MapTun
MapTun
Kattelin tuossa klubi-lehteä ja tuli vastaan tuo jo vanhentunut viritarjous 170hv->235hv.
Miehelle joka noista virittämis jutuista ei muuta ymmärrä katsoa kun miten tehot ja väännöt eroaa vakioista niin tulipa mieleen muutama kysymys.
Eli mitä tuolla 840€:lla saa ?
Vaihtavat ilmeisesti jonkun elektroniikka lastun, mutta vaihtavatko jotain muitakin osia ?
Autolla tuli justiinsa 150t mittariin niin uskaltaako vielä virittää, vai kasvaako rasitus(tuleeko edes rasitusta(?)) liian suureksi, että pamahtaa koko kone.
Mitä muita riskejä tuosta virittämisestä on ?
Vaikuttaako automaattilaatikko tuohon ?
edit : auto vm2000
Miehelle joka noista virittämis jutuista ei muuta ymmärrä katsoa kun miten tehot ja väännöt eroaa vakioista niin tulipa mieleen muutama kysymys.
Eli mitä tuolla 840€:lla saa ?
Vaihtavat ilmeisesti jonkun elektroniikka lastun, mutta vaihtavatko jotain muitakin osia ?
Autolla tuli justiinsa 150t mittariin niin uskaltaako vielä virittää, vai kasvaako rasitus(tuleeko edes rasitusta(?)) liian suureksi, että pamahtaa koko kone.
Mitä muita riskejä tuosta virittämisestä on ?
Vaikuttaako automaattilaatikko tuohon ?
edit : auto vm2000
Re: MapTun
- KO hintaan varmasti saa softan uudelleenohjelmoitua, vaikka tarjous olisikin umpeen mennyt (esim. www.bsrab.se tai ProCar Service / JKL)
- Autoosi tulee siis uusi softa. Tapahtuu joko ohjausyksikön vaihdolla tai PPC:llä (Oma mokkula jolla itse voit ladata / poistaa softan).
- Riskinä on että rikot autosi väärällä ajotavalla. Saa sen 170hv koneen/auton rikki.
- Osa viripajoista suosittelee että yli 100 000km ajettuja autoja ei pitäisi virittää.. Itse olen ainakin niin tehnyt ja kertaakaan kone ei ole hajonnut.
- Automaatin osalta nuo tehot eivät ole vielä liikaa
- Autoosi tulee siis uusi softa. Tapahtuu joko ohjausyksikön vaihdolla tai PPC:llä (Oma mokkula jolla itse voit ladata / poistaa softan).
- Riskinä on että rikot autosi väärällä ajotavalla. Saa sen 170hv koneen/auton rikki.
- Osa viripajoista suosittelee että yli 100 000km ajettuja autoja ei pitäisi virittää.. Itse olen ainakin niin tehnyt ja kertaakaan kone ei ole hajonnut.
- Automaatin osalta nuo tehot eivät ole vielä liikaa
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: MapTun
eklunto1 kirjoitti: - Riskinä on että rikot autosi väärällä ajotavalla. Saa sen 170hv koneen/auton rikki.
Saahan vaikka 17 heppasen auton rikki väärällä ajotavalla![]()
- Osa viripajoista suosittelee että yli 100 000km ajettuja autoja ei pitäisi virittää..
Toi on täyttä puppua, ainakin saabin kohdalla. 100 tkm ajettu on parhaimmillaan viritystä ajatellen, eli juuri sisäänajettu![]()
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: MapTun
okei.
Jengi näyttää täällä päivittävän turbojakin muihin kun orkkiksiin. Lisää poweria myös sitä kautta ?
Jengi näyttää täällä päivittävän turbojakin muihin kun orkkiksiin. Lisää poweria myös sitä kautta ?
Re: MapTun
"etsi" napilla löytyy tietoa ja kokemuksia vaikka kuinka...foppa kirjoitti:okei.
Jengi näyttää täällä päivittävän turbojakin muihin kun orkkiksiin. Lisää poweria myös sitä kautta ?

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: MapTun
Juu löytyyhän sieltäkin. Usein vaan viestiketjun aloittajat on jo perillä termeistä ym. ja aika hankala päästä perille mistä puhutaan.
Näinhän se on, että noita tarpeeksi kun lukee niin pääsee kärryille. Alku aina hankalaa
Näinhän se on, että noita tarpeeksi kun lukee niin pääsee kärryille. Alku aina hankalaa

Re: MapTun
Jos haluat säästää paljon, niin suosittelisin ottamaan yhteyttä jcarlson nimimerkillä kirjoittavaan henkilöön.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=76539
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=76539
#1747
Re: MapTun
eli vielä kerran kertauksen vuoksi tiivistettynä. Jos tekee tuollasen 170hv-235hv päivityksen niin onko se laillinen vai ei ? tarviiko päivittää mitään muita osia ?
Re: MapTun
Haku tosiaan auttaa asiassa 
- Laillisia on vain Saab:n tai Hirsch:n tekemät päivitykset. Muutkin ratkaisut ovat toimivia ja usein huomattavasti edullisempia, koska niille ei ole tehty mm. virallisia päästömittauksia, joten niitä ei myöskään voi edullisesti muutoskatsastaa. Takuita tietenkään ei noille "ei virallisille" saa.
Jos haet tehoja n. 235HP ja haluat että kone kestää, niin silloin tulisi laittaa:
- Softa (Aero)
- Aeron ahdin (orkkis kyllä riittää, mutta kestävyys ja tehon tuotto on rajoilla)
Tuon saat muutoskatsastettua.
Tai sitten vain ostat BSR:n tai muun softan ja et tee raudalle mitään. Kyllä se järkevästi ajettuna kestää. Muutoskatsastusta et saa tehtyä.
Jos rahaa on ja hyvä haluaa:
- Isompi putkisto
- Välijäähdytin
- Paremmat jarrut
- Alustasarja
... Ja niinedelleen, mutta tuolla listalla saa jo ihan hyvän. Usein taktiikka on se että vanhaa kulunutta osaa vaihtaa astetta parempaa remontin yhteydessä.

- Laillisia on vain Saab:n tai Hirsch:n tekemät päivitykset. Muutkin ratkaisut ovat toimivia ja usein huomattavasti edullisempia, koska niille ei ole tehty mm. virallisia päästömittauksia, joten niitä ei myöskään voi edullisesti muutoskatsastaa. Takuita tietenkään ei noille "ei virallisille" saa.
Jos haet tehoja n. 235HP ja haluat että kone kestää, niin silloin tulisi laittaa:
- Softa (Aero)
- Aeron ahdin (orkkis kyllä riittää, mutta kestävyys ja tehon tuotto on rajoilla)
Tuon saat muutoskatsastettua.
Tai sitten vain ostat BSR:n tai muun softan ja et tee raudalle mitään. Kyllä se järkevästi ajettuna kestää. Muutoskatsastusta et saa tehtyä.
Jos rahaa on ja hyvä haluaa:
- Isompi putkisto
- Välijäähdytin
- Paremmat jarrut
- Alustasarja
... Ja niinedelleen, mutta tuolla listalla saa jo ihan hyvän. Usein taktiikka on se että vanhaa kulunutta osaa vaihtaa astetta parempaa remontin yhteydessä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96