Night breaker polttimot
Night breaker polttimot
Ajovalon lamppu oli palanut. Siispä läheiselle huoltoasemalle ostamaan uutta. Osin ja maksoin kassalle. Kirosin mielessäni että olipahan kallis. Maksoi paljon enemmän kuin muistinkaan.
Ei kulunut kovin pitkää aikaa. Sitten huomasin että lamppu oli taas palanut, ja ajattelin että se oli odotettavissa, kun toinenkin oli mennyt lähimenneisyydessä.
Siis taas ostamaan lamppuja samasta paikasta. Tässä vaiheessa huomasin että näitä H7-polttimoita olikin kahta eri sorttia, joista toinen oli merkitty "Night breaker". Hintoja ei ollut (ainakaan selvästi) näkyvillä. Kysyn myyjältä että mitä eroa näillä kahdella lampputyypillä on. Ja myös hintaa. Myyjä kehui night breaker lamppua että antaa paljon enemmän valoa. Hintalapuista hän sanoi että niitä on vaikea saada selvästi esille. Ostin sen selvästi halvemman. (Taisi olla hinnaltaan vain noin kolmanneksen siitä mitä night breaker-merkitty lamppu maksaa.)
Vaihdoin lampun. Kirosin lisää. Huomasin että se lamppu jota olin vaihtamassa, olikin se sama lamppu jonka vaihdoin viime kerralla. Ja se palanut oli night-breaker tyyppiä. (Olin ostanut edellisellä kerralla vahingossa tuon kalliimman lampun.)
Nuo lamput eivät edes kestä kuin hetken! Jos hinta on moninkertainen ja ikä murto-osa siitä mitä normaali lamppu kestää, niin ei voi sanoa muuta kuin että kyseinen lamppu on huijausta! En edes huomannut mitään eroa tässä muka kirkkaammassa polttimossa verrattuna tavalliseen lamppuun. (Ajan tosin enimmäkseen hyvin valaistuja kehä- ja moottoriteitä.)
Mutta mitä muutakaan voi odottaa jos joku yrittää vippaskonsteilla lisävaloa hehkulampusta. (Halogeenilamput ovat hehkulamppuja.) Jokainen viiden prosentin jännitenousu lyhentää hehkulampun ikää puoleen. (Jännitteen noston sijasta voi tietenkin muuttaa hehkulangan mitoitusta jolla on sama vaikutus.)
Ei kulunut kovin pitkää aikaa. Sitten huomasin että lamppu oli taas palanut, ja ajattelin että se oli odotettavissa, kun toinenkin oli mennyt lähimenneisyydessä.
Siis taas ostamaan lamppuja samasta paikasta. Tässä vaiheessa huomasin että näitä H7-polttimoita olikin kahta eri sorttia, joista toinen oli merkitty "Night breaker". Hintoja ei ollut (ainakaan selvästi) näkyvillä. Kysyn myyjältä että mitä eroa näillä kahdella lampputyypillä on. Ja myös hintaa. Myyjä kehui night breaker lamppua että antaa paljon enemmän valoa. Hintalapuista hän sanoi että niitä on vaikea saada selvästi esille. Ostin sen selvästi halvemman. (Taisi olla hinnaltaan vain noin kolmanneksen siitä mitä night breaker-merkitty lamppu maksaa.)
Vaihdoin lampun. Kirosin lisää. Huomasin että se lamppu jota olin vaihtamassa, olikin se sama lamppu jonka vaihdoin viime kerralla. Ja se palanut oli night-breaker tyyppiä. (Olin ostanut edellisellä kerralla vahingossa tuon kalliimman lampun.)
Nuo lamput eivät edes kestä kuin hetken! Jos hinta on moninkertainen ja ikä murto-osa siitä mitä normaali lamppu kestää, niin ei voi sanoa muuta kuin että kyseinen lamppu on huijausta! En edes huomannut mitään eroa tässä muka kirkkaammassa polttimossa verrattuna tavalliseen lamppuun. (Ajan tosin enimmäkseen hyvin valaistuja kehä- ja moottoriteitä.)
Mutta mitä muutakaan voi odottaa jos joku yrittää vippaskonsteilla lisävaloa hehkulampusta. (Halogeenilamput ovat hehkulamppuja.) Jokainen viiden prosentin jännitenousu lyhentää hehkulampun ikää puoleen. (Jännitteen noston sijasta voi tietenkin muuttaa hehkulangan mitoitusta jolla on sama vaikutus.)
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Night breaker polttimot
itse vaihdoin osramin night breakerit philipsin vastaaviin juuri heikon kestävyyden takia..kestänyt tosi hyvin ja valaisu jopa parempi kuin osramilla. Osaset liikkeessä kertoivat philipsin olevan tutkitusti ( puolueeton taho ) pitempi ikäinen. H7, 2 kpl paketti 22 e, mukaan tulee kotiin asennettava led valo tunnistimella.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Night breaker polttimot
nuo osramit on kyllä hanurista.
kannattaa ostaa jotkut longlifet ja säästää kuitti. Sain äskettäin uudet polttimot kun kesti vain 3kk.
eipä pk-seudulla tarvitse muutenkaan mitään +90% polttimoita kun kaikki tiet on valaistu
kannattaa ostaa jotkut longlifet ja säästää kuitti. Sain äskettäin uudet polttimot kun kesti vain 3kk.
eipä pk-seudulla tarvitse muutenkaan mitään +90% polttimoita kun kaikki tiet on valaistu
Re: Night breaker polttimot
Osramithan ne minullakin oli.jukkalehikoinen kirjoitti:itse vaihdoin osramin night breakerit philipsin vastaaviin juuri heikon kestävyyden takia..
Helsinki - Porvoo moottoritielle tuli valaistus muutama vuosi sitten.Mimmi kirjoitti: Onkos moottoriteillekin saatu jo valaistus?
Re: Night breaker polttimot
Olenpa tietenkin, mutta en käytä niitä säännöllisesti, toisin kuin Porvoon moottoritietä, jota ajan usein myös yöaikaan. En ole kiinnittänyt huomiota mainitsemiesi teiden valaistukseen kun olen käyttänyt niitä enimmäkseen valoisaan aikaan. On harvoin asiaa länsisuuntaan. Lahden moottoritie taisi olla hyvin valaistu ainakin Kehä kolmoselle asti.Mimmi kirjoitti:Oleko kuullut esim. Länsiväylästä, Turuntiestä tai Lahdenväylästä, jotka ovat kaikki moottoriteitä myös Helsingin puolella.
Re: Night breaker polttimot
Polttimoissa on eroja. Samoin tuntuu tuo kestävyys riippuvan polttimon mallista. Käsittääkseni H7:ssa on aina ollut lyhyempi kestoikä esim H4:ään verrattuna.
Noissa Osrameissa sanotaan paketin kyljessä ihan suoraan, että valoteho on saatu kestoiän kustannuksella. Tosin kyllä ne saisivat mielestänii ainakin vuoden kestää.
Itselläni H1 Night Breakerit ovat kestäneet molemmissa patongeissa moitteetta ja valon väri on valkoisempi kuin esim Silver Stareissa. Polttimon kannalle tulee se 13,5 - 14V.
Vaihdan kyllä lähivalojen polttimot käyttöautoihin joka syksy, polttimon mallista riippumatta.
Mitenkähän jos virittelisi valomuistiin jonkinlaisen viiveen käynnistyksen ajaksi?
Noissa Osrameissa sanotaan paketin kyljessä ihan suoraan, että valoteho on saatu kestoiän kustannuksella. Tosin kyllä ne saisivat mielestänii ainakin vuoden kestää.
Itselläni H1 Night Breakerit ovat kestäneet molemmissa patongeissa moitteetta ja valon väri on valkoisempi kuin esim Silver Stareissa. Polttimon kannalle tulee se 13,5 - 14V.
Vaihdan kyllä lähivalojen polttimot käyttöautoihin joka syksy, polttimon mallista riippumatta.
Mitenkähän jos virittelisi valomuistiin jonkinlaisen viiveen käynnistyksen ajaksi?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
Eikös startilta löydy lähtö johon tulee virtaa vain kun kone käynnissä? Jos siitä piuha releelle joka päättää annetaanko valomuistille virtaa?Svc kirjoitti: Mitenkähän jos virittelisi valomuistiin jonkinlaisen viiveen käynnistyksen ajaksi?
Re: Night breaker polttimot
Yksi vaihtoehto voisi olla myös ohjaus öljynpaineanturin kautta. Valot syttyvät vasta, kun öljynpaine on noussut tarpeeksi. Tässä pitäisi tietysti olla myös ohituskatkaisija, jolla valot saisi päälle vaikka moottori ei kävisikäänliteFun kirjoitti:Eikös startilta löydy lähtö johon tulee virtaa vain kun kone käynnissä? Jos siitä piuha releelle joka päättää annetaanko valomuistille virtaa?Svc kirjoitti:Mitenkähän jos virittelisi valomuistiin jonkinlaisen viiveen käynnistyksen ajaksi?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
Voi tulla hauska tilanne, kun kone leikkaa pimeällä kiinni ja valot sammuvat samalla.Svc kirjoitti:Yksi vaihtoehto voisi olla myös ohjaus öljynpaineanturin kautta. Valot syttyvät vasta, kun öljynpaine on noussut tarpeeksi. Tässä pitäisi tietysti olla myös ohituskatkaisija, jolla valot saisi päälle vaikka moottori ei kävisikäänliteFun kirjoitti:Eikös startilta löydy lähtö johon tulee virtaa vain kun kone käynnissä? Jos siitä piuha releelle joka päättää annetaanko valomuistille virtaa?Svc kirjoitti:Mitenkähän jos virittelisi valomuistiin jonkinlaisen viiveen käynnistyksen ajaksi?
Re: Night breaker polttimot
Aloitin keskustelun 9-3ss/sc-ketjussa näistä samoista polttimoista.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=80010
Ja samoin kävi!
Starttimoottorilta ei saa signaalia moottorin käymisestä, vaan se saadaan laturilta.
Signaali saadaan laturin magnetointikäämin plusnavan(latausvalon) liitännästä. Merkintänä D(D+), L tjms.
Kyseisessä liitännässä jännite nousee auton käydessä ja laturin toimiessa, muutoin jännite on alhainen.
Joissakin latureissa on toinenkin signaaliliitäntä kuormitustietoa varten, mutta se ei sovellu tähän yhtä hyvin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=80010
Ja samoin kävi!
Starttimoottorilta ei saa signaalia moottorin käymisestä, vaan se saadaan laturilta.
Signaali saadaan laturin magnetointikäämin plusnavan(latausvalon) liitännästä. Merkintänä D(D+), L tjms.
Kyseisessä liitännässä jännite nousee auton käydessä ja laturin toimiessa, muutoin jännite on alhainen.
Joissakin latureissa on toinenkin signaaliliitäntä kuormitustietoa varten, mutta se ei sovellu tähän yhtä hyvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Night breaker polttimot
Tuolla toisessa viestiketjussa jo oma vastaus tähän kysymykseen joten lukekaa sieltä tarkemmin. Tähän lyhyesti: Motonetista kokeilumielessä ostetut siniset Xenon blue merkin polttimot breikkereiden jälkeen ja paljon parempi valoteho kuin NB:llä ainakin omassa autossa ja hinta oli kohtuullinen.
Näillä saa kirkastavaloa jopa katuvalaistuksella lisää toisin kuin kellertävillä perus polttimoilla jotka häviää keltaoranssien katuvalojen sekaan. Pimeät motarit märällä syys- ja kevätpimeällä on ihan hirveitä ajettavia valoista ei ole muuta iloa kuin että muut näkevät sinut. Valaistusta lisää joko autoon tai tienvarteen. Eli autoon...
Näillä saa kirkastavaloa jopa katuvalaistuksella lisää toisin kuin kellertävillä perus polttimoilla jotka häviää keltaoranssien katuvalojen sekaan. Pimeät motarit märällä syys- ja kevätpimeällä on ihan hirveitä ajettavia valoista ei ole muuta iloa kuin että muut näkevät sinut. Valaistusta lisää joko autoon tai tienvarteen. Eli autoon...
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Night breaker polttimot
Ainakin H1 ja H4-polttimoina Night Breakerit on toistaiseksi parasta mitä eurorahalla saa halogeenien ryhmään kuuluvilla kaasuilla täytettyjä hehkulamppuja kaupasta ostaa.
Ne kestää kyllä vähintäänkin saman kuin tavallinenkin lamppu, jonka järkevä vaihtoväli on yksi vuosi. Tässä ajassa valoteho on vähentynyt jo huomattavasti, ja siksi ainakin itse vaihdan nuo lähivalojen H1:t joka syksy.
H7 on ihan pelkkää kuluttajan kusetusta ja täysi susi jo suunnittelupöydältä lähtien.
Se on vielä lisäksi yleensä ängetty muoviheijastimelliseen ja muutenkin huonosti jäähdytettyyn umpioon, joten elinikää ei voi kauheesti odottaa edes normaalipolttimoilla saatikka sitten näillä kuumemmilla.
H7 pitäisi laittaa paikalleenkin suojahanskat kädessä, jottei lasiin tule yhtään rasvaa tai muita epäpuhtauksia...
Ne kestää kyllä vähintäänkin saman kuin tavallinenkin lamppu, jonka järkevä vaihtoväli on yksi vuosi. Tässä ajassa valoteho on vähentynyt jo huomattavasti, ja siksi ainakin itse vaihdan nuo lähivalojen H1:t joka syksy.
H7 on ihan pelkkää kuluttajan kusetusta ja täysi susi jo suunnittelupöydältä lähtien.
Se on vielä lisäksi yleensä ängetty muoviheijastimelliseen ja muutenkin huonosti jäähdytettyyn umpioon, joten elinikää ei voi kauheesti odottaa edes normaalipolttimoilla saatikka sitten näillä kuumemmilla.
H7 pitäisi laittaa paikalleenkin suojahanskat kädessä, jottei lasiin tule yhtään rasvaa tai muita epäpuhtauksia...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Night breaker polttimot
Tässä pitäisi tehdä niin, että laitetaan öljynpaineanturin rinnalle toinen anturi (esim 1 -2 bar) ohjaamaan relettä.Risto kirjoitti:Voi tulla hauska tilanne, kun kone leikkaa pimeällä kiinni ja valot sammuvat samalla.Svc kirjoitti:Yksi vaihtoehto voisi olla myös ohjaus öljynpaineanturin kautta. Valot syttyvät vasta, kun öljynpaine on noussut tarpeeksi.
Rele vetää, kun paine on noussut tarpeeksi mutta kytkentä pitää tehdä niin, että rele pysyy kiinni, niin kauan, kun valot ovat päällä. (Taitaa tarvita parikin relettä, jos käytetään tavallista maadoittavaa anturia.) Tällöin valot pysyvät päällä, kunnes virta katkaistaan tai valot sammutetaan katkaisijasta.
Öljynpainekatkaisijan rinnalle laitetaan painonappi, jolla valot saa tarvittaessa sytytettyä manuaalisesti, jos moottori ei käy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Night breaker polttimot
Itsellä H4 NightBreaker kesti jopa 3kk joten lyhyeksi jäi se tuttavuus. Muuten ihan mainio tuikku mutta tuskin enää keulalle päätyy. Pakkauksessahan on tosiaan merkintä lyhyemmästä kestoiästä joten tästä tietoisena vaihtopolttimot olivat valmiina kontissa odottamassa NB:n sammumista .ajn kirjoitti:Ainakin H1 ja H4-polttimoina Night Breakerit on toistaiseksi parasta mitä eurorahalla saa halogeenien ryhmään kuuluvilla kaasuilla täytettyjä hehkulamppuja kaupasta ostaa.
Ne kestää kyllä vähintäänkin saman kuin tavallinenkin lamppu, jonka järkevä vaihtoväli on yksi vuosi. Tässä ajassa valoteho on vähentynyt jo huomattavasti, ja siksi ainakin itse vaihdan nuo lähivalojen H1:t joka syksy.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: Night breaker polttimot
Googlasin ja löysin tällaista:
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_sh ... 0034184581
Eli muillakin kuin minulla on surkeita kokemuksia kyseisistä polttimoista.
http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_sh ... 0034184581
Eli muillakin kuin minulla on surkeita kokemuksia kyseisistä polttimoista.