Taka iskareiden vaihto
Taka iskareiden vaihto
Taidan olla käsi ton etsin kanssa, yritin löytää jotain vihjettä että kuin kova homma tuo takaiskareiden vaihto on, kun katsastusmies on sitä mieltä että vaihto on suoritettava. Löysin 9-5T viestin että etsillä löytää montakin ohjetta, mutta yhtään ohjetta en kyllä löytänyt. Voisko joku asiasta tietävä vihjasta työvaiheet noin pääpiirteittäin ettei tuu koko takapäätä purettua turhanpäiten.
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
-99 9-5 Griffin
Re: Taka iskareiden vaihto
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Taka iskareiden vaihto
Helppoo kuin heinänteko , mitä nyt yläpään mutteri aiheutti itsellä pientä hikoilua, muuten "pala kakkua".
Avaimia tarttee: 7 mm lenkki, 16mm, 17mm ja 21mm hylsyt.
Avaimia tarttee: 7 mm lenkki, 16mm, 17mm ja 21mm hylsyt.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Taka iskareiden vaihto
Tosiaan, jossei sillä vanhalla iskarilla meinaa tehdä mitään, niin kylmästi vaan iskarin mäntä poikki rälläkällä. Ei tarvitse yläpään mutterin kanssa hikoilla.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Taka iskareiden vaihto
Ja vielä yksi vaihtoehto on porata porakoneella (joku kolmen-neljän millin terä) mutterin yksi reuna pois ja sitten pari reipasta napautusta perään yhdistelmällä suuri vasara ja jämäkkä ruuvari, niin jo on mutteri halki. Koko touhu noin viisi min per puoli.2.3i-16 kirjoitti:Tosiaan, jossei sillä vanhalla iskarilla meinaa tehdä mitään, niin kylmästi vaan iskarin mäntä poikki rälläkällä. Ei tarvitse yläpään mutterin kanssa hikoilla.
(Kokemus on osoittanut, että ko. mutterin täydellinen integraatio männänvarren kanssa ruoste yhdistävänä tekijänä tapahtuu noin viiden-kuuden vuoden jälkeen. Neljä vuotta vanhassa sen sai vielä CRC:llä voideltuna auki normaalikonstein...)
Siihen alapään mutteriin kannattaa sitten tosiaan varata varsin jämerä vääntöväline tai paineilmakone. Sen ohjekirjamomenttikin on 200 Nm suuruusluokkaa ja paikka ei ole kaikkein helpoin. Itse käytän "työkonevahvuutta" eli 3/4-vääntiötä.
Kenttävinkkinä, että siellä on jousen alapään ja iskarin "alalautasen" välissä vielä sellainen ohut alumiininen levy, joka saa jousen keskittymään siihen vielä vähän paremmin. Ainakaan tarvikeiskareissa tuota ei ole automaagisesti mukana, joten kannattaa muistaa siirtää se vanhasta uuteen. Tuo on yleensä niin lian peitossa, ettei sen olemassaolea edes tajua, ennen kuin on meinannut jo kasata vähintään yhden tolpan takaisin autoon...

E
Re: Taka iskareiden vaihto
Näillä ohjeilla pärjäs hienosti Kiitos kovasti auttaneille.
Mahdollisille tuleville vaihtajille vinkiksi:
Se alapään pultti on todella lujassa, varaa kunnon työkalu siihen.
Sitä alumiini kiekkoa siellä jousen alapäässä on lähes mahdoton huomata, jos se olemassa oloa ei tiedä se kannattaa kyllä siirtää uuteen iskariin niin jousi keskittyy paremmin.
Kun paketti on kasassa ja yläpäästä kiinni niin sen alapultin saa helposti paikalleen tunkilla iskarin päästä vähän auttamalla.
Aikaa koko hommaan meni minulla sen 4h molemmat puolet yhteensä kun säädin käsijarrun samalla, kun ei ole noita paineilmakoneita vaan ihan käsityökaluilla vaihdoin.
Mahdollisille tuleville vaihtajille vinkiksi:
Se alapään pultti on todella lujassa, varaa kunnon työkalu siihen.
Sitä alumiini kiekkoa siellä jousen alapäässä on lähes mahdoton huomata, jos se olemassa oloa ei tiedä se kannattaa kyllä siirtää uuteen iskariin niin jousi keskittyy paremmin.
Kun paketti on kasassa ja yläpäästä kiinni niin sen alapultin saa helposti paikalleen tunkilla iskarin päästä vähän auttamalla.
Aikaa koko hommaan meni minulla sen 4h molemmat puolet yhteensä kun säädin käsijarrun samalla, kun ei ole noita paineilmakoneita vaan ihan käsityökaluilla vaihdoin.
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
-99 9-5 Griffin