Alipaine ?
Alipaine ?
Joskus maailmassa oli joissain SAAB-autoissa vakiovarusteena alipainemittari hienosti koteloituna kojetaulun päällä.
Mitä virkaa sillä oli silloin, olisiko käyttöä "nykyajan" Saabistille ?
Voisiko vaikka tällä ns. taloudellisuusmittarilla säästää bensaa tai käyttää apuna vikoja ja vaivoja autosta etsittäessä.
Mittarin tulkintaohjeita, onko kellään ?
Pohjolanliikenteen isossa hallissa alkaa tarjeta tehdä kohtapuoleen remontteja !
Jo-Jo
Mitä virkaa sillä oli silloin, olisiko käyttöä "nykyajan" Saabistille ?
Voisiko vaikka tällä ns. taloudellisuusmittarilla säästää bensaa tai käyttää apuna vikoja ja vaivoja autosta etsittäessä.
Mittarin tulkintaohjeita, onko kellään ?
Pohjolanliikenteen isossa hallissa alkaa tarjeta tehdä kohtapuoleen remontteja !
Jo-Jo
Re: Alipaine ?
Onhan niistä alipaine mittareista melkoinen apu kun moottorin kuntoa katsellaan.Varmaankin pitää olla vaimentamaton mittari jotta pystyy tulkitsemaan aivan oikein noita mittarin lukuja.
Mulla on joku 70 luvun moottorilehti jossa oli juttua tuosta enemmänkin.
Voin yrittää skannata sen esille.
Mulla on joku 70 luvun moottorilehti jossa oli juttua tuosta enemmänkin.
Voin yrittää skannata sen esille.
No ei siitä kunnollista kopiota saanut mun rumpuscannerilla.
Lehti on kuitenkin vuodelta 1964!
Mutta tässä tää on,kannattaa imata omalle koneelle ja katsella suunnennuslasilla..
http://img517.imageshack.us/my.php?image=sek074n.jpg
Lehti on kuitenkin vuodelta 1964!
Mutta tässä tää on,kannattaa imata omalle koneelle ja katsella suunnennuslasilla..
http://img517.imageshack.us/my.php?image=sek074n.jpg
Ajattelin mahdollisia hyötyjä jokapäiväisessä käytössä = ajossa ?
Säätömahdollisuudet alipainemittaria hyödyntäen on ilmeisesti hyvin vähissä kun auto on SAAB 900 i 16 ja katilla varustettu. Näin päättelin Tomaatin edellisestä vastauksesta?
Mittari on jo, hyllyssä.
Jo-Jo
Ps. kyllä niistä kuvista hyvin selvää saa ja ymmärrystä itse mittariin.
Säätömahdollisuudet alipainemittaria hyödyntäen on ilmeisesti hyvin vähissä kun auto on SAAB 900 i 16 ja katilla varustettu. Näin päättelin Tomaatin edellisestä vastauksesta?
Mittari on jo, hyllyssä.
Jo-Jo
Ps. kyllä niistä kuvista hyvin selvää saa ja ymmärrystä itse mittariin.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
http://213.250.107.23/pdf/ohjepdf/32-175.pdf

Ja mitä enemmän kaasuläppä on kiinni niin sitä isompi on alipaine imusarjassa.
Eli kulutus on pieni. ( tällöin mittari on vihreällä alueella )
Mitä enemmän läppä on auki niin sitä pienempi on alipaine ja mittari menee
punaiselle..
Eli kulutus on suuri

Ja mitä enemmän kaasuläppä on kiinni niin sitä isompi on alipaine imusarjassa.
Eli kulutus on pieni. ( tällöin mittari on vihreällä alueella )
Mitä enemmän läppä on auki niin sitä pienempi on alipaine ja mittari menee
punaiselle..
Eli kulutus on suuri
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Vaimentamaton pitää tosiaan mittarin olla jos haluaa sillä moottoria tutkia. Toisinsanoen viisarin pitää päästä herkästi liikkumaan. Aikoinaan vaimennus oli tehty kuristimella joka sijaitsi mittarin siinä osassa johon alipaineletku liitettiin. Jos mittari oli vaimennettua mallia niin poraamalla reikää isommaksi pystyi poistamaan vaimennuksen. Tuulilasissa on ollut muistaaksi jolloinkin 80-luvun alussa ohjeet viisarin liikkeiden analysointiin. On mulla jossakin jemmassa tuo juttu. TM 10/80 sisältänee myös jotakin aiheeseen liittyvää juttua artikkelissa "Alipainemittari".
Minulla on 99turbossa ahtopainemittari. Siinähän toki on alipainepuoli (-1...0bar), jota voi lukea samalla tapaa, kuin tuota ns. taloudellisuusmittaria. Tuon mittarin avulla olen muunmuassa pystynyt havainnoimaan moottorin parhaan vääntöalueen, eli kuinka herkästi moottori vetää tietyllä alipaineen/paineen lukemalla kierrosluvun suhteen. On aivan päivän selvää, että edetään taloudellisemmin käyttämällä esim. kiihdytyksessä pienempää vaihdetta siten että nopeus nousee ripeästi, mutta viisari pysyy alipaineilla sensijaan että isolla vaihteella survotaan kaasupohjassa imusarjan paineen ollessa ylempänä (turbomoottorin kyseessä ollessa tietenkin ahtopaineilla). Ajatus on nimenomaan siinä, että kiihtyvyys on osapuilleen yhtä nopea.
Muuta järjellistä käyttöä en ole tuolle alipainepuolelle keksinyt vapaastihengittävää moottoria ajatellen. Turbomoottorin kanssa sillä on toki havaittu esim. viallinen bypass-venttiili.
Muuta järjellistä käyttöä en ole tuolle alipainepuolelle keksinyt vapaastihengittävää moottoria ajatellen. Turbomoottorin kanssa sillä on toki havaittu esim. viallinen bypass-venttiili.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Noh tuo mun skannattu kuva on kuitenkin vuodelta -64.
Joten turbolla ja kärjettömällä sytkällä olevat auto harrastajat unohtakoot tämän linkin.
Ihan mielenkiinnosta laitoin tätä vanhanajan tietotaitoa esille. Anteeksi vaan.
Joten turbolla ja kärjettömällä sytkällä olevat auto harrastajat unohtakoot tämän linkin.
Ihan mielenkiinnosta laitoin tätä vanhanajan tietotaitoa esille. Anteeksi vaan.
Tomaatille kiitos mittarin toiminna ja vikojen linkitystiedosta. Lisää, kiitos, jos joku viitsii kaivaa arkistojaan. Aikanaan muistelin mittarin lähes korvanneen kaikki muut mittalaitteet monipuolisuudellaan ???
Mertmi oli löytänyt sen toisen puolen asiasta, jokapäiväisen käytön ja siitä saatavan hyödyn. Kovin jäi vähäiseksi, ainakin jos siinä oli kaikki !
Äkkipikaa tuntuisi jopa siltä, ettei asentaminen maksa vaivaa.
Se kierrosluvun ja alipainetiedon hyväksikäytön mahdollisuus jäi vähän kiinnostamaan. Miten sen edullisimman veto- ja/tai vääntöalueen löytäisi omasta autostaan ? Kuka voi kertoa lisää ? Bensa maksaa eikä ainakaan halpene ja sitä kuitenkin palaa melkoisia määriä itse kullakin.
Jo-Jo
Mertmi oli löytänyt sen toisen puolen asiasta, jokapäiväisen käytön ja siitä saatavan hyödyn. Kovin jäi vähäiseksi, ainakin jos siinä oli kaikki !
Äkkipikaa tuntuisi jopa siltä, ettei asentaminen maksa vaivaa.
Se kierrosluvun ja alipainetiedon hyväksikäytön mahdollisuus jäi vähän kiinnostamaan. Miten sen edullisimman veto- ja/tai vääntöalueen löytäisi omasta autostaan ? Kuka voi kertoa lisää ? Bensa maksaa eikä ainakaan halpene ja sitä kuitenkin palaa melkoisia määriä itse kullakin.
Jo-Jo
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
mie oon huomannu että og900 t8 vie vähiten bensaa nelosvaihteella ajettaessa 75-85km/h mutkaista maantietä. kierrosluku vaihtelevasti 2200-2400rpm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
045-2698659
Osaisiko joku arvioida, mikä olisi vastaavasti edullisin nopeus (= kierrosluku ?) polttoaineen kulutusta ajatellen kun autona on Saab 900 i 16 kat vm, -90. Vaihteita valittavana 5 eteenpäin.
Miten on, mikä on ero ajettaessa nelosella tai vitosella tasaisella nopeudella esim. 85 km/h polttoaineen kulutuksessa. Varmaan on kokemuksia käytännöstä.
Antakaa kuulua, kuuntelen !
Jo-Jo
Miten on, mikä on ero ajettaessa nelosella tai vitosella tasaisella nopeudella esim. 85 km/h polttoaineen kulutuksessa. Varmaan on kokemuksia käytännöstä.
Jo-Jo
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Seuraa sitä kierroslukumittaria.Jo-Jo kirjoitti:Osaisiko joku arvioida, mikä olisi vastaavasti edullisin nopeus (= kierrosluku ?) polttoaineen kulutusta ajatellen kun autona on Saab 900 i 16 kat vm, -90. Vaihteita valittavana 5 eteenpäin.
Jo-Jo
Mitä pienemmät kierrokset ja jaksaa mennä niin sitä pienempi kulutus.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tuulilasissa ollutta juttua en nyt onnistunut löytämään mutta TM 10/80 löytyi ja se käsittelee kahden sivun verran juuri moottorin tutkimista alipainemittarilla. Jos sille on vielä tarvetta niin koetan saada siitä kelvollisia skannauksia jahka tässä ennätän. Mikä on hyvä mesta laittaa ne? Niin, että olisivat sitten helposti kaikkien kiinnostuneiden saatavissa.
Minä en osaa neuvoa mitään alustaa, jolle voisi kuvat pistää katseluun.
Kiva niitä on katsella, kun muut ovat laittaneet näkyville. Varmaan joku hyväntahtoinen neuvoo kädestä pitäen, miten pitää menetellä !
Mutta siihen toiseen asiaan.
Kai se kone jossain kierrosalueella pyörii "kevyesti" ja "taloudellisesti" oli vaihde mikä tahansa eli voisiko siitä saada vinkkiä.
Leikillään voisi vetää vastauksista sellaisenkin johtopäätöksen, että parhaiten säästää, kun ei pistä koko myllyä käymään. Heh heh ! Näinhän se onkin, oikeesti. Se ei kuitenkaan ollut kysymykseni syvin sisällys, suomen kielellä kun on vain niin vaikea esittää asioita ymmärrettävästi.
Aurinkoista iltapäivää kaikille
Jo-Jo
Kiva niitä on katsella, kun muut ovat laittaneet näkyville. Varmaan joku hyväntahtoinen neuvoo kädestä pitäen, miten pitää menetellä !
Mutta siihen toiseen asiaan.
Kai se kone jossain kierrosalueella pyörii "kevyesti" ja "taloudellisesti" oli vaihde mikä tahansa eli voisiko siitä saada vinkkiä.
Leikillään voisi vetää vastauksista sellaisenkin johtopäätöksen, että parhaiten säästää, kun ei pistä koko myllyä käymään. Heh heh ! Näinhän se onkin, oikeesti. Se ei kuitenkaan ollut kysymykseni syvin sisällys, suomen kielellä kun on vain niin vaikea esittää asioita ymmärrettävästi.
Aurinkoista iltapäivää kaikille
Jo-Jo
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
mie oon pitäny parhaimman ja taloudellisemman alueen omasta mielestäni tuo 2200-2500rpm. sillä kulkee parhaiten oli vaihde mikä tahansa
#1171 klubin jäsen
045-2698659
045-2698659