saab sai kolhun :(
Re: saab sai kolhun :(
Olivat vaihdattamassa merkkihuollossa mullekin kaikki takapään puslat pari vuotta sitten. Ajattelin kuitenkin viedä tutulle pajalle puslien vaihtoon.
Pari tuntia ihmeteltyäni katselemaan autoa pajalta. Oli ollu jo jonkin aikaa pihalla odottamassa, kun vain yksi etupään pusla oli kulunut. Eikä vieläkään ole niitä puslia vaihdettu perään, kun ei ole välystä mistään löytyny. 173 tkm.
Pari tuntia ihmeteltyäni katselemaan autoa pajalta. Oli ollu jo jonkin aikaa pihalla odottamassa, kun vain yksi etupään pusla oli kulunut. Eikä vieläkään ole niitä puslia vaihdettu perään, kun ei ole välystä mistään löytyny. 173 tkm.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Re: saab sai kolhun :(
eli mitä kaikkea järkevä saabisti vaihaa kun kyseessä on "alustan pitkittäisten takatukivarsien helat revenneet"-vika ja mitä osat maksaa ?
Jos löytyy ihan motonet tuotenumerot niin rok.
Jos löytyy ihan motonet tuotenumerot niin rok.
Re: saab sai kolhun :(
Takatukivarren etuhelat, oheisessa kuvassa pusla nro 3:
http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... akvagn.jpg
Yleensä on järkevää samalla vaihtaa myös taka-akselin pallonivelet (4 kpl). Kuvassa nro 4.
Speedpartsin sivulta löytyy Saabin osanumerot:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... g_95.shtml
Jos ei halua vaihdella noita takatukivarren etuheloja toistuvasti, niin kannattaa laittaa sinne Powerflexin polyuretaanipuslat:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
PCS:llä revenneiden orggispuslien tilalle vaihdetaan aina Powerflexit (ellei asiakas ehdottomasti vaadi orggiksia). Yhtään Powerflexia ei ole ikinä tarvinnut uusia...
Eski
http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... akvagn.jpg
Yleensä on järkevää samalla vaihtaa myös taka-akselin pallonivelet (4 kpl). Kuvassa nro 4.
Speedpartsin sivulta löytyy Saabin osanumerot:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... g_95.shtml
Jos ei halua vaihdella noita takatukivarren etuheloja toistuvasti, niin kannattaa laittaa sinne Powerflexin polyuretaanipuslat:
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _9-5.shtml
PCS:llä revenneiden orggispuslien tilalle vaihdetaan aina Powerflexit (ellei asiakas ehdottomasti vaadi orggiksia). Yhtään Powerflexia ei ole ikinä tarvinnut uusia...
Eski
Re: saab sai kolhun :(
Ihan hyvä paikka kysäistä noita powerflexin puslia on kanssa
http://www.tuningstudio.fi
Aika sopivaan hintaan on yleensä alustan osat löytyneet.
http://www.tuningstudio.fi
Aika sopivaan hintaan on yleensä alustan osat löytyneet.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: saab sai kolhun :(
Itse vaihdoin taakse uretaaniset. ja eteen tulee myös. Suurin syy sille on se, että uretaaniset on huomattavasti kivuttomampi laittaa paikoilleen kun kumiset. Ja jos ne nyt sattuu hajoaamaan, niin ne saa yhtä kivuttomasti myös pois, toisin kuin orkkikset. Muuten on kyllä yksi hailee onko siellä nyt uretaania vai kumia. kestää minkä kestää. Jos oot "tee se itse mies" niin valinta ehdottomasti uretaaniset, vaikka kumiset kestäisikin esim 100000km pitempään.
Re: saab sai kolhun :(
pitää kysellä niitä uretaanisia sitten. kuitenkin näyttäs harrastajissa olla kahta koulukuntaa noissakin.
millä tavalla tuo korjauksen viivyttely vaikuttaa renkaisiin ?
niin ja oliks se laturin suojakotelon/muovin vaihtaminen uuteen "helppoa" ?
millä tavalla tuo korjauksen viivyttely vaikuttaa renkaisiin ?
niin ja oliks se laturin suojakotelon/muovin vaihtaminen uuteen "helppoa" ?
Re: saab sai kolhun :(
Alkaa renkaat kulumaan sisäreunoista. Jos puslat lopussa, niin aika nopeaan tahtiin.foppa kirjoitti: millä tavalla tuo korjauksen viivyttely vaikuttaa renkaisiin ?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: saab sai kolhun :(
Oliskohan laturin suojamuovissa kyse siitä pohjan suojamuovista, joka ylettyy myös oikeaan lokasuojaan. Itse vaihtelin jokunen vuosi sitten edelliseen femmaan, eikä se vaikea homma ollut. Taisin nostaa hallitunkilla oikealta kyljeltä ja ottaa eturenkaan pois. Sitten vaan ruuveja auki jokunen kappale, vanha osina pois ja uusi tilalle. Ja kaiken lisäksi kyseinen muoviosa ei maksanut marmoritiskillä kuin jotain parinkympin luokkaa.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
Re: saab sai kolhun :(
Tuo oli ihan oma henk.koht mielipide ja suositus joka perustuu omiin kokemuksiin ja mitä olen täältä sivuilta lukenut muiden kokemuksista orkkis kamoihin. Onko jotain tarkkaa faktaa mitä orkkis kumien pitäisi/kuuluisi kestää? Noita on tiettääkseni vaihdeltu joihinkin autoihin ihan jopa 40tkm/2v välein. Enkä ole itse ainakaan kuullut noista uretaanisista, että olisi vielä jouduttu uusimaan. Itsellä on nyt uretaanisilla ajettu 60tkm/3v ja ainakin viime katsastuksessa(tammikuu) ei löytynyt mitään väljää mistään(etupää myös "muoveilla")Mimmi kirjoitti:Kerrotko kuinka kauan nuo uretaaniset sitten kestää?Frostgrey kirjoitti:Jos olet pitämässä autoa pitempään niin suosittelen samalla vaihtamaan nuo puslat uretaanisiin, pitäisi kestää pitempään mitä orkkikset. Hintakin taitaa olla suurin piirtein sama jollei jopa halvemmat.
Kaipailisin tarkkoja faktoja.
Myös uretaaniset ylempien poikittaistukivarsien pallonivelet on ollut alla jo n.80tkm/4v, eikä tunnu kulumaa olevan vielä noissakaan + saa vielä takapään camberiakin säädettyä.

Ja vaikka nuo uretaaniset tarvisi vaihtaa joskus niin hommana paljon helpompi

Saab 9-3 TTID Vector 2008