900 T8 -84 sammuili, toinen bensapumpun rele koekäytössä
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Kyllä ne tiivistää, kun pistää tiukalle.
Ei kannata sitten ottaa millään työkalulla kiinni siitä filtteristä. Filtteri käteen ja avaimella banjon päästä niin tiukalle kuin käsivoimat piisaa.. Toki voit ottaa USIT-tiivisteet vanhasta filsusta, jos kumit ei ole irronneet kuparista, niin ihan hyvät ne on.
Ai mistäkö tiedän, että käsin pidetään kiinni? Filtterissä olevasta "kuusiokannasta" lenkkiavaimella vastaan pitäneenä ja samalla filtterin kuoren puhkaisseena..
Ei kannata sitten ottaa millään työkalulla kiinni siitä filtteristä. Filtteri käteen ja avaimella banjon päästä niin tiukalle kuin käsivoimat piisaa.. Toki voit ottaa USIT-tiivisteet vanhasta filsusta, jos kumit ei ole irronneet kuparista, niin ihan hyvät ne on.
Ai mistäkö tiedän, että käsin pidetään kiinni? Filtterissä olevasta "kuusiokannasta" lenkkiavaimella vastaan pitäneenä ja samalla filtterin kuoren puhkaisseena..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Kyllä mulle ainakin on tullut aina filtterin mukana uudet tiivistys prikat.
Ja vaihtohan tuollaisessa 8v koneessa on ohan helppo.
Kokoja nyt en muista välttämättä oikein mutta ainakin 19mm ja 17mm avaimet tarvitaan.Tai sitten 2 jakaria.
Ja tietty ristipää tai torx avain pantaan vuosimallista riippuen.
Jopen kanssa olen eriä mieltä tuosta filsun kädessä pitämisessä kiristyksen aikana.
Kait sitä nyt järkikin sanoo että milloin se liitos on kiinni,ei sitä tarvi pakolla paskaksi murjoa.
Ja vaihtohan tuollaisessa 8v koneessa on ohan helppo.
Kokoja nyt en muista välttämättä oikein mutta ainakin 19mm ja 17mm avaimet tarvitaan.Tai sitten 2 jakaria.

Jopen kanssa olen eriä mieltä tuosta filsun kädessä pitämisessä kiristyksen aikana.
Kait sitä nyt järkikin sanoo että milloin se liitos on kiinni,ei sitä tarvi pakolla paskaksi murjoa.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ke Maalis 04, 2009 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla

Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
vau rohkaisevaa, ehkä taidan vaihtaa sen filtterin sitten ihan itse. mutta en jätä lenkkiavaimia sinne 
mulla on sellainen tunne että eilinen masinolin tankkaaminen teki hyvää. lisäksi mulla on tunne että nuo auton temppuilut on liittyneet pakkassäihin. mikä ei siltikään selitä kunnolla sitä, miksi auto on taas toiminut esim tunnin seisonnan jälkeen. jännityksellä siis odottelen seuraavia pakkasia. tämän aamun työmatkalla ei ongelmia.
motonet ei muuten vastaanota kuittiakaan vastaan takaisin sytytyksenohjausyksiköitä jos paketti ei ole sinetöity, ja eihän ne ole sinetöityjä kun jo myytäessä avaavat ja tarkistavat sisällön. joten minulla on nyt kaksi, ehkä kolmekin varayksikköä josta tuo motonetin käyttämätön joutaa sopivaa korvausta vastaan tarvitsevalle.

mulla on sellainen tunne että eilinen masinolin tankkaaminen teki hyvää. lisäksi mulla on tunne että nuo auton temppuilut on liittyneet pakkassäihin. mikä ei siltikään selitä kunnolla sitä, miksi auto on taas toiminut esim tunnin seisonnan jälkeen. jännityksellä siis odottelen seuraavia pakkasia. tämän aamun työmatkalla ei ongelmia.
motonet ei muuten vastaanota kuittiakaan vastaan takaisin sytytyksenohjausyksiköitä jos paketti ei ole sinetöity, ja eihän ne ole sinetöityjä kun jo myytäessä avaavat ja tarkistavat sisällön. joten minulla on nyt kaksi, ehkä kolmekin varayksikköä josta tuo motonetin käyttämätön joutaa sopivaa korvausta vastaan tarvitsevalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Meni muuten yllättävänkin vähällä voimankäytöllä se filtterin ohut alumiinikuori puhki. Pikkaisen avain lipsahti ja jo oli alumiinikuori nirhaantunut! AJATELLA! Luuletsä nyt tosiaan että mä väkisin hampaat irvessä vääntämällä sen rikoin?tomaatti kirjoitti:Jopen kanssa olen eriä mieltä tuosta filsun kädessä pitämisessä kiristyksen aikana.
Kait sitä nyt järkikin sanoo että milloin se liitos on kiinni,ei sitä tarvi pakolla paskaksi murjoa.
Sanoin sen siksi, että se ei tosiaan vaatinut paljon yhtään voimaa, että sen filsun saa paskaksi, helppo virhe muidenkin tehdä jos ei löydy tuhansien filtterien kokemusta, kuten sinulla varmasti on.
Se kerta kun tuo kokemus karttui, oli meikäläisen ensiaskel bensafiltterien vaihdon maailmaan. Olis varmaan pitäny silloin vuosia sitten ensin joojoilla projektit-osiossa 10 sivun threadi aiheesta, nii ei olis tätä kamalaa asennusvirhettä päässy käymään, etkä olisi joutunut sinäkään soittamaan suutas. :-D
Olisko ollut parempi, että olisin jättänyt vinkin jakamatta? Luca olis saattanut aloittelijana tehdä saman kauaskantoisen virheen, kuin Saab-harrastustaan aloitteleva Jope. Sitten olis taas ollut käsi päässä kun ei baassi kulje eikä ole ehjää filsua.
Käytin kiintoavaimeni kitapäätä. Sori ku ei käyny viestistä ilmi, nyt on kuitenkin tämä kriittinen tiedonjyvä jaettu.Risto kirjoitti:Lisäksi lenkkiavain on väärä työkalu, mikäli ei aio jättää sitä suodattimen irroitusta varten valmiiksi paikalleen. :)
Toivottavasti sinäkin voit nukkua nyt yösi rauhassa tietäen, etten ajele ympäriinsä lenkkiavain bensafilsussa kilisten. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Haiskahtaa valmiiksi vialliselta tuotteelta joka sulla on ollut käytössä.
Ei mulla ollut pointtina muuta kuin että se filsun vaihto onnistuu varmasti jokaiselta joka osaa pitää kiintoavaimia kädessään.Eli siis rohkasua lucalle jotta ei joudu noin pienen asian takia korjaamolle viemään.
Muistaakseni tosiaan liittimet olivat 17mm ja 19mm ja lisäksi olisi hyvä olla reilun kokoinen jakoavain jolla saa pidettyä siitä filsusta kiinni.
Sitten varovasti liittimen avaus jos autolla on just ajettu,eli päästää paineet hissukseen ulos.Rättiä liittimen päälle kun paineet purkautuu.
Se suodin on sitten täynnä bensaa joten olisi hyvä olla astia mihin ne lorottelee.
Eiköhän näillä ohjeilla luca tuosta suodattimen vaihdosta selviydy.
Ei mulla ollut pointtina muuta kuin että se filsun vaihto onnistuu varmasti jokaiselta joka osaa pitää kiintoavaimia kädessään.Eli siis rohkasua lucalle jotta ei joudu noin pienen asian takia korjaamolle viemään.
Muistaakseni tosiaan liittimet olivat 17mm ja 19mm ja lisäksi olisi hyvä olla reilun kokoinen jakoavain jolla saa pidettyä siitä filsusta kiinni.
Sitten varovasti liittimen avaus jos autolla on just ajettu,eli päästää paineet hissukseen ulos.Rättiä liittimen päälle kun paineet purkautuu.
Se suodin on sitten täynnä bensaa joten olisi hyvä olla astia mihin ne lorottelee.
Eiköhän näillä ohjeilla luca tuosta suodattimen vaihdosta selviydy.
Viimeksi muokannut tomaatti, Pe Maalis 06, 2009 10:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
kiitos täähän on nyt ihan luksus foorumi kun neuvoja satelee joka suunnasta ja puhelimetkin pirisee. sain vinkin että paineet saisi nopeasti poistettua ajonkin jälkeen kun tyhjäkäynnillä irroittaa bensapumpun releen ja odottaa moottorin sammumista paineiden katoamimsen merkiksi.
motonetin virkailija vaan ystävällisesti sanoi että suodatin kannattaa vaihdattaa korjaamolla, kai se ajatteli ettei tällainen hipin näköinen rehupuntti erota edes lenkkiavainta vasarasta
motonetin virkailija vaan ystävällisesti sanoi että suodatin kannattaa vaihdattaa korjaamolla, kai se ajatteli ettei tällainen hipin näköinen rehupuntti erota edes lenkkiavainta vasarasta

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
bensapumpun sulakkeen irroituskin riittää...
omakohtainen kokemus...se suodatin oli vissiin lyöty autoon vm91 tehtaalla...oli sen verran hurjan näköinen katiska siel auton alla...
luka pääsee helpommalla jos vain 5v vanha suodatin siellä
omakohtainen kokemus...se suodatin oli vissiin lyöty autoon vm91 tehtaalla...oli sen verran hurjan näköinen katiska siel auton alla...
luka pääsee helpommalla jos vain 5v vanha suodatin siellä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Ja Luca pääsee vähemmällä myös sen takia, että -84 pa-suodatin on konetilassa eikä taka-akselin kupeessa. Sinne se siirtyi -86.nalleolut kirjoitti:omakohtainen kokemus...se suodatin oli vissiin lyöty autoon vm91 tehtaalla...oli sen verran hurjan näköinen katiska siel auton alla...
luka pääsee helpommalla jos vain 5v vanha suodatin siellä
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Viikonlopun päivinä on sitten tarjolla pientä askaretta tuon bensafillterin kanssa. Uskaltaiskohan ilmafiltterinkin vaihtaa, vai kestääkö nuo ruiskun bensalinjat minkäänasteista taivuttelua näissä lämpötiloissa? Vaihdanko ilmafiltterin vasta keväällä?
Tarkistin että tulpat on tiukalla, eli viime viikonloppuna ilmestynyt höyryveturia muistuttava tsuk-tsuk ääni tulee jostain muualta mutta mistä? Miten se ryökäle yhtäkkiä alkoi noin suhisemaan? Jotenkin nolo ja häpeällinen tuo ääni, syö auton uskottavuutta
. En ymmärrä, ääni on pehmeä. Jos se tulisi pakosarjan läpi, se olisi terävämpi eikä niin rytmikäs. Kerran mulla oli tuplaysissä tulppa löysällä niin se ääni oli juuri tuollainen.
Eilisen aamukirjauksen jälkeen ajoa tullut vain n. 2x20km ja auto toimii moitteettomasti.
Tarkistin että tulpat on tiukalla, eli viime viikonloppuna ilmestynyt höyryveturia muistuttava tsuk-tsuk ääni tulee jostain muualta mutta mistä? Miten se ryökäle yhtäkkiä alkoi noin suhisemaan? Jotenkin nolo ja häpeällinen tuo ääni, syö auton uskottavuutta

Eilisen aamukirjauksen jälkeen ajoa tullut vain n. 2x20km ja auto toimii moitteettomasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Rapsahtelevat tosiaan aika herkästi poikki nuo ruiskuputket pakkasilla, mutta kyllä ne varovasti työskennellessä kestää ilmanputsarin vaihdon vaatimat taivuttelut, vaihda suttari vaikka kun kone on vielä hieman lämmin niin ei ole ruiskuputketkaan niin kohmeessa.lucaf kirjoitti:Viikonlopun päivinä on sitten tarjolla pientä askaretta tuon bensafillterin kanssa. Uskaltaiskohan ilmafiltterinkin vaihtaa, vai kestääkö nuo ruiskun bensalinjat minkäänasteista taivuttelua näissä lämpötiloissa? Vaihdanko ilmafiltterin vasta keväällä?
Tarkistin että tulpat on tiukalla, eli viime viikonloppuna ilmestynyt höyryveturia muistuttava tsuk-tsuk ääni tulee jostain muualta mutta mistä? Miten se ryökäle yhtäkkiä alkoi noin suhisemaan? Jotenkin nolo ja häpeällinen tuo ääni, syö auton uskottavuutta. En ymmärrä, ääni on pehmeä. Jos se tulisi pakosarjan läpi, se olisi terävämpi eikä niin rytmikäs. Kerran mulla oli tuplaysissä tulppa löysällä niin se ääni oli juuri tuollainen.
Oisko pakosarjan tai turbon pakopesän joku halkeama hieman isontunut ja säksättelee sen takia (sellasta T8 satkua ei olekaan jossa ei olis pakosarja tai pakopesä hiukan halki

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
tsuk ääni kuuluu kyllä ihan tulppien/pakosarjan alueelta mutta tutkin vielä lisää liitoksia.
tuli taas mieleen turbon edellyttämästä käytöstä että kun tiistai-aamuna auto hyytyi ruuhkassa jossa vauhtia oli 20km/h, niin ruuhkassa jouduin koko ajan pitämään kierroksia moottorissa että sain sen pysymään käynnissä. josta se sitten lopulta päätti sammua, eli juuri miten ei turboa pitäisi sammuttaa
jätänkin ilmafiltterin vaihdon ihan suosiolla huhtikuun loppupuolelle.
tuli taas mieleen turbon edellyttämästä käytöstä että kun tiistai-aamuna auto hyytyi ruuhkassa jossa vauhtia oli 20km/h, niin ruuhkassa jouduin koko ajan pitämään kierroksia moottorissa että sain sen pysymään käynnissä. josta se sitten lopulta päätti sammua, eli juuri miten ei turboa pitäisi sammuttaa

jätänkin ilmafiltterin vaihdon ihan suosiolla huhtikuun loppupuolelle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Muutama tipsi:
Ilmansuttarin vaihto: suuttimet putkineen pois imusarjasta, määräjakajan ruuvit irti ja nostetaan koko paketti ylös. Näin tehtynä suuttimien putkia ei tarvitse juurikaan taivuttaa ja ehkä putket eivät katkea. (Ite olen katkaissut vasta kolme putkea 99turbostani.)
Bensansuodattimen vaihdosta senverran, että jos banjoissa on ne usit-tyyppiset tiivisteet ja filtterin mukana tulee kupariprikat, niin suosittelen käyttämään vanhoja tiivisteitä. Omakohtaisilla kokemuksilla niitä kupariprikkoja ei meinaa saada pitämään, vaikka kiristää suodattimen niin tiukalle kuin uskaltaa.
Ilmansuttarin vaihto: suuttimet putkineen pois imusarjasta, määräjakajan ruuvit irti ja nostetaan koko paketti ylös. Näin tehtynä suuttimien putkia ei tarvitse juurikaan taivuttaa ja ehkä putket eivät katkea. (Ite olen katkaissut vasta kolme putkea 99turbostani.)
Bensansuodattimen vaihdosta senverran, että jos banjoissa on ne usit-tyyppiset tiivisteet ja filtterin mukana tulee kupariprikat, niin suosittelen käyttämään vanhoja tiivisteitä. Omakohtaisilla kokemuksilla niitä kupariprikkoja ei meinaa saada pitämään, vaikka kiristää suodattimen niin tiukalle kuin uskaltaa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
bensafilsun vaihto meni helposti, kiitos rohkaisuista. vanhat prikat oli sellaiset joissa oli kumia mukana, käytin ne uudestaan. motonetin filsun mukana tulleet prikat oli todella onnettoman näköiset.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900 T8 -84 sammuilee, bensapumpun rele suurennuslasin alla
Joko autoa on testattu varmasti toimivlla bensapumpun releellä? (En jaksanut lukea kaikkea joojoilua läpi
) Mistään suodattimesta tämä ongelma ei kyllä johdu! Mutta saa toki vaihtaa. Tulppien kärkiväliä voi koittaa pienentää jos kovasti iso, tai ehkä jopa vaihtaa ihan uudet tulpat ellei ole vielä tehty. Tai oikea ehjä puola oikean ehjän syttyyksikön kanssa voi auttaa myös.
Muuan T8:n vähän aikaa sitten näin missä vastaavia oireita ja bensapumpun rele oli ainakin varsin epämääräisien näköinen. Rele kun korvattiin hyppylangalla niin jo alkoi T8 kulkea.

Muuan T8:n vähän aikaa sitten näin missä vastaavia oireita ja bensapumpun rele oli ainakin varsin epämääräisien näköinen. Rele kun korvattiin hyppylangalla niin jo alkoi T8 kulkea.