Juu, vaimon auto meni paikalliseen merkkiliikkeeseen puskurin maalausta varten(laivayhtiön laskuun). Näin puskurin irrotettuna maalarilla ja kas kummaa, ne "koristemuovilistat" olivat kiinni puskurissa. Olin tutkaillut WISsistä tuota irrotusta ja siellä käsketään aluksi irrottaa reunoissa olevat listat ja sitten 4kpl ruuvien jälkeen se keskilista, joka myös peittää molemmissa reunoissa olevat mutterit. No, en jaksanut alkaa äpistä maalarille noista listoista, olkoot. No, tänään kävin katsomassa maalattua puskuria merkkiliikkeessä ja listat olivat edelleen paikoillaan. Toisaalta, kuka niitä olisi enää tässä vaiheessa jaksanut irrottaa, kun puskurikin oli jo maalattu ja odotti asennusta. Mukavimman letkautuksen sain asentajalta, joka sanoi puskurin kiinnityksen olevan mallia "kiinalainen". Syy tähän oli ne "piilossa" olevat mutterit puskurin palkin yläpuolella. Siis missä piilossa? No sen irrotettavan listan alla, joka on edelleen kiinni puskurissa. Sitä listaa pitää kuulemma vääntää sivuun, jotta ne mutterit saa paikoilleen ja listaan voi tulla tästä syystä jälkiä. Siis hetkinen, asentaja oikoo ja sanoo syyksi vääränlaisen suunnittelun ja listojen kiinnityksen mahdollisen löystymisen. Näistä kahdesta minun valintani olisi listojen kiinnityksen mahdollinen löystyminen ilman niihin jääviä jälkiä. Olisi saanut vielä pestyä ja käsiteltyä nuo listat irrallaan, mutta kun ei niin ei.
Tässä se lista, joka otetaan pois:
Ja tässä se "kiinalainen" keksintö, eli mutteri johon päästään käsiksi tuo lista irrottamalla:
Taidanpa tarkistaa paikat huolella autoa noutaessani. Jos aikataulu ei olisi niin kiireinen huomenna, menisin ja irrottaisin sen perhanan listan itse ja laittaisin paikoilleen, kun puskuri on autossa kiinni.
Matti
P.S. Ja jos joku asianosainen eksyy tämän valituksen lukemaan, niin ei tuo Saabin oma ohje nyt niin huono ole, etteikö sillä yksi "kiinalaisella" kiinnityksellä oleva puskuri saada nätisti irti. Työtähän se vain teettää n 10 minuuttia enemmän.