seosmittarista

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
saabisti900
"Turbo"

seosmittarista

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Niin onko tuollainen seosmittari hintansa arvoinen? Olen tässä jonkun aikaa miettinyt sellaisen hankkimista, mutta en ole vielä ihan varma.

Minulla on näitä kysymyksiä, joihin en oikein tiedä vastausta, mutta pitäisi kuitenkin tietää ennen kuin viitsii ostaa seosmittaria. Olipa monimutkaisesti sanottu :roll:

Onko hyötyä nähdä seoksen suhde, kun sille ei kuitenkaan itse voi mitään? Mutta jos seos on väärä, niin tunnistaako ecu sen, jos vaikka on nostanut ahtoja ilman että on laittanut teholastun. Elikä osaako vakiolastu kompensoida nostettuja ahtoja? Ja autonihan on ng900 vm-96.
Saab 900 2.0t vm.96
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ainahan tieto lisää tuskaa. Mielestäni se on hyvä indikaattori mutta pakokaasunlämpömittari ajaa ruiskussa saman asian jos ei pääse kajoamaan säätöihin.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lamba-anturillakin on merkitystä. Antureilla on erilaisia ominaisuuksia, ja jossakin vaiheessa oli vanhemmissa antureissa rajoituksina esim. se, ettei täyskaasukiihdytyksessä saa lukemia anturista, kun menee ulos mittausalueelta. Pitäisi siis olla hyvät speksit anturista, jos itse rakentaa mittaria, jotta saisi varmaa tietoa täyskaasullakin. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Yksi vaihtoehto olis laajakaista-lambda, mutta hinta pompsahtaa lukulaitteen myötä satoihin euroihin. Tarkkuus olisi sitten ihan eri luokkaa normaaliin lambdaan verrattuna.
Foxbody turbo
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Itse olen saanut sellaisen käsityksen noista mittareista, että lähinnä nillä näkee käykö auto rikkaalla/laihalla. Jos haluat tarkastella A/F:ää tarkemmin ei normaali anturin siihen riitä, nimittäin niiden erottelukyky laskee voimakkaasti lambda 1 alla. Kuten tossa yllä jo mainittiin niin laajakaista-anturit soveltuvet seoksien tarkasteluun, hinta on sitten eri asia.

Ja mitä tulee ECUn kykyy nähdä laiha seos jos ahtoja nostetaan, I dont think so. Lambdaa ei nimittäin lueta mulloin kun "closed loop" aikana, eli täyskaasut jää täysin pois.
500whp.net member
saabisti900
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Itse kyllä tarkoitin tollasta tavallista mittaria, jolla vain tarkkaillaan käykö auto rikkaalla/laihalla. Mutta onko tommoinen mittari sitten vähän pilipali vehje, onko siitä sitten paljoakaan hyötyä?

Ja mitä vigge oikein tarkoitti tolla viimesellä lauseella? :oops:
Saab 900 2.0t vm.96
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

saabisti900 kirjoitti:
Ja mitä vigge oikein tarkoitti tolla viimesellä lauseella? :oops:
Hieman lisää selvennystä,

"close loop" alue tarkoittaa sitä aluetta jolloin koneen bensansaantia säädetään lambda-anturin näyttämän perusteella. Alueen ulkopuolella, ei lambdaa lueta jolloin ECU:lla ei ole tietoa käykö moottori rikkaalla taika laihalla. Close loop alue kattaa ajon tasakaasulla, tyhjäkäynnillä jne, jolloin pyrkimys on pitää lambda-arvo otollisena, eli ykkösenä päästöjen/ katin toimminan takia.

Close loop toiminta muuttuu ns. open loop toiminnaksi, silloin kun autolla ajetaan "läpät auki" ei pedaali pohjassa. Etenkin turbomoottissa on tärkeää että täyskaasulla seosta rikastetaan huomattavasti.

Eli kuten yllä sanoin niin ECU ei todellisuudessa tiedä seoksista yhtään mitään kun ajetaan läpät auki. Seokset on kuitenkin hoidettu niin että ECU laskee tarvittavan ruiskutusmäärän imuilman lämpötilan ja ahtopaineen mukaan ECUn muistista löytyvien karttojen avulla. Nyt kun nostat ahtoja, niin kone kyllä pysyy mukana tiettyyn rajaan asti, mutta jossain vaiheessa toimita karkaa käsistä. Karttojen lisäksi bensapaine nousee myös ahtojen mukaan, joka omalta osalta varmistaa että soppa riittää.

Edit selanen unohtui vielä, että karttoja rukataan sen mukaan mitä lambda näyttää close loop toimmon alla. Esim jos bensapaine on jostain syystä alhainen kävisi kone laihalla tasakaasulla, jos mitään ei tehtäisi. Tässä tapauksessa ECU kasvattaa suuttimien aukioloaikaa, jolloin A/F saadaan haluttuun arvoon. Sama korjaus tehdä myös karttoihin, jolloin muutos vaikuttaa myös täykaasukiihdytyksiin.
500whp.net member
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kyllähän tuo lambdamittari on hintansa väärti.... Riippuu tietty hinnasta.... :lol:

Hyödyttää ainakin mahdollista vikojen selvittelyä, lähinnä polttoainepuolella. Ja olen säätänytkin seoksia mittarin perusteella ja ei ainakaan vielä ole hajonnut mitään. Kyllä omatekemästäkin saa hyvän kun vain käyttää aikaa rakentamiseen ja vielä enemmän aikaa laitteen huolelliseen säätämiseen.

Ite rakensin talvella 20ledisen lambdan kylmällä 1.8i jetan anturilla ja ite mittarin kokosin ihan elektroniikka keskusksesta saatavilla perus komponenteilla ja konemiehen taidoilla(luetaan: tuurilla)

Ohjeet löytyy esim. http://www.siipicossu.com/, josta itse ne lainasin, hieman paranneltu versio piirilevyn osalta löytyy myös omilta sivuiltani http://www.kolumbus.fi/matti.luomanpera/ .

Toimii mielestäni ihan jees. Ainakin verrattuna FMI:n mittariin, joka löytyy kilpurista. Jos hintoja vertaillaan niin itse tehty hakkaa ostetun 100/0!(Siis katuautokäytössä, kilpailutouhuissa taas tarkka ja nopea mittari on ehdottomuus. Yhdellä mäntäsarjalla tienaa helposti jo mittarin!!!)

Ainut ongelma on mittarin säätö kahden erillisen piirin takia. Anturia simuloimaan tarvitaan melko tarkka mittari, mistä saadaan ulos arvoja 0 - 1000mV väliltä, mielellään mahdollisimman pienin portain. Itse pääsin käyttämään fluken kalibrointivirtalähdettä, josta saa ulos ihan mitä tahansa, joka taas helpotti säätämistä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
/-\rtsi
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja /-\rtsi »

Näiden kaikenmaailman nettiohjeiden mukaan rakennettujen ledimittareiden ongelmana on lambda-anturin epälinearisuus pakokaasujen lämpötilan suhteen.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että monilta nettisivuilta luettu tieto jostakin tietystä mV -tason jännitteestä, tietyllä seossuhteella, ei pidä paikkaansa kunhan pakokaasujen lämpötila muuttuu. Toisinsanoen, 800mV:n jännite tarkoittaa ihan eri asiaa 500ºC pakokaasujen lämpötilassa kuin mitä 900ºC asteisten pakokaasujen lämpötilassa.

Suomalaisista valmistajista VPV Motorracing, sekä FMI (malli 1.4), ovat molemmat painoittaneet kapeakaistaiset seosmittarinsa täyskaasuajoa varten (eli siis todella kuumia pakokaasuja varten). Tämä sopii erinomaisesti kireän harrastekinnerin säätämistä varten.

Yhtenä huonona esimerkkiä monista tavattoman onnettomista keksinnöistä on Autometer -seosmittari. Siinä ei ole minkään valtakunnan lämpötilakompensointia.

FMI:n insinööri sanoi minulle heidän mittarinsa (malli 1.4) sekoavan 0,7 (ja risat päälle) olevilla lambda-arvon seosarvoilla, sekä sitä rikkaammilla seoksilla. Tämä kuitenkin riittää loistavasti vapaastihengittävän moottorin säätämiseen.
Minulla on rajoitettu kokemuspohja bensaturbomoottorin säätämisestä. Siksi en puutu siihen tälläkertaa.

En kuitenkaan näkisi ongelmaa bensaturbon säätämisessä kapeakaistaisen seosmittarin sekä pakokaasujen lämpötilamittarin kanssa. Pakokaasujen lämpötila on suoraan kytkennässä seoksiin. Stokiometrisellä seoksella (1:14,7) saavutetaan piikkilämpötila. Sitä rikkaammilla tai laihemmilla seoksilla lämpötila LASKEE.

terv: _Artsi_
Harrasteosaaminen (rajoitetussa määrin):
- VAG-konsernin dieselit
- Toyota Starlet (erityisesti K-moottorit)
- IPSC (standard & open -luokat)
öljysormi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

kyllä tuolla normaali lamdallakin pystyy havaitsemaan käykö moottori liian laihalla. tarkkaan säätämiseen siitä ei ole.

elikkäs jos mittari näyttää täyskaasulla lambdaa 0,9-1 voi olla varma siitä että kone käy laihalla.

varman päälle säädettäessä kannattaa katsoa että mittari näyttää ylirikkaita seoksia. ja jos mahdollista verrata oman mittarin näyttämää laajakaista lamdan arvoihin dynossa.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
jarska
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jarska »

Ainakin oma FMI:n mittari ajanut asiansa hyvin. Auttaa aina enemmän tai vähemmän säätelyissä kun ei tarvi aivan perstuntumalla aina kokeilla kaikkea(eikä raaski dynossa viikottain hypätä). Eihän tuolla tietenkään pysty seoksia samoin säätämään kuin penkissä mutta kätevä kapistus siinä mielessä että pystyy seuraileen seoksia muulloinkin kuin vain jos käy dynossa...Oma mielipide on että aika "must" kapistus viritetyssä koneessa,varsinkin jos ei ole omista mitään valmista, testattua virisarjaa vaan kone on sekametelisoppa kuten minulla.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Vastaa Viestiin