GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:...
Kirjoittajan kannattaisi silti kiinnittää erityistä huomiota dikotomiaan puhutun, ja kirjakielen välillä, esitetyssä näytekappaleessa erottelu ei ollut kyllin selvä (oliko kirjoittajakaan? :lol: ).
Bongaa välimerkin käyttövirhe :lol:
Kirjoittajan selvyydestä kirjoitushetkellä ei kyllä ihan täyttä varmuutta ole, useampi lasi puNkkua meni edellisiltana ja aamu oli täällä kirjallisen tuotoksen suoltamisen hetkellä vielä melko varhainen :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:...
Kirjoittajan kannattaisi silti kiinnittää erityistä huomiota dikotomiaan puhutun, ja kirjakielen välillä, esitetyssä näytekappaleessa erottelu ei ollut kyllin selvä (oliko kirjoittajakaan? :lol: ).
Bongaa välimerkin käyttövirhe :lol:
Kirjoittajan selvyydestä kirjoitushetkellä ei kyllä ihan täyttä varmuutta ole, useampi lasi puNkkua meni edellisiltana ja aamu oli täällä kirjallisen tuotoksen suoltamisen hetkellä vielä melko varhainen :D
Olet itse lisännyt pilkun tekstilainaukseni, tsekkaa vaikka alkuperäisestä viestistäni! :mrgreen:
Esim ja-konnektiivin jälkeisestä pilkusta, ts. sen käytöstä on eriäviä mielipiteitä, samoin (ja etenkin puolipisteestä, jonka oikeasta käyttötavasta ei päästä varmaan koskaan yhteisymmärrykseen) :D

Sujuvan kielentuottamisen kannalta suositeltavia sivustoja ovat esimerkiksi:
http://www.kotikielenseura.fi/virittaja ... index.html
http://www.kielikello.fi/index.php?mid=6&pid=28

Sinnikkäällä kieliharjoittelulla, ja oppimateriaalien hyvällä omaksumisella on mahdollista saavuttaa jopa lähestulkoon virheetön kielenhallinta. Tämä saattaa parhaimmassa tapauksissa vastata jopa lukion oppimäärän suorittaneiden kielitaitoa (äidinkielenään suomea puhuvilla) :D

Joopajoo, onko uutta tietoa Saab-rintamalta?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 27, 2009 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Hauskaa viikonloppua! :lol:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:Jos nyt yritettäisiin olla jollain lailla rehellisiä, niin eiköhän nimenomaan Saabeissa ole aika (pirun) paljon sähkövikoja. Meillä oli omistuksessamme vajaan vuoden verran Xsara 1.9TD -99, jossa ei ollut ensimmäistäkään sähkövikaa (ok, tai oli yksi: vasemmanpuoleinen takavalon polttimo piti vaihtaa).
Niin no niin, yksilökohtaista tämäkin. Meikäläisen kolmas saab menossa ja ihan polttimoitten vaihtolinjalla on saanut sähköpuolella pysyä, tonnari, 9-5 ja nyt 9-3SC autoina. 9-5:n SIDistäkään ei hävinnyt kuin 2 kpl pikseleitä 2002-2009 välisenä aikana, ja siihenkin oli olemassa selvä korjaustapa.

Paria C5:a ja yhtä 607:aa on tullut vierestä (lähipiirissä) katsottua, eikä todellakaan vakuuta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos nyt yritettäisiin olla jollain lailla rehellisiä, niin eiköhän nimenomaan Saabeissa ole aika (pirun) paljon sähkövikoja.
9-3 mallit jostain 2006 vuodesta eteenpäin on olleet tilastokärkiä viattomuudessa. Pikkuviat on olleet keskimääräistä harvinaisempia. Alkupään 2003-> 9-3:ssa niitä vikoja on ollut aikalailla. Ja tosiaan nuo syttykasetti yms ongelmat Saabeissa on ihan oma lukunsa.. :cry:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

2.3i-16 kirjoitti: Niin no niin, yksilökohtaista tämäkin. Meikäläisen kolmas saab menossa ja ihan polttimoitten vaihtolinjalla on saanut sähköpuolella pysyä, tonnari, 9-5 ja nyt 9-3SC autoina. 9-5:n SIDistäkään ei hävinnyt kuin 2 kpl pikseleitä 2002-2009 välisenä aikana, ja siihenkin oli olemassa selvä korjaustapa.

Paria C5:a ja yhtä 607:aa on tullut vierestä (lähipiirissä) katsottua, eikä todellakaan vakuuta.
Yksilökohtaistapa hyvinkin. Perheessä ja suvussa on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana ranskiksia aika paljon ja sähköviat sekä isommat viat ovat loistaneet poissaolollaan, koiranluita ja pyöränlaakereita nyt on jokunen mennyt mutta eipä paljon maksakaan. 6*406, 1 Partner ja 2 Megane Scenic.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ei mene Opelillakaan hyvin. http://www.iltasanomat.fi/autot/1659451
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti: Niin no niin, yksilökohtaista tämäkin. Meikäläisen kolmas saab menossa ja ihan polttimoitten vaihtolinjalla on saanut sähköpuolella pysyä, tonnari, 9-5 ja nyt 9-3SC autoina. 9-5:n SIDistäkään ei hävinnyt kuin 2 kpl pikseleitä 2002-2009 välisenä aikana, ja siihenkin oli olemassa selvä korjaustapa.

Paria C5:a ja yhtä 607:aa on tullut vierestä (lähipiirissä) katsottua, eikä todellakaan vakuuta.
Ranskalaiset lienevät olevan tätänykyään parempilaatuisia kuin esim. Saab, ja tästä saanee ihan selkeää havaintomatskua mm. lukemalla tämän forumimme automallikohtaisia sivuja (joissa ainakin 90% viesteistä on kysymyksiä vioista), tai esim. koettamalla bongata ranskisten käyttäjien ilmoittamia vikoja mm. tuolta:
http://www.citroen-foorumi.com/
Esimerkiksi Xsaraa koskeva sivusto ei sisällä kovinkaan monta vikatopicia.

Siis väärämerkkisten kehut sikseen, itsekin haaveilen päivittäväni tonnarin alkupään 9-3SS:ään (joka kait oli jossain testissä toiseksi viattomin automalli heti Porsche Boxsterin jälkeen). Forumimme kautta on tullut sellainen käsitys, ettei siinä mallissa ole kertakaikkiaan mittään vikoja (jotkin kojelaudan nitinät, kesivät peilien muovipinnoitteet, tai rispaantuneet turvavyöt eivät haittaa käyttöä, eivätkä ole edes varsinaisia vikoja).

Saabin kannalta paras vaihtoehto ostajaksi olisi tietenkin Porsche, mutta miksi ostaisivat Saabin, kun VAG:n mallisto on niin kattava, ettei Saabia tarvittaisi siihen ollenkaan?
Muilla autovalmistajilla ei taida tällä hetkellä olla rahaa Saabin ostotoimenpiteisiin, joten luulen että päätyy pilkkahinnalla jollekin sijoittajaryppäälle eteenpäin diilattavaksi.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 27, 2009 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
92-54
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Loka 27, 2007 22:54
Paikkakunta: oulu

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 92-54 »

Jos noista ranskiksista vielä, niin eikös rellun lagunan kerrottu olevan uudehkoista autoista kaikken eniten katsastuksessa pompanneen automallin. Oli vasta jossain lehdessä juttua. Henkilökohtaisesti toivoisin mahdollisen :saab: ostajan tulevan muualta.
saab 92b -54, 99LEA -74, 900 3d 2.1 -92, 9000 2.3turboS -91, 9-5 2.3t A -98, 9-3 aero cab -01, -10 9-5ng tid4 A, -11 9-3 ttid
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Noista vm. 2006-> Saab 9-3 SS/SC :stä. Vanhemmillani juuri sellainen auto, ja siinä ei ollut paljon mitään vikoja. Etuiskunvaimennin jouduttiin vaihtamaan, mutta muuta ei ole sitten ollut. Hälytintä ei kait voi käyttää (meidän tietotaidoillamme ja kokemuksella), kun koiria on toisinaan kyydissä. Kauppakassina ollut. Talvella 90 prosenttisesti auto käynnistyy kylmäkäynnistyksellä ja ei mitään vikaa. Seuraava huolto on jo lähellä, ja sinne taas viedään. Hyvä ja luotettava auto on ollut!! Voisi sanoa, että vääntää kuin diesel mielestäni. Turvallinen auto, lähes täysvalikoima turvatyynyjä ja myös Saabin normaali kova turvallisuus.

Haaveessa olisi ostaa seuraava uusi tuleva Saab. Liekkö sitten uuden ulkonäön saanut Saab 9-3 SS/SC tai sitten tuleva 9-5. Ja kaikkein odotetuin vanhemmillani olisi Saab 9-1, jos sellainen tulee olikos se vuonna 2011. Mutta sinne on vielä vähän aikaa, joten saas nähdä, mitä tehdään. Saab luultavastikin vaihtuu Saabiin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:Katsastuskonttoreilla olen nähnyt lappuja joissa annetaan ranskisten obd testiin armoa.
Otitko valokuvan noista lapuista?tTäytyyhän kaikille Suomessa katsastettaville autoille olla määrättynä samat kriteerit katsastuksen yhteydessä??

Ei Saab missään nimessä ole huono auto, mutta se ei todellekaan ole millään tavalla sähkövikavähäisempi kuin esim. Punto (sama hintaluokka kuitenkin kyseessä, eli uusi Punto, ja vuoden ikäinen 9-5 :mrgreen: )
Aitosaabit alkavat kaikki olla niin vanhoja, että sähkötkin niistä väistämättä loppuvat,. Ng-satkut on just siinä iässä, että hoitamattomina alkaa tulla erilaisia kosketushäiriöitä, jne.
Ja muutenkin nuo GM-sähköt eivät ole mitään kovin kestäviä (etenkään tonnarissa, joka on puhdas GM-Saab). Sisäpuhallin, keskuslukon boksi, keskuslukon servot, laturi, ikkunanostimet (sähkömoottorit), lampunpesimet, kusipojan moottori, penkinlämmitimet, takalasin lämmitin, ACC:n paneeli, DI-kasetti, jnejne.

Saab on silti ihan loistava autovalinta, ei siinä mitään, ja itsekin Saabissa pysyn ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

ng900aero kirjoitti: Saab on silti ihan loistava autovalinta, ei siinä mitään, ja itsekin Saabissa pysyn ;)
Minulla tuli pienoinen 42 000 euron syrjähyppy, mutta jos kaikki hommat ja osapuolet sallii, niin Saab tulee seuraavaksi - ehkä pikaisestikin.

Syrjähypyssä näin vuoden käyttökokemuksella ei ole ollut yhtään mitään vikaa, vaan kovaa ajoa ja merkkihuoltoja joka asiassa, kun se löytyy asunnolta 4 km päästä. :) Aika löyhä kiihtymään, mutta hyvin hallittua liikettä, kun on neliveto. Menee lumessakin todella hyvin.
Viimeksi muokannut juhokare, Pe Helmi 27, 2009 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Ja muutenkin nuo GM-sähköt eivät ole mitään kovin kestäviä (etenkään tonnarissa, joka on puhdas GM-Saab).
Niin joo, vaikka se tuli markkinoille 1984 ja GM liittyi mukaan ensimmäisen kerran 1990(?) :wink:
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:Katsastuskonttoreilla olen nähnyt lappuja joissa annetaan ranskisten obd testiin armoa.

Rumasti sanottuna en yhtään ihmettele miksi näin on tapahtunut.
Jo oltaisiin tarkkoja pitäis varmaan hylätä aika paljon ranskalisten vehkeitä.

Olen nähnyt omassa työssäni ranskalaisen laadun ja työ/huolto menetelmät.

Meillä on töissä yksi japanissa valmistettu laser levytyökone. Osa sen lisälaitteista on ranskassa valmistettu.

Kaikki ne osat ja laitteet mitkä on ranskassa tehty on hajonnut osa jo moneen kertaan.

koneen alkutaipalella tehtiin hieman muutoksia tiettyihin osiin ja ranskan pojat tuli asentamaan.

Seurailin siinä sivusta kun ranskan poika istui lattialla ja mätti rauta vasaralla holkkia tarkuuskoneistettuun tasopinnan upotukseen.

Ja kaikki lyönnit ei nyt ihan osunut holkiin vaan myös tasopintaan.
Asennuksen jäljiltä tasopinta oli kuin kuparista pakotettu löylykauha.

Todella huolettomia veikkoja.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

juhokare kirjoitti:Talvella 90 prosenttisesti auto käynnistyy kylmäkäynnistyksellä ja ei mitään vikaa.
Pitää oikein varmistaa asia: tuo loppu 10% on lohkolämmittimen perästä vai jääkö loppu 10% käynnistymättä kokonaan?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin