Omassa tonnarissani ääni tuli rikkinäisestä etupyörän laakerista!!
Aika helppo ja nopea vaihtaa, suurin homma taisi olla auton tunkkaus ilmaan ja renkaan irroitus...
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
Täältä tänään loppuivat viimeisetkin kopinat etupäästä, kun sain viimein itsestäni irti vaihtaa etuvakaajan runkopuslat, noissa oli useampi milli jo väljää. Eikä muuten juuri vetele enää eikä keinahtele sivutuulessa. (Sensatrackien "mukavuusalue" ja väljä vakaaja on vekkuli yhdistelmä..)
Muuten savotta oli kyllä V*ttumaisin vähään aikaan ahtaine paikkoineen, jumittuneine pultteineen ja halki paukkuvine hylsyineen.
Minuteman kirjoitti:Täältä tänään loppuivat viimeisetkin kopinat etupäästä, kun sain viimein itsestäni irti vaihtaa etuvakaajan runkopuslat, noissa oli useampi milli jo väljää. Eikä muuten juuri vetele enää eikä keinahtele sivutuulessa. (Sensatrackien "mukavuusalue" ja väljä vakaaja on vekkuli yhdistelmä..)
Muuten savotta oli kyllä V*ttumaisin vähään aikaan ahtaine paikkoineen, jumittuneine pultteineen ja halki paukkuvine hylsyineen.
Noita epäilen omassa autossanikin...
Ai olivat Wmäiset...? Olisiko jotain hyviä vinkkejä kun nyt olet kokenut tuon mukavuuden.
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"
Omalla kohdallani homma meni näin että kiinnityspantojen etummaiset pultit aukesivat kyllä 10mm 1/2"-karaisella hylsyllä ja puolen metrin jatkoviritelmällä varovasti nitkuttamalla ja runsaalla irroitusöljyllä, mutta jo ensimmäistä takapulttia aukaistessani jouduin tilanahtauden vuoksi käyttämään pienempää 3/8"- karaista hylsyä joka paukahti iloisesti halki.
Pääteltyäni että vaikka isomman avaimen saisinkin mätkittyä paikoilleen, seuraavaksi katkeaakin varmasti pultti jonka jämää ei sitten pois saakaan muuten kuin irroittamalla apurunko kokonaan työn alle, päädyinkin ratkaisuun jota en kyllä uskalla suositella kenellekään:
Eli irroitin vain etummaiset pantojen pultit, ja kampesin pantojen etupäätä n. 6-7mm ylös ja jätin lenkkiavaimen apurungon ja pannan kiinnitystallan väliin, ja kampeilin ja kompeilin vanhaan kumiin sinne sun tänne rakoa minne vain sai, ja aina samalla irroitusöljyä väliin niin että lopulta kumi oli liukkaan niljakas.
kaikenlaista konstia ja vääntelyä, kampeamista ja lukkopihdeillä kumin repimistä kokeiltuani ja noiduttuani, tein karkaistusta rautalangasta pitkän koukun jonka avulla ja ruuvareilla ohjaillen sain vedettyä pannan välistä kumin ympäri, enemmälti sen takapuolelle eli katkoskohtaa vastapäätä n.3mm nylonnarun jossa oli reilusti mittaa niin että sitä oli varaa kääriä tukevan harjateräksen pätkän ympärille ja vielä ranteidenkin.
Nyt kun kumi oli jo öljytty niljakkaaksi, se sinnikkäällä vetämisellä ja nylkyttämisellä pullahti kuin pullahtikin pois paikaltaan ja irti.
Tässä kohtaa kun paikkojen sijainnista johtuen ne puslien sijat ovat hyvinkin paskaiset, niin erilaiset sudit ja hammasharjat sekä pölynimuri osoittautuivat oiviksi.
Uudet puslat menivät runsaalla kumirasvalla, voimalla ja voimasanoilla ryyditettynä paikoilleen, vaikka helppoa ei sekään ollut.
Mutta jotta homma ei olisi mennyt liian hyvin, näiden vääntelemieni pantojen pultinreijät eivät enää tietenkään vastanneet apurungon vastaaviin, ja kuskin puolella päädyin tekemään kierretangosta, muttereista ja putkenpätkistä eräänlaisen prässin jolla pannan sai apurungon tukitankoa vasten painettua takaisin muotoonsa.
Taas apukuskin puolella apurunko tukitankoineen onkin sen verran erilainen että "prässini" olikin käyttökelvoton eli vasaroimiseksi meni, mutta onnistui.
Kannattaa harkita uretaaneja jos ovat (kuulemma) helpompia asentaa, ja jos taas päätyy alkuperäisen kaltaisiin niin muistaakseni vakaajatangon halkaisija paksunee jossakin kohtaa vuotta 1989, eli paksumpaankin uudempaan mutta takuuvarmasti puslien kohdalta kuluneeseen tankoon kannattaa ostaa pienempireikäiset kumit.
Vielä lisäyksenä että kiinnityspantojen pultteja ei kannata edes uneksia availevansa millään 12-kulmaisella avaimella, siinä käy varmasti väärin.
Ihanaa!!
Taitaa olla tiedoss TAAS mukavia hetkiä in kanssa. Jopa mukavampia kuin takaiskareiden vaihdon kanssa (ne kuuluisat takapuslat).
voi kikkeli...
Mitähän tohon maksaisi ne uretaanipuslat? ja mistä saisi?
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"
Vaikkapa tuolta katsellen ja PCS:ästä tilaillen, hintaa taitaa tulla noin 60€/pari/MuTu. (Noilta sivuilta ei näemmä saa suoraa linkkiä palikoihin mutta etsivä löytää.)
Tosin näyttävät nuo uretaanisetkin siltä että eivät ainakaan meikäläisen rujon epäortodoksisella ja ei suositellulla tavalla luultavasti mene sen helpommin paikoilleen kuin miten kumiset menisivät, mutta kyllä jo noilla vakiokuminkikkareilla vaivoistaan huolimatta, lopputulos palkitsee kyllä ajotuntumassa.
Sanoo mies joka katseli osia tallin hyllyllä ja kiemurteli Tonnarilla sen kolme vuotta..