa vaan renkaiden välistä eroa.
Itselläni 300tkm ajettu alusta CSE:ssä ja aikamoinen lulla on. :-)
Alusta ihan maun mukaan. Käytännössä se on loppu jo kauan ennenkuin katsastuskonttorin täristin puuttuu asiaan, sehän mittaa vaan renkaiden välistä eroa.
Itselläni 300tkm ajettu alusta CSE:ssä ja aikamoinen lulla on. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Eli olen muistanut oikein tuon asian. No, asiasta toiseen, voiko runsaan 300 000 km ajetun tonnarin kytkin olevan heikossa kunnossa? Voisi olettaa, että se on kuitenkin vaihdettu jossain vaiheessa, kun on jo tuon verran kilometrejä takana.Jope kirjoitti:Yleensä turbovehkeissä kytkin alkaa luistelemaan vähän 200tkm jälkeen.
Alusta ihan maun mukaan. Käytännössä se on loppu jo kauan ennenkuin katsastuskonttorin täristin puuttuu asiaan, sehän mittaa vaan renkaiden välistä eroa.
Itselläni 300tkm ajettu alusta CSE:ssä ja aikamoinen lulla on.
Tarkoitat tuolla lulla-sanalla heikon ja löysän tuntuista alustaa? Onko tuo noin 100 000 km sopiva vaihtoväli alustalle. Itseäni kiinnostaisi 200 000+ -300 000+ km:n ajetut yksilöt ja ne voivat olla siinä rajoilla, että onko niihin vaihdettu näitä edellä mainittuja. Olisi erittäin antoisaa ajaa Saaballa, johon ei tarvitsisi heti oston jälkeen tehdä iso huoltoja saati sitten korjauksia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Moottori, vaihteisto ja kytkinpuolella tonnari on hyvin pitkälti samaa kamaa kuin tuo nykyinen autosikin. Lulla tonnari hakkaa mennen tullen timmin 9-3:n vakioalustan
Mulla on molemmat, kuten signaturesta näkyy, joten ei ole puolueellista mielipidettä tässä asiassa.
Jokainen tonttu on kuitenkin vähintään 11v vanha, joten kaikki ovat yksilöitä. Viaton menneisyys tai suuri vaihdettu osien määrä ei ole kuitenkaan tae siitä, ettei jotain hintavaa katastrofia tule tapahtumaan lähitulevaisuudessa. Koskee kaikkai automerkkejä ja malleja.
Yli 10v. autoa en voi suositella kenellekään, jolla ei ole aikomustakaan kääriä hihoja ja tutustua tekniikkapuoleen konkreettisella tasolla.
Onnea metsästykseen ja viattomia kilometrejä.
Jos Mimmin valkoinen tonttu olisi myynnissä, ostaisin sen. EN tiedä onkohan se vielä vai joko se on mennyt ajat sitten?

Jokainen tonttu on kuitenkin vähintään 11v vanha, joten kaikki ovat yksilöitä. Viaton menneisyys tai suuri vaihdettu osien määrä ei ole kuitenkaan tae siitä, ettei jotain hintavaa katastrofia tule tapahtumaan lähitulevaisuudessa. Koskee kaikkai automerkkejä ja malleja.
Yli 10v. autoa en voi suositella kenellekään, jolla ei ole aikomustakaan kääriä hihoja ja tutustua tekniikkapuoleen konkreettisella tasolla.
Onnea metsästykseen ja viattomia kilometrejä.
Jos Mimmin valkoinen tonttu olisi myynnissä, ostaisin sen. EN tiedä onkohan se vielä vai joko se on mennyt ajat sitten?
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Menijo. :-)peinu kirjoitti:Jos Mimmin valkoinen tonttu olisi myynnissä, ostaisin sen. EN tiedä onkohan se vielä vai joko se on mennyt ajat sitten?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Kävin koeajamassa Saab 9000 2.3T vm. 1992. Autolla on ajettu vajaat 200 000 km. Koeajo oli positiivinen kokemus. Negatiivisena huomasin, että auto jotenkin nyki kiihdyttäessä? Tässä moottorissa on kait DI-kasetti - olisiko se kulumassa uudempaan? Mikä moottorinohjausjärjestelmä ks. autossa on? Tehoja on 200 hv nimellisesti.
Toinen asia, josta myyjä huomautti, oli ilmastointi, joka ei tahdo tuottaa tarvittavaa kylmää ilmaa. Missä tässä mahtaisi olla vika? Nesteissä?
Renkaat olivat hyvä ja muutenkin auton kokonaisilme minun silmääni miellyttävä.
Toinen asia, josta myyjä huomautti, oli ilmastointi, joka ei tahdo tuottaa tarvittavaa kylmää ilmaa. Missä tässä mahtaisi olla vika? Nesteissä?
Renkaat olivat hyvä ja muutenkin auton kokonaisilme minun silmääni miellyttävä.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Auto on DI/APC-systeemillä, Trionic on vasta tuoreemmissa vuosimalleissa.
Nykiminen saattaa johtua tulpista, DI-kasetista tai vaikkapa jumittelevasta magneettiventtiilistä. Tulpat nyt ensin kannattaisi vaihtaa.
Jos ilmastointi ei tuota kunnolla kylmää mutta jonkin verran kuitenkin niin tod.näk. on aineet vähissä ja selviää täytöllä. Jos taas selkeästi ei tule ulkoilmaa viileämpää niin vika voi olla sitten melkein missä vain...
Nykiminen saattaa johtua tulpista, DI-kasetista tai vaikkapa jumittelevasta magneettiventtiilistä. Tulpat nyt ensin kannattaisi vaihtaa.
Jos ilmastointi ei tuota kunnolla kylmää mutta jonkin verran kuitenkin niin tod.näk. on aineet vähissä ja selviää täytöllä. Jos taas selkeästi ei tule ulkoilmaa viileämpää niin vika voi olla sitten melkein missä vain...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Ok. Itse olen epäillyt di-kasettia, ja tulpatkaan eivät maksane paljoa tuohon (15 euroa?). Itselläni ei ole myöskään tietoa alustan kunnosta (siis milloin sitä on viimeksi huollettu). Kytkin tuntui pelaavan kohtuullisesti, joissakin on ollut paljon jäykempikin. Ulkoisesti auto on varsin siisti, sisältä myöskin siisti ja kuten moottoritila vaikutti siistiltä.
Tuo nykiminen pisti silmään. Pahimmassa tapauksessa sehän meinaisi jopa kansiremonttia! Mutta jospa tässä sitä ei olisi. Ajomatkaahan tuolla autolla on poikkeuksellisen vähän. Auto on katsastettu joku kk sitten, eli aika tuore tapaus. Jos ilmastoinnin ongelma korjautuu ainetta lisäämällä, niin vähällä pääsisi.
Tuo nykiminen pisti silmään. Pahimmassa tapauksessa sehän meinaisi jopa kansiremonttia! Mutta jospa tässä sitä ei olisi. Ajomatkaahan tuolla autolla on poikkeuksellisen vähän. Auto on katsastettu joku kk sitten, eli aika tuore tapaus. Jos ilmastoinnin ongelma korjautuu ainetta lisäämällä, niin vähällä pääsisi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 2.3T-moottori & jakopää & ahdin
Miten nämä kaksi systeemiä eroavat? Taitaa ensimmäisessä lastuttaminen olla ongelmallista? Pääasia, että jos 200 hv irtoaa, niin sillä varmasti pääsee.Mawerick kirjoitti:Auto on DI/APC-systeemillä, Trionic on vasta tuoreemmissa vuosimalleissa.

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003