Check Engine ja ilmamassamittari
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Check Engine ja ilmamassamittari
Terve,
Kävipä niin, että saapikkaan (9-5, -99, 2.3) check engine valo syttyi palamaan. Kurvasin Metro-Auton pikahuoltoon, jossa vikakoodin aiheuttajaksi todettiin liian laiha seos. Syyksi arvelivat ilmamassamittaria, mutta koska kone käy nätisti ja tuntuu kiihtyvän normaalisti ehdottivat, ettei mittaria vaihdeta oikopäätä, vaan että tilaan huollosta ajan, jossa sähkömies vielä varmistaa vian. Varasinkin huollosta jo ajan, mutta koska nyt on viikonloppu edessä, ja aikaa saapikkaan tutkimiseen, ajattelin kysäistä arvoisalta raadilta, olisiko vika mahdollisesti korjattavissa jollain kotikonstilla? Mainittakoon, että valo syttyi tasaissa ajossa, kovassa sateessa. Tulee mieleen kosteuden pääsy väärään paikkaan.
Kävipä niin, että saapikkaan (9-5, -99, 2.3) check engine valo syttyi palamaan. Kurvasin Metro-Auton pikahuoltoon, jossa vikakoodin aiheuttajaksi todettiin liian laiha seos. Syyksi arvelivat ilmamassamittaria, mutta koska kone käy nätisti ja tuntuu kiihtyvän normaalisti ehdottivat, ettei mittaria vaihdeta oikopäätä, vaan että tilaan huollosta ajan, jossa sähkömies vielä varmistaa vian. Varasinkin huollosta jo ajan, mutta koska nyt on viikonloppu edessä, ja aikaa saapikkaan tutkimiseen, ajattelin kysäistä arvoisalta raadilta, olisiko vika mahdollisesti korjattavissa jollain kotikonstilla? Mainittakoon, että valo syttyi tasaissa ajossa, kovassa sateessa. Tulee mieleen kosteuden pääsy väärään paikkaan.
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Oliko vikakoodi P0171? Putsaamista jarrukliinerillä voi tietysti kokeilla, jos on selvästi likaantunut sisältä, mutta eipä sitä muuten korjata. Kysyitkö hintaa uudelle immulle?
Eski
Eski
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Eipä tullut kysyttyä vikakoodia. Immun hintakin jäi kysymättä, mutta kalliinpuoleiseksi kehuivat. Tsekkauksesta ei Metro-Auto laskuttanut mitään vaikka kerroinkin varaavani huoltoajan lähempää Länkkäristä. Maailmasta löytyy kuin löytyykin vielä reiluuttaEski kirjoitti:Oliko vikakoodi P0171? Putsaamista jarrukliinerillä voi tietysti kokeilla, jos on selvästi likaantunut sisältä, mutta eipä sitä muuten korjata. Kysyitkö hintaa uudelle immulle?
Eski
Nollaako muuten akun irrotus vikakoodimuistin?
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
227,00€ saabilla
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Itsellä syttyi kans kyseinen valo. Vikakoodi oli P0101, joka on myös ilmamassamittarin vikakoodi. kuittasivat sen pois eikä ole sen jälkeen tullut uudestaan (n.5kk sitten).
Olikin ilmeisesti jokin tilapäinen häiriö.
Olikin ilmeisesti jokin tilapäinen häiriö.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Ilmamassamittari (V-osa) meni lopulta vaihtoon. Hinta oli alveineen Länkkärissä 251 €. Tech-tarkistus ja vaihtotyö tekivät muutaman kympin päälle. Eipä tuo nyt niin paha hinta ollut (kaikki on tietysti suhteellista...)Eski kirjoitti:Oliko vikakoodi P0171? Putsaamista jarrukliinerillä voi tietysti kokeilla, jos on selvästi likaantunut sisältä, mutta eipä sitä muuten korjata. Kysyitkö hintaa uudelle immulle?
Eski
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Sain myös tuon P0171-koodin. Ekalla kerralla luetutin pikahuollossa (50+ euroa), nyt hankin Bilteman lukulaitteen jolla saman koodin sai esiin ja vian nollattua. Kyllähän tuossa tuli taas 1000km ajettua ennen vian uusimista ja toisaalta olosuhteet olivat nytkin hieman haastavat.
Ajattelin että putsaan ilmamassamittarin ensin ja jos vika uusii niin vaihdan sen. Huoltoliikkeessä kehottivat varaamaan ajan huollon sähkömiehelle mutta tarkistus maksaa aika suuren osan siitä mitä uusi osa.
Itse asiaan, netin ohjeissa kerrottiin putsaamisesta mutta samalla kerrottiin että ECU pitäisi nollata pitämällä akkukenkää irti. Miksi? Vikakoodin poistamiseksiko? Sen jälkeen piti ECU kalibroida. Miten? Eikö tuo ilmamassamittari ole plug&play laite? Jos elektroniikka oppii ja säätää mittausarvoa laitteen ikääntyessä, ymmärrän asian. En valitettavasti enää löytänyt kyseistä sivua, oli jokin Viggenin virityssivu.
Tuolla oli ihan (yleis)päteviä vihjeitä em. vikakoodille:
http://www.obd-codes.com/p0171
Ajattelin että putsaan ilmamassamittarin ensin ja jos vika uusii niin vaihdan sen. Huoltoliikkeessä kehottivat varaamaan ajan huollon sähkömiehelle mutta tarkistus maksaa aika suuren osan siitä mitä uusi osa.
Itse asiaan, netin ohjeissa kerrottiin putsaamisesta mutta samalla kerrottiin että ECU pitäisi nollata pitämällä akkukenkää irti. Miksi? Vikakoodin poistamiseksiko? Sen jälkeen piti ECU kalibroida. Miten? Eikö tuo ilmamassamittari ole plug&play laite? Jos elektroniikka oppii ja säätää mittausarvoa laitteen ikääntyessä, ymmärrän asian. En valitettavasti enää löytänyt kyseistä sivua, oli jokin Viggenin virityssivu.
Tuolla oli ihan (yleis)päteviä vihjeitä em. vikakoodille:
http://www.obd-codes.com/p0171
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
ECU:n nollaus siksi että saa vikakoodin pois. Jos sulla on jo testeri vikakoodin kuittaamiseen, niin eipä sitä tarvitse tehdä. "Kalibrointi" tapahtuu sillä että ajat autolla hetken, teet 4 vähän rajumpaa kiihdytystä ja se on siinä.
Rikkinäisellä ilmamassa mittarilla ajaminen ei ole kovinkaan turvallista, seos saattaa mennä liian laihalle jonka seuraukset ovat huomattavasti kalliimmat kuin uusi IMMU, jonka asentamiseen menee 5 min.
Rikkinäisellä ilmamassa mittarilla ajaminen ei ole kovinkaan turvallista, seos saattaa mennä liian laihalle jonka seuraukset ovat huomattavasti kalliimmat kuin uusi IMMU, jonka asentamiseen menee 5 min.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Tarkoituksena ei ole säästää mittarista pidemmän päälle. Vika vain uusiutuu niin harvakseltaan että epäilen myös ilmavuotoa. Voisihan tuon sähköpuolen mitata, asia olisi sillä selvä.
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Tismalleen sama vika meikäläisellä. Ensimmäsen kerran vikakoodin nollauksen jälkeen pääsin 700km kun check engine valo syttyi uudellen. Nyt olen ajanut reilu 650km eikä valo ole vielä syttynyt.pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Kävipä niin, että saapikkaan (9-5, -99, 2.3) check engine valo syttyi palamaan. Kurvasin Metro-Auton pikahuoltoon, jossa vikakoodin aiheuttajaksi todettiin liian laiha seos. Syyksi arvelivat ilmamassamittaria, mutta koska kone käy nätisti ja tuntuu kiihtyvän normaalisti ehdottivat, ettei mittaria vaihdeta oikopäätä, vaan että tilaan huollosta ajan, jossa sähkömies vielä varmistaa vian. Varasinkin huollosta jo ajan, mutta koska nyt on viikonloppu edessä, ja aikaa saapikkaan tutkimiseen, ajattelin kysäistä arvoisalta raadilta, olisiko vika mahdollisesti korjattavissa jollain kotikonstilla? Mainittakoon, että valo syttyi tasaissa ajossa, kovassa sateessa. Tulee mieleen kosteuden pääsy väärään paikkaan.
Minulle myös sanottiin Bosch-huollossa että auto käy kuitenkin aivan normaalisti niin seuraile tilannetta.
Mutta eiköhän tässä kotvasen kuluttua tarvi ilmamassamittari vaihdattaa.
9-5 Aero -2001
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Itsellä oli yleensä vikakoodi P1181 (summautuva polttoainesopeutus) tai harvemmin P0171 (kertautuva pottoainesopeutus). Kokeiltiin ensin uutta ilmamassamittaria, sen jälkeen lambda tunnistinta. Tämän jälkeen vaihdettiin letkut imusarjan ja jarrutehostimen välillä, sekä mitattiin mahdolliset vuodot imupuolen ylipainemittauksella (0,5 bar). Lopulta viaksi paljastui vuotava jarrutehostin. CE valo syttyi vaihtelevasti 50 - 1000 km välein. Tehostin vaihdettiin AVK:lta ostamaani käytettyyn ja nyt vika on pysynyt poissa. Auto käy myös paremmin kuin aikoihin, lisäksi polttoaineenkulutuskin näyttäisi hieman laskeneen paremman käynnin ansiosta. Jarrutehostinvika ilmeni niin, että jarrua painettaessa auto käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta nostettaessa jalka jarrulta niin tyhjäkäynti soutaa. Tosin tämä ilmeni vasta pitkän ajan jälkeen ensimäisestä CE valon syttymisestä.oju kirjoitti:Tarkoituksena ei ole säästää mittarista pidemmän päälle. Vika vain uusiutuu niin harvakseltaan että epäilen myös ilmavuotoa. Voisihan tuon sähköpuolen mitata, asia olisi sillä selvä.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Tuo P0171 on melko varma immuvika, itsekin aikanaan vaihdoin immun, kun sain tuon koodin muutaman kerran vikamuistista.
Mutta jos haluaa varmistua asiasta, niin WIS:n mukaan homma menee näin:
Vikakoodi P0171 eli kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laiha. Vian oireet: mahdollisesti moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen, epätasainen käynti tai sytytyshäiriöitä.
Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.
Eski
Mutta jos haluaa varmistua asiasta, niin WIS:n mukaan homma menee näin:
Vikakoodi P0171 eli kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laiha. Vian oireet: mahdollisesti moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen, epätasainen käynti tai sytytyshäiriöitä.
Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.
Eski
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Minullakin auto käy hyvin joten siksi en ole niin huolestunut. Otin kuitenkin ilmamassamittarin esiin (vaihdoin polttimon, putket olivat edessä). Mittari oli selkeästi likainen. Kokeilin CRC:n ilmamassamittarin puhdistusspraytä, katsotaan uusiiko vika. Jos se uusii hankin uuden mittarin.
Katselin muutenkin letkuja ja putkia. Läppäkotelon tuloilmaputken tiiviste on ihan littana, lienee alkujaan pyöreä O-rengas. Mikäs tuon koko on, tai osanumero, jos sen saa erikseen?
Katselin muutenkin letkuja ja putkia. Läppäkotelon tuloilmaputken tiiviste on ihan littana, lienee alkujaan pyöreä O-rengas. Mikäs tuon koko on, tai osanumero, jos sen saa erikseen?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
- Paikkakunta: Salo
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Voi olla samat oireet myös jos bensapumppu on rikki,kuten itselläni kävi.Eski kirjoitti:Tuo P0171 on melko varma immuvika, itsekin aikanaan vaihdoin immun, kun sain tuon koodin muutaman kerran vikamuistista.
Mutta jos haluaa varmistua asiasta, niin WIS:n mukaan homma menee näin:
Vikakoodi P0171 eli kertautuva polttoainesopeutus. Maksimiarvo, ilma-/polttoaine liian laiha. Vian oireet: mahdollisesti moottori pysähtyy käynnistyksen jälkeen, epätasainen käynti tai sytytyshäiriöitä.
Ohjeissa sanotaan, että pitäisi mitata paineanturit sytytyksen ollessa ON, koska IMM verrataan sen jälkeen tuloilmanpaineeseen. Jos paineanturit on OK, mutta IMM arvo ei täsmää, vaihdetaan IMM. Ilmavuodot eivät aiheuta tätä vikakoodia. Jos IMM on ok, tarkastetaan polttoaineen paine, pumppuvirtaus ja sen jälkeen suihkutusventtiilit.
Eski
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
Re: Check Engine ja ilmamassamittari
Entäs polttoaineensuodattimen osittainen tukkeutuminen? Tässä on monta mahdollisuutta vaikka tuo ilmamassamittari olisikin se todennäköisin.vector 2,3t kirjoitti: Voi olla samat oireet myös jos bensapumppu on rikki,kuten itselläni kävi.