kannattaako ostaa 9-5
-
- "Viggen"
kannattaako ostaa 9-5
Olisi tarjolla 9-5 wagon, vector varustelulla, 2003, ajettu 170000 tkm, hintaan 11000 e. Itselläni melkein vastaavanlainen mutta tällä kertaa vaimokkeelle lasten kuljetus autoksi..eli auto ollut samalla kaverilla koko ajan ( yrityksen käytössä henkilökohtaisena kulkuneuvona ) ja tämän takia auto on aina huolettu saabilla, pienimmätkin kuluvat osat on raporttien mukaan teetätetty "halvalla" merkkikorjaamolla ( aivan karseita hintoja jostain polttimoiden vaihdostakin ). Mutta isompaakin on tehty: 50000 km, sid 2 vaihdettu, 90000 km, ventiilikotelo vaihdettu ( hintaa yli 1200 e ?! ), 130000 km, bensapumppu vaihdettu sekä termari ja lämpötila anturi, 140000 km, jarrupalat ja levyt ( kaikki ), iskarit ( taakse ) takapäähän heloja ja puslia 150000 km, hyytyi lappiin..vika yllättäen huohottimessa, vaihdettu koko jakopää, turbo ja tietenkin tuo huohotin päivitys, mielestäni tuo ei ole se kaikista uusin päivitys mutta irroittelin letkuja ja kaikki näytti olevan ok, öljy korkki ei möhnäinen ja öjyt hyvän väriset vaikka niillä jo takana 5000 km. 160000 km, takaluukun moottori ja lämppärin moottori. Eli mitäköhän eteen tulee ? Onko hyvä vai huono että remppaakin on tehty noiden ongelma kohtien osalta ?
Viimeksi muokannut saabvector, Pe Maalis 06, 2009 21:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: kannattaako ostaa 9-5
Jos sanon, että kannattaa ostaa ja autosi räjähtää tuusan pas***si seuraavana päivänä, onko silloin annettu huono neuvo
Jos on noin paljon korjattu, niin eikö se kerro, että siitä on pidetty huolta, ennemminkin kuin, että kyseessä on huono auto. Osta pois jos siltä tuntuu.
9-5 on hyvä auto, joka väitetyt ongelmat ja tyyppiviat jäävät positiivisten puolien varjoon.

9-5 on hyvä auto, joka väitetyt ongelmat ja tyyppiviat jäävät positiivisten puolien varjoon.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Lista vaikuttaa siltä kuin että pahimmat, kalleimmat ja yleisimmät kuluvat osat on jo vaihdettu. Muuta suurempaa tuskin on odotettavissa.
Kaikkea tietysti voi sattua, mutta jos öljyt pidetään kunnossa, niin uudella turbolla ja jakopäällä ajellaan todella pitkään. Huohotinpäivitys uusimpaanhan ei maksa paljon mitn.
Ja mitä huohottimeen tulee muutenkin, niin öljynvaihtovälillä ja ajotavallahan on siihen ratkaiseva merkitys.
Noilla spekseillä mitä ilmoitit, kuulostaa houkuttelevalta
Kaikkea tietysti voi sattua, mutta jos öljyt pidetään kunnossa, niin uudella turbolla ja jakopäällä ajellaan todella pitkään. Huohotinpäivitys uusimpaanhan ei maksa paljon mitn.
Ja mitä huohottimeen tulee muutenkin, niin öljynvaihtovälillä ja ajotavallahan on siihen ratkaiseva merkitys.
Noilla spekseillä mitä ilmoitit, kuulostaa houkuttelevalta
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Hölösuu"
Johan tuossa on kaikki kalliit "tyyppiviat" korjattu (laatikon joudut itse rikkomaan), joten moinenhan voisi olla hyvä ostos. Edellyttäen tietenkin kaikki mainittu on tosiaan tehty. Huohotin päivityshän ei ole vaikea eikä kallis vaihtaa siihen viimeisimpään jos haluaa. Hintakin aika kohtuullinen mitä noita itse juuri kattelin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
jos seo ton huohotin systeemin takia menny nii huonoon kuntoon että on hyytyny ja ahdin on vaihdettu ni en kyllä ilman alapään remonttia sitä ois uudestaa liikenteeseen laittanu.
vaan voipa se olla kunnossaki, mene ja tiedä.
vaan voipa se olla kunnossaki, mene ja tiedä.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
-
- "Viggen"
Mitäs siihen alapään remonttiin kuuluu ? että osaisi vähän lukea tuosta työraportista..ja mitäköhän tuossa rempassa on voitu tehdä kun ahdin vaihdettiin, selosteessa on iso kasa numero koodeja mm. huohotin letkujen koodit ja laskua on syntynyt yli 1600 euroa. Eli onko ahdin niin kallis merkkiliikkeessä tehtynä ?
Edellinen omistaja sanoi ajavansa vain autoa ja huollottavansa ja korjauttavansa aina saabilla ( tästä todistukset onkin ) mutta perus hommat tarkistavansa itse ja helpot hommat osasi hoitaa...tiedä sitten mikä kelleekkin on helppoa kun ovien valojen polttimotkin on vaihdettu merkkiliikkeessä omana työnään !
Kyllähän nuo merkkihuollossa osaavat myös ihmistä hyväksi käyttää, lainatakseni muutamaa raporttia:
-asiakas valittaa kallistus ja ikkuna hälyttimen laukeilevan itsekseen..Toimenpide ---vaihdetaan huolen pito sopimukseen uusi Sid 2 yksikkö
-asiakas valittaa autosta kuuluvan lievää " rohinaa / kolketta kylmänä"..Toimenpide--- vaihdetaan koko jakopää / tehdään täydellinen remontti kaikkine osineen huolenpito sopimukseen
Edellinen omistaja sanoi ajavansa vain autoa ja huollottavansa ja korjauttavansa aina saabilla ( tästä todistukset onkin ) mutta perus hommat tarkistavansa itse ja helpot hommat osasi hoitaa...tiedä sitten mikä kelleekkin on helppoa kun ovien valojen polttimotkin on vaihdettu merkkiliikkeessä omana työnään !
Kyllähän nuo merkkihuollossa osaavat myös ihmistä hyväksi käyttää, lainatakseni muutamaa raporttia:
-asiakas valittaa kallistus ja ikkuna hälyttimen laukeilevan itsekseen..Toimenpide ---vaihdetaan huolen pito sopimukseen uusi Sid 2 yksikkö
-asiakas valittaa autosta kuuluvan lievää " rohinaa / kolketta kylmänä"..Toimenpide--- vaihdetaan koko jakopää / tehdään täydellinen remontti kaikkine osineen huolenpito sopimukseen
SAAB
Osta pois!jukkalehikoinen kirjoitti:Mitäs siihen alapään remonttiin kuuluu ? että osaisi vähän lukea tuosta työraportista..ja mitäköhän tuossa rempassa on voitu tehdä kun ahdin vaihdettiin, selosteessa on iso kasa numero koodeja mm. huohotin letkujen koodit ja laskua on syntynyt yli 1600 euroa. Eli onko ahdin niin kallis merkkiliikkeessä tehtynä ?
Tai muuten mä lähden ja ostan periaatteessa moottoristaan "uudelleenrakennetun" ja merkkiliikkeessä vimpanpäälle rahastetun femman

Eiköhän alapään remppaan kuulu kampiakselin ja kiertokankien kaulojen tarkistus/ tarvittaessa koneistus tai kiilloitus sekä laakerointi mutta ei mulle ole koskaan tarvinnut mitään koneistuksia antaa suorittaa kauloihin. Väittävät Saabin kampiakselin olevan vahvuudeltaan ja kestävyydeltään aivan ylivoimaisen! Yhteen Turbo projektiin kaulat kiilloitettiin ja laakeroitiin kun auki oli

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
juu ei voi kun lämpimästi suositella.
onhan nää ihan mukavia pelejä!
onhan nää ihan mukavia pelejä!
-
- "Viggen"

SAAB
-
- "Hölösuu"
Jos siltä kannalta asiaa ajattelee että auto kovaa ajoa varten ostetaan niin eipä varmasti tuolla hinnalla paljoa parempaa löydy mutta se on osittain tietysti makuasia.
Itse olen aika tarkka noissa hankinnoissa niin etsisin vähemmän ajetun koska niitäkin on samoihin hintoihin saatavilla ja vuotta uudemman koska siinä ei kai ole sitä moottoriongelmaa. Jos tuohon malliin kuitenkin mieltyisin niin varmistaisin että alakerta on ainakin tutkittu huolella, ainakin takuu jakopäärempassa ne sen tekivät.
Ja koska vuosimallista on minusta aivan turhaa maksaa kun nuo on samanlaisia kaikki eli ostaisin mieluummin 100t ajetun -00 mallisen tuolla samalla hinnalla tai jopa halvemmalla.
Itse olen aika tarkka noissa hankinnoissa niin etsisin vähemmän ajetun koska niitäkin on samoihin hintoihin saatavilla ja vuotta uudemman koska siinä ei kai ole sitä moottoriongelmaa. Jos tuohon malliin kuitenkin mieltyisin niin varmistaisin että alakerta on ainakin tutkittu huolella, ainakin takuu jakopäärempassa ne sen tekivät.
Ja koska vuosimallista on minusta aivan turhaa maksaa kun nuo on samanlaisia kaikki eli ostaisin mieluummin 100t ajetun -00 mallisen tuolla samalla hinnalla tai jopa halvemmalla.
9000CS 2,3
-
- "Viggen"
olen katellut noita vanhempiakin mutta ei oikein hinta / laatu / varustelu tasoltaan ole löytynyt vapailta markkinoilta vastaava. Plussana pidän tämän auton laajaa remontti osiota varsinkin tyyppivikojen osalta, turvallisuudessa löytyy esp ja renkaatkin ovat uudet, niin nastoissa kuin kesä malleissakin, toimiva ja huollettu ( 2009 ) eberikin löytyy. Mutta ilman muuta, kaikki näkemykset ovat tervetulleita, raha vaihtaa omistajaa aikaisintaan viikonloppuna..hintaan 10500 e
SAAB
Itse ostin 2003/2004 vaihteessa mielestäni halvalla, mutta ei sitä koskaan saa hyvää ja halvalla, pitäisi ostaa erikseen. Valitettava tosiasia on, että vanhasta tulee koko ajan vanhempi. No uuttakin autoa pitäISI huoltaa eikä sekään ilmaista ole.
Mulla just vähän yli 5 vuoden huolto/korjaussumma 7660 EUR, n. 1500 EUR/vuosi.
Eli ei tullut hyvä ja halba kauppa
Välillä itse fiksaten (varsinkin kesäaikaan), välillä saabilla, välillä jollakin halvemmalla liikkeellä.
Toisaalta jos olisi ostanut uudehkon VW golffin niin halvemmalla olisi saattanut päästä loppupeleissä, mutta mulla 9-5 on ollut työajossa, eli loppupeleissä auto on kuitenkin maksanut itse itsensä ja monta kertaa ylikin vuosien varrella. On siinä turvallisempi olo ollut kuin golfissa ja ohituskiihtyvyys on riittävä. Ainoastaan korjauslaskuissa tulee kiihdyttyä joskus liikaa
Turbo kestänee 40-140 tkm, mulla meni n. 270 tkm turbo + hydraulipumppu.
DI-kasetti ei kestä ikuisesti. Bensapummpu meni 255 tkm. Laturi 315 tkm. Öljynjäähdyttimen letkut 337 tkm. Ilmastointilaite on täytetty pariin kertaan. Viimeksi tuli ostettu UK:sta tuo lämpimän ilman säätö kun saabilla olisivat vaihtaneet koko yksikön ja UK PartsForSaab purkka-klemmari viritys oli n. 90 EUR.
Ja kuluvia osia pitää vaihdella joka autossa, öljyt, jarrut, hihnat, suodattimet (öljy, bensa) jne. jne.
Mulla just vähän yli 5 vuoden huolto/korjaussumma 7660 EUR, n. 1500 EUR/vuosi.
Eli ei tullut hyvä ja halba kauppa

Toisaalta jos olisi ostanut uudehkon VW golffin niin halvemmalla olisi saattanut päästä loppupeleissä, mutta mulla 9-5 on ollut työajossa, eli loppupeleissä auto on kuitenkin maksanut itse itsensä ja monta kertaa ylikin vuosien varrella. On siinä turvallisempi olo ollut kuin golfissa ja ohituskiihtyvyys on riittävä. Ainoastaan korjauslaskuissa tulee kiihdyttyä joskus liikaa

Turbo kestänee 40-140 tkm, mulla meni n. 270 tkm turbo + hydraulipumppu.
DI-kasetti ei kestä ikuisesti. Bensapummpu meni 255 tkm. Laturi 315 tkm. Öljynjäähdyttimen letkut 337 tkm. Ilmastointilaite on täytetty pariin kertaan. Viimeksi tuli ostettu UK:sta tuo lämpimän ilman säätö kun saabilla olisivat vaihtaneet koko yksikön ja UK PartsForSaab purkka-klemmari viritys oli n. 90 EUR.
Ja kuluvia osia pitää vaihdella joka autossa, öljyt, jarrut, hihnat, suodattimet (öljy, bensa) jne. jne.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07

Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Viggen"
Nimikirjaimetkin ovat samat kuin allekirjoittaneella
, auton väri vaan on eri mutta mielenkiintoinen tuokin..

SAAB