Elikkäs mietin tämmöstä asiaa että kun rekisteriotteessa lukee "vaihtoehtoinen jarrujärjestelmä abs" jne niin onko mahdollista katsastaa tai muutoskatsastaa rassi ilman abssiä jos en saa korjattua abs-vilkkuvalo on/off vikaa Eli absit toimii välillä , ja välillä ei... että jos vikaa ei saa helposti korjattua.
009baas kirjoitti:Elikkäs mietin tämmöstä asiaa että kun rekisteriotteessa lukee "vaihtoehtoinen jarrujärjestelmä abs" jne niin onko mahdollista katsastaa tai muutoskatsastaa rassi ilman abssiä jos en saa korjattua abs-vilkkuvalo on/off vikaa Eli absit toimii välillä , ja välillä ei... että jos vikaa ei saa helposti korjattua.
Jo se on vaihtoehtoinen niin se ei ole pakollinen . -89 on tonnaria saanut myös ilman absia joten tolla absin toiminnalla/toimimattomuudella ei pitäisi olla mitään väliä
Joo no kyllä se sit ihan turvallisuussyistäkin on joko /tai , se antaa ikävän klapin ku se poljin antaa periks ku absit sekoo aina jossainvaiheessa, eli vaikuttaa todennäkösesti jarrutusmatkaan yms.Eikä oo kivaa ohjata absilla ja sitte meneeki lukkoon? Kaikenkaikkiaan vittumainen ominaisuus.
Kyllähän sen pääsylinterin joutuu vaihtamaan tavalliseen siksikin, että saa alipainetehostimen. Jos vain poistaa ABS-sulakkeen, jarrut jäävät ilman tehostusta.
Ainakin minulle katsastusmies sanoi että abs-valon palaminen on hylkäysperuste siitä huolimatta että minullakin lukee rekisteriotteessa vaihtoehtoinen jarrujärjestelmä. Valon saa sammutettua sivuleikkureilla, siihen en ota kantaa onko se suositeltavaa tai kannattavaa. Eikö se mene niin että jos ei abs-anturin piuha ole kiinni niin, järjestelmä tietää että absit ei pelaa>tavan jarrut käytössä?? Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
Sehän on hylkäysperuste , mutta kyllähän ne jarrut toimii tavallisina "napseina" kun abs valo palaa, mietinkin nyt että saako niitä jarruja toimimaan tehostettuna ja ilman abseja.. (niin ettei se valo pala) Eipä toi uus absittoman pääjarrusylinteri toisaalta kauheen kallis oo (150e) mut säästyis vaivaa.
Jos autossa on ABS-jarrut, niin niiden täytyy toimia katsastuksessa - merkkivalo ei saa jäädä palaamaan, mutta täytyy myös syttyä virran kytkemisen jälkeen (muutamia poikkeustapauksia on missä merkkivaloa ei ole)
Jos ko. autosta on olemassa rinnakkaismalli, missä ei ole ABS-jarrujärjestelmää, niin auto voidaan muuttaa vastaamaan sellaista mallia valmistajanohjeen mukaisesti. Tehdyistä muutostöistä pitää olla todistus (korjaamolta) ja sitten homma hyväksytään muutoskatsastuksessa.
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Selvä.Pitänee sitte kattoa onko piuhoissa virtaa, jos on niin sitten koittaa varovasti irroittaa ne anturit, voi olla että anturit menee sit vaihtoon ja kalliiks taas tulee...Voiko noihin abseihin vaikuttaa kuluneet ulommat vetarit, vai mistä se mittaa sitä pyörimisnopeutta?Kun vikahan on sellanen että absien valo ei pala permana mutta kun jarruttelee liukkaalla niin se sekoaa ja kytkeytyy lähes joka kerta pois päältä, ei toisin ihan aina.
itellä meni tonnari leimasta läpi vaikka ABS-järjestelmä ei toiminu ollenkaa . otin vaan lampun irti mittaristosta ja katastus heppu ei ees kyselly miksi menee keulilla jarruletkun lisäksi muu piuha.
välillä tuntuu siltä että katastus mennee vaankatastajan mielen mukaan eikä direktiivien
ja pahin kaikesta ovat NIIN tärkeitä että...
Oman "taistelukentän" kanssa huomasin, että kun pääreleen diodi kääntää "vahingossa" väärinpäin niin valo sammuu. Harmi vaan, kun en tajunnut tätä ennen katsastusta...
Tosiaan nimerkillä kokemusta omaava, jos ABS-valo palaa, varautukaatten bumerangiin katsastuksessa...