Kiinteä navigaattori
Kiinteä navigaattori
Haluaisin asentaa Premium 150 tilalle navigaattorin Saab 9-5-seen vm 07 sedan. Mahdollisia 2 din-laitteita olisi ehkä Kenwood DNX 8220 BT, DNX 7200, DNX 5220 sekä Pioneer Avic-F900BT. Ehkä on muitakin.
Mitä seikkoja on otettava huomioon valintaa tehtäessä?
Onko kukaan asentanut 9-5:seen jonkin näistä?
Miten liittimet käyvät toisiinsa, joutuuko säveltämään?
Ymmärtääkseni Premium-soitin on Pioneerin valmistama. Auttaako se asiaa? Olisiko Pioneer hyvä valinta?
Tuleeko näiden laitteiden mukana kartasto?
Miten kartaston päivitys onnistuu?
Puhuvatko kaikki suomea?
Muita mahdollisia seikkoja, joita en osannut kysyä:
terv,
george
Mitä seikkoja on otettava huomioon valintaa tehtäessä?
Onko kukaan asentanut 9-5:seen jonkin näistä?
Miten liittimet käyvät toisiinsa, joutuuko säveltämään?
Ymmärtääkseni Premium-soitin on Pioneerin valmistama. Auttaako se asiaa? Olisiko Pioneer hyvä valinta?
Tuleeko näiden laitteiden mukana kartasto?
Miten kartaston päivitys onnistuu?
Puhuvatko kaikki suomea?
Muita mahdollisia seikkoja, joita en osannut kysyä:
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Kiinteä navigaattori
Päivä päivältä kyllä himottaa tommonen 2DIN-laitos enemmän ja enemmän...
Ehkä sitten kun on Defa WarmUp sekä Hirschin softa, niin voin miettiä tuollaista.
Ei siinä että autossa on joku navigaattori lasissa kiinni, mutta kun sitä pitää melkein mieluiten ladata aina kotona tai jossain USB:lla kun se sytkäriin menevä laturi on syvältä. Ärsyttää silmittömästi ne johdot. Ja tietysti sekin että käynnistyy se navigaattori johdossa ollessa ja kun sammuttaa auton, niin vihjailee jotain.
Ja lisäksi sapettaa maksaa $129 jostain 100e navigaattorin kartastosta.
Jos laite ois esim. 500e, niin se uuden kartaston maksaminen ei harmittaisi niin paljoa kun olisi vähän enemmän rahaa kiinni
Ja lisäksi kun autossa tulee melkein asuttua päivät, niin radio alkaa ärsyttää, CD-levyjen vaihto on ajaessa hermoja rassaavaa ku pitää kaivella koteloita jne. Alkaa pikkuhiljaa kaipailee taas USB-tikkuja tai vaikka SD-kortteja.
Harmi että joululahjat on jo suunniteltu, pitää keksiä muu palkinto itselleni.
Ehkä sitten kun on Defa WarmUp sekä Hirschin softa, niin voin miettiä tuollaista.
Ei siinä että autossa on joku navigaattori lasissa kiinni, mutta kun sitä pitää melkein mieluiten ladata aina kotona tai jossain USB:lla kun se sytkäriin menevä laturi on syvältä. Ärsyttää silmittömästi ne johdot. Ja tietysti sekin että käynnistyy se navigaattori johdossa ollessa ja kun sammuttaa auton, niin vihjailee jotain.
Ja lisäksi sapettaa maksaa $129 jostain 100e navigaattorin kartastosta.
Jos laite ois esim. 500e, niin se uuden kartaston maksaminen ei harmittaisi niin paljoa kun olisi vähän enemmän rahaa kiinni
Ja lisäksi kun autossa tulee melkein asuttua päivät, niin radio alkaa ärsyttää, CD-levyjen vaihto on ajaessa hermoja rassaavaa ku pitää kaivella koteloita jne. Alkaa pikkuhiljaa kaipailee taas USB-tikkuja tai vaikka SD-kortteja.
Harmi että joululahjat on jo suunniteltu, pitää keksiä muu palkinto itselleni.
#3431
Re: Kiinteä navigaattori
Suunnitelmissa olisi hommata joko Pioneer Avic-F900BT tai Kenwood DNX5220BT. Kuinka nopeasti kyseiset laitteet käynnistyy ( radiota voi kuunnella)? Katselin laitteiden BT yhteensopivuustaulukoita enkä löytänyt omaa Nokia N93 tuettujen joukosta. Ei kai tossa kuitenkaan voi niin erilainen BT tekniikka olla kuin muissa N-sarjalaisissa joille yhteensopivuus luvataan ? Kuinkahan tarkkoja ovat USB kiintolevyn tyypistä? Olis tarkoitus käyttää Archos merkkistä multimediatoistinta kiintolevynä (näkyy tietokoneella ulkoisena kiintolevynä). Vaikea päästä kokeilemaan kyseisiä laitteita kun liikkeet ei pidä hyllytavarana. Karttapäivityksiä noihin ei taida olla ihan halvalla tarjolla ( vai saako rahallakaan)?
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Kiinteä navigaattori
Kiitoksia. Täytyypä käydä Autostudiossa kurkkaamassa josko siellä olisi laitteet kytkettyinä näytillä.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Kiinteä navigaattori
Kenwood tarttui Autostudiosta matkaan ja nyt asennusohjeita tutkiessa heräsi kysymys vaaleanvihreän johdon kytkemisestä käsijarruun. Mitä jos johtoa ei vedä käsijarrulle vaan maadoittaa sen jonnekin muualle. Huomaako katsastustirehtööri? Tarkoitus EI ole katsoa leffoja ajon aikana vaan päästä piuhojen vedossa vähän helpommalla. Kuinka paljon keskikonsolia tarvitsisi purkaa oikeaoppiseen kytkentään?
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Kiinteä navigaattori
Luovuin kiinteän navin hankinnasta mm. siitä syystä, että auton kello on radion yhteydessä. Kellosta menee tiedot SIDille ynnä muille. Näin olen ymmärtänyt. Rattinappuloille kyllä löysin laitteen netistä. Auto on vm 07.
terv,
george
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Kiinteä navigaattori
Kyllä pystyy asentamaan, mutta SIDillä ei olisi enää ollut aikaa, Näin muistan lukeneeni WISistä. En olisi enää voinut käyttää mm. SIDiin ohjelmoituja auton lämmitysaikoja. Minun kohdallani 420 euron satsaus olisi mennut hukkaan (releasennussarja ja asennus).Mimmi kirjoitti:Höpö, höpö Kyllä navin pystyy asentamaan ihan samalla tavalla m-07:kin kuin vanhempiinkin.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Kiinteä navigaattori
Näin sanoo WIS vuosimallille 2007 paikassa:
3. sähköjärjestelmä -> tekninen selostus -> informaationäyttö -> aikatoiminto -> yleistä
"SID-ohjausyksikössä on sisäinen kello, joka ei ole näkyvissä, sisältäen ajan, päivämäärän, kuukauden ja vuosiluvun. Sisäistä kelloa käyttää mm. ohjausyksikkö ajotieturitoimintojen laskentaan. Ohjausyksikön sisäinen kello saa ko. ajan audiojärjestelmästä väyläilmoituksena."
Tuosta viimeisestä lauseesta johtui minun tulkintani. Kokemusperäistä tietoa ei minulla ole.
terv,
george
3. sähköjärjestelmä -> tekninen selostus -> informaationäyttö -> aikatoiminto -> yleistä
"SID-ohjausyksikössä on sisäinen kello, joka ei ole näkyvissä, sisältäen ajan, päivämäärän, kuukauden ja vuosiluvun. Sisäistä kelloa käyttää mm. ohjausyksikkö ajotieturitoimintojen laskentaan. Ohjausyksikön sisäinen kello saa ko. ajan audiojärjestelmästä väyläilmoituksena."
Tuosta viimeisestä lauseesta johtui minun tulkintani. Kokemusperäistä tietoa ei minulla ole.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Kiinteä navigaattori
Sori offtopic:
Ajattelin huvikseni kokeilla tuollaista navi-ratkaisua, tuskin kovin ergonominen ja taitaa vaatia navigaattorin käyttäjän mukaan matkalle
Noh, uusimmat peltipoliisikoordinaatit on jo ladattu, Bluetooth-gepsin pitäisi tulla vielä tällä viikolla vekottimen kaveriksi.
Ajattelin huvikseni kokeilla tuollaista navi-ratkaisua, tuskin kovin ergonominen ja taitaa vaatia navigaattorin käyttäjän mukaan matkalle
Noh, uusimmat peltipoliisikoordinaatit on jo ladattu, Bluetooth-gepsin pitäisi tulla vielä tällä viikolla vekottimen kaveriksi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Kiinteä navigaattori
Myös laptop-vaihtoehdossa kaikki riippuu softan käyttökelpoisuudesta. Olen jo vuosia käyttänyt MS Autoroutea, joka vielä 2006 versiossa taisi jättää Baltian maat väliin. Jos reitin suunnittelee parkissa, niin käytettävyyttä lisää ulkomaan kielellä tapahtuva käskyttäminen kaiuttimien tai kuulokkeiden kautta. Kovalevystä kannattaa ottaa varmuuskopio....
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Kiinteä navigaattori
Tollanen navigaattori olisi Autostudiosta harkinnan alla : Kenwood DNX5240BT
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7596
Mitä mieltä raati on ko. värkistä. Olisiko jokin muu fiksumpi hankinta?
Sitten vielä pari kyssäriä.
Mistä saa hainevää katolle jossa on GPS antenni ? (paljonkohan maksaa)
Mistä voisi kysellä rattinapeille adapteria?
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7596
Mitä mieltä raati on ko. värkistä. Olisiko jokin muu fiksumpi hankinta?
Sitten vielä pari kyssäriä.
Mistä saa hainevää katolle jossa on GPS antenni ? (paljonkohan maksaa)
Mistä voisi kysellä rattinapeille adapteria?
Re: Kiinteä navigaattori
Itse laittaisin tuon mukana tulevan ulkoisen GPS mokkulan koelaudalle siististi ennemmin kun alkaisin hainevää säätämään. Normaali hainevä on ilman johtoja joten niiden vetäminen ja katto verhoilun avaaminen tätä varten ei kuullosta kovinhaan edullisselta ja jos sen tekee joku "turo" niin sillä vielä hajottaa / sotkee paikkoja. Jos nuo rattinapit saa helpolla toimimaan, niin tuo vaikuttaisi fiksulle vaihtoedolle.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Kiinteä navigaattori
Tyhjänä toi hainevä mulla onkin eli piuhoja ei varmaan ole vedetty. Kattoverhoilua en ole joutunut vielä availemaan, joten ei ole tietoa kuinka iso homma on, A-pilarissa oleva peitelevy näyttäisi lähtevän ihan vetämällä.
Siistein tapa olis saada antenni tonne hainevään, vielä kun sinne saisi TMC-antennin.
Kun irroitan vanhan orkkisoittimen "AS2" pitääkö sitä irroitusvaiheessa käyttää techin päässä jos sen haluaa joskus asentaa toiseen 9-5:seen.
Siistein tapa olis saada antenni tonne hainevään, vielä kun sinne saisi TMC-antennin.
Kun irroitan vanhan orkkisoittimen "AS2" pitääkö sitä irroitusvaiheessa käyttää techin päässä jos sen haluaa joskus asentaa toiseen 9-5:seen.
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Kiinteä navigaattori
Saab 9-5 esite vuodelta 2002 kertoo seuraavaa: "Soitin on elektronisesti suojattu vain yhteen autoon, joten se ei toimi missään muussa - ei edes toisessa Saab 9-5 mallissa " Vai pystyykö techillä ohjelmoimaan uusiksi ?Aeroilia kirjoitti:Tyhjänä toi hainevä mulla onkin eli piuhoja ei varmaan ole vedetty. Kattoverhoilua en ole joutunut vielä availemaan, joten ei ole tietoa kuinka iso homma on, A-pilarissa oleva peitelevy näyttäisi lähtevän ihan vetämällä.
Siistein tapa olis saada antenni tonne hainevään, vielä kun sinne saisi TMC-antennin.
Kun irroitan vanhan orkkisoittimen "AS2" pitääkö sitä irroitusvaiheessa käyttää techin päässä jos sen haluaa joskus asentaa toiseen 9-5:seen.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Kiinteä navigaattori
"Lisäksi femmaan saa ns. jenkkimallin OnStar/GPS-version naviantennia jalkoineen (asennuspaikka on kojelaudan sisään)"
Tämä kuullosti mielenkiintoiselta, mistä tällaista antennia voisi kysellä?
Vai mimmonen homma toi kattoverhoilun irroitus itseasiassa on?
Epäilemättä paras paikka tolle antennille olis katolla?
Ihme homma tuo liikennetiedotuspalvelu, 100 eeron Tompassa palvelu toimii morjensvaan, mutta 1300 € hyper ultimate navihässäkässä, ei olla maksettu lisenssimaksuja(vai mitä ne nyt olikaan maksuja)???
Tämä kuullosti mielenkiintoiselta, mistä tällaista antennia voisi kysellä?
Vai mimmonen homma toi kattoverhoilun irroitus itseasiassa on?
Epäilemättä paras paikka tolle antennille olis katolla?
Ihme homma tuo liikennetiedotuspalvelu, 100 eeron Tompassa palvelu toimii morjensvaan, mutta 1300 € hyper ultimate navihässäkässä, ei olla maksettu lisenssimaksuja(vai mitä ne nyt olikaan maksuja)???