Suuttimien ohmiluvuista.
Suuttimien ohmiluvuista.
Pistin tuossa kyselyä osanetti nimiseen firmaan että olisiko heillä tietyn kokoisia suuttimia matalaohmisena.
Ajattelin siis suuttimia lucaksen kaveriksi jossa on matalaohmiset suuttimet.
Ja tässä osanetin vastaus:Matalaohmisista pienin on 578cc, mutta maahantojan mukaan matalaohmisen voi AINA korvata korkeaohmisella
Pitääkö tämä nyt ihan aikuisten oikeasti paikkaansa vai yritetäänkö tässä nyt pissiä asiakasta silmään?Mulla on ollut tähän asti sellainen käsitys että matalaohmisia ja korkeaohmisia ei saa sekoittaa?
Ajattelin siis suuttimia lucaksen kaveriksi jossa on matalaohmiset suuttimet.
Ja tässä osanetin vastaus:Matalaohmisista pienin on 578cc, mutta maahantojan mukaan matalaohmisen voi AINA korvata korkeaohmisella
Pitääkö tämä nyt ihan aikuisten oikeasti paikkaansa vai yritetäänkö tässä nyt pissiä asiakasta silmään?Mulla on ollut tähän asti sellainen käsitys että matalaohmisia ja korkeaohmisia ei saa sekoittaa?
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
Kyllä sen noin päin voi tehdä tekemättä muita muutoksia. Pieni viive suutimen avautumisessa tapahtuu joten riippuu tapauksesta millaseen korkeaviritteiseen sen on laittamassa. Ja jos on säädettävä ruisku niin sen voi kompensoida tarvittaessa. Jossain oli maininta 0.2ms viiveestä (tuo lienee suuntaa antava koska noita matala ohm ja korkea ohm:kin on erilaisia 2-5 Ohm ja 12-16 Ohm).
Korkea ohmisen tilalle ei kannata laittaa matalaa... kärvähtää poksi.
V-M
Korkea ohmisen tilalle ei kannata laittaa matalaa... kärvähtää poksi.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
Voi mutta ei ole järkeä. Poista ainakin etuvastukset jos laitat korkeaohmisen matalaohmisen tilalle. Seokset tulee olemaan sitten hyvin pitkälti sinnepäin eikä toimi normaaliajossa kovinkaan hyvin kun aukeamisajat on ihan jotain muuta kuin mitä softaan on mapattu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
Jaa.
Onkohan tuo 0.2ms sitten käytännössä paljon vai vähän.
Eipä oikein viittis ostaa suuttimia vaan todetakseen että ei toimi kunnolla.
Käyttöautoonhan nää ei ole kylläkään tulossa joten tavallinen ajo saisi vaikka vähän kärsiäkin.
Kuitenkin meinasin ihan pokerina laittaa hieman isommat suuttimet kuin nuo vakiot oranssit (290cc) jotain luokaa 350-400cc.
Toiselta foorumilta on luettu että ainakin lh osaa kompensoida jonkinverran isompia suuttimia niin ajattelin että miksei myös luukaskin.
Mutta mikä on sitten yhdistelmä kun suuttimet avautuvat hivenen myöhemmin ja ovat vielä suuremmat kuin normaalisti?Voi tulla aika hirveä kapistus.
Tosin bensanpaineita säätämällä voi myös saada jotain käyttökelpoista aikaan.
Onhan noita matalaohmisia sopivia suuttimia tarjolla käytettyinä muista automerkeistä mutta uudet olis aina uudet.
Onkohan tuo 0.2ms sitten käytännössä paljon vai vähän.
Eipä oikein viittis ostaa suuttimia vaan todetakseen että ei toimi kunnolla.
Käyttöautoonhan nää ei ole kylläkään tulossa joten tavallinen ajo saisi vaikka vähän kärsiäkin.
Kuitenkin meinasin ihan pokerina laittaa hieman isommat suuttimet kuin nuo vakiot oranssit (290cc) jotain luokaa 350-400cc.
Toiselta foorumilta on luettu että ainakin lh osaa kompensoida jonkinverran isompia suuttimia niin ajattelin että miksei myös luukaskin.
Mutta mikä on sitten yhdistelmä kun suuttimet avautuvat hivenen myöhemmin ja ovat vielä suuremmat kuin normaalisti?Voi tulla aika hirveä kapistus.
Tosin bensanpaineita säätämällä voi myös saada jotain käyttökelpoista aikaan.
Onhan noita matalaohmisia sopivia suuttimia tarjolla käytettyinä muista automerkeistä mutta uudet olis aina uudet.
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
On se 0.2ms sellaisen +20% lisää sellaiseen keskimääräiseen 1ms aukeamisaikaan nähden. Kun se kompensoidaan väärin niin seos ei pysy vakiona kierroslukuun eikä rikastuksiin nähden. Lucaksessa tuskin on kuin yksi korjauskerroin joten se ei pysty kompensoimaan tuota kohdalleen mitenkään.
En lähtisi pelleilemään tuon vakioruiskun kanssa isommilla suuttimilla, tulee herkästi sellainen että jollakin kierrosalueella uittaa totaalisesti ja toisella vetää laihalle. Ennemmin se lisärikastus tai kokonaan säädettävä ruutta..
En lähtisi pelleilemään tuon vakioruiskun kanssa isommilla suuttimilla, tulee herkästi sellainen että jollakin kierrosalueella uittaa totaalisesti ja toisella vetää laihalle. Ennemmin se lisärikastus tai kokonaan säädettävä ruutta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
Tyydymme sitten lisärikastukseen.
Kiitti neuvoista vaan taas.
Kiitti neuvoista vaan taas.
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
Vielä tuli osanetiltä vastaus.
Moikka!
Selvittelin hieman tuota asiaa:
olet ilmeisesti vaihtamassa vakiosoftalle uusia suuttimia. Tätäkään ei voi (aina) tehdä suoraan vaikka laittaisi matalaohmiset, koska jokaisella suutinmallilla ja valmistajalla on omat nopeutensa ja siksi seos voi muuttua, erityisesti pintakaasun seos. Aina kun suutinmalli vaihtuu ja halutaan pitää käynti tarkkaan samana, pitää myös säätökartat vaihtaa. Jos vaihdetaan säätökartat niin silloin ei ole väliä onko suutin matala vai korkeaohminen kunhan boxi pystyy ohjaamaan niitä oikein. Uudemmat boxit ei yleensä ohjaa kuin korkeaohmisia ja niihin jos laittaa matalaohmiset niin boxi saattaa jopa hajota tai ainakin suuttimet palaa. Matalaohmisten tilalle voi laittaa aina korkeaohmiset koska ne kuluttavat vähemmän sähköä ja boxin rikkoutumisvaaraa ei ole. Uudemmat korkeaohmiset suuttimet alkavat olla yhtä nopeita vanhojen suutinten kanssa, vaikka sähköteho on pienempi on liikkuvat massat pienempiä ja siksi nopeus on likimain sama.
Moikka!
Selvittelin hieman tuota asiaa:
olet ilmeisesti vaihtamassa vakiosoftalle uusia suuttimia. Tätäkään ei voi (aina) tehdä suoraan vaikka laittaisi matalaohmiset, koska jokaisella suutinmallilla ja valmistajalla on omat nopeutensa ja siksi seos voi muuttua, erityisesti pintakaasun seos. Aina kun suutinmalli vaihtuu ja halutaan pitää käynti tarkkaan samana, pitää myös säätökartat vaihtaa. Jos vaihdetaan säätökartat niin silloin ei ole väliä onko suutin matala vai korkeaohminen kunhan boxi pystyy ohjaamaan niitä oikein. Uudemmat boxit ei yleensä ohjaa kuin korkeaohmisia ja niihin jos laittaa matalaohmiset niin boxi saattaa jopa hajota tai ainakin suuttimet palaa. Matalaohmisten tilalle voi laittaa aina korkeaohmiset koska ne kuluttavat vähemmän sähköä ja boxin rikkoutumisvaaraa ei ole. Uudemmat korkeaohmiset suuttimet alkavat olla yhtä nopeita vanhojen suutinten kanssa, vaikka sähköteho on pienempi on liikkuvat massat pienempiä ja siksi nopeus on likimain sama.
Re: Suuttimien ohmiluvuista.
Omaan harraste kotteroon laitoin nuo saabin suuttimet (alkuperäiset on matala ohmiset ja 20cc pienemmät) enpä juuri muuta eroa huomannut että matalilla kiekoilla oli hieman rikkaampi seos joka ei haittaa, korkeilla ei mitään eroa.
Nyt siihen tulee 300cc isommat korkea ohm ja mega ohjaus...
V-M
Nyt siihen tulee 300cc isommat korkea ohm ja mega ohjaus...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135