Työsylinterin purkaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Työsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Voisiko viisaammat neuvoa kuinka purkaa 99:n kytkimen työsylinteri vai onko se ylipäätään mahdollista. Näyttäisi taas siltä että uusi sylinterikin korkkasi kun sitä ilmattiin ja yritettiin saada kuntoon. Voiko mahdollinen sylinterin liika ulostulo johtua siitä että vauhtipyörästä on höylätty pois ja kytkinpaketti on liian ohut normaaliin verrattuna? Auttaisiko jotkut metalliset säätöpalat jotta asetelmaa saataisiin enemmän sylinteriin päin?
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Työsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Entä jos sylinteriä vietäisiin asetelmaan päin? Siihen ensiökotelon ja sylinterin väliin olisi melko yksinkertaista sorvata/sorvauttaa korokepala.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Työsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Meillä oli tuossa pienet metalliset korotuspalat kun sintterikytkin oli paikallaan, mutta otettiin ne pois kun vaihdettiin tuo turbon kytkin koska levy on hieman paksumpi, ehkä pitää ne samat palat pistää takaisin. Oliko kellään vinkkejä siihen sylinterin purkamiseen vai tarviiko sitä purkaa jos juuresta on päässyt ilmaa väliin, neste ainakin valuu hiljalleen sieltä ulos eli ei se ainakaan tiivis ole...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Työsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleensä ne tiivisteet ei pidä, jos kytkin avataan. Ite olen ainakin nuista uudemman mallisista (-85 eteenpäin) vaihtanut aina tiivisteet, jos kytkin on ollut purettuna. Jos en ihan väärin muista, niin sitä mallia, jonka läpi kytkinakseli menee on 99/900:ssa ollut kolmea eri mallia ja tuohon viimeisimpään malliin saa tiivisteet muutamalla eurolla. Painelaakeri on erilainen, kuin vanhemmassa. Vanhempaan tiivistesarja maksoi silloin kysellessäni yli 20euroa. Jos sylinterin osat on syöpyneitä, niin ei sellaisesta saa enää kunnostetua luotettavasti...

ps. kyllä se sylinteri on purettavissa. Loppupelissä hyvin yksinkertainen. Vasaraa peliin, jos se keskiosa ei irtoa rungosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Työsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tuo meidän sylinteri on ihan pakasta vedetty, eli aivan uusi ja käyttämätön joten jos sen voisi vaan korjata niin parempi....ei kai se rikki ole, sylinteri vaan on tullut liian pitkälle joten jos sen avaamalla ja uudelleen kokoamalla saisi toimivaksi niin hyvä.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Työsylinterin purkaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, pura ja katso ettei tiiviste ole mennyt rikki. Voisihan sen tiiveyden tarkastaa saippuaveden avulla vaikkapa laittamalla sen ruvipuristimeen ja laittaisi paineilman ilmanipasta sisään. Tai vaihtoehtoisesti laittaisi vaan sen kytkinlinjaan paikalleen ja kokeilisi tiiveyden polkemalla polkimesta varovaisesti samalla tarkkaillen karkaako neste välistä vai ei.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin