900 T8 -84 sammuili, toinen bensapumpun rele koekäytössä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Puolaa epäilisin. Jäähtyy kun seisoo ja toimii aikansa. Itellä meni 900i:stä tolleen just, että lyhyet ajot se pelasi ihan normaalisti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

voiko nykäysten voimakkuudesta erottaa onko bensansyöttö vai sähkövika? nykäykset on aika pieniä, mutta jos matalilla kierroksilla polkasee paljon kaasua, nykäyksien tulva muuttaa käynnin ihan röpöttämiseksi.

voiko bensapumppu oireilla noin että kylmänä toimii ok?

noissa tilanteissa kun se on jättänyt tielle ja olen yrittänyt startata käyntiin onnistumatta, en ole huomannut ylimääräistä bensanhajua auton ympärillä pyöriessäni.

bensapumpun rele = ruiskupumpun rele? sijaitsee sulakkeiden vieressä? kaipa tuon puolan voisi vaihtaa, kun se kerran on ostettu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enemmän se sytkältä kuulostaa jos korkeammilla kierroksilla pelaa paremmin kuin matalilla, ehkä puola tai tulpanjohdot lyö läpi.

Bensapumpun oireiluun eri lämpötiloissa en usko.

Bensapumpun rele, ruiskupumpun rele, sama asia. 2 napaa yhdistämällä onnistuu ohitus, haulla löytyy varmasti tieto mitkä kaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

muistin vielä että ilmanputsaria en ole vaihtanut ja itse ajanut jo 17tkm tuolla autolla. jos se on kovin tukkoinen..? että pitääkin pirulaisen olla niin viheliäässä paikassa. uusi odottaa takakontissa..
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei voi olla ilmanputsarista kiinni.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se putsarin tukkeutuminen aiheuta mitään nykimistä, tai sammumista. Sytytyksen puolelle tuo vika minusta kääntyy. On toki mahdollista että bensapumpun rele tekisi oireilua. On sellaiseenkin törmätty. Sen voi vian ilmetessä korvata hyppylangalla. Navat 30 ja 87 yhdistetään, jolloin pumppu pyörii niin kauan, kunnes virta loppuu. :wink:

edit. Tuli mieleen että se eräs bensapumpunrele pätki menoa jollakin tietyllä kierrosluvulla. Muistelen että se oli jotakin 4000rpm yläpuolella. Eli ei sekään mennyt "kunnolla rikki".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lueskelin vanhoja viestejä bensapumpun releestä, ja sain käsityksen että turbon releessä on erona vain kierrosluvun rajoitin (6000rpm).

vaparin rele on 32 euroa, turbon rele 78 euroa :x
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Testaa nyt ensin onko se edes rikki. ;) Vaparin rele käy ihan hyvin tai sitten miksei käytettykin. Hyppylankakin toimii aikansa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensansyöttövika vai sytkä??

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hain kohtalotoverin turbo 99:stä releen lainaksi.

ainakin vajaan tunnin ajelu meni ilman mitään häiriöitä. onkohan tämä nyt taas sitä että kolme päivää hyvin ja sitten napsahtaa taas?

autossa kiinni olleessa releessä ei ollut muuten nastoja numeroitu. alumiinikuorinen tulitikkuaskin kokoinen mutta paksumpi möhkäle jossa yhdessä kyljessä on dollarimerkkiä muistuttava logo sekä tekstit
89 63 85
10 (ympyröity) sekä 12V 16A ind. 83
85 79 484
Made in W-Germany
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyllä tuo tänäkin aamuna toi minut töihin (40km) niin ongelmattomasti kun vain mahdollista. Eli pieni toive herää, että tuo rele olisi poistanut ongelman. Toisaalta ajoin tosi rauhallisesti koko matkan (n. 90kmh eikä yhtään turbokiihdytystä).

Usein oireilu on ollut sen seurausta että on tehnyt voimakkaampia kiihdytyksiä ja/tai ajanut muuten vaan suht kovaa esim motarilla 120 (3500 rpm) ja kun on palattu rauhallisempaan menoon, oireet on heränneet.

Jäänestoa en ole koskaan käyttänyt, mutta sen puute kai tuskin aiheuttaisi tuollaista.

Vielä yksi kommentti autosta: tulpanjohdot on jotkut "oudot". Edellinen omistaja oli uusinut niistä viime lokakuussa yhden, koska auto ei silloin käynyt kunnolla. Eli nyt ne on myös kosmeettisesti oudot kun kolme mustaa ja yksi punainen :oops:

Noniin, mistä niitä bougicordeja saa ja onko jollain käytetyt hyvät hyllyssä? Taidanpa kysellä varaosamaailmasta...

mitä muuten muuttui bensapumpun releessä vuonna 85?
Ruiskupumpun rele --85 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . 48-8290 29.50 ???
Ruiskupumpun rele 85-- (5-napainen/ei Turbo). . . . . . . . 48-8204 32.50 ???

onhan tuo minunkin 5-napainen. ja tarkoituksella katselen noita vapaastihengittävien releitä. vantaan motonetissa on vain tuota uudempaa 85-> vm. ei, en vielä ole menossa ostoksille, kunhan vain kerään tietoa.

ostin muuten eilen varmuudeksi puolan motonetista:
Kärjettömät 9.83--93. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1037 23.90
Kärjettömät 9.83--93 YLEISMALLI. . . . . . . . . . . . . . 10-1021 16.50
tuo kalliimpi oli sellainen kulmikas täysin eri muotoinen kuin saabin puolat. voisi tulla kiinnityksen kanssa ongelmia. alempi oli perinteisen lieriön muotoinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lueskelin tuollaista vanhaa ketjua "katkoo bensansyöttöä" jossa tetammi kertoi että väsyny bensapumppu/tukkeinen bensasuodatin voi aiheuttaa bensansyötön ennenaikaista katkomista

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=39849

tuli vaan mieleen että ennen kun nämä pätkimis ja sammuilemisoireet tuli tuohon autoon, jo arviolta 1-2 viikon ajan olin ollut huomaavinani, että ahdoilla bensankatkaisu tapahtuisi aikaisemmin kuin ennen.

kun olin jo mielestäni oppinut miten kiihdytetään siten että vältytään katkolta, niin viime päivinä kävi muutamaan otteeseen siten, että katkaisi pari kolmekin kertaa saman kiihdytyksen aikana, josta olin kovin yllättynyt että mites se noin herkästi?!

että bensasuodatinta ostamaan...? voisiko nämä nollan ympärillä pyörivät säät vaikuttaa siihen että joinakin päivinä bensansuodatin temppuilee ja joinakin ei? jos siellä on vaikkapa vettä mikä sitten on välillä jäässä tai sitten ei?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Jope »

Niin.

Jos haluat kerralla kuntoon, niin sitten vaihdat kaikki syttyosat ja bensapuolelta vähintään pumpun ja suodattimen.

Suutinten kunnon tarkistat irrottamalla ne, laittamalla pulloihin ja nostamalla määräjakajan lautasta.

Ei muuta kuin määrätietoisesti sulkemaan vikapaikkoja pois. Nyt on ensiaskel otettu, eli se rele vaihdettu. Jos ei pätki enää ikinä, niin ongelmapaikka taisi löytyä? Jos pätkii, niin sitten seuraavan paikan kimppuun.

Tokikaan se bensafiltterin vaihto ei ole koskaan pahitteeksi yli 20-vuotiaan auton kohdalla, jos ei kukaan ole maininnut että se olisi hiljattain vaihdettu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja lucaf »

puhelinsoittolla varmistin että bensafillteri on vaihdettu jokunen vuosi (<5) sitten tekniikan vaihdon yhteydessä. laitan siis vaihtoon sen.

ongelmakohtien poissulkemista varmaan auttaa sekin, kun vaan miettii mitkät syyt voi aiheuttaa sellaista että auto lakkaa kokonaan käymästä, ja seistyään puoli tuntia käynnistyy uudestaan. tulpanjohtojen roolia tässä olen myös pohdiskellut ja taidan ne kaikesta huolimatta vaihtaa oli niin tai näin.

noista sytkäpäätteistä muuten se ensimmäinen "käytetty" jonka tarinan alussa viime torstaina vaihdoin autoon (ja jonka otin pois perjantaina, ja jonka vaihdoin tilalle takaisin pieneksi hetkeksi eilen :)), oli mallia Bosch.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lähtiessäni töistä tuntui ettei auto halua käynnistyä vaikka uusi akku pyörittää starttia tosi iloisesti. kaasupolkimella piti tarjota vähän ruokaa sitten vasta hörähti.

ajoin tuohon lähelle motonettiin. ostin virranjakajan kannen ja pyörijän, varmuuden vuoksi. asensin ne, ja ihmettelin ku pyörijä ei lukittunut ala-asentoon, vaan se jäi "löysästi" niin että liikkui vapaasti pystysuunnassa. no, uusi jakajan kansi päälle ja menoksi. taas jouduin pitkään sahaamaan ennen kun käynnistyi. mutta kulkupuoli oli täysin oireeton.

sen jälkeen tankkasin tankin täyteen ja laitoin kyytipojaksi litran masinolia.

sitten 20km ajoa ja ja auto seisontaan kolmeksi tunniksi. sen jälkeen auto käynnistyi laakista avaimesta käynnistettäessä. sitten 50km kotiin ja matkan lopussa päästelin aika iloisestikin josko se herättäisi jotain oireita autossa, mutta ei mitään. toimii kuin mitään vikaa ei olisi koskaan ollutkaan. ota tuosta selvää :)

tuli vaan mieleen josko nää nollakelit olis aiheuttanut masinolin tarvetta autoon, ja voisko bensafiltterissä oleva mahd. neste vähentyä masinolin avulla?

ostin muuten bensafillterinkin motonetista, mutta en uskalla noviisina itse lähteä sitä asentamaan kun luin jonkun viestin jossa sanottiin ettei ne motonetin filtterin kuparitiivisteet välttämättä tiivistä kunnolla liitoksia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä ne tiivistää, kun pistää tiukalle.

Ei kannata sitten ottaa millään työkalulla kiinni siitä filtteristä. Filtteri käteen ja avaimella banjon päästä niin tiukalle kuin käsivoimat piisaa.. Toki voit ottaa USIT-tiivisteet vanhasta filsusta, jos kumit ei ole irronneet kuparista, niin ihan hyvät ne on.

Ai mistäkö tiedän, että käsin pidetään kiinni? Filtterissä olevasta "kuusiokannasta" lenkkiavaimella vastaan pitäneenä ja samalla filtterin kuoren puhkaisseena..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin