Kytkinongelmaa
Kytkinongelmaa
Eli alunperin kuupan kytkin ei irrottanut sitten millään, käytin auki ja laitoin uudet kilkkeet kytkimee(levy, paineasetelma, painelaakeri, kaikki Saschia), kun vikana oli sillon kytkinakseliin ruostunut kytkinlevy.
No kytkinhän toimi kuin uudessa autossa sen jälkeen pari viikkoa, sitten ei enää irrottanut kunnolla, laitoin yhden prikan työsylinteriin, sitten rupesi irrottamaan. Jonkin aikaa ajettuani, rupesi rohinaa kuulumaan kytkinpoljin pohjassa. Sitten taas viikon päästä kytkin ei enää irrottanut ja ei korjaantunut prikoilla eikä ilmaamalla.
Rohina kuuluu poljin pohjassa ja ei vaan irrota. Samanlaiset oireet, kun ennen kytkinhilkkeiden laittoa. Polkimessa on löysää puoleenväliin ja sitten sen jälkeen ottaa sillä tavalla tahmeasti. Auto pyrkii eteenpäin kytkinpohjassa.
Voisiko ottaa ilmaa työ ja pääsylintereistä? Mistä saa vielä tiivistesarjoja?
Ja onko rohina painelaakerista vai mistä? Se kuului jo ennen remonttia, mutta hävisi tosissaan pariksi viikoksi remontin jälkeen.
No kytkinhän toimi kuin uudessa autossa sen jälkeen pari viikkoa, sitten ei enää irrottanut kunnolla, laitoin yhden prikan työsylinteriin, sitten rupesi irrottamaan. Jonkin aikaa ajettuani, rupesi rohinaa kuulumaan kytkinpoljin pohjassa. Sitten taas viikon päästä kytkin ei enää irrottanut ja ei korjaantunut prikoilla eikä ilmaamalla.
Rohina kuuluu poljin pohjassa ja ei vaan irrota. Samanlaiset oireet, kun ennen kytkinhilkkeiden laittoa. Polkimessa on löysää puoleenväliin ja sitten sen jälkeen ottaa sillä tavalla tahmeasti. Auto pyrkii eteenpäin kytkinpohjassa.
Voisiko ottaa ilmaa työ ja pääsylintereistä? Mistä saa vielä tiivistesarjoja?
Ja onko rohina painelaakerista vai mistä? Se kuului jo ennen remonttia, mutta hävisi tosissaan pariksi viikoksi remontin jälkeen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kytkinongelmaa
Mistä saa työsylinteriin tiivistettä, tai onko jollain mittoja?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kytkinongelmaa
Kuulostaa siltä että haarukan liikettä pitäisi säätää siitä kytkinkopan takana olevasta säätönipasta. Uusi kytkinsatsi ei tarvitse noita prikkoja sylinterin väliin. Todennäköisesti rohina loppuu kun otat prikat pois siitä sylkän välistä ja säädät haarukan liikkeen sopivaksi. Kytkinpolkimessa vapaaliikkeen pitäisi olla vain parin sentin luokkaa. Ei missään nimessä puoli poljinta.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: Kytkinongelmaa
kysykää turun jarruosasta... sieltä sai ainaki vuosi sitten tiivisteitä.
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
Saab 96 gl v4 super vm:78
Re: Kytkinongelmaa
Ettei olisi käynyt niin, että se pehmeä haarukka on päässyt vääntymään? Nyt kun säädät siitä nipasta niin rohajaa vain lissää..arvailua vain.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Kytkinongelmaa
Tiivisteet sain klubikaupasta...
Niin tuo rohajaminen on kyllä kumma, välys on oikea siinä kytkimen säätöruuvvissa.
Onkos näitä vääntymisiä tapahtunut enemmänkin?
Niin tuo rohajaminen on kyllä kumma, välys on oikea siinä kytkimen säätöruuvvissa.
Onkos näitä vääntymisiä tapahtunut enemmänkin?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kytkinongelmaa
On kai noita vääntynyt. Itse löysin ilmavuodon sylinterien välisestä letkusta. En tiedä kauanko se oli vuotanut ilmaa sisäänpäin, kun huomasin vian vasta kun siinä ollut halkeama alkoi vuotaa nestettä ulospäin. Ja jos sylinterit ovat syöpyneet pahasti sisäpuolelta, ei välttämättä uusi tiivistesarjakaan auta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Kytkinongelmaa
Mulla oli se haarukka vääntynyt, ei sitä olisi huomannut ellei vieressä olisi sattumalta ollu toista laatikkoa...Saabinsti kirjoitti:Tiivisteet sain klubikaupasta...
Niin tuo rohajaminen on kyllä kumma, välys on oikea siinä kytkimen säätöruuvvissa.
Onkos näitä vääntymisiä tapahtunut enemmänkin?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Kytkinongelmaa
Kytkimen rohina johtuu suurimmassa osaa tapauksia siitä, että painelaakeri ottaa kiinni kytkinakseliin. Kuupan haarukkahan liikuttaa painelaakeria epäsymmetrisesti kytkinakselin suhteen ja painelaakerien sisähalkaisijassa on valmistajasta riippuen ainakin 4 mm:n eroja. Tämä siis vaikuttaa ääriasennossa.
Joissakin kuupan laatikoissa olen nähnyt sellaisia kytkinakseleita, että niissä akseli on sorvattu ohuemmaksi juuri ennen kohtaa jossa kytkinlevy liikkuu ts. painelaakerin epäkeskeisen liikkeen on otettu huomioon.
Joissakin kuupan laatikoissa olen nähnyt sellaisia kytkinakseleita, että niissä akseli on sorvattu ohuemmaksi juuri ennen kohtaa jossa kytkinlevy liikkuu ts. painelaakerin epäkeskeisen liikkeen on otettu huomioon.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Kytkinongelmaa
Nyt on jälleen moottori poissa ja ei tuolla oikein mitään vikaa näy...
Vaihdoin tiivistesarjatkin pää- ja työsylintereihin...toimiivat ihan normaalisti minun mielestäni. Ne voi sulkea pois..
Missähän se vika mahtaisi nyt oikein olla, huomenna pitäisi auto ottaa takaisin ajoon.
Kytkinpoljin ei muuten painu pohjaan ilma prikkoja työsylinterin alla. Kytkinhaarukka on niin sisällä, että ilman prikkoja tökkää työsylinerin liike lukkosokkaan.
Haarukan työsylinterin päässä on pientä kiillottumaa, sekä samoin asetelmassa, eli jossain vaiheessa on kiinni ottanut(prikkakokeiluissa???), mutta toiseen haarukkaan verrattuna, en vääntymää huomaa itse.
Vinkkejä kaipaisin..
Vaihdoin tiivistesarjatkin pää- ja työsylintereihin...toimiivat ihan normaalisti minun mielestäni. Ne voi sulkea pois..
Missähän se vika mahtaisi nyt oikein olla, huomenna pitäisi auto ottaa takaisin ajoon.
Kytkinpoljin ei muuten painu pohjaan ilma prikkoja työsylinterin alla. Kytkinhaarukka on niin sisällä, että ilman prikkoja tökkää työsylinerin liike lukkosokkaan.
Haarukan työsylinterin päässä on pientä kiillottumaa, sekä samoin asetelmassa, eli jossain vaiheessa on kiinni ottanut(prikkakokeiluissa???), mutta toiseen haarukkaan verrattuna, en vääntymää huomaa itse.
Vinkkejä kaipaisin..
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kytkinongelmaa
Voisiko levy olla liian paksu? 7.9mm mittasin.
Mutta miksi kytkin sitten toimi sen 1-2viikkoa hyvin ja ilman mitään prikkoja työsylinterissä..?
Mutta miksi kytkin sitten toimi sen 1-2viikkoa hyvin ja ilman mitään prikkoja työsylinterissä..?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kytkinongelmaa
Mulla Sachin levy oli liian paksu ja ei irrottanut ja kytkinpoljin pohjassa nypytti ja piti metallista ääntä.Saabinsti kirjoitti:Voisiko levy olla liian paksu? 7.9mm mittasin.
Mutta miksi kytkin sitten toimi sen 1-2viikkoa hyvin ja ilman mitään prikkoja työsylinterissä..?
Tässä kertomusta ( http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=35415 ) ja syyn selviäminen. Prikat asetelman alla auttoi. Aikka tuosta on ja kytkin toimii edelleen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Kytkinongelmaa
Laitoin prikat asetelman ja vauhtipyörän väliin.
Kytkin irrottaa hyvin ja kaikki metelit ja tärinät polkimessa on poissa.
Kiitoksia vinkeistä, taas mennään
Kytkin irrottaa hyvin ja kaikki metelit ja tärinät polkimessa on poissa.
Kiitoksia vinkeistä, taas mennään
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713