TTiD kirjoitti:Itsellä tuli tuossa kuukausi sitten ajettua +1000km lenkki. Kaksi ihmistä+minun kamat+NAISEN kamat ja kaikki mökkikamat mitä tarvii... Yllätti positiivisesti kulutus, kun sen kerrankin muistin laskea, 4.73L/100km eikä ajo ollut mitenkään hissuttelua.
Jaahas, sinne on tullut varmasti ihmetystä aiheuttava kirjotusvirhe eli 5.73L/100km Kiitos ja anteeksi!
EDIT: Ja vielä miksi yllätti positiivisesti: -ennen oli saman kokoluokan auto, bensa vapari, söi 2x enemmän ainetta ja oli laiskempi.
TTiD kirjoitti:
Jaahas, sinne on tullut varmasti ihmetystä aiheuttava kirjotusvirhe eli 5.73L/100km Kiitos ja anteeksi!
No hyvä - minuakin helpotti.
Meinasin jo alkaa aiemmin enemmänkin kyselemään, mutta otin annetun haasteen vastaan ja koitin päässä suksiboksilla samoille litroille... En päässy mutta taloudellisen ajon motivaattorista tuo hyvin kävi !!
Ja näitten kanssa kannattaa kerran jos tisenkin miettiä mitä autollensa tekee. Nuo nostavat käytännössä kaikki railpainetta, ja legendaarisen kallis korkeapainepumppu huutaa hoosiannaa. En voi väittää, ettei joidenkin valmistajien softissakin niin tehtäisi, mutta kun vie Karalalle, voi vieläpä pyytää jättämään sen railpaineen rauhaan.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mimmi kirjoitti:
Hirschin saa 1100e:lla, jolloin tulee täysi takuu.
Hirschin ohjehinta Suomessa on kylläkin tuo 1100€ + alv 22% eli 1342€. Ja tuohon päälle ½/1 tunnin asennus. Itse en tuohon TTiD:hen harkitsisi muuta kuin Hirschin settiä, koska kone on uudehko ja virityksistä ei liene niin paljon kokemuksia vielä muilla. Tuossa toisessa ketjussakin oli tästä keskustelua ja kokemuksiakin Hirschistä.
Mimmi kirjoitti:
Hirschin saa 1100e:lla, jolloin tulee täysi takuu.
Hirschin ohjehinta Suomessa on kylläkin tuo 1100€ + alv 22% eli 1342€. Ja tuohon päälle ½/1 tunnin asennus. Itse en tuohon TTiD:hen harkitsisi muuta kuin Hirschin settiä, koska kone on uudehko ja virityksistä ei liene niin paljon kokemuksia vielä muilla. Tuossa toisessa ketjussakin oli tästä keskustelua ja kokemuksiakin Hirschistä.
Samaa vikaa havaittavissa, eli jos TTiD:n hintainen auto olisi ajossa, en säästäisi enää softan hinnassa. (Mielipiteitä tietysti monia)
Kommentti oli lähinnä osoitettu tuota tehoboksia vastaan, huomattavasti turvallisempi vaihtoehto tuo karala kuitenkin on kuin KCR, BSR, ym, koska softa on autokohtainen, ajetaan penkissä ja mies oikeasti tietää näiden CR-disukoiden kanssa mitä tekee. Ainakin korkeapainepumpun rikkoutumisen kasvanut riski voidaan välttää kun ei muuteta sen toimintaa, vain ruiskutusaikoja/määriä.
Katsotaan syssymmällä, josko tälle uskaltaisi jotain tehdä kun silloin takuuta ei ole jäljellä enää enempää kuin puolisen vuotta.
Karala saa luultavasti tehdä meikäläisen autoon sellaisen varovaisen softan, tehoja tyyliin samat kuin hirvessä, vääntöjä ehkä manuaalihirven verran. Alarekisteriin ei tarvita muutoksia, ylös sensijaan lisäpotku olisi tervetullutta, jotta auto tuntuisi vielä enemmän bensakoneelta.
Samalla saa poistaa EGR:n käytöstä, jottei nokeennuteta imusarjaa lisää, samalla ohjelmoituttanen imusarjan läpät jatkuvasti auki, jotteivät lähde liikkeelle. Pari hyvää ominaisuutta koneen perinteisen turvallisuuden eteen vanhanaikaisella tyylillä mitä hirvessä ei tule mukana.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vähän OT tuolta VAGgineihin maailmasta.
Joku oli vertaillut bensa 2.0TFSI RS Ocua ja 2.0TDI RS:ää ja jos kierrokset pysyvät koko ajan <4500rpm, niin riisseli näyttää bensalle takavaloja koko ajan.
Pitäneenkö paikkansa?
Mielenkiintoinen juttu, olihan ne TM:ssä myös saaneet tuon RS dieselin kiihtymään 0-100km/h ihan 8s pintaan, eli tehoja ja vääntöjä on vähintään se mitä luvataan.
Vastaava vertailu Saabeilla 2.0TS ja TTiD:n välillä on myös mielenkiintoinen.
Paljonko TTiD:ssä on max. kiekat minkä yli ei kannata kierrättää?
On se mahdollista (Skodassa). Johtuu väännöstä, jota TDi:ssä on alle 4500rpm periaatteessa koko ajan enemmän. 2.0TFSi:ssä on tehoa 176hv tuolla 4500 kierroksella. Mutta se, että miksei saa kierrättää tuon yli on toinen juttu..
Ihan sama juttu SAABin kanssa. Saabissa vaan vääntöero on TTiD:n eduksi huomattavasti suurempi - 100Nm. Kun 2.0T:n maksimivääntö tulee peliin 2500rpm niin TTiD:ssä se sama vääntö on jossain alle 1300rpm. Ja siitä tuonne reiluun 4000 kierrokseen on TTiD:ssä koko ajan hurjasti enemmän vääntöä.
Mutta ne ratkaisevat kierrokset, yli 4500rpm on myös ihan toimivia siinä bensamyllyssä.
Tuossa vertailussahan ei ole mitään järkeä, juuri niin TDI-VAG-miesten toimintaa kuin olla ja voi.
Kyllä sitä autoa tarvittaessa kiihdytetään ihan niillä kierroksilla, millä se parhaiten kiihtyy, siis silloin kun sitä kiihtyvyyttä tarvitaan. Järkevämpi vertailu olisi jättää molempien kierrosluvuista vaikka 25% pois ja katsoa sitten miten käy.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Muuten, taitaa olla tuossa tuo öljykannun kuva öljymäärän varoitusvalo eikä öljynpainevalo.
Toisaalta ihan hyväkin, kun näin tuossa viime kesänä (ei saab) tapauksen, joka oli luullut ö-painetta öljymäärän varoitusvaloksi ja ajanut moottorin kiinni odotellessaan seuraavaa huoltoasemaa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16 kirjoitti:Tuossa vertailussahan ei ole mitään järkeä, juuri niin TDI-VAG-miesten toimintaa kuin olla ja voi.
Kyllä sitä autoa tarvittaessa kiihdytetään ihan niillä kierroksilla, millä se parhaiten kiihtyy, siis silloin kun sitä kiihtyvyyttä tarvitaan. Järkevämpi vertailu olisi jättää molempien kierrosluvuista vaikka 25% pois ja katsoa sitten miten käy.
Näin juuri. Tai sitten automaatit kumpaankin ja lähdetään "viivalle" katsomaan kuka kiihtyy ja mihin kiihtyy kick-downilla ilman mitään "rajoituksia".
Kyllä varmaan herää nykydiisseli pienemmillä kierroksilla kuin bensaturbo (etenkin nuo tuplaturbot), mutta vähintään vastaavasti loppuu sitten kierrokset/veto yläpäässä, jolloin bensaturbon "käyttöalue" yleensä on kokonaisuutena kuitenkin laajempi.
2.3i-16 kirjoitti:Tuossa vertailussahan ei ole mitään järkeä, juuri niin TDI-VAG-miesten toimintaa kuin olla ja voi.
Kyllä sitä autoa tarvittaessa kiihdytetään ihan niillä kierroksilla, millä se parhaiten kiihtyy, siis silloin kun sitä kiihtyvyyttä tarvitaan. Järkevämpi vertailu olisi jättää molempien kierrosluvuista vaikka 25% pois ja katsoa sitten miten käy.
Näin juuri. Tai sitten automaatit kumpaankin ja lähdetään "viivalle" katsomaan kuka kiihtyy ja mihin kiihtyy kick-downilla ilman mitään "rajoituksia".
Kyllä varmaan herää nykydiisseli pienemmillä kierroksilla kuin bensaturbo (etenkin nuo tuplaturbot), mutta vähintään vastaavasti loppuu sitten kierrokset/veto yläpäässä, jolloin bensaturbon "käyttöalue" yleensä on kokonaisuutena kuitenkin laajempi.
Kukas meistä tekee ensimmäisenä saabin bensakoneeseen, vaikka B234 vastaavan tuplaturbosysteemin sellaisella mitoituksella, että isompi ahdin on hiukan härskin kokoinen. Aika alhaalta saa heräämään hiukan 9-5:n GT17:a pienemmän ahtimen, siihen sitten aisapariksi vaikka GT3071 tai suurempi.
Onhan näitä nähty erilaisissa kilpavehkeissä jaappanin maalla jo yli 15 vuotta sitten. Saabin konepellin alla taitaa vain olla aika vähän tilaa tuollaiselle ratkaisulle, ja kai se katsurikin löytää sieltä 2 ahdinta.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021