Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
http://www.nopeusmittaus.com/index.html
Tapahtuma järjestetään Jämsässä, Hallin taajamassa (ent. Kuorevesi)
Jyväskylästä ~90km ja Tampereelta ~80km
Tapahtuma järjestetään Jämsässä, Hallin taajamassa (ent. Kuorevesi)
Jyväskylästä ~90km ja Tampereelta ~80km
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
2200m kiihdytysmatkaa ja 500m jarrutukseen, siellä voi tulla 300kmh ylittäjille jo hätä käteen
. Tuota tapahtumaa voisi kyllä ihan harkita, jos kalusto on kunnossa silloin.

Foxbody turbo
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Voishan tuolla käydä kokeilemassa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Tuota voisi harkita, varsinkin kun omaan nopeutta ei ehdi kertyä liikaa.
Kunhan ei moottori tai laatikko hajoa vanhuuttaan.
Mielummin itsekin tosin jarruttelisin sen 700m, mutta totahan ehtii harjoitella jo äitienpäivänä...
ja ehkä lappeenrannassa...
Kunhan ei moottori tai laatikko hajoa vanhuuttaan.
Mielummin itsekin tosin jarruttelisin sen 700m, mutta totahan ehtii harjoitella jo äitienpäivänä...
ja ehkä lappeenrannassa...
Saab 93 vm 99 - 200+hp
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Serkkupoika oli viime vuonna ollut pyörällä tuolla, mutta oli kuulemma rohkeus loppunut 250 jälkeen. Tonnehan täytyy mennä, ni kerkee ton oman lullan saamaan varmaan huippuihin tai ainakin suht liki.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Eiköhä se pidä yrittää raahautua tonne. Kiinnostais varsin suuresti tietää ainakin Sonettin "huippunopeus"
Tosin voi jäädä 500 metriä hieman lyhyeksi jarrutusmatkaks
edit: niin, ei siis se vauhdin suuruus vaan jarrujen paskuus
Jääpä nähtäväksi. Pitäis ylipäänsä eka saada pistettyä katastuskuntoon mokoma



Jääpä nähtäväksi. Pitäis ylipäänsä eka saada pistettyä katastuskuntoon mokoma
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Japso kirjoitti:2200m kiihdytysmatkaa ja 500m jarrutukseen, siellä voi tulla 300kmh ylittäjille jo hätä käteen. Tuota tapahtumaa voisi kyllä ihan harkita, jos kalusto on kunnossa silloin.
Taitaa katsojat siirtyä kerrankin suoran loppupäähän!
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
juu tuolla pääsis testaamaan rohkeuttaa / autoaan.
mitenköhän rento tapahtuma on kysessä...tarviiko olla harrastanut tuollasta vai voiko mennä vaan "testaa" ?
mitenköhän rento tapahtuma on kysessä...tarviiko olla harrastanut tuollasta vai voiko mennä vaan "testaa" ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Mitäs siinä muuta vaaditaan, ku paikalle vaan ja nappi lautaan, ni se on siinä! No ehkä voi kokeilla jarrujen toimivuutta ennen suoralle menoa. 

Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Tuskinpa on vakio autolla ongelmia jarrutuksessa jos jarrut kunnossa.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Kiikalassa viime vuonna ainakin sai olla hereillä ja uskaltaa jarruttaa. Ekalla kerrallaa hieman säikähti, että pyssääkö tämä ollenkaan. 

#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Lasketaan: joku hurrrrja urheiluautoilija intoutuu paikalle ja kellottaa 320km/h loppunopeudeksi. Hatusta vetämällä se tietää 320 / 3,6 = 88,89m/s etenemisvauhtia.SonmH kirjoitti:Tuskinpa on vakio autolla ongelmia jarrutuksessa jos jarrut kunnossa.
Leikitään että kaveri on Redbullinsa juonut (eli siis hereillä) ja muutenkin omaa Vatasen jalkatyöskentelyn, eli nostaa jalkansa kaasulta ja polkasee jarrua 0,5sek kuluttua tutkaviivan ylitettyään. Tutkaviivan oletettu sijainti on siis 500m ennen radan loppua (jarrutusalue oli 500m). Matkaa kuluu puolessa sekunnnissa 44,44m. Jarrutusmatkaa jää jäljelle 500 - 44,44 = 455,56m.
Tasaisella kiihtyvyydellä a ja alkunopeudella v=88,89m/s pitäisi siis pirssi saada pysähtymään matkassa s=455,56m. Muistellaanpa hieman ala-astefysiikkaa:
v = a * t <=> t = v/a
s = 1/2 * a * t^2 <=> s = 1/2 * a * (v^2/a^2) <=> s = 1/2 * v^2 / a
s=455,6m ja v=88,89m/s
455,56 = 1/2 * 88,89^2 / a. Tästä insinööri ynnää kiihtyvyydeksi, eli siis hidastuvuudeksi a = 3950,62 / 455,56 = 8.672m/s^2, eli 0,884g.
http://www.autotieto.net/ha_alusta/jarruvoimat.htm tietää, että:
"Henkilöauton jarruvoimat
Vaatimus 1. Henkilöauton käyttöjarrun tehon tulee olla sellainen, että kuormituksesta riippumatta saavutetaan vähintään 5,8m/s2 hidastuvuus, kun kitkakerroin renkaan ja tien välillä on 0,8 (kuiva asfaltti). Poljinvoima saa olla enintään 500N"
Vaadittava hidastuvuus oli 8,672m/s2 > 5,8m/s2 joten määräysten mukaan pysähtyvä 320km/h loppunopeuden omaava auto menee lepikköön että raikaa

Toki kunnossa oleva urheiluauto saavuttanee 1g:n hidastuvuuden, mutta kyllä tuossa aletaan olemaan jo aika likellä.
Tuolla vielä mopoista ja niiden pysähtymisestä juttua:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Jarrutusmatka
Max. hidastuvuudeksi ynnäilty 6,67m/s2, eli pöpelikköön menee kolmea markkaa viivalle ajeleva mopomies

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
Paljonkos on vakio saabin huiput???
Väärinviritys stage 3 1x2-1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
n. 250km/h kai se Airo turrpo x mikälie kulkee, mutta aiemmin puhuit autoista yleisesti, et Saabeista. Ja kuulemma jotkut edesvastuuttomat hurjat unkarilaiset ovat menneet virittelemään autojaan, joten kulkevat kovempaa kuin vakioSonmH kirjoitti:Paljonkos on vakio saabin huiput???

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Nopeusmittausta Hallin lentokentällä
V.J.S kirjoitti:n. 250km/h kai se Airo turrpo x mikälie kulkee, mutta aiemmin puhuit autoista yleisesti, et Saabeista. Ja kuulemma jotkut edesvastuuttomat hurjat unkarilaiset ovat menneet virittelemään autojaan, joten kulkevat kovempaa kuin vakioSonmH kirjoitti:Paljonkos on vakio saabin huiput???Todella paheksuttavaahan tuo on, mutta mistäpä sen tietää jos joku tuommoisen viritetyn omistava juippi sattuisi paikalle tulemaan.
En puhunut saabista aluksi koska oletin että täällä puhutaan saabeista.
Väärinviritys stage 3 1x2-1