saabisti900 kirjoitti:
Ja mitä vigge oikein tarkoitti tolla viimesellä lauseella?

Hieman lisää selvennystä,
"close loop" alue tarkoittaa sitä aluetta jolloin koneen bensansaantia säädetään lambda-anturin näyttämän perusteella. Alueen ulkopuolella, ei lambdaa lueta jolloin ECU:lla ei ole tietoa käykö moottori rikkaalla taika laihalla. Close loop alue kattaa ajon tasakaasulla, tyhjäkäynnillä jne, jolloin pyrkimys on pitää lambda-arvo otollisena, eli ykkösenä päästöjen/ katin toimminan takia.
Close loop toiminta muuttuu ns. open loop toiminnaksi, silloin kun autolla ajetaan "läpät auki" ei pedaali pohjassa. Etenkin turbomoottissa on tärkeää että täyskaasulla seosta rikastetaan huomattavasti.
Eli kuten yllä sanoin niin ECU ei todellisuudessa tiedä seoksista yhtään mitään kun ajetaan läpät auki. Seokset on kuitenkin hoidettu niin että ECU laskee tarvittavan ruiskutusmäärän imuilman lämpötilan ja ahtopaineen mukaan ECUn muistista löytyvien karttojen avulla. Nyt kun nostat ahtoja, niin kone kyllä pysyy mukana tiettyyn rajaan asti, mutta jossain vaiheessa toimita karkaa käsistä. Karttojen lisäksi bensapaine nousee myös ahtojen mukaan, joka omalta osalta varmistaa että soppa riittää.
Edit selanen unohtui vielä, että karttoja rukataan sen mukaan mitä lambda näyttää close loop toimmon alla. Esim jos bensapaine on jostain syystä alhainen kävisi kone laihalla tasakaasulla, jos mitään ei tehtäisi. Tässä tapauksessa ECU kasvattaa suuttimien aukioloaikaa, jolloin A/F saadaan haluttuun arvoon. Sama korjaus tehdä myös karttoihin, jolloin muutos vaikuttaa myös täykaasukiihdytyksiin.